Medailonky stážistů
Seznamte se s našimi stážisty a stážistkami a zjistěte, co je přivedlo na stáž Otevřené vědy.
Anna B., 19 let

Stáž: Filosofie Jana Patočky a edice jeho díla
Ústav: Filosofický ústav AV ČR, v. v. i.
Škola: Gymnázium, Praha 5, Na Zatlance 11
Další informace1. Proč jste se přihlásili do projektu Otevřená věda Akademie věd ČR a co vás zaujalo na této stáži?
Vzhledem ke spojenosti s průběhem stáže v uplynulém roce bych ráda navštěvovala Archiv Jana Patočky i v dalším roce.
2. Představte si, že jste vynálezci – co byste vynalezli a proč?
Momentálně bych ráda vynalezla efektivní lék proti nespavosti, jejíž frustrující a vysávající účinky pozoruju u kamarádky.
3. Vaše záliby, koníčky:
Snažím se hudebně rozvíjet ve zpěvu, ve hře na klavír a na kytaru. Mimo filozofii mě zajímají i další společenskovědní obory a témata, ráda se učím jazyky (nejvíce času jsem investovala do francouzštiny, v poslední době se věnuju spíše španělštině, nedávno jsem byla ve značném kontaktu s dánštinou) nebo se věnuju aktivitám spojeným s vodou. Zvláštní zálibu mám v psaní básní, pití kafe, v posílání dopisů nebo ve čtení obdržených dopisů. Mimo to usiluju o větší nedefinovatelnost vlastních zájmů a věnování se spontánním a neorganizovaným činnostem, zajímavých pro svou náhodnost.
Václav G., 16 let
Stáž: Příprava a měření nitridových polovodičových struktur
Ústav: Fyzikální ústav AV ČR, v. v. i.
Škola: Gymnázium Joachima Barranda
Další informace1. Proč jste se přihlásili do projektu Otevřená věda Akademie věd ČR a co vás zaujalo na této stáži?
Účast na této stáži mi jistě rozšíří obzory. To mi pomůže do budoucna třeba při výběru vysoké školy a povolání. O polovodičové technologie se zajímám už od doby, kdy jsem se před pár lety od svého staršího bratra dozvěděl, že vůbec existují. Znal jsem jen úplné základy elektrotechniky a koncept polovodičů mě velmi zaujal. Postupem času jsem zjistil, že se používají skoro všude, jak fungují a jak se dají použít v jednoduchých obvodech. Technologie na takovéto úrovni jsou pro mě fascinující. O tvoření nanostruktur podobnými technikami jsem dříve už věděl, netušil jsem ale, že se používají i pro tvorbu polovodičů. Velmi rád bych tedy zjistil více, něco nového se naučil.
2. Představte si, že jste vynálezci – co byste vynalezli a proč?
Ve škole je mi vždy líto spolužáků, kteří nechápou základy elektrotechniky. Z části to je kvůli tomu, že jsme tomuto tématu ve fyzice nevěnovali moc času, ale hlavním důvodem je podle mě nedostatek pomůcek.
Konkrétní představu o mém vynálezu nemám, ale mělo by to být něco, co při výuce fyziky na základní nebo střední škole pomůže tyto základy pochopit. Například přístroj, který bude názorně zobrazovat rozdíl mezi pomalým pohybem elektronů ve vodiči a rychlým přenosem informace o změně napětí na vodiči.
3. Vaše záliby, koníčky:
Hudba — Hraji na housle, bicí a pomalu se učím hrát na kytaru.
Skaut — Už od dětství jsem aktivním členem oddílu a trávním s ním spoustu času v přírodě.
Získávání nových vědomostí — V oblasti elektrotechniky se toho ve škole moc nedovím, většinu informací tedy získávám z internetu. Tam je často vše vysvětleno podrobně, srozumitelně a někdy i zábavně.
Kristián H., 18 let
Stáž: Rozpoznávání cizích vajec ťuhýkem obecným (Lanius collurio)
Ústav: Ústav biologie obratlovců AV ČR, v. v. i.
Škola: GPOA
Další informace1. Proč jste se přihlásili do projektu Otevřená věda Akademie věd ČR a co vás zaujalo na této stáži?
Přihlásil jsem se, poněvadž mě projekt upřímně zaujal a chci se zlepšovat ve výzkumu a uplatněných praktikách. Též mě zaujal cíl výzkumu, který je dle mého zaměřený na jednu z nejzajímavějších částí ptačího chování.
2. Představte si, že jste vynálezci – co byste vynalezli a proč?
Kdybych bych vynálezcem, vynalezl bych zápisník, který průběžně zapisuje myšlenky, protože bychom se pak zpátečně mohli podívat na nějaké nápady a znovu si je projít. To, co jsme mohli nejprve hodnotit jako hloupý nápad, by pak mohl být život měnící vynález, u kterého jsme přehlédli původní potenciál.
3. Vaše záliby, koníčky:
Jednou z mých oblíbených aktivit je sledování ptáků, ale můj zájem o přírodu není omezen pouze na ptactvo, ale též i na ostatní organismy. Také mě baví zkoumání a vědecká činnost. Rád se věnuji i umění a cizím jazykům, především angličtině.
Martin P., 20 let

Stáž: Nejdůležitější právo? Svoboda projevu mezi minulostí a současností
Ústav: Ústav státu a práva AV ČR, v. v. i.
Škola: Gymnázium Brno, Slovanské náměstí, příspěvková organizace
Další informace1. Proč jste se přihlásili do projektu Otevřená věda Akademie věd ČR a co vás zaujalo na této stáži?
Projektu Otevřená věda jsem se měl možnost účastnit již v roce 2021 na stáži zaměřenou na výzkum zajímavých jednobuněčných organizmů – rozsivek. Byť jsem v průběhu svého studia na střední škole zjistil, že obor mikrobiologie není to pravé ořechové pro mě, v rámci své stáže jsem měl jedinečnou možnost nahlédnout do světa vědy, který mě jednoduše uchvátil. Tato stáž mě zaujala především svým zaměření a také tím, že se věnuje oboru, o který se zajímám a v budoucnu bych se mu chtěl podrobněji věnovat i v rámci svého dalšího studia na vysoké škole.
2. Představte si, že jste vynálezci – co byste vynalezli a proč?
Žijeme ve světě, kde si mnozí z nás jen s těží dokáží představit, jaké to je opravdu trpět hladem. Denně se vyhazuje množství potravin, přesto však ve světě přibližně každý devátý člověk trpí hladem a podvýživou. Kdybych byl vynálezcem, pokusil bych se vynalézt alternativní druh potravin, který by byl snadně dostupný všem s dostatečným obsahem živin, aby se nikdo na světě nemusel strachovat, že nebude mít, co jíst.
3. Vaše záliby, koníčky:
Svůj volný čas jsem se rozhodl obětovat věcem, kterým věřím, že mají smysl, jako například dobrovolničení v organizaci Generation Climate Europe, zaměřující se na témata změny klimatu a udržitelnosti. Nikdy neodmítnu pozvání na dobrou kávu a zbytek volného času rád strávím s knihou v ruce, přáteli a vlastním seberozvojem.
Victoria Sofia A., 19 let

Stáž: The Future of Magnetogenetics: Effects of Magnetic Fields on Fungi
Ústav: Fyzikální ústav AV ČR, v. v. i.
Škola: The English College in Prague
Další informace1. Proč jste se přihlásili do projektu Otevřená věda Akademie věd ČR a co vás zaujalo na této stáži?
Do projektu jsem se přihlásila, abych si rozšířila obzory a zjistila, zda je fyzika/chemie obor, kterému bych se chtěla v budoucnu věnovat profesionálně. Také z toho důvodu, že mě věda hrozně baví, zvláště tématika, kterou se stáž zabývá, čili magnetogenetika a růst hub. Líbí se mi, že je stáž delší a umožní mi stavět na mých aktuálních znalostech ve vědeckém prostředí.
2. Představte si, že jste vynálezci – co byste vynalezli a proč?
Vynalezla bych supravodič, který funguje za standardní teploty a tlaku, aby lidstvo mohlo využívat elektřinu efektivněji, a tím pádem spotřebovávalo méně přírodních zdrojů.
3. Vaše záliby, koníčky:
Ráda zkouším nové sporty jako například OCR. Ve volném čase také zpívám, čtu a maluji (nebo se zaobírám jinými uměleckými formami). V posledních letech jsem se začala zajímat o mykologii, konkrétně o pěstování kulinářských hub. V neposlední řadě se zajímám o různé přírodní vědy.
Pavlína B., 18 let

Stáž: Experimentováním v EDU laboratoři tě naučíme kreativně učit chemii
Ústav: Ústav fyzikální chemie J. Heyrovského AV ČR, v. v. i.
Škola: Biskupské gymnázium
Další informace1. Proč jste se přihlásili do projektu Otevřená věda Akademie věd ČR a co vás zaujalo na této stáži?
Do projektu jsem se přihlásila, protože bych mohla stáž využít jako téma do své ročníkové práce, kterou zpracováváme ve 3. ročníku. Tato stáž mě zaujala právě kvůli střetu dvou mých zálib, kterým bych se i do budoucna chtěla dále věnovat. Jedná se jak o práci s dětmi a jejich učení zábavnou formou, tak propojení s chemií, což je předmět, ve kterém bych se chtěla dále posouvat.
2. Představte si, že jste vynálezci – co byste vynalezli a proč?
Kdybych byla vynálezce, tak bych vynalezla obraceč času jako měla Hermiona ve filmech o Harrym Potterovi. Každý člověk se už někdy musel rozhodnout mezi dvěma akcemi, ale konaly se současně, takže tahle věcička by vyřešila problém. Samozřejmě by to nemusely být jen akce, ale jako Hermiona bychom to mohli používat ke vzdělávání. Mohli bychom být na více místech zároveň, takže by nám nic neuniklo.
3. Vaše záliby, koníčky:
Ráda sportuji — běhám, rekreačně plavu, jezdím na kole atd. Závodně se věnuji však jen hasičskému sportu, kde vedle svých tréninků trénuji i mladší děti. Navštěvuji též turistický kroužek Duha AZ, kde už druhým rokem dělám vedoucí a připravuji program pro děti a jezdím s nimi na tábory. Mám ráda i hudbu, ráda zpívám a hraji na příčnou flétnu.
Andrea B., 17 let

Stáž: Nanostruktury polovodičových oxidů pro elektroniku a fotoniku
Ústav: Ústav fotoniky a elektroniky AV ČR, v. v. i.
Škola: Masarykovo klasické gymnázium
Další informace1. Proč jste se přihlásili do projektu Otevřená věda Akademie věd ČR a co vás zaujalo na této stáži?
Do projektu jsem se přihlásila, abych si mohla vyzkoušet práci ve vědeckém prostředí, a tím si rozšířit znalosti a obzory. Na této stáži mě zaujala možnost naučit se více o polovodičích a jejich využití. Také mě zaujala zmínka o elektronovém mikroskopu.
2. Představte si, že jste vynálezci – co byste vynalezli a proč?
Na tuto otázku se mi docela špatně hledala odpověď. Jako první mi v hlavě vyskočilo něco jako samouklízecí kuchyň, ale to by asi bylo v rozporu s nějakým termodynamickým zákonem. Obecně řečeno bych asi vynalezla něco, co by zlepšilo kvalitu života obyčejných lidí.
3. Vaše záliby, koníčky:
Skaut, hra na kytaru, matematika — moje nejoblíbenější obory jsou kombinatorika, posloupnosti, goniometrie, komplexní čísla a matematická analýza, dále mám ráda sport — cyklistiku a běžky, taky ráda peču a vařím.
Roman B., 18 let

Stáž: Zpracování dat z Observatoře Pierra Augera
Ústav: Fyzikální ústav AV ČR, v. v. i.
Škola: Gymnázium Čakovice
Další informace1. Proč jste se přihlásili do projektu Otevřená věda Akademie věd ČR a co vás zaujalo na této stáži?
Chci se co nejvíce vzdělat v oborech, které mě zajímají. Nejvíce se člověk podle mě naučí v menší skupině nebo sám s lektorem. A také si pochopitelně chci osahat výzkum a výpočty v praxi. Tato stáž obsahuje fyziku a programování, což jsou moje dva největší zájmy (a týká se vesmíru, o který jsem se vždy zajímal). Fakt, že bych mohl analyzovat reálná data z observatoře, tomu jen dodává atraktivitu.
2. Představte si, že jste vynálezci – co byste vynalezli a proč?
Možná něco, co by v sobě uchovalo teplo školní učebny než se třída vyvětrá a po větrání by to zase ohřálo místnost. Ztráty by asi byly obrovské, ale je to hezká představa. Kdyby ztráty nebyly tak velké, topit by se mohlo minimálně.
3. Vaše záliby, koníčky:
Karate, příležitostně plavání, Rubikovy kostky, v menší míře četba, hra na kytaru. Několikrát jsem dobrovolně navštívil galerii a užil si některé styly 20. století, ale mám nulové znalosti.
Adam D., 16 let

Stáž: Návrh a realizace malého zobrazujícího spektrografu
Ústav: Astronomický ústav AV ČR, v. v. i.
Škola: Gymnázium Joachima Barranda
Další informace1. Proč jste se přihlásili do projektu Otevřená věda Akademie věd ČR a co vás zaujalo na této stáži?
Do projektu Otevřená věda jsem se zapojil, protože bych si rád rozvinul své znalosti o mé oblíbené vědě astronomii. Na stáži mě nejvíce zaujalo samotné téma. Spektroskopie je velice zajímavá a užitečná. Díky analýze světla lze zjistit z čeho se skládá atmosféra vzdálené exoplanety nebo složení hvězd. Zajímá mě, jak se takový spektrograf vyrábí a jak se s ním pracuje.
2. Představte si, že jste vynálezci – co byste vynalezli a proč?
Vynalezl bych teleskop, který by byl schopen využívat gravitace Slunce, která by z určité vzdálenosti ohýbala světlo tak moc, že by byl dalekohled schopný rozlišit detaily na povrchu exoplanet. Byl by to projekt na velice dlouhou trať, ale do astronomie by zaručeně přinesl obrovské množství klíčových informací a objevů.
3. Vaše záliby, koníčky:
Mezi mé koníčky patří astronomie, astrofotografie (viz. adamdenko.com) a kosmonautika.
Agáta F., 17 let

Stáž: Když Slunce dělá vlny
Ústav: Ústav fyziky atmosféry AV ČR, v. v. i.
Škola: Gymnázium Na Zatlance
Další informace1. Proč jste se přihlásili do projektu Otevřená věda Akademie věd ČR a co vás zaujalo na této stáži?
Vždy jsem se zajímala o fyziku, a proto mě tato stáž velmi zaujala. Vesmír je obecně zajímavé téma a je zde stále tolik, co se dá objevovit, proto bych se ráda podílela na tomto výzkumu.
2. Představte si, že jste vynálezci – co byste vynalezli a proč?
Vynalezla bych efektivnější vozidla na vodík, protože ekologická vozidla by se nám hodila a nebo vynalézt úplně nový zdroj energie. Je důležité myslet na to, co se bude dít v budoucnu a myslet na další generace.
3. Vaše záliby, koníčky:
Ráda zpívám, tančím, hraji na elektrickou kytaru a počítám příklady z matematiky a fyziky.
Jan H., 19 let

Stáž: Novel Borane Cluster Compounds - A New Source of Light (Part II)
Ústav: Ústav anorganické chemie AV ČR, v. v. i.
Škola: Gymnázium Třeboň
Další informace1. Proč jste se přihlásili do projektu Otevřená věda Akademie věd ČR a co vás zaujalo na této stáži?
The internships are a great opportunity to learn more about a topic and to discover new things. This internship includes many fascinating chemical topics and work in a laboratory.
2. Představte si, že jste vynálezci – co byste vynalezli a proč?
I would invent a source of energy that doesn't produce any greenhouse gases and is commercially viable. That would surely allow humanity to move away from using fossil fuels as a source of energy and mitigate the damage done to our planet.
3. Vaše záliby, koníčky:
I love winter sports — skiing, snowboarding, music, reading.
Valerie H., 18 let

Stáž: Diverzita a výskyt krevních parazitů u pěvců z tropů a mírného pásma
Ústav: Ústav biologie obratlovců AV ČR, v. v. i.
Škola: Gymnázium třebíč
Další informace1. Proč jste se přihlásili do projektu Otevřená věda Akademie věd ČR a co vás zaujalo na této stáži?
Přihlásila jsem se proto, že jsem chtěla získat nové zkušenosti a znalosti z oblasti biologie. Zaujala mě možnost pracovat ve špičkových ústavech ve spolupráci s opravdovými vědci.
2. Představte si, že jste vynálezci – co byste vynalezli a proč?
Pokusila bych se vynaleznout hmotu, která by nahradila ropu, ale její výroba ani zpracování by neškodily planetě. Ropa pomalu dochází, my ji však potřebujeme v každodenním životě.
3. Vaše záliby, koníčky:
Baví mě biologie a chemie. Ráda tancuji a dokážu hodiny ležet v knihách.
Lucie H., 17 let

Stáž: České literární osobnosti jinak aneb Máte pocit, že o nich víte vše?
Ústav: Ústav pro českou literaturu AV ČR, v. v. i.
Škola: Gymnázium Joachima Barranda
Další informace1. Proč jste se přihlásili do projektu Otevřená věda Akademie věd ČR a co vás zaujalo na této stáži?
Do projektu jsem se přihlásila díky doporučení kamarádky a také proto, že jsem se chtěla naučit a vyzkoušet si něco nového. Na této stáži mě zaujalo zaměření na literaturu a lidi, kteří za ní stojí.
2. Představte si, že jste vynálezci – co byste vynalezli a proč?
Jako velká fanynka Harryho Pottera bych ráda vynalezla neviditelný plášť. Není to tak úplně vynález, který by dokázal zachránit svět, ale vždy mě bavilo si představovat, co všechno by se dalo dělat, kdyby byl člověk neviditelný.
3. Vaše záliby, koníčky:
Ráda se věnuji čtení, hře na klavír, hudbě, tanci a horolezectví.
Eliška H., 18 let

Stáž: Schopnost rostlin reagovat na měnící se klimatické podmínky
Ústav: Botanický ústav AV ČR, v. v. i.
Škola: Gymnázium Na Zatlance
Další informace1. Proč jste se přihlásili do projektu Otevřená věda Akademie věd ČR a co vás zaujalo na této stáži?
Už odmala mě zajímala příroda okolo mě. Proč všechno vypadá tak, jak vypadá nebo jak je možné, že tak komplexní a rozmanitý systém okolo nás může vůbec fungovat. V poslední době mě také zaujaly přístupy k zemědělství šetrné k životnímu prostředí a různé alternativní plodiny, které budeme možná kvůli klimatické změně nuceni používat. Zapojila jsem se, jelikož bych ráda měla možnost nahlédnout do současné biologie a dozvědět se více než jenom ve školní lavici. Studiu tohoto oboru bych se chtěla věnovat i dále na vysoké škole a myslím, že by mi tato stáž mohla poskytnout spoustu nových znalostí a zkušeností.
2. Představte si, že jste vynálezci – co byste vynalezli a proč?
Pokud by se má odpověď nemusela omezovat tím, jestli je něco fyzicky možné či nikoliv, byl by to stroj času. To sice asi není nejoriginálnější myšlenka, ale představa, že byste mohli stát bok po boku tolika významných osobností, které ještě ani nemohly vědět, jaký vliv budou mít na společnost i staletí po jejich smrti, je přinejmenším vzrušující. Kdo by si nepřál např. sledovat pod mikroskopem jako úplně první člověk malá zvířátka (dnes bychom asi spíš řekli mikroorganismy) se zakladatelem mikrobiologie, nebo třeba mít tu možnost říct umělcům, kteří umírali v chudobě a sami, že jejich díla bude za pár desítek let obdivovat celý svět.
3. Vaše záliby, koníčky:
Mám ráda turistiku a výlety do přírody, vodáctví a nebo třeba stanování. Když mám čas tak peču, čtu si a (ne příliš úspěšně) se pokouším hrát na kytaru.
Ema H., 17 let

Stáž: Biografický slovník českých zemí
Ústav: Historický ústav AV ČR, v. v. i.
Škola: Gymnázium, Praha 4, Postupická 3150
Další informace1. Proč jste se přihlásili do projektu Otevřená věda Akademie věd ČR a co vás zaujalo na této stáži?
Chtěla bych trávit svůj volný čas více produktivně, dělat něco smysluplného. Zaujal mě popis stáže — o české osobnosti se zajímám již delší dobu a ráda bych se dozvěděla i něco nového.
2. Představte si, že jste vynálezci – co byste vynalezli a proč?
Potápěčský oblek či spíše „komoru“, ve které by se dalo bezpečně potápět i do afotické zóny. Myslím, že nejsem jediná, kdo chce do hloubky poznat, jak tamní živočichové žijí a fungují v tak zvláštních podmínkách.
3. Vaše záliby, koníčky:
Mojí celoživotní zálibou je četba. Nejraději mám sérii Velikáni do kapsy. Věnuji se ale i šití oděvů a vyšívání.
Irena J., 20 let

Stáž: Co nám náš mozek může říct o tom, jak umíme jazyky
Ústav: Psychologický ústav AV ČR, v. v. i.
Škola: Gymnázium Kolín
Další informace1. Proč jste se přihlásili do projektu Otevřená věda Akademie věd ČR a co vás zaujalo na této stáži?
Do tohoto projektu jsem se přihlásila, abych více nahlédla do světa vědy, měla šanci ji aplikovat a byla součástí týmu, který má stejný cíl a motivaci. Velice mě zaujalo téma této stáže, jelikož jazyky v každodenním životě používáme neustále, nicméně málokdo se zamyslí nad tím, co se vlastně v našem mozku děje.
2. Představte si, že jste vynálezci – co byste vynalezli a proč?
Vynalezla bych systém, který by spolehlivě a přesně vyhodnocoval nadání, charakter a vlohy člověka. Myslím si, že každý člověk by měl znát své silné stránky, aby mohl podle nich zvolit svou úspěšnou budoucí životní cestu a být šťastný. Dle mého názoru by toto přispělo i k funkčnější a vzdělanější společnosti jako celku.
3. Vaše záliby, koníčky:
Ráda se učím cizí jazyky a cestuji do různých zemí, abych mohla na vlastní kůži poznat kulturu dané země. Velmi mě baví hovořit v angličtině a poznávat nové lidi po celém světě. Často také čtu knížky, jelikož mi přijde získávání nových informací tímto stylem odpočinkové a obohacující.
Adriena J., 19 let

Stáž: Příprava cytotoxických organokomplexů železa a ruthenia se sacharidovými liganky
Ústav: Ústav chemických procesů AV ČR, v. v. i.
Škola: Gymnázium Brno, tř. Kpt. Jaroše 14, p.o.
Další informace1. Proč jste se přihlásili do projektu Otevřená věda Akademie věd ČR a co vás zaujalo na této stáži?
Chtěla bych propojit svoje přechozí zkušenosti s prací s rakovinnými buňkami s chemickým výzkumem. Chtěla bych si osvojit laboratorní techniky, naučit se pracovat v laboratoři organické chemie.
2. Představte si, že jste vynálezci – co byste vynalezli a proč?
Ráda bych vynalezla něco pro lidstvo užitečné. V současné době nějaký nástroj, který by přispěl ke zlepšení kvality ovzduší.
3. Vaše záliby, koníčky:
Ve volném čase se věnuji cyklistice a vysokohorské turistice.
Lída K., 19 let

Stáž: Bayesovská síť jako mozek umělé inteligence
Ústav: Ústav teorie informace a automatizace AV ČR, v. v. i.
Škola: Gymnázium Budějovická
Další informace1. Proč jste se přihlásili do projektu Otevřená věda Akademie věd ČR a co vás zaujalo na této stáži?
Otevřené vědy jsem se účastnila i tento rok. Stáž se mi líbila a přinesla mi toho mnoho nového, takže jsem se rozhodla zkusit to i letos.
2. Představte si, že jste vynálezci – co byste vynalezli a proč?
Rozhodně bych chtěla vynaleznout něco, co by pomáhalo. Ať už lidem, nebo zvířatům. Každopádně potřebuji za svojí prací vidět smysl, takže kdybych vynalezla něco naprosto nepraktického a nepoužitelného, asi by mě to nijak netěšilo. Velký rozvoj a potenciál teď vidím právě v IT a myslím si, že rozšiřováním znalostí z tohoto oboru se nedá nic zkazit, naopak to může přispět k vynalezení aplikací, nástrojů, atd., které mohou lidem velmi ušetřit práci.
3. Vaše záliby, koníčky:
Ráda cestuji a poznávám všechno nové. Hodně se ptám a jsem dost zvídavý člověk. Baví mě učit se nové věci. Od února se učím hrát na kytaru, ale hraju i na klávesy a na flétnu. Co se sportu týče, tančím zumbu a ráda chodím do hor.
Ivana K., 17 let

Stáž: Experimentální středověk
Ústav: Historický ústav AV ČR, v. v. i.
Škola: Gymnázium Opatov
Další informace1. Proč jste se přihlásili do projektu Otevřená věda Akademie věd ČR a co vás zaujalo na této stáži?
Projektu jsem se účastnila již v minulém roce a stáž mi neuvěřitelně pomohla v osobním rozvoji. Otevřená věda dává středoškolákům možnost věnovat se podrobněji oboru, který je zajímá, pod profesionálním vedením a s pocitem, že jejich práce má smysl. Na stáž Experimentální středověk jsem se přihlásila, protože mám k tomuto tématu blízko a chtěla bych si vše vyzkoušet na vlastní kůži.
2. Představte si, že jste vynálezci – co byste vynalezli a proč?
Vynalezla bych jakýsi univerzální překladač. Jednalo by se o malé zařízení, které byste si umístili do ucha. V reálném čase by překládalo mluvený text a k vám do mozku by se dostal pouze již přeložený výstup. Mohli byste si tak povídat s jiným člověkem bez potřeby umět stejný jazyk. On by mluvil například japonsky, vy česky, a přesto byste si skvěle rozuměli. Taková Babylonská rybka ze Stopařova průvodce Galaxií, ale založená na špičkové technice.
3. Vaše záliby, koníčky:
Ráda čtu, především klasiku, fantasy a historické romány. Zabývám se rodinnou historií – sestavuji rodokmen a rodinnou kroniku, kde sbírám příběhy svých předků. Ráda chodím do divadla, baví mě nejrůznější ruční práce. Hraji na příčnou flétnu a když mám jistotu, že mě nikdo neslyší, tak také na kytaru.
Tomáš K., 17 let
Stáž: Citizen science a její role v českém a zahraničním výzkumu
Ústav: Ústav geoniky AV ČR, v. v. i.
Škola: Gymnázium Boskovice
Další informace1. Proč jste se přihlásili do projektu Otevřená věda Akademie věd ČR a co vás zaujalo na této stáži?
Každý den se v knihách a učebnicích dočítám o objevech a vynálezech významných vědců. Fascinuje mě odhodlání, důvtip a hlavně přínos těchto osobností pro celý svět. Proto jsem se rozhodl využít příležitosti Otevřené vědy a vyzkoušet si práci vědce na vlastní kůži. Stáž Citizen science mě zaujala po vědecké, společenské stránce a svým mezinárodním přesahem. Rád pracuji s lidmi, a proto i možnost participace veřejnosti na vědeckém výzkumu mě zaujala. Bavilo by mě pracovat na implementaci tohoto systému v ČR a jeho následné propagaci v tuzemsku i zahraničí. Oslovila mě také iniciativa a zahraniční zkušenosti lektora stáže.
2. Představte si, že jste vynálezci – co byste vynalezli a proč?
Dnes čelí naše společnost hned několika velkým krizím. Příkladem může být globální oteplování, válka na Ukrajině a s ní se pojící energetická krize. Ve všech těchto problémech vidím jednu společnou příčinu, kterou je právě nedostatek kvalitních zdrojů energie. Zde bych s vynalézáním začal. Vyřešení této energetické otázky by mělo značný dopad v oblastech jako životní prostředí, globální oteplování, import plynu z Ruska nebo elektromobilita.
Mým prvním nápadem je zařízení, které by umělo přeměnit skleníkové plyny (např. CO2 nebo metan) emitované lidskou činností na energii v podobě paliva. Takové zařízení by mohlo vyrábět nemalé množství energie, a zároveň čistit atmosféru.
3. Vaše záliby, koníčky:
Volný čas se snažím využívat produktivně. Rád se vzdělávám, čtu, ale i hraji na hudební nástroje (klavír, kytara). S kamarády chodíme do posilovny a cvičíme street workout. Mým nejoblíbenějším sportem je basket, ve kterém reprezentuji naše gymnázium. Nejradši jsem však s rodinou a svým mladším bráškou. Hlavně když si zajdeme do lesa, na výlet nebo si zahrajeme nějakou společenskou hru.
Alice K., 18 let

Stáž: Jazykový obraz prožívání přírody
Ústav: Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Škola: Gymnázium Dr. Josefa Pekaře, Mladá Boleslav
Další informace1. Proč jste se přihlásili do projektu Otevřená věda Akademie věd ČR a co vás zaujalo na této stáži?
Do Otevřené vědy jsem se přihlásila, protože jsem jednu stáž absolvovala již minulý rok a byla to pro mě velmi užitečná a příjemná zkušenost, kterou bych ráda zopakovala. Tato stáž mě zaujala zejména svou komplexností a velmi specifickým a ne moc probádaným tématem, kterému bych se velmi ráda věnovala.
2. Představte si, že jste vynálezci – co byste vynalezli a proč?
Je toho hodně, ale nejužitečnější by mi přišlo něco, co dokáže přenášet myšlenky z jednoho mozku do druhého. Nemluvím o čtení myšlenek — to mě naopak dost děsí, spíš by se mi líbilo něco, co si jeden člověk může nasadit a sdělit tak druhému člověku přesně to, co si myslí a co chce vyjádřit. Přijde mi totiž, že slova a lidské vyjadřování celkově někdy myšlenky dost deformují a my nejsme schopni říct přesně to, co chceme.
3. Vaše záliby, koníčky:
Mám ráda psaní, čtení, hru na saxofon, divadlo a jazyky.
Veronika K., 16 let

Stáž: Bioinformatika a její aplikace pro sestavování dosud neznámých genů u ptáků
Ústav: Ústav molekulární genetiky AV ČR, v. v. i.
Škola: Gymnázium Bohumila Hrabala v Nymburce
Další informace1. Proč jste se přihlásili do projektu Otevřená věda Akademie věd ČR a co vás zaujalo na této stáži?
Do tohoto projektu jsem se přihlásila, neboť bych ráda získala nové znalosti a zkušenosti v oboru, který mě velmi zajímá. Rovněž bych si chtěla vyzkoušet práci opravdového vědce ve skutečné laboratoři. Na této stáži – Bioinformatika a její aplikace pro sestavování dosud neznámých genů u ptáků — mě zaujala zejména možnost vyzkoušet si sestavit neznámý ptačí gen. Také si myslím, že bioinformatika je oborem, který má do budoucna velký potenciál a je v něm stále co objevovat.
2. Představte si, že jste vynálezci – co byste vynalezli a proč?
Pokud bych byla vynálezcem, jistě bych se pokusila sestavit takový přístroj, který by uměl putovat do minulosti. Ráda bych se totiž vrátila v čase a pozorovala vznik prvních organismů, rostlin a později i dinosaurů a celou diverzitu naší planety Země.
3. Vaše záliby, koníčky:
Mezi mé záliby patří zejména pozorování přírody, práce s mikroskopem, ornitologie, botanika a geologie – mineralogie a paleontologie. Velice ráda získávám nové znalosti a zkušenosti. Ze sportů je mým koníčkem cyklistika, turistika a badminton. Ve svém volném čase se zabývám literaturou, ať už se jedná o beletrii či populárně naučné knihy. Mezi mé oblíbené autory patří Jaroslav Havlíček, Stanislav Lem, Nick Lane, Charles Dawkins, Václav Cílek, J. W. Goethe či J. R. R. Tolkien.
Karolína K., 16 let

Stáž: Charakterizace defektů v polovodičových vrstvách metodou EBIC
Ústav: Ústav fyziky materiálů AV ČR, v. v. i.
Škola: Gymnázium T. G. Masaryka Zastávka, příspěvková organizace
Další informace1. Proč jste se přihlásili do projektu Otevřená věda Akademie věd ČR a co vás zaujalo na této stáži?
Přihlásila jsem se kvůli velkému zájmu o fyziku a elektrotechniku a chtěla bych posunout svoje vzdělání o úroveň výš. Na stáži mně nejvíce zaujala metoda EBIC.
2. Představte si, že jste vynálezci – co byste vynalezli a proč?
Chtěla bych vynaleznout bezemisní, ekologický a ekonomický zdroj energie, protože by to zachránilo současnou situaci energetické krize.
3. Vaše záliby, koníčky:
Ráda svůj volný čas věnuji řešení logických úloh a sestavování elektronických obvodů. Baví mě čtení knih a sportování.
Adéla K., 18 let

Stáž: Pozorování a fotodokumentace rostlinných povrchů
Ústav: Botanický ústav AV ČR, v. v. i.
Škola: Gymnázium, obchodní akademie a jazyková škola Hodonín
Další informace1. Proč jste se přihlásili do projektu Otevřená věda Akademie věd ČR a co vás zaujalo na této stáži?
Do projektu Otevřená věda Akademie věd ČR jsem se přihlásila, protože mě tato nabídka, již při prvním pohledu velmi zaujala, už dlouhou dobu mě láká nějaká vědecká činnost, jako je právě tato stáž, jelikož nám ve škole ve značné míře chybí. Téma této stáže je mi velmi blízké, jelikož miluju přírodu, miluju její pestrost a barevnost. Baví mě také fotit právě rostliny, ať už jsou to plody, květy, či celé tělo rostliny ať už na jaře na podzim, nebo i v zimě.
2. Představte si, že jste vynálezci – co byste vynalezli a proč?
Vynalezla bych umělý „čich“, nebo spíše umělé čichové buňky, ačkoli je tento smysl pro některé lidi nepodstatný a je hodně upozaďovaný, v našem životě hraje velkou roli, a myslím si, že lidé bez čichu přicházejí ve svém životě o „hodně“. Jasně, věřím, že slepota, či hluchota může být 100x horší, ale i tak bych nenechávala čich v pozadí. Pro mě osobně je důležitá například čichová paměť, která mi pomáhá se znovu vybavením vzpomínek, lidí, prostředí, zážitků, jídla. Právě onu věc tito lidé trpící anosmií zažít nemohou. A právě tímto vynálezem bych se jim pokusila zvýšit kvalitu života.
3. Vaše záliby, koníčky:
Baví mě práce s dětmi a mládeží. Plně se věnuji skautingu, hře na trumpetu, psí agility, pořádání akcí (skauting).
Marie K., 19 let

Stáž: Osvojování emočních slov u dětí
Ústav: Psychologický ústav AV ČR, v. v. i.
Škola: Arcibiskupské gymnázium
Další informace1. Proč jste se přihlásili do projektu Otevřená věda Akademie věd ČR a co vás zaujalo na této stáži?
Do projektu Otevřená věda jsem se přihlásila, protože bych chtěla zažít vědeckou činnost a práci s profesionálem v oboru, který mě tolik zajímá. Je to jedinečná příležitost vyzkoušet si takový výzkum již na střední škole. Také mi to pomůže v mém budoucím studiu. V této stáží se prolínají zaměření, kterým bych se chtěla zabývat — je to práce s dětmi, která má psychologický rozměr a pozoruje vnímání, emoce, projevy i v rámci našeho jazyka.
2. Představte si, že jste vynálezci – co byste vynalezli a proč?
Sice vím, že k tomu je naše věda daleko, ale ráda bych vynalezla přístroj na tlumočení zvířecí řeči. Bylo by zajímavé pozorovat, jak komunikují zvířata mezi sebou nebo s lidmi.
3. Vaše záliby, koníčky:
Mám ráda přírodu, hudbu, tanec. Účastním se různých dobrovolnických činností, což mě baví a naplňuje. Ráda jezdím na kole, chodím s kamarády na túry nebo jen do města na kafe.
Martin K., 19 let

Stáž: Kationty – klíčové prvky pro život eukaryotních buněk
Ústav: Fyziologický ústav AV ČR, v. v. i.
Škola: Gymnázium a SOŠPg Čáslav, Masarykova 248
Další informace1. Proč jste se přihlásili do projektu Otevřená věda Akademie věd ČR a co vás zaujalo na této stáži?
Do projektu Otevřená věda AV ČR jsem se přihlásil, jelikož mám zájem vyzkoušet si na vlastní kůži obor, který mě baví, který bych rád studoval na vysoké škole a v budoucnu dělal na profesní úrovni. Na stáži mě zaujalo především téma, které patří mezi mé hlavní záliby. Velmi rád bych si stáž zkusil, a získal tak velké praktické zkušenosti a nové znalosti.
2. Představte si, že jste vynálezci – co byste vynalezli a proč?
Kdybych byl vynálezce, chtěl bych vynalézt rozhodně něco, co by ulehčilo působení a život lidstva na planetě. Rád bych vynalezl především způsob, jakým bychom mohli léčit různé nemoci nebo jakým zefektivnit produkci plodin atd.
3. Vaše záliby, koníčky:
Mezi mé hlavní záliby patří biologie a chemie, ale nestraním se ani jiným přírodovědným oborům. Kromě vědy se ve volném čase rád věnuji programování ve webových jazycích (zejména PHP), rád sportuji (především lyžování, snowboarding, lední bruslení, volejbal, horská turistika, společenské tance) a rád také hraji na kytaru.
Vojtěch K., 19 let

Stáž: Data science for crystal structures
Ústav: Fyzikální ústav AV ČR, v. v. i.
Škola: Nový PORG
Další informace1. Proč jste se přihlásili do projektu Otevřená věda Akademie věd ČR a co vás zaujalo na této stáži?
As I mention in more detail in my cover letter, I have decided to apply for this project and specifically for this internship because I believe that it will greatly help me in my further academic development. I am intrigued by the possibility of using applied data science in an interesting field of physics and the opportunity to work under the guidance of an experienced lecturer, such as yourself, in a real scientific workplace. I am eager to learn how to work with the computer software developed at the institute.
2. Představte si, že jste vynálezci – co byste vynalezli a proč?
There are countless things I want to invent or build. For example, I have been trying for a long time to find time to set up a device that would feed only our cats and drive the others away from our shelter. I want to invent the "reverse microwave" – i.e., a commercially available device that could cool meals and drinks within minutes. I would like to set up and program a device that would give me the perfect drink to every meal based on my past preferences. My head is simply filled absurd and often impossible ideas, but if I had the opportunity to invent any one thing in the world, it would probably be some ground-breaking technical solution in a quantum computer, which would ensure an infinitely long preservation of quantum information in an affordable way and guarantee a 100% reliability.
3. Vaše záliby, koníčky:
My hobbies and interests are quite diverse and fast-changing. Apart from participating in various educational programs, working on a Students’ Professional Activities (SPA) paper, and countless other activities related to natural sciences, mathematics, or programming, I like to spend my free time studying foreign languages, such as Spanish or English, playing football or watching American Football and Formula 1. I appreciate a good philosophy book - I'm currently reading through Nietzsche's On the Genealogy of Morality. Of course, I also like to relax occasionally by playing mobile or board games.
Barbora L., 17 let

Stáž: Organic synthesis of neurosteroids I.
Ústav: Ústav organické chemie a biochemie AV ČR, v. v. i.
Škola: Gymnázium Open Gate
Další informace1. Proč jste se přihlásili do projektu Otevřená věda Akademie věd ČR a co vás zaujalo na této stáži?
Přihlásila jsem se, protože mi tato roční stáž přijde jako unikátní způsob bližšího poznání témat, která mě dlouhodobě zajímají. Získané informace mohu mimo jiné také efektivně uplatnit v mém dalším studiu, protože se v budoucnu chci věnovat biochemii a medicíně. Nejvíce mě v těchto oborech zajímá neurologie, nebo mozek jako takový, a studium rakoviny. Proto mě tahle konkrétní stáž velice zaujala a ráda bych získala možnost se o tématu dozvědět teoreticky i prakticky více.
2. Představte si, že jste vynálezci – co byste vynalezli a proč?
Vynalezla bych lék na rakovinu, už jen protože v jejím důsledku ročně umírá mnoho milionů lidí a postihuje lidi nehledě na jejich věk. Na tomto projektu se už ale podílí veliké množství výzkumných týmů celého světa, a proto bych chtěla navrhnout ještě něco jiného. Už několik let si přeji, aby existoval nějaký přístroj, který by dokázal zaznamenat to, co v daný moment vidím. Fungovalo by to podobně jako snímek obrazovky u elektronických zařízení, akorát s tím, co vidíme. Častokrát vidím něco, co bych si přála, abych si mohla v identické podobě uchovat na vždy, ale pouhá vzpomínka nebo fotoaparát to nikdy nezachytí dostatečně dobře. Tyto fotografie v naší mozkové paměti by se nejlépe později daly převést i do elektronické formy, abychom se o ně mohli podělit s dalšími lidmi.
3. Vaše záliby, koníčky:
Ve škole mě baví studium biologie, chemie a matematiky, a proto se věnuji i různým mimoškolním aktivitám, které se těchto předmětů týkají. Také ráda sportuji, což bylo vždy důležitou částí mého života. S nadšením poslouchám i vytvářím hudbu, několik let již hraji na kytaru, a ráda čtu. Užívám si čas strávený s rodinou a mými kamarády, ať už ve škole, nebo mimo ni.
Stella L., 18 let

Stáž: Cholinergní modulace striatem řízeného chování
Ústav: Fyziologický ústav AV ČR, v. v. i.
Škola: Gymnázium Elišky Krásnohorské
Další informace1. Proč jste se přihlásili do projektu Otevřená věda Akademie věd ČR a co vás zaujalo na této stáži?
Do Otevřené vědy jsem se přihlásila proto, že jsem si chtěla vyzkoušet vědeckou práci a zjistit, jak takový výzkum probíhá. Též jsem si přála rozvinout své znalosti a získat nové zkušenosti.
Přijde mi jako úžasná myšlenka, když by se díky zkoumání cholinergní aktivace GABAergních interneuronů podařilo zjistit, jestli se tato aktivace podílí na změně signalizace a chovaní, jež je řízeno striatem. Zaujal mě tento výzkum, neboť ho považuji za inovativní a také proto, že mě zajímá neurologie, genetika, buňky a jejich struktura, funkce a medicína celkově.
2. Představte si, že jste vynálezci – co byste vynalezli a proč?
To je zapeklitá otázka. Kdybych však měla tu možnost vymyslet něco, co opravdu funguje, tak by to byl nejspíše stroj času nebo teleport. Bylo by to efektivní. Člověk by měl díky tomu více času.
3. Vaše záliby, koníčky:
Mezi mé záliby patří fotografování, psaní, sport, matematika, biologie, chemie a moderní technologie. Ve svém volném čase se účastním různých vzdělávacích programů či akcí. Jsem též součástí projektu, který se zaměřuje na finanční gramotnost.
Jáchym L., 17 let

Stáž: Konstrukce laditelných zdrojů bílého světla
Ústav: Fyzikální ústav AV ČR, v. v. i.
Škola: Gevo Evolution
Další informace1. Proč jste se přihlásili do projektu Otevřená věda Akademie věd ČR a co vás zaujalo na této stáži?
Projekt Otevřená věda Akademie věd je skvělé místo na to získat zkušenosti v oboru, kterému bych se rád věnoval do budoucna. Také konečně dělat fyziku, která mě baví. Tato stáž mě zaujala svojí praktičností a experimentální praxí propojenou s vyhodnocováním vlastních dat.
2. Představte si, že jste vynálezci – co byste vynalezli a proč?
Jednoznačně stroj času (například ten co měla Hermiona, ale tak aby aspoň trochu dával smysl) — abych mohl dělat více věcí najednou, a tak stíhat všechno, co bych chtěl.
3. Vaše záliby, koníčky:
Mezi mé hlavní koníčky patří matematika, informatika a fyzika. Jako další rád žongluji. Hraji intercrose, stolní tenis a tancuji společenské tance.
Lily Huong M., 19 let

Stáž: Investigating the tumor microenvironment immunity and its modulation
Ústav: Mikrobiologický ústav AV ČR, v. v. i.
Škola: The English College in Prague
Další informace1. Proč jste se přihlásili do projektu Otevřená věda Akademie věd ČR a co vás zaujalo na této stáži?
I am applying to the Otevřená věda Akademie věd ČR to gain experience working in a professional laboratory environment with experts, from whom I can inquire and learn. I am particularly interested in this internship because I want to explore the interaction of tumor cells with the immune system.
2. Představte si, že jste vynálezci – co byste vynalezli a proč?
I would invent a procedure for mind uploading to a digital reality, where the individual's brain activity will be emulated to allow conscious experience and sensation. It will be available to those who have recently passed away, as a way for their loved ones to say anything they wished to have told each other but did not have the time to. The mind uploading will be temporary, though, to prevent its misuse to gain a sort of digital immortality, which would not be ethical.
3. Vaše záliby, koníčky:
I enjoy playing the piano and dancing, both of which I've been doing outside of school for over ten years. Recently, I have also started playing the guitar and acting.
Melánie M., 17 let

Stáž: Mimopárové paternity aneb nevěra u vlaštovky obecné (Hirundo rustica)
Ústav: Ústav biologie obratlovců AV ČR, v. v. i.
Škola: Gymnázium Kadaň
Další informace1. Proč jste se přihlásili do projektu Otevřená věda Akademie věd ČR a co vás zaujalo na této stáži?
Do projektu jsem se přihlásila především proto, že bych se i v budoucnu chtěla pohybovat ve vědě. Přála bych si získat nějakou praxi a myslím, že tu bych si i s vědomostmi a zkušenostmi z projektu odnesla. Líbí se mi, že stáž spojuje jak terénní práci, tak i práci v laboratoři. Ornitologie mi připadá jako zajímavý obor a všeobecně obdivuji kouzlo opeřenců.
2. Představte si, že jste vynálezci – co byste vynalezli a proč?
Určitě bych ráda vynalezla něco, co by pomohlo naší planetě i lidem, kteří na ní žijí. Aby nedošlo k výraznému oteplení Země, jeden z vynálezů by spočíval ve vypořádání se se skleníkovými plyny, a to nejen s oxidem uhličitým, ale i s methanem např. utlumením intenzivních chovů skotu. S tím by souviselo i to, že bych nějakým způsobem inovovala zemědělství (např. objevením prospěšné látky či nějakou genetickou modifikací). Tento vynález by šel naproti jak zdraví naší planety, tak i vyřešení hladu ve světě.
3. Vaše záliby, koníčky:
Jsem členkou ekotýmu – pomáhám pořádat akce a plnit různé úkoly. Hraji závodně florbal za tým FBC DDM Kati Kadaň. Také trénuji mladší kategorii florbalistek. Ve volném čase ráda čtu literaturu téměř všech žánrů (nemám ráda horory).
Valentýna M., 18 let

Stáž: Osvojování emočních slov u dětí
Ústav: Psychologický ústav AV ČR, v. v. i.
Škola: Církevní gymnázium Plzeń
Další informace1. Proč jste se přihlásili do projektu Otevřená věda Akademie věd ČR a co vás zaujalo na této stáži?
Od předškolního věku se s nadšením učím cizím jazykům. Na tomto projektu mě zaujala možnost nahlédnout do samotných počátků vývoje jazyka mateřského. Když člověk pochopí, jak k takovému procesu dochází, lépe se pak odvozují souvislosti, které jsou následně využity ke zlepšení výuky jazyka.
Pracovat a vzdělávat se nad rámec středoškolské výuky je dle mého názoru to nejlepší, co student s ambicemi do budoucna může v mém věku udělat.
2. Představte si, že jste vynálezci – co byste vynalezli a proč?
Zpomalovač času. Znáte takové ty chvíle, které si zkrátka přejete, aby mohly trvat trochu déle? Koupání u vodopádů v Austrálii, sledování západu Slunce na Kilimandžáru nebo shledání s blízkými... Dle mého názoru by stálo za to, moci si užívat těchto okamžiků o trochu déle.
3. Vaše záliby, koníčky:
Miluji sport, cestování a hudbu. Dlouhá léta jsem cvičila gymnastiku, nyní se věnuji např. aerobiku či posilování. Neexistuje asi jediná země, kam bych se nechtěla podívat. Ráda poznávám novou kulturu, nové lidi a místa. Jednou bych chtěla objet celý svět. Hudba je pro mě relaxace, oproštění od reality. Je to něco, co mi vždy zaručeně zvedne náladu. Ty nejlepší zážitky mám každoročně z koncertů.
Ondřej N., 16 let

Stáž: Nanostruktury polovodičových oxidů pro elektroniku a fotoniku
Ústav: Ústav fotoniky a elektroniky AV ČR, v. v. i.
Škola: Gymnázium J.S. Machara
Další informace1. Proč jste se přihlásili do projektu Otevřená věda Akademie věd ČR a co vás zaujalo na této stáži?
Do Otevřené vědy jsem se přihlásil, protože si chci zkusit práci vědce, poznat nové lidi a naučit se mnoha novým věcem. Na této stáži mě zaujalo téma polovodičů, možnost sestavení vlastního a detailnější pohled do světa polovodičů, ale také neocenitelná praxe.
2. Představte si, že jste vynálezci – co byste vynalezli a proč?
Asi bych vynalezl lék/léčbu na nějakou nemoc, která bere životy mnoha lidem. Tato léčba by mohla zachránit mnoho nadějných lidí, kteří mohli změnit svět, ale zemřeli.
3. Vaše záliby, koníčky:
Rád jezdím na kole, hraji golf, čtu a zajímám se o elektrotechniku.
Andrea P., 18 let

Stáž: Synthesis of chromophores for next generation photovoltaics
Ústav: Ústav organické chemie a biochemie AV ČR, v. v. i.
Škola: Open Gate
Další informace1. Proč jste se přihlásili do projektu Otevřená věda Akademie věd ČR a co vás zaujalo na této stáži?
Tento projekt mi přišel jako úžasná příležitost naučit se něco nového a zažít, jak se dělá věda mimo středoškolské prostředí.
2. Představte si, že jste vynálezci – co byste vynalezli a proč?
Před nějakou dobou jsem slyšela o myšlence miniaturních robotů, kteří by doktorům mohli pomoct s operováním normálně neoperovatelných nemocí. Moc se mi ten nápad líbí, takže to je to, co bych ráda vynalezla.
3. Vaše záliby, koníčky:
Ve volném čase jezdím na koních, maluji a bruslím po cyklostezkách a před pár lety jsem se začala učit na kytaru.
Liliana P., 17 let

Stáž: Stanovení kritické fáze živtního cyklu u přirozených populací kuřičky hadcové
Ústav: Botanický ústav AV ČR, v. v. i.
Škola: Gymnázium Broumov
Další informace1. Proč jste se přihlásili do projektu Otevřená věda Akademie věd ČR a co vás zaujalo na této stáži?
Chtěla bych s kuřičkou pokračovat, jelikož za ten rok, kdy jsem na ní pracovala, mi tak nějak přirostla k srdci. :)
2. Představte si, že jste vynálezci – co byste vynalezli a proč?
Tohle je těžká otázka a nelze vztáhnout na jedno téma. Ale kdybych měla přece jen něco vymyslet — no spíš vyřešit — bylo by to pravděpodobně narůstající přelidnění, což je nejen velký ekonomický problém, ale je to problém i v mnoha dalších směrech. Proto bych se snažila vymyslet, jak osídlit Mars.
3. Vaše záliby, koníčky:
Mám jich opravdu mnoho, většina z nich je uvedená v mém životopisu. A některé vystihl pěkně i můj pan profesor v referenci. Největší z nich jsou ale zcela jistě biologického rázu.
Klára P., 19 let

Stáž: Molekulové modelování katalyzátoru redukujícího oxid uhličitý
Ústav: Ústav fyzikální chemie J. Heyrovského AV ČR, v. v. i.
Škola: Gymnázium Jiřího Gutha-Jarkovského
Další informace1. Proč jste se přihlásili do projektu Otevřená věda Akademie věd ČR a co vás zaujalo na této stáži?
Především z toho důvodu, že by pro mě účast znamenala obrovskou zkušenost a možnost dozvědět se spoustu věcí, přičemž bych tak měla příležitost spolupracovat s neskutečně chytrými lidmi a experty v oboru a to je něco, k čemu člověk nemá příležitost každý den. Samozřejmě by účast znamenala velkou pomoc do budoucna, jelikož plánuji zůstat ve vědě a otevřela by mi mnoho zatím zavřených dveří. Stáž mě zaujala svým zaměřením na redukci oxidu uhličitého a jeho nekonvenční využití a protože spojuje dvě témata, která mě opravdu zajímají a kterým se hodlám v budoucnosti věnovat — chemie a klimatická změna. Oxid uhličitý a další emisní plyny s klimatickou změnou úzce souvisejí a vzhledem k tomu, že mým cílem je, abych v budoucnu dělala něco, co má smysl, je pro mě tato stáž nejlepší volbou.
2. Představte si, že jste vynálezci – co byste vynalezli a proč?
Chtěla bych sestrojit jakýsi stroj spravedlnosti tak, aby všichni dostali to, co si doopravdy zaslouží a aby se poctivým slušným a pracovitým lidem dostalo jakéhosi uznání za jejich přínosy. Po světě totiž běhá spoustu opravdu zlých lidí, kteří mnohdy zůstanou naprosto „nedotčeni“ a odnese to někdo jiný. Stačí vzít v potaz dnešní situaci ve světě…
3. Vaše záliby, koníčky:
Mám ráda latinskoamerické a standardní tance, sudoku, hru na klavír, cestování, potápění a lyžování, výrobu přírodní domácí kosmetiky, fantasy a sci-fi knihy.
Klára P., 19 let

Stáž: Laboratorní zahradničení
Ústav: Ústav experimentální botaniky AV ČR, v. v. i.
Škola: Gymnázium Lanškroun
Další informace1. Proč jste se přihlásili do projektu Otevřená věda Akademie věd ČR a co vás zaujalo na této stáži?
Věda mě baví už nějakou tu chvíli, a tak bych ráda více pronikla do prostředí, ve kterém se pravděpodobně budu v budoucnu vyskytovat. Přijde mi, že tato příležitost dává velký prostor pro seberozvoj, možnost získat spoustu informací a třeba i nějaké soft skills. Moc se mi líbí, že věci, které se dozvím, budu moci uvést do praxe a lépe si je tak zapamatovat. Tato stáž mě nadchla, protože mám moc ráda rostlinky i děti. Pedagogická práce mě baví a myslím, že popularizace je v dnešní době důležitá pro fungování vědy.
2. Představte si, že jste vynálezci – co byste vynalezli a proč?
Podle mě by bylo velmi užitečné vynalézt něco, co by nám pomohlo zbavit se mikroplastů. Já osobně si ale myslím, že bych v budoucnu spíše vymyslela něco z oblasti buňečné biologie, protože je to obor, který mě momentálně velmi láká. Také by to chtělo třeba nějakou pilulku, která by pomohla lidem si uvědomit, jak je důležité chránit naši planetu, naši biodiverzitu a někdy i sebe navzájem.
3. Vaše záliby, koníčky:
Baví mě biologie, protože se v ní spojuje chemie, fyzika, ekologie i filozofie a já ráda vidím věci v souvislostech. Oceňuji jakékoliv umění a jsem šťastná, když se mohu kreativně vyjádřit, a tak občas relaxuju u malování. Už od malička jsem horlivě četla a vždy mě bavila antická mytologie. Poslední rok mě nadchla fluorescenční mikroskopie a její využití ve výuce, přičemž se mi podařilo u nás na škole i jeden starší fluorescenční mikroskop zprovoznit. Také ráda jezdím na akce, kde mohu potkat nadšené lidi s podobnými zájmy.
Ondřej R., 16 let

Stáž: Magnetická stavba v peridotitu / Magnetic fabric in peridotite
Ústav: Geofyzikální ústav AV ČR, v. v. i.
Škola: Střední odborná škola ekologická a potravinářská
Další informace1. Proč jste se přihlásili do projektu Otevřená věda Akademie věd ČR a co vás zaujalo na této stáži?
Do projektu jsem se přihlásil, protože bych se rád přiblížil k vědecké práci v Geofyzikálním ústavu a nabral nějaké zkušenosti do budoucna. Na této stáži mě zaujalo především to, že půjde o práci s daty, která pomáhají pochopit vznik a formování nitra Země. Toto se mi bude hodit nejen na VŠ, ale například i u maturity.
2. Představte si, že jste vynálezci – co byste vynalezli a proč?
Jako vynálezce bych vynalezl něco, co by zásadně pomohlo světu, jak ho známe dnes. Například bych našel lepší metodu pro využití tokamaku, jenž by nepřetržitě vyráběl obnovitelnou energii nebo přístroj, který by zpřesnil měření různých vědeckých metod. Například zpřesnění radiouhlíkové metody datování.
3. Vaše záliby, koníčky:
Celkově se zajímám o přírodu, geologii, mineralogii, paleontologii a astronomii. Jedním z mých dalších koníčků je fotografování, pěší turistika a otužování, které provozuji už třetím rokem. Také návštěvuji Literárně dramatický obor na Základní umělecké škole v Polné.
Barbora R., 19 let

Stáž: Automatizovaná charakterizace vibračních kvantových stavů
Ústav: Fyzikální ústav AV ČR, v. v. i.
Škola: Gymnázium a Letecká střední odborná škola Moravská Třebová
Další informace1. Proč jste se přihlásili do projektu Otevřená věda Akademie věd ČR a co vás zaujalo na této stáži?
Přihlásila jsem se, jelikož Otevřenou vědu vidím jako šanci podívat se nad rámec „nudné“ středoškolské fyziky a poznat nové zajímavé věci. Tuto stáž jsem si vybrala, jelikož mě zajímá molekulová a částicová fyzika a její dopady na svět. Nejenže nabízí dozvědět se něco o chování molekul, které jsou pro mě pouze se znalostí středoškolské chemie v mnoha věcech záhadou (např. co jsou přesně vazby mezi atomy a proč systémy mají takový vzhled a prostorovou strukturu, jakou mají?), ale zároveň problematiku propojují s programováním, ve kterém se snažím postupně učit a zdokonalovat.
2. Představte si, že jste vynálezci – co byste vynalezli a proč?
Funkční systém pro inerciální fúzi. Jedná se o realistický koncept, který by mohl společnost zachránit od energetické krize, pomoct v boji proti globálnímu oteplování a posunout vývoj společnosti o další krok dopředu (levná a dostupná energie, možnost elektromobilů a energeticky nákladných experimentů atd.).
3. Vaše záliby, koníčky:
Mám ráda hraní na kytaru, robotiku, čtení komiksů (především japonských mang), chození po památkách a hraní deskových her.
Marianna S., 18 let

Stáž: Diverzita a biomasa rostlinných společenstev na Berounsku
Ústav: Ústav výzkumu globální změny AV ČR, v. v. i.
Škola: Gymnázium Joachima Barranda
Další informace1. Proč jste se přihlásili do projektu Otevřená věda Akademie věd ČR a co vás zaujalo na této stáži?
Do projektu Otevřená věda Akademie věd ČR jsem se přihlásila, protože bych ráda viděla, jak vypadá věda v praxi. Na této stáži mě zaujalo, že si budu moct vyzkoušet praktickou část výzkumu a zároveň se mi líbí, že si v rámci této stáže budu moct prohloubit vědomosti v oblasti ekologie.
2. Představte si, že jste vynálezci – co byste vynalezli a proč?
Ráda bych vynalezla speciální rostlinu, která by vyřešila celosvětový hlad. Měla by vysokou energetickou hodnotu a zároveň potřebné vitamíny či minerály. Pěstování by bylo velmi nenáročné a rostlina by ani nepotřebovala specifické podmínky pro svůj růst — mohla by růst prakticky všude. Vzhledem k tomu, že by tato rostlina byla pravděpodobně velmi populární, mohli by se na jejím pěstování podílet lidé, kteří jsou momentálně bez práce. Rostlina by měla výbornou chuť a její pěstování by nijak nenarušilo aktuální ekosystémy.
3. Vaše záliby, koníčky:
Mezi mé koníčky patří čtení, zkoumání nových věcí, turistika, diskutování, balet a herectví.
Alexandra Marie S., 18 let

Stáž: Gender a technologie
Ústav: Sociologický ústav AV ČR, v. v. i.
Škola: Gymnázium Benešov
Další informace1. Proč jste se přihlásili do projektu Otevřená věda Akademie věd ČR a co vás zaujalo na této stáži?
Přihlásila jsem se, protože téma projektu odpovídá náplni mé vysněné budoucí pracovní kariéry. Stáž mě zaujala, protože by mi umožnila vyzkoušet si spolupráci v dlouhodobém sociologického výzkumu.
2. Představte si, že jste vynálezci – co byste vynalezli a proč?
Vynalezla bych brýle, jejíchž schopnost by spočívala v odbourání zažitých zvyků a naučených stereotypů při pohledu na svět kolem sebe.
3. Vaše záliby, koníčky:
Patří mezi ně zpěv, pohyb (plavání, kruhové tréninky,...), čas se psem a kamarády, cestování za novými kulturami a jídlem.
Eliška S., 17 let

Stáž: Právo a společnost: Ediční příprava textu z 20. století ke knižnímu vydání
Ústav: Ústav státu a práva AV ČR, v. v. i.
Škola: Gymnázium Aloise Jiráska, Litomyšl, T. G. Masaryka 590
Další informace1. Proč jste se přihlásili do projektu Otevřená věda Akademie věd ČR a co vás zaujalo na této stáži?
Do projektu Akademie věd České republiky jsem se přihlásila, jelikož je to jedinečná šance být součástí vědeckého výzkumu již jako studentka střední školy. Navíc si člověk jistě odnese velké množství zkušeností, které bude moct využít při dalším studiu. Konkrétně tuto stáž jsem si vybrala hlavně kvůli jejímu zaměření na více humanitních oborů. A navíc, mít příležitost být u vzniku knihy, která bude vycházet z historického spisu, je něco, k čemu se člověk jen tak nedostane.
2. Představte si, že jste vynálezci – co byste vynalezli a proč?
Pokud bych mohla vynaleznout cokoliv, nehledě na pravděpodobnost vzniku či možností, tak bych asi sestavila divácký stroj času. Pojem stroj času je snad všeobecně známý, ale proč divácký? Moc ráda bych se podívala do minulosti na různé události – jak dávní panovníci vypadali, jak se lidé chovali a jestli všechny informace, které jsme z historických pramenů načerpali, jsou vůbec pravdivé. Ale všechno zjistit pouze z pozice pozorovatele. Neměli bychom mít moc cokoliv změnit, protože co se stalo, stalo se a nikdo by se do minulosti neměl míchat.
3. Vaše záliby, koníčky:
Ráda čtu (nejčastěji YA literaturu – fantasy, contemporary, detektivky či scifi), hraji tenis (přes 6 let), poslouchám podcasty (s krimi, psychologickou nebo knižní tématikou). Když je čas, tak šiji, hraji na ukulele, peču a vařím. Mezi moje studijní zájmy patří problematika společenských věd – obecně mě zajímá, jak sociologie, tak psychologie (i když ta mě asi zajímá o trochu víc) a poté historie.
Michal S., 17 let

Stáž: Interakce molekul s kovovými povrchy a jejich spektra
Ústav: Ústav organické chemie a biochemie AV ČR, v. v. i.
Škola: Gymnázium, Praha 4, Budějovická 680
Další informace1. Proč jste se přihlásili do projektu Otevřená věda Akademie věd ČR a co vás zaujalo na této stáži?
Rád bych, aby mé vědecké zájmy měly nějaký praktický směr, kterého se mohu do budoucna chytit. Tato stáž je dokonalé spojení všech vědeckých oborů, doslova kalokagathia přírodních věd. To je pro mě velice lákavé.
2. Představte si, že jste vynálezci – co byste vynalezli a proč?
Detektor tachyonů (pokud by měl co detekovat). Konečně jednou pro vždy by se ukázala pravá podstata nadsvětelně rychlých jevů. Jedná se o nonsens, nebo jsou skutečně možné? Mají popřípadě nějaký charakter a dají se tedy určitým způsobem nakvantovat?
3. Vaše záliby, koníčky:
Karate, sbírání mincí, učení někoho/přednášení a cokoliv, co je spojené s Airyho funkcí.
Václava Š., 20 let

Stáž: Magnetická stavba v peridotitu / Magnetic fabric in peridotite
Ústav: Geofyzikální ústav AV ČR, v. v. i.
Škola: Střední průmyslová škola stavební, Plzeň
Další informace1. Proč jste se přihlásili do projektu Otevřená věda Akademie věd ČR a co vás zaujalo na této stáži?
Přihlásila jsem se, protože bych mohla znalosti získané na stáži použit při studiu na vysoké škole. Také mě zaujala možnost vyzkoušet si vše na vlastní kůži a práce s odborníky na geologii. Baví mě, když mohu své poznatky a zjištěné informace nějakým způsobem zpracovat a předat dále.
2. Představte si, že jste vynálezci – co byste vynalezli a proč?
Nevím, zda se dám lék proti nevyléčitelným nemocem jako je rakovina, dá považovat za vynález. Rozhodně bych chtěla vynalézt věc, která bude prospěšná všem bez výjimek.
3. Vaše záliby, koníčky:
Zajímá mě myslivost, horská turistika, sporty, čtení, historie a architektura.
Tadeáš T., 17 let

Stáž: Multi Role UAV aircraft design methods
Ústav: Ústav termomechaniky AV ČR, v. v. i.
Škola: Gymnázium, Ostrava-Zábřeh, Volgogradská 6a, příspěvková organizace
Další informace1. Proč jste se přihlásili do projektu Otevřená věda Akademie věd ČR a co vás zaujalo na této stáži?
Do projektu jsem se přihlásil, protože si chci vyzkoušet práci v akademickém prostředí, a také abych si rozšířil obzory a získal další zkušenosti v oborech, které mě baví.
2. Představte si, že jste vynálezci – co byste vynalezli a proč?
Kdybych byl vynálezce, tak bych chtěl vynaleznout kontaktní čočky s rozšířenou realitou (AR), které by usnadnily každodenní život, ať už z hlediska komunikace s okolím nebo získávání potřebných informací.
3. Vaše záliby, koníčky:
Mezi mé záliby patří programování, 3D tisk, 3D modelování, mikrokontrolery a hlavně se snažím zjistit, jak věci fungují. Také lezu na umělé stěně nebo na skalách a při příznivém počasím jezdím na kole.
David T., 17 let

Stáž: Kompaktní zdroje vysokého napětí
Ústav: Ústav fyziky plazmatu AV ČR, v. v. i.
Škola: Gymnázium Budějovická
Další informace1. Proč jste se přihlásili do projektu Otevřená věda Akademie věd ČR a co vás zaujalo na této stáži?
Do projektu jsem se přihlásil, protože mě fascinuje věda a líbí se mi možnost podílet se na skutečném výzkumu. Na této stáži mě zaujalo, že se zabývá elektřinou a obecně technikou, což je má oblíbená oblast lidského poznání.
2. Představte si, že jste vynálezci – co byste vynalezli a proč?
Vynalezl bych (nebo bych se o to alespoň pokusil) létající auto poháněné na vyměnitelné dobíjitelné baterie, protože by se dle mého názoru jednalo o poměrně efektivní a ekologický způsob přepravy.
3. Vaše záliby, koníčky:
Baví mě hra na klavír, horolezectví, orientační běh, věda a jazyky.
Anna T., 19 let

Stáž: Biografický slovník českých zemí
Ústav: Historický ústav AV ČR, v. v. i.
Škola: Gymnázium, Lovosice, Sady pionýrů 600, příspěvková organizace
Další informace1. Proč jste se přihlásili do projektu Otevřená věda Akademie věd ČR a co vás zaujalo na této stáži?
Zkouším ráda nové věci a stáž by mě mohla posunout dál k mému snu profesně se historii věnovat.
2. Představte si, že jste vynálezci – co byste vynalezli a proč?
Těžká otázka, ale asi bych se snažila vynalézt něco, co dokáže tlumit snahu o moc a bohatství, aby se už nikdy nemusela opakovat historie a aby se místo toho tvořila nová.
3. Vaše záliby, koníčky:
Mám velký zájem o historii a velmi v ní bádám a také se věnuju divadlu a čtení a psaní.
Johana T., 19 let

Stáž: Dějiny všedního dne
Ústav: Historický ústav AV ČR, v. v. i.
Škola: Gymnázium Nad Alejí
Další informace1. Proč jste se přihlásili do projektu Otevřená věda Akademie věd ČR a co vás zaujalo na této stáži?
V českém školství se mi často stává, že si přijdu zahlcená prací, která je sice faktuálně zajímavá, ale nikam nevede. Tyto stáže mi přijdou jako skvělá příležitost se ze systému memorování na test a následného hbitého zapomínání vymanit a věnovat čas něčemu, co mě zajímá a co má smysl. Ve škole mě vždycky bavil dějepis a o historii velmi často čtu a přemýšlím. Velmi ráda poslouchám rozhovory Paměti národa nebo dějepisný podcast Přepište dějiny. Ve školním dějepise se často však upřednostňuje výuka o bitevních taktikách před dějinami normálních lidí. Válečné dějiny jsou samozřejmě důležité, ale mně přišly vždy velmi vzdálené, a zajímavější mi připadaly ty méně známé perspektivy. Perspektivy žen, perspektivy otroků... to jsou příběhy, o kterých mi přijde za to mluvit. Při pročítání anotace stáže jsem zamířila na Databázi dějin všedního dne a strávila jsem notnou chvíli snahou rozšifrovat deník paní z třicátých let, který mi tam vyskočil náhodným výběrem. Takže oklikou, proto mě stáž zaujala... protože bych chtěla vědět více o tom, jak vypadaly normální životy minulosti.
2. Představte si, že jste vynálezci – co byste vynalezli a proč?
To je náročná otázka. Předpokládá, že vynálezci jsou jiná kasta lidí, jiní od nás všech, kteří mají prostředky cokoli vynalézt. Mám spíš mnoho otázek ohledně toho, co to znamená být vynálezcem než odpovědí na otázku. Nicméně kdybych měla prostředky a čas, chtěla bych vynalézt způsob, jak uspořádat společnost a svět, aby na problémy nejbohatších nedopláceli ti nejméně privilegovaní.
3. Vaše záliby, koníčky:
Mám mnoho koníčků, všechny z nichž se někde prolínají. Převážně ráda tvořím... Velmi ráda píšu, žurnalistické eseje i fikce, a od sedmé třídy do svého odjezdu do USA jsem působila jako šéfredaktorka školního měsíčníku. Dále maluji, dělám divadlo, tančím, hodně čtu a ze všeho nejraději vedu zajímavé konverzace s různými lidmi diverzních pozadí.
Jana U., 17 let

Stáž: Jak vypadala středověká knihovna?
Ústav: Filosofický ústav AV ČR, v. v. i.
Škola: Gymnázium, Praha 8, Ústavní 400
Další informace1. Proč jste se přihlásili do projektu Otevřená věda Akademie věd ČR a co vás zaujalo na této stáži?
Zaujala mě možnost si vyzkoušet práci v oboru, který mě baví, a tak zjistit, zda bych tento obor pak chtěla studovat na VŠ nebo se mu věnovat profesně. Na stáži mě zaujalo hlavně její téma a výskyt jisté pravděpodobnosti, že bych se mohla seznámit s paleografií.
2. Představte si, že jste vynálezci – co byste vynalezli a proč?
Nemám konkrétní představu, ale velmi se mi líbí, pokud mám k dispozici ucelený obraz (myšlen slovní popis) nějaké události a vzájemných vztahů (příbuzenských, politických spojenectví atd.) mezi osobami, které tuto událost vyvolaly, případně jí byly nějak ovlivněny. Snad by se jako odpověď na otázku počítalo objevování nějakých nových dosud neznámých pramenů. Také by se hodilo zjistit, kdo zavraždil Václava III., ačkoli se to nejspíš už nepodaří…
3. Vaše záliby, koníčky:
Zaprvé mě velmi baví čtení (série Duna, včetně knih od Briana Herberta a Kevina J. Andersona, historické romány, literatura faktu věnující se tématu, které mě zrovna zajímá…), ačkoli na ně nemám vždy čas. Ráda programuju v Pythonu, příležitostně i (velmi, velmi amatérsky) něco paličkuji nebo vytvářím počítačovou grafiku pro svoje potřeby. V současné době se těším na nadcházející lyžařskou sezónu.
Eliška V., 19 let

Stáž: Evoluce trilobitů ze soumračné zóny
Ústav: Geologický ústav AV ČR, v. v. i.
Škola: Malostranské gymnázium
Další informace1. Proč jste se přihlásili do projektu Otevřená věda Akademie věd ČR a co vás zaujalo na této stáži?
Stáž se týká tématu, kterému bych se chtěla věnovat v budoucím povolání. Přihlásila jsem se, abych zjistila, jestli by mě to skutečně naplňovalo a zda mám k tomu předpoklady.
2. Představte si, že jste vynálezci – co byste vynalezli a proč?
Líbilo by se mi vynalézt efektivní způsob jak na velké dálky cestovat vesmírem. Myslím, že by bylo nesmírně zajímavé pozorovat život na jiných planetách (jestli nějaký existuje, ale já věřím, že někde ano, a to i ve vyšších formách než jsou např. bakterie). Zajímalo by mě jak by vypadaly organismy, které se vyvinuly v jiných podmínkách, jak by se lišily vzhledově a vnitřní stavbou od našich atd.
3. Vaše záliby, koníčky:
Baví mě zoologie, ornitologie, paleontologie, animace, ilustrace a atletika.
Petr V., 19 let
Stáž: Pojetí svobody v českém politickém myšlení
Ústav: Historický ústav AV ČR, v. v. i.
Škola: Gymnázium Františka Palackého Valašské Meziříčí
Další informace1. Proč jste se přihlásili do projektu Otevřená věda Akademie věd ČR a co vás zaujalo na této stáži?
Projekt je nesmírně inovativní tím, že se snaží přiblížit akademické prostředí již studentům. Budoucí generace vědců je třeba začít připravovat na realitu odborného bádání co nejdříve, čehož bych rovněž rád využil, a v budoucnu tak možná dopomohl k další kultivaci české vědecké obce. Hned název stáže mě upoutal pro svou bezmeznou nadčasovost i tím, že spojuje dva obory, o které se dlouhodobě zajímám — právo a historii.
2. Představte si, že jste vynálezci – co byste vynalezli a proč?
Ačkoliv bych rád napsal něco úžasně pohádkového, má pragmatická duše mi to nedovolí. Momentálně je mým největším snem dopomoci lidstvu, potažmo planetě, k dosažení udržitelnosti a ekologičnosti. V tomto duchu bych rád vynalezl stoprocentně čistý, obnovitelný zdroj energie — nebo něco obdobně užitečného.
3. Vaše záliby, koníčky:
Ve svém volném čase rád běhám, věnuji se svým přátelům a rodině, zajímám se o světové dění a mám v oblibě veškerou klasickou hudbu.
Eliška V., 17 let

Stáž: Faktory ovlivňující ionosféru středních šířek
Ústav: Ústav fyziky atmosféry AV ČR, v. v. i.
Škola: Gymnázium Bohumila Hrabala v Nymburce
Další informace1. Proč jste se přihlásili do projektu Otevřená věda Akademie věd ČR a co vás zaujalo na této stáži?
Ráda bych si vyzkoušela, jaké to je pracovat ve vědeckém prostředí, a ráda bych prohloubila svoje znalosti z oboru fyziky. Tuto stáž jsem si vybrala, protože téma ionosféry mě zajímá a chtěla bych se o tom dozvědět více.
2. Představte si, že jste vynálezci – co byste vynalezli a proč?
Pro dobro celého světa nejspíš něco, co by zvrátilo efekty globálního oteplování a dalo nám naději pro budoucnost. Z mé vlastní zvědavosti bych nejraději vynalezla něco, co by nám pomohlo překonat velké vesmírné vzdálenosti a napomohlo výzkumu i těch nejzazších koutů vesmíru.
3. Vaše záliby, koníčky:
Mám ráda hudbu, hru na baskytaru, vědu, matematiku, čtení a psaní, rukodělné práce a skauting.
Jan-Jakub V., 19 let

Stáž: Multi Role UAV aircraft design methods
Ústav: Ústav termomechaniky AV ČR, v. v. i.
Škola: Gymnázium Bohumila Hrabala v Nymburce
Další informace1. Proč jste se přihlásili do projektu Otevřená věda Akademie věd ČR a co vás zaujalo na této stáži?
I discovered this program about 6 months ago, when my friend, who is participating in this project, told me about it. I kept it in mind and around a month ago, it was officially introduced to us by our school. I thought it looks really intersting and went to look for an internship that i would be truly intersted in. I told myself, that I will only try to apply if I find something that would really excite me. That is exactly what happened when I found this internship. The topic is something I was interested in for a long time and is also closely related to the areas I want to study at university and potentially work in. On top of that, it could provide me with an exellent amount of experience, ideas and material to write my graduation thesis.
2. Představte si, že jste vynálezci – co byste vynalezli a proč?
When asked this question, multiple project come to my mind. I would like to construct a hypersonic plane that would be efficient, durable and cheap enough to enable hypersonic travel for a great amount of people. Another thing I would like to invent is a rocket capable of travelling to Mars and back with human crew. That ship would also have to be cheap and reusable multiple times, to make Earth to Mars and back trips something common, casual even. My ultimate invention would be a vehicle, which would not only enable humanity to become multiplanetary species, but also to discover space deep beyond our solar system, maybe even beyon the Milky way. Such vehicle would have to be, amongst many other qualities, durable and capable of great speeds, which it seems is sort of a pattern for my desired inventions.
3. Vaše záliby, koníčky:
Even in my free time I sometimes do genuinely enjoy learning about some technologies, aviation or space, often in the form of browsing Wikipedia and then going deeper into what I find. But of course, I don't spend all of my day doing research. When I want to relax and take a break form physics, mathematics and this sort of stuff in general, I play videogames, read books, play chess and often I listen to music while doing these other things. From time to time I also like to watch a good movie. I used to dance latin and standard dances, and now I go to self-defense trainings, which sort of also double as a fitness excercise.
Jakub Z., 19 let

Stáž: Kompaktní zdroje vysokého napětí
Ústav: Ústav fyziky plazmatu AV ČR, v. v. i.
Škola: Gymnázium, Praha 6, Nad Alejí 1952
Další informace1. Proč jste se přihlásili do projektu Otevřená věda Akademie věd ČR a co vás zaujalo na této stáži?
Protože budu moct využít zkušeností z této stáže v budoucím zaměstnání či dalším vzdělání. Tato stáž mě zaujala, protože o vysokém napětí vím na můj vkus žalostně málo, i když je to velmi zajímavé a užitečné téma, takže se o něm chci dozvědět více.
2. Představte si, že jste vynálezci – co byste vynalezli a proč?
Zcela funkční a cenově dostupnou robotickou ruku, protože by byla užitečná a ještě k tomu cool. Dala by se použít jako protéza nebo k manipulaci s nebezpečnými látkami, možná i ke zrychlení práce, pokud by člověk mohl kromě svých rukou ovládat i jeden pár rukou navíc.
3. Vaše záliby, koníčky:
Mám rád programování, matematiku a fyziku, kterou rád s bratrem aplikuji na fiktivní světy v seriálech. Dále hraji na flétnu, pracuji s keramikou a hraji beach volejbal.
Sofia Z., 19 let

Stáž: The Future of Magnetogenetics: Effects of Magnetic Fields on Fungi
Ústav: Fyzikální ústav AV ČR, v. v. i.
Škola: Gymnázium Jana Nerudy
Další informace1. Proč jste se přihlásili do projektu Otevřená věda Akademie věd ČR a co vás zaujalo na této stáži?
Přihlásila jsem se primárně pro nové znalosti a zkušenosti ve vybraném oboru. Myslím si, že je velmi zajímavé si vyzkoušet vědu na vlastní kůži již na střední škole.
2. Představte si, že jste vynálezci – co byste vynalezli a proč?
Ráda bych vymyslela něco, co by pomohlo lidstvu žít v harmonii s přírodou. Například něco, co by bylo nápomocné v boji proti globálnímu oteplování či účinný zdroj energie, díky němuž bychom nemuseli ničit životní prostředí.
3. Vaše záliby, koníčky:
Mám ráda tanec, MUN debatu, španělštinu, jógu a hudbu.
Ema Z., 17 let
Stáž: Biosenzory budoucnosti
Ústav: Fyzikální ústav AV ČR, v. v. i.
Škola: Gymnázium Špitálská
Další informace1. Proč jste se přihlásili do projektu Otevřená věda Akademie věd ČR a co vás zaujalo na této stáži?
Přihlásila jsem se, protože mi to přišlo jako skvělá příležitost zkusit něco nového.
2. Představte si, že jste vynálezci – co byste vynalezli a proč?
Mým malým snem je zlepšit se v přírodních vědách a zdokonalit protetické končetiny, aby měli handicapovaní lidé možnost získat zpět to, co ztratili.
3. Vaše záliby, koníčky:
Ráda čtu, kreslím, vyrábím, ráda chodím na skauta a starám se o družinu svých skautek, ráda poslouchám hudbu a tancuji, baví mě se také učit cizí jazyky.
NEZ kreslená věda
je ojedinělý popularizačně-vzdělávací cyklus Akademie věd České republiky. Krátká animovaná videa tematicky zaměřená na vědu a poznání edukační a zábavnou formou přibližují zajímavé jevy z vědní oblasti (nejen) studentům a pedagogům středních škol.