Medailonky stážistů
Seznamte se s našimi letošními stážisty a zjistěte, co je přivedlo na stáž Otevřené vědy.
Již letos na podzim se můžeš stát jedním z nich.
Anežka B., 18 let

Stáž: 3.14.2 Philosophy of Responsible Eating
Škola: Gymnázium Sokolov a Krajské vzdělávací centrum, příspěvková organizace
Další informace
Projekt Otevřená věda mi připadá jako vynikající příležitost rozšířit si obzory, získat nové vědomosti a vyzkoušet si práci s odborníkem. Na stáži se mi líbí, že se zabývá i jinými perspektivami než jsem doposud studovala. Stravování je součástí života všech lidí, proto věřím, že jeho hlubší zkoumání nás dovede i k lepšímu poznání nás samotných. Také mě velmi zaujal výzkum spotřeby sladkostí v České republice, který je součástí stáže, zároveň se ale obávám jeho výsledků.
2. Představ si, že jsi vynálezce – co bys vynalezl a proč?
Amarouny. Abychom se kdykoliv a kdekoliv dobře poměli. Neskutečně praktická věcička plná neskutečných chutí, nad kterou si lidé už nějakou dobu neúspěšně lámou hlavy. Nezapomeneme-li se pověnovat nutričním hodnotám, budeme pravděpodobně svědky kulinářské revoluce. Kdoví, co nám budoucnost přichystá.
3. Tvoje záliby, koníčky:
Ráda ležím ve tmě a přemýšlím. dUmáM. Zajímám se o udržitelnost a životní prostředí, obzvláště o negativní vlivy stravy. Těmto tématům bych se chtěla věnovat v budoucnu. Se zájmem o stravu souvisí i láska k vaření, pečení a jezení. Pokud zrovna nedržím půst, tak se snažím vařit každý den. Je to spíše jen experimentování, míchání chutí, jehož finálním produktem je cosi (podezřele často) obsahující kari nebo chilli. Čili to hodně pálí a nikdo to nechce jíst.
Také se věnuji hře na hudební nástroje. Již deset let hraji na příčnou flétnu, z čehož osm let hraji i v orchestru. Díky tomu jsem získala spoustu skvělých zkušeností, například jsem si loni sólově zahrála s Karlovarským symfonickým orchestrem. Také se rok učím na violoncello a v minulosti jsem si vyzkoušela i na nástroje jako fagot nebo hoboj.
Martin P., 17 let

Stáž: 2.06.3 Rozsivky polních mokřadů jihovýchodní Moravy
Škola: Gymnázium Brno, Slovanské náměstí, příspěvková organizace
Další informace
Do projektu Otevřená věda jsem se přihlásil, abych si vyzkoušel, jaké to je stát se na vlastní kůži součástí veděckého pracoviště, rozvinul své vědomosti v daném oboru a získal zkušenosti, které bych poté mohl následně využít při dalším studiu.
V budoucnu bych se rád věnoval studiu biologie a chemie, a proto bych si rád v rámci této stáže vyzkoušel práce v oboru botaniky a prohloubil tak dále své znalosti v tomto oboru.
2. Představ si, že jsi vynálezce – co bys vynalezl a proč?
Při představě, že bych byl vynálezce a něco vynalézal, byl by to pravděpodobně stroj času, abych všechno hezky stíhal a mohl se při tom ještě hezky vyspat a nebo lék, který by dokázal vyléčit všechny nemoci, a všichni lidé by tak mohli žít plnohodnotný život.
3. Tvoje záliby, koníčky:
Ve svém volném čase se snažím především přijít na jiné myšlenky, k čemuž mi napomáhá především sport. V rámci programu DofE jsem se začal věnovat fitness, které mě natolik pohltilo, že jsem si koncem bronzové úrovně udělal i trenérský certifikát a nyní občas trénují své kamarády, a motivují je k tomu, aby dělali něco pro své zdraví. V rámci školního debatního klubu se účastním spousty debat, díky kterým získávám mnohé zkušenosti, znalosti a občas potkám i zajímavé lidi. Baví mě věci plánovat, což se uplatní v rámci školního senátu nebo týmu České středoškolské unie, nepohrdnu zajímavou knihou, hlavně klasickou britskou literaturou a rád trávím čas se svými kamarády nad šálkem dobré kávy a nebo procházkou mezi vinohrady při západu slunce.
Jessica Anna R., 15 let

Stáž: 3.29.0 Popularizace geovědních oborů na sociálních sítích a akcích pro veřejnost
Škola: Gymnázium Botičská
Další informace
Otevřená věda mi přijde jako skvělý projekt, který spojuje vědce a studenty s nadšením pro vědu. Tuto stáž považuji jako skvělou zkušenost a příležitost při studiu. Toto téma mi přijde velice zajímavé a ráda bych se mu věnovala na sto procent.
2. Představ si, že jsi vynálezce – co bys vynalezl a proč?
Je to velmi náročná otázka a nemyslím si, že bych na ni neměla odpověď. Na druhou stranu na kvalitní odpověď potřebuju nabýt poznání, zkušeností a dovedností. Neboť žádnému významnému inovátorovi se nezrodil nápad za noc nebo týden. Potřeboval vnímat okolí, získat vědomosti a mít originální vizi. A doufám, že alespoň část těchto dovedností získám na této stáži za podmínek mého přijetí.
3. Tvoje záliby, koníčky:
Moje záliby jsou velmi různorodé, ráda cestuji, sportuji a žiji aktivní život, který kvůli momentální situaci není zcela možný. Na druhou stranu jsem si uvědomila, že bych se v budoucnu ráda věnovala vědě a při vysokoškolském studiu možná mikrobiologii.
Lukrécia Z., 19 let

Stáž: 2.05.13 Vejce jako indikátor kvality samice vlaštovky obecné
Škola: CÍRKEVNÍ GYMNÁZIUM NĚMECKÉHO ŘÁDU
Další informace
Do projektu Otevřená věda Akademie věd ČR se hlásím už podruhé, protože jsem nikde nenabyla tolik zkušeností v oboru, který mě zajímá – ornitologie. Na konferenci Otevřené vědy jsem shlédla prezentace dvou stáží, které se tímto tématem zabývaly a téma mě zaujalo.
2. Představ si, že jsi vynálezce – co bys vynalezl a proč?
Už dlouho si přeji komunikovat s mrtvými příbuznými. Přála bych si vynalézt způsob, jak na to.
3. Tvoje záliby, koníčky:
Mezi mé záliby patří vedení dětí v přírodovědném kroužku DDM Olomouc, pozorování ptáků, hraní na hudební nástroje, kreslení, malování a divadlo.
Anna V., 17 let

Stáž: 1.17.1 HT deformace mramoru a její magnetická stopa
Škola: Gymnázium Bohumila Hrabala v Nymburce
Další informace
Do projektu se hlásím, protože bych si chtěla ujasnit, jestli je geologie oborem, který bych chtěla studovat. U této stáže mě zaujalo, že se pracuje s modely. S tím ještě žádnou zkušenost nemám a ráda bych ji získala.
2. Představ si, že jsi vynálezce – co bys vynalezl a proč?
teleport, protože bych chtěla navštívit spoustu míst - na Zemi, v Zemi i jinde ve vesmíru
3. Tvoje záliby, koníčky:
ve škole mě baví fyzika, matematika, biologie, chemie a zeměpis, ve volném čase hraji divadlo, volejbal a zpívám
Jakub H., 19 let

Stáž: 2.10.4 Dopad managementových zásahů na vegetaci kaňonu Vltavy se zaměřením na živné rostliny okáče bělopásého
Škola: Střední zdravotnická škola a Střední odborná škola, Česká Lípa
Další informace
O projektu jsem se dozvěděl ve škole a řekl jsem si, že každá taková zkušenost je cenná pro mé případně budoucí uplatnění v oboru ochrany přírody. V rámci maturitní práce se zabývám monitoringem vlka obecného v lokalitě Kokořínsko-Máchův kraj. Rád bych si proto vyzkoušel monitoring a praxi i v trochu jiné oblasti ekologie.
2. Představ si, že jsi vynálezce – co bys vynalezl a proč?
Zřejmě bych se pokusil o vynaleznutí způsobu ekologické likvidace nebo využití veškerého odpadu. Odpad nás více a více zahlcuje a časem nerecyklovatelný a nezpracovatelný odpad otráví a zničí naši planetu. Byla by to velká škoda. Je to jen jedna mnoha z lidských aktivit, které naší zemi jen přitěžují a rád bych se jednou dostal do bodu, kdy všichni budeme v rámci možností žít udržitelně, zero-waste, eco-friendly.
3. Tvoje záliby, koníčky:
Kynologie, fotografování psů, Vlčí a rysí hlídky
Andrea G., 17 let

Stáž: 2.05.1 Taxonomic identification of spiders
Škola: GYMNÁZIUM, TŘEBOŇ, NA SADECH 308
Další informace
I am interested in biology, which means that in the future I am planning to study it more and an internship is definitely a useful experience. This internship specifically interested me because it is my home town and it's in English, which I am also interested in. Also, spiders are generally known as repulsive creatures even though they are as interesting as any other organism and I would like to learn more about them.
Zajímám se o biologii a v budoucnu mám v plánu ji jít studovat a stáž je určitě vhodná zkušenost. Tato stáž mě konkrétně zaujala jelikož je v místě bydliště a je v angličtině, o kterou se také zajímám. Navíc jsou pavouci obecně bráni jako odpudiví, přitom jsou stejně zajímaví jako jiné organismy a ráda bych se o nich dozvěděla víc.
2. Představ si, že jsi vynálezce – co bys vynalezl a proč?
It would probably be something that would help other people or the environment. For example a substitute for plastic that wouldn't pollute nature and is cheap and available for all people at the same time.
Pravděpobodně by to bylo něco, co by mohlo pomoci ostatním lidem nebo životnímu prostředí. Například náhražka za plast, která by neznečišťovala přírodu, a zároveň by byla levná a dostupná pro všechny lidi.
3. Tvoje záliby, koníčky:
Reading, snowboarding, mountain hiking and going on walks in nature with my dog, tourism, learning new languages, sport activities during the school year (volleyball, floorball, boxing), playing the piano
Čtení, snowboarding, chození po horách a na procházky do přírody se psem, turistika, učení se novým jazykům, ve školním roce různé sportovní kroužky (volejbal, florbal, box), hra na piano
Klára H., 17 let

Stáž: 3.23.0 Jak objevit orient
Škola: Gymnázium Brno-Bystrc, příspěvková organizace
Další informace
Tento projekt mě zaujal, protože je to příležitost, jak proniknout do výzkumu už na střední a rozšířit svoje obzory. Tato stáž mě zaujala pro svou aktuálnost a důležitost.
2. Představ si, že jsi vynálezce – co bys vynalezl a proč?
Nechtěla bych vynalézt něco, co by mohlo výrazně změnit či ovlivnit soudobou společnost. Bála bych se totiž lidské touhy po moci a toho, že by se vynález mohl dostat do špatných rukou a být zneužit. Proto bych chtěla vynalézt účinnou a levnou metodu, jak se zbavit především jednorázových plastů. Tímto bych chtěla zamezit jejich dalšímu šíření v přírodě a zároveň se zbavit těch, které tam už jsou.
3. Tvoje záliby, koníčky:
Ve svém volném čase ráda čtu či sleduji filmy nebo seriály. Také mě baví šít, háčkovat nebo dělat cokoli jiného rukama. Minimálně o víkendu chodím do přírody a sportovat. Také se ještě věnuji dobrovolnictví.
Iva H., 18 let

Stáž: 2.05.6 Virus hemoragického onemocnění králíků: mohou být hlodavci hostiteli viru?
Škola: Střední průmyslová škola Třebíč
Další informace
Návštěva Biofyzikálního ústavu AV ČR v Brně mě natolik nadchla a motivovala, že bych se ráda zapojila do tohoto projektu. Po této exkurzi jsem se o tuto instituci začala aktivně zajímat a díky tomu jsem náhodou narazila na nabídku stáží. Na této stáži mě zaujala práce v laboratoři a možnost získání nových vědomostí ve výzkumu viru, kterému bych se v budoucnu chtěla dále věnovat. O této problematice chci získat nové informace, které by mohly ovlivnit můj budoucí výběr dalšího studia na některé z vysokých škol
2. Představ si, že jsi vynálezce – co bys vynalezl a proč?
Kdybych byla vynálezce, tak bych vynalezla stroj na uzdravení všech nemocí, aby lidé tolik netrpěli.
3. Tvoje záliby, koníčky:
Jízda na koních, četba knih, kreslení, psaní článků do školních novin, lyžování
Karolína J., 17 let
Stáž: 3.26.0 Gender a technologie
Škola: Arcibiskupské gymnázium
Další informace
Do projektu Otevřená věda AV ČR jsem se přihlásila, abych poznala akademický svět zevnitř a měla možnost učit se přímo od profesionálů. Je to unikátní příležitost, jak nabýt znalosti nejen teoretické, ale zejména ty praktické.
Téma genderu a technologií je velmi aktuální a konfrontujeme se s ním stále, proto bych se chtěla touto problematikou více zabývat a porozumět jí do hloubky. Sociologii bych se chtěla věnovat i po ukončení střední školy a tato stáž by mi mohla zprostředkovat hlubší vhled do oboru a ukázat mi, jestli je to správná volba pro mé budoucí studium.
2. Představ si, že jsi vynálezce – co bys vynalezl a proč?
Kdybych byla vynálezce s neomezenými možnostmi, vynalezla bych studenou fúzi, abychom už nemuseli devastovat naši planetu kvůli získávání zdrojů energie z fosilních paliv. Nebo bych se snažila o vynalezení něčeho, co by zneutralizovalo znečišťování planety a ochránilo floru a faunu před vlivem lidí.
3. Tvoje záliby, koníčky:
Ráda se věnuji různým druhům tance od stepu po výrazový tanec. Zajímám se o ekologii a životní prostředí, ráda čtu a koukám na franzouské filmy. Ve škole mě nejvíce baví základy společenských věd, základy filosofie a dějepis. Nedílnou součásti mého života jsou i sociální sítě, přesto ale nejraději trávím čas venku s přáteli. Také ráda vařím a peču, ale ještě raději to poté jím.
Julie K., 18 let

Stáž: 2.05.1 Taxonomic identification of spiders
Škola: Gymnázium Třeboň
Další informace
Pavouků jsem si, až na občasné vynášení z domu, nikdy moc nevšímala a ráda bych se o nich dozvěděla více. Také bych se ráda naučila správně pracovat s mikroskopem.
2. Představ si, že jsi vynálezce – co bys vynalezl a proč?
Záleží na tom jak moc realistická ta představa má být. Jestliže ne tak docela založená na realitě, tak teleport. Jednak by to usnadnilo přepravu lidí a zboží, ale také by to snížilo zátěž na letadlovou a automobilovou dopravu a spousta dalšího... Pokud více realistické tak nějaký přístroj nebo sytém na čištění vody/vzduchu kvůli znečištění do velkých měst/moří nebo do tzv. zemí třetího světa.
3. Tvoje záliby, koníčky:
Baví mě čtení fantasy biologie (spíše zoologie a ekologie než ostatní obory), ráda pracuji na zahradě a spím.
Kristýna M., 16 let

Stáž: 2.08.18 Příprava a testování nanokatalyzátorů pro zelenou chemii
Škola: Střední škola logistiky a chemie, Olomouc
Další informace
Jedním z hlavních důvodů, proč jsem se opět přihlásila do tohoto projektu je prostý fakt, že vědu miluji. V loňském roce jsem poprvé zkusila štěstí a byla by velká škoda, kdybych to letos neudělala. Přijde mi velmi velkorysé dát šanci studentům středních škol být součástí něčeho většího a pomoct tím rozšířit povědomí o krásách vědních oborů.
Konkrétně tato stáž mě zaujala nejdříve svým názvem. Později, když jsem si pročítala anotaci stáže, tak jsem zjistila, že by se mi líbilo vyzkoušet si tuto práci a vše vidět v praxi.
2. Představ si, že jsi vynálezce – co bys vynalezl a proč?
Anděl strážný – mikro dermální čip
Velká část populace trpí výkyvy nálad způsobenými kolísající hladinou hormonů a různými psychickými poruchami. Tento přístroj by obsahoval specifickou směs hormonů, která by se v pravidelných intervalech doplňovala do lidského těla. Taktéž by měl stálý přehled o stavu svého „pacienta“, tzn. na osobě trpící panickými záchvaty úzkosti by přístroj sám rozeznal přicházející panický záchvat a pomohl ho potlačit, zmírnit, či mu naprosto zabránit. Ať už pomocí serotoninu či noradrenalinu, které za jiných okolností pacient bere v podobě nové generace antidepresiv. Účinnost a délka trvání by byla větší než klasická farmaceutika.
Každý čip by byl spárovaný s univerzální čtečkou, která by po přiložení pacientovi a lékaři přesně řekla, jaké má hladiny určitých hormonů.
A proč zrovna tohle? To je jednoduché, sama mám občasné psychické problémy a věřím, že tohle by pomohlo velké časti populace.
3. Tvoje záliby, koníčky:
Skládám vlastní písničky na kytaru; věnuji se malbě a grafické kresbě; ráda si rozšiřuji okruhy vědomostí ať už se jedná o čtení závěrů zajímavých výzkumů či sledování dokumentů.
Magdaléna M., 16 let

Stáž: 1.16.1 Taktický urbanismus a mapování bariér na území města Brna
Škola: Gymnázium Blansko, p. o.
Další informace
Už dlouho jsem hledala nějaký podobný projekt, který by mi umožnil takové možnosti, jako stáž Otevřené vědy a to hlavně přístup k technologiím, možnost pravidelného navštěvování nějakého odborného ústavu a odborné vedení. Ráda si rozšiřuji obzory, zabývám se dlouhodobými projekty a učím se nové věci. S radostí a zapáleným zájmem se také vrhnu do každé nové výzvy.
Na této stáži mě velmi zaujalo její téma a náplň. Chtěla bych se seznámit s metodami taktického urbanismu a mapování bezbariérového prostoru měst, ale ráda aplikuji teoretické poznatky i v praxi, a tak mě zaujala i možnost využití moderních technologií pro mapování fyzických bariér Brna, následný výstup v podobě tematické mapy a možnost širšího sociálně-geografického výzkumu.
Zaujalo mě také, že bych účastí na stáži mohla přispět k usnadnění života lidí v Brně.
2. Představ si, že jsi vynálezce – co bys vynalezl a proč?
Kdybych byla vynálezce, vynalezla bych buď stroj času (nebo alespoň něco, čím bych čas pozastavila) nebo teleport. Obojí pro úsporu času, jakožto vzácné komodity. Kdybych uměla čas přetočit či vrátit, nebo alespoň pozastavit, využila bych ho osobně k tomu, abych se naučila víc dovedností a nabyla více vědomostí. No zkrátka celkově, stihla za den, týden, měsíc, rok a život víc věcí. Globálně by mohl můj vynález sloužit jako prostředek pro „rychlé“ vynalezení a objevení nových vynálezů a k „rychlejším“ výsledkům výzkumu. Protože je výzkum věc dlouhodobá a výsledky se nedostaví ze dne na den, mohl by se čas pozastavit a pomoct třeba při výzkumu vakcín a léků pro nemoci – od rakoviny, přes AIDS až po aktuální celosvětové téma koronavirus. To je však jen jedna z mnoha a mnoha možností využití stroje času.
Teleport by společnost využívala hlavně pro rychlé přesuny zejména na dlouhé vzdálenosti, k čemuž by ostatně pozastavení času mohlo sloužit také. Uvádím příklad použití teleportu z vlastní zkušenosti. Mohla bych se kdykoli a hlavně rychle dostat za svojí 80letou babičkou, která bydlí 120 km daleko, abych jí pomohla, došla nakoupit nebo ji jen pozdravila a potěšila. Když už jsem zmiňovala medicínu, pomocí teleportu by se také dostalo okamžité pomoci vážně zraněným nebo lidem, kteří zkrátka potřebují akutní pomoc. A i s využitím tohoto vynálezu bych mohla dlouze pokračovat.
3. Tvoje záliby, koníčky:
Mezi mé zájmy patří vzdělávání, mimoškolní aktivity a soutěže, jazyky, v případě angličtiny navštěvuji jazykovou školu, ráda čtu a věnuji se literatuře, soutěžně se zabývám tanečním sportem a jinak sportem obecně. Mezi mé koníčky patří i hudba, navštěvuji pěvecký sbor a nejsou mi cizí ani ruční práce, hlavně ruční šití a šití na šicím stroji.
Martin N., 18 let

Stáž: 2.08.11 Výpočetní chemie - kvantově-mechanické výpočty aplikovatelné na velké biomolekuly
Škola: Gymnázium Třebíč
Další informace
Do projektu jsem se přihlásil, protože mne zaujala možnost vyzkoušet si, jak probíhá práce ve vědeckém ústavu. Na tuto stáž se chci přihlásit, protože bych se rád dozvěděl více o výpočetní chemii a vyzkoušel si její aplikaci.
2. Představ si, že jsi vynálezce – co bys vynalezl a proč?
Pokud byla otázka myšlena tak, že nejsou žádná omezení, vynalezl bych perpetuum mobile, protože nekonečný zdroj energie by lidstvu umožnil věci, které nejsou kvůli potřebnému množství energie/ problémům spojeným s jejím transportem možné.
3. Tvoje záliby, koníčky:
Mezi mé koníčky patří čtení, LARP, Dračí Doupě, chemie, matematika, PC hry a skauting.
Vendula N., 17 let

Stáž: 3.14.3 Současná aplikovaná etika
Škola: Gymnázium Uherské Hradiště
Další informace
Velmi se mi zalíbila myšlenka projektu, který chce vzdělávat mladé lidi a dát jim tak unikátní příležitost se zúčastnit něčeho, co jim dá mnoho nových zkušeností, proto se letos do projektu hlásím již podruhé. Myslím si, že pro mě jakožto studentku, která touží vědět více, je Otevřená věda jedinečnou příležitostí začít se mimoškolně rozvíjet v oboru, kterému se hodlám v budoucnu plně věnovat. Je to skvělá možnost, jak získat nejen teoretické zkušenosti, ale také spoustu těch praktických, jež jsou nezbytné. Zároveň jsem chtěla poznat nové lidi, kteří směřují podobným směrem jako já. A proč mě konkrétně tato stáž láká nejvíce? O filozofii bych se chtěla dozvědět více, protože se jí bude týkat můj profesní život. Potěšilo by mě získat znalosti a zkušenosti od profesionálů, kteří se jí zabývají a mohou mě mnohému naučit. Po maturitě bych na univerzitě chtěla studovat obor, který filozofii zahrnuje.
2. Představ si, že jsi vynálezce – co bys vynalezl a proč?
I kdybych měla neomezené možnosti, nevynalezla bych vůbec nic. Mnoho potenciálních vynálezů by v mnoha ohledech jistě dokázalo zachránit hodně, ale kdybychom je na svět dokázali přivést pouhým lusknutím prstů, byl by náš svět podle mého názoru ještě horší, než je. Špatné události, které se dějí v našich životech, nás nutí zamýšlet se nad spoustou důležitých věcí. V podstatě nás dělají lepšími, silnějšími a snaživějšími lidmi. Já si myslím, že všechno má svůj čas a taky místo, a že se všechno děje z nějakého důvodu. Pokud na světě ještě něco nebylo vynalezeno, tak to tu zkrátka prozatím nemá místo.
3. Tvoje záliby, koníčky:
Ve škole mě nejvíce baví společenské vědy, biologie a cizí jazyky. Věnuji se dobrovolnické činnosti. Dále mě baví cestovat, poznávat nová místa a kultury, pěší turistika, různé druhy sportu jako je tenis, volejbal a jízda na kole, zlepšování se v cizích jazycích, vaření a pečení, přátelé a poznávání nových lidí, poslouchání klasické hudby.
Ondřej P., 17 let

Stáž: 2.10.1 Functional Biogeography of habitat islands
Škola: Gymnázium Třeboň
Další informace
I have always wanted to try out something like this. I think this will be huge opportunity to discover new things. What caught my attention is that I can develop my skills with information and comparing intel.
2. Představ si, že jsi vynálezce – co bys vynalezl a proč?
I would love to develop something to help humanity colonize new planets and moons. Perhaps something to do with growing plants in zero gravity. I think that Earth is running low on its resources and if we could mine those resources somewhere else, it would improve our climate.
3. Tvoje záliby, koníčky:
I love sports, I play professionally table tennis. I also take interests in science. I like to play PC games and watch series.
Kristýna P., 18 let

Stáž: 1.19.1 Moderní metody digitálního zpracování obrazu
Škola: VOŠ a SPŠ, Jičín
Další informace
Baví mě zkoumat nové věci. Kombinace biologie s informatikou má podle mě obrovský potenciál, který stojí za to pořádně využít.
2. Představ si, že jsi vynálezce – co bys vynalezl a proč?
Zkusila bych vymyslet umělou inteligenci, která by pomáhala lidem s psychickými problémy, a sloužila tak jako určitá forma terapie.
3. Tvoje záliby, koníčky:
Programování, výlety do přírody, sběr a focení rostlin
Anna P., 16 let

Stáž: 1.15.5 Měření ionizujícího záření
Škola: Gymnázium Friedricha Schillera v Pirně
Další informace
Do projektu „Otevřená věda Akademie věd ČR“ jsem se přihlásila, protože mi to připadá jako jedinečná příležitost výrazně rozšířit mé znalosti v oboru, kterému bych se chtěla dále věnovat. Ionizační záření a radioaktivita je fascinující téma, se kterým jsem se skrz školní výuku a vlastní iniciativu mírně seznámila a velmi mě zaujalo. Bohužel jsem neměla tolik možností si prakticky vyzkoušet různé experimenty s tím spojené, natož se naučit výsledky měření předpovídat. Kvůli mému zájmu o tento obor bych se velmi ráda zúčastnila Vaší stáže.
2. Představ si, že jsi vynálezce – co bys vynalezl a proč?
Jak jsem se nad touto otázkou zamýšlela, napadly mě dva užitečné vynálezy. Jeden z nich je více realističtější než druhý, který by ale vyřešil více problémů.
První z nich by se dal pouze vytvořit, kdyby k tomu byla dostatečně vyvinuta technologie. Jednalo by se o teleportační zařízení. Díky tomu by byla možnost ušetřit spoustu času, kterou by člověk jinak ztratil dojížděním. Bez neustálé potřeby používat dopravní prostředky, by klesla spotřeba ropy a produkce skleníkových plynů. To by za předpokladu, že ony teleportační stroje nebudou velmi energeticky náročné, mohlo pomoci životnímu prostředí. Došlo by také k jednoduššímu transportu předmětů, ať už nejrůznějších surovin a materiálů (např. uhlí, dřevo) či potravin a vody pro jedince, kteří k tomuto nemají přístup. Ze sociálního hlediska by se lidé mohli vídat neustále tváří v tvář, přestože bydlí tisíce kilometrů daleko, což by se hodilo například rodinám, které jsou roztroušeny po všech koutech světa. Zároveň by to napomohlo globalizaci. Ze začátku by se pravděpodobně dbalo jen na pokrytí na Zemi, ale pokud by poté byla možnost cestovat větší vzdálenosti, zásadně by to pomohlo meziplanetárnímu cestování (ale to už je velké sci-fi). Samozřejmě by měl tento vynález, ostatně jako většina jiných, spoustu chyb a možností na zneužití, na což by se muselo dbát a prakticky se proti tomu zavést nějaká opatření.
Můj druhý nápad je přístroj, který by sloužil jako levnější a efektivnější způsob na odsolování mořské vody. V poslední době se stává nedostatek pitné vody obrovským problémem, který by mohl mít katastrofální následky. Díky tomuto vynálezu, jelikož by byl levnější a nejednalo by se pouze o luxus, který si mohou dovolit jen zámožné státy, jak je tomu nyní, mohla by výrazně klesnout úmrtnost lidí bez přístupu k vodě. Zároveň by (alespoň dočasně) zmizelo riziko, se kterým se předpovídá, že se bude v budoucnu potýkat stále více zemí.
3. Tvoje záliby, koníčky:
běh, kondiční cvičení, kurs s přípravou na CAE, kroužek geografie
Barbora R., 15 let

Stáž: 1.17.0 Vnitřnosti kamene - hornina pod rentgenem
Škola: Gymnázium Teplice
Další informace
Přihlásila jsem se protože se chci posunout a být úspěšná, zaujalo mě zkoumání horniny
2. Představ si, že jsi vynálezce – co bys vynalezl a proč?
lék na rakovinu spusty lidí si zaslouží žít dlouhý život
3. Tvoje záliby, koníčky:
Jízda na koni, sport, zvířata, příroda,
Martina S., 18 let

Stáž: 3.18.3 Hudební repertoár na soukromých společenských setkáních v Praze 1815–1850
Škola: Gymnázium Turnov
Další informace
Do projektu jsem se přihlásila již po několikáté a to z důvodu poznání vědecké práce. Chtěla bych si vyzkoušet práci na vědeckém projektu, práci v jiné sféře než jaké mi je dostáváno na střední škole a konkrétně na této stáži mne zaujala originalita. Nenašla jsem podobnou stáž muzikologického rázu a chtěla bych se po maturitě vydat tímto směrem, proto z důvodu jistých zkušeností.
2. Představ si, že jsi vynálezce – co bys vynalezl a proč?
Já osobně bych vymyslela stroj, který by umožnil zpomalit tok času. Mohli bychom si tak život více užívat, zbytečně se nestresovat a hnát za našimi cíly.
3. Tvoje záliby, koníčky:
Určitě hudba. Věnuji se hře na klarinet a baryton saxofon v ZUŠ Turnov. Jsem členkou dechového orchestru a big bandu. Jsem samoukem hry na ukulele a amatérsky se věnuji kreslení či letteringu.
Ester S., 18 let

Stáž: 3.09.1 Antické tradice v české kultuře
Škola: Educanet
Další informace
Ráda bych načerpala nové zkušenosti, poznala osoby s podobnými zájmy a nabyla další vědomosti. Přihlásila jsem se, jelikož věřím, že výše jmenované zde naleznu.
2. Představ si, že jsi vynálezce – co bys vynalezl a proč?
Vynalezla bych skener, který by dle odhadu ostatních děl, doby kde dílo vzniklo i stopách na materiálu usoudil dřívější podobu tohoto díla.
3. Tvoje záliby, koníčky:
Věnuji se malbě, psaní poezie i četbě literatury. Ve velké oblibě mám různorodé galerie i výstavy.
Tereza Š., 19 let

Stáž: 3.09.1 Antické tradice v české kultuře
Škola: Gymnázium Praha 4 - Postupická
Další informace
Přihlásila jsem se, neboť mě oslovilo zadání práce, které mi přijde jako velmi zajímavé téma, na jehož zpracování bych se chtěla účastnit pod vedením lektora a tím získat zkušenosti a praxi v oboru. A za zkoušku nic nedám.
2. Představ si, že jsi vynálezce – co bys vynalezl a proč?
Přístroj, který pomáhá s přenášením myšlenek /nápadů (tedy mluvené podoby) na papír (tedy do psané form). Přístroj by uměl myšlenky rozřadit pomocí určitých atributů a pomáhal by s formulováním vět - podával by návrhy formulací, ze kterých by si člověk mohl vybírat.
3. Tvoje záliby, koníčky:
cestování, historie, umění, malování, výtvarné práce, fotografování, četba - historické, fantasy, populárně naučné knihy, sport - hiking
Michaela Š., 16 let

Stáž: 1.15.12 Konstrukce laditelných zdrojů bílého světla
Škola: Všeobecné a sportovní gymnázium, Vimperk, Pivovarská 69
Další informace
Díky účasti na stáži doufám, že by se mohla oblast mých zájmů zúžit na jeden konkrétní obor, který bych si oblíbila více než ty ostatní a mohla se mu věnovat i v budoucnosti.
2. Představ si, že jsi vynálezce – co bys vynalezl a proč?
Pokud bych se měla držet fyzikálních zákonů, tak by to byl asi způsob převodu jednoho druhu energie na jiný beze ztrát (nebo jen s malými ztrátami). To by pomohlo v získání velkého množství energie, a tudíž by se již nemusely využívat jiné neekologické a neefektivní zdroje.
Pokud bych se fyzikálních zákonů nedržela byla by to asi vesmírná loď Srdce ze zlata ze Stopařova průvodce Galaxií, která je poháněna na nekonečnou nepravděpodobnost.
3. Tvoje záliby, koníčky:
Věnuji se hraní na altový a barytonový saxofon sólově a v dechovém orchestru. Ráda čtu a při výběru knih nejraději sáhnu po knize z povinné četby (kterou čtu dobrovolně, a víc, než bych musela), nebo po Sci-fi. Pokud oba tyto žánry zahrnuje jedna kniha, jak je tomu například u děl Čapka, Orwella nebo Asimova, tak je garantováno, že se mi bude líbit. Také jsem členem skupiny historického šermu, ve které zastávám funkci lukostřelkyně/vrchní fotografka.
Andrea Barbora V., 17 let

Stáž: 2.05.5 Proteinové inženýrství
Škola: Gymnázium Voděradská
Další informace
Projekt mi doporučila známá pracující v jednom z ústavů Akademie věd ČR, a protože mě to velmi nadchlo, neváhala jsem a přihlásila se.
Na této stáži mě zaujala možnost získání vědomostí ohledně práce ve vědecké laboratoři a vyzkoušení si moderní vybavení na vlastní kůži.
2. Představ si, že jsi vynálezce – co bys vynalezl a proč?
Kdybych byla vynálezce, ráda bych vymyslela způsob, kterým by mohla i dospělým lidem s větší pravděpodobností znovu dorůst odumřelá chrupavka v kloubech, jako se to děje u dětí. Chtěla bych vymyslet právě tohle, protože pokud se stane, že vám odumře část chrupavky, neexistuje žádná možnost stoprocentního uzdravení, takže můžete podstoupit operaci zcela zbytečně.
3. Tvoje záliby, koníčky:
Ve volném čase čtu knihy, hlavně fantasy, ale poslední dobou mě zaujala i science-fiction, protože se mi líbí představovat si, že veškeré vymoženosti, které v ní existují, by jednoho dne mohly existovat i v našem reálném světě. Dále hraji beach volejbal, scuba diving a celkově mě velmi baví sport.
NEZ kreslená věda
je ojedinělý popularizačně-vzdělávací cyklus Akademie věd České republiky. Krátká animovaná videa tematicky zaměřená na vědu a poznání edukační a zábavnou formou přibližují zajímavé jevy z vědní oblasti (nejen) studentům a pedagogům středních škol.