Medailonky stážistů

Seznamte se s našimi stážisty a stážistkami a zjistěte, co je přivedlo na stáž Otevřené vědy.

Matěj D., 18 let

fotografie studenta
Stáž: Porovnání otevřených dat z experimentů na urychlovači LHC
Ústav: Fyzikální ústav AV ČR, v. v. i.
Škola: Hořické gymnázium


1. Proč jste se přihlásili do projektu Otevřená věda Akademie věd ČR a co vás zaujalo na této stáži?
Projekt Otevřená věda mi nabídla učitelka a ihned mě zaujal. Je to skvělá šance, jak si vyzkoušet opravdovou vědeckou práci na vlastní kůži. Tuto stáž jsem si vybral kvůli svému zájmu o matematiku a fyziku. Chtěl bych podrobně poznat záření přicházející z vesmíru. Zajímá mě, jak lze pomocí přístrojů záření pozorovat a měřit. Díky tomu můžeme zjistit, jak vypadají části vesmíru, odkud k nám přichází. Věřím, že mi stáž přinese mnoho nových zkušeností, dovedností a otevře mi dveře k dalším příležitostem v oboru.

2. Představte si, že jste vynálezci – co byste vynalezli a proč?
V současné době, kdy se potýkáme s problémem, jak vyrábět elekřinu efektivněji a ekologičtěji bych se zaměřil na postavení fukčního a prakticky použitelného tokamaku. V termonukleárním reaktoru totiž můžeme pomocí termonukleárních reakcí, podobných jako ve hvězdách, získat velké množství energie, které by se mohlo následně využít. Jednou z hlavních výhod je, že nevzniká žádný radioaktivní odpad.

3. Vaše záliby, koníčky:
Ve volném čase se kromě matematiky a fyziky věnuji také cestování a sportům (jezdím hlavně na divoké vodě, na kole a lyžuji) nebo vyrábím modely ze dřeva.

NEZ kreslená věda

je ojedinělý popularizačně-vzdělávací cyklus Akademie věd České republiky. Krátká animovaná videa tematicky zaměřená na vědu a poznání edukační a zábavnou formou přibližují zajímavé jevy z vědní oblasti (nejen) studentům a pedagogům středních škol.