Stáže pro středoškoláky

Přehled stáží Akademie věd ČR pro středoškolské studenty v roce 2026
Vědní oblast
Místo
Obor
Ústav AV ČR
Hlavní město PrahaIT

Rozpoznávání rakoviny kůže

LEKTOR STÁŽE prof. Ing. Michal Haindl, DrSc.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
UPŘESNĚNÍ ČASOVÉ NÁROČNOSTI Téma je časově náročné, vyžaduje aplikační znalost používání neuronové sítě.
MÍSTO STÁŽE UTIA, Pod Vodárenskou věží 4, 182 08 Praha 8
POZNÁMKA: Vhodné pro 2-3 studenty.
Melanom kůže, jako nejnebezpečnější forma rakoviny kůže, je rostoucím nebezpečím v posledních desetiletích díky svému stále zvyšujícímu se výskytu. Jeho efektivní léčba vyžaduje jeho rozpoznání a chirurgické odstranění v co nejranější fázi. Cílem práce je nalezení diskriminativních obrazových příznaků a vhodného klasifikátoru na bázi neuronových sítí, který umožní rozpoznání rakoviny kůže z barevných obrazů kůže a zároveň umožní monitorování pokroku léčby ze sekvence časově proměnných obrazů nádoru.
PODANÝCH PŘIHLÁŠEK 0
Hlavní město PrahaIT

Productivity of Geniuses

LEKTOR STÁŽE Dr Miroslav Karny
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
UPŘESNĚNÍ ČASOVÉ NÁROČNOSTI The student should like to learn a bit of mathematics and play with a simple implementation of the resulting algorithm.
MÍSTO STÁŽE UTIA, Pod vodárenskou věží 4, 182 00, Prague 8
Even highly creative humans (scientists, artists, influencers…) can produce a limited number of significant outputs in life. Predicting the extent to which their creative capacity is exhausted is significant for making decisions that influence their careers. The work focuses on a data-driven personalisation of personal-creative productivity. From a formal point of view, it is an analysis of short, highly volatile time series, with the fact that the quality of predicting the next ‘production’ of the person under investigation can strongly influence their professional life. References (to be tailored) The student will learn the theory, its Matlab implementation. Modify the implementation (possibly she/he rewrites it into the language of her/his preference, collects some interesting public data, processes it and writes a report on the gained results. [1] Peterka V.: Bayesian System Identification, in P. Eykhoff “Trends and Progress in System Identification”, Pergamon Press, Oxford, 239-304, 1981. [2] Marchetti C.: Action curves and clockwork geniuses. Technical report, IASA, Laxenburg, Vienna, 1984. [3] Braun T., Ganzel W., and Schubert A.: Scientometric indicators. World Scientific, (1985). [4] J. Mingers J. and L. Leydesdor L.: A review of theory and practice in scientometrics. European Journal of Operational Research, 246 (2015), 1-19.
PODANÝCH PŘIHLÁŠEK 0
Hlavní město PrahaIT

Metody analýzy multimodálních dat

LEKTOR STÁŽE doc. Ing. Evženie Uglickich, CSc.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
MÍSTO STÁŽE Pod Vodárenskou věží 1143/4 182 00 Praha 8
Naměřená data často vykazují multimodální povahu. Typickým příkladem takových dat mohou být údaje získané během dopravní špičky, které se liší mezi ranními hodinami, kdy všichni jedou do práce či školy, poledním útlumem, odpolední špičkou a nočním provozem. Při analýze takových dat tedy nestačí použít jeden model, ale je zapotřebí směsi modelů, které popisují jednotlivé fáze dopravní špičky zvlášť. Volba vhodných modelů je klíčovým úkolem, který prostřednictvím pochopení chování měřených veličin přispěje ke zlepšení přesnosti jejich predikce. Metody shlukové analýzy a klasifikace jsou určeny právě pro hledání shluků v takto strukturovaných multimodálních datech. Umožňují identifikovat jednotlivé skupiny datových bodů s podobnými vlastnostmi, což následně usnadňuje jejich klasifikaci a predikci. Tímto způsobem je možné efektivně odhalit vzory a trendy, které v datech jinak zůstávají skryty. Během stáže se student seznámí s bayesovskými rekurzivními algoritmy pro shlukovou analýzu a klasifikaci spojitých, diskrétních a sčítacích multimodálních dat. Tyto algoritmy si vyzkouší aplikovat na data ze své oblasti zájmu v programovacím prostředí Scilab a naučí se interpretovat výsledky.
PODANÝCH PŘIHLÁŠEK 1
Hlavní město PrahaIT

Jak souvisí vzhled materiálů s jejich dotykovými vlatnostmi

LEKTOR STÁŽE Ing. Jiří Filip, Ph.D.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
UPŘESNĚNÍ ČASOVÉ NÁROČNOSTI Student si sám určí v jakém rozsahu se bude ochoten tématu věnovat, ale větší zájem obvykle směřuje k získání více zkušeností a lepším výsledkům.
MÍSTO STÁŽE ÚTIA AV ČR, v.v.i., Pod Vodárenskou věží 4, 18200 Praha 8
POZNÁMKA: Předpokladem pro stáž je znalost angličtiny, alespoň základní zkušenosti v programování (C++, Python nebo Matlab), samostatná tvořivost a chuť se učit něco úplně nového. Práce bude probíhat samostatně v kombinaci s pravidelnými osobními nebo online schůzkami.
Každý materiál – ať už látka, kůže nebo kov – má svůj vlastní vzhled a jedinečný „pocit“, když se ho dotkneme. Jak ale spolu souvisí to, jak materiál vypadá, a to, jak se chová při ohybu nebo natažení? Na této stáži se ponoříš do světa digitálních materiálů – naučíš se, jak pomocí speciálních kamer a světel zachytit realistický vzhled povrchů, a jak z těchto dat zjistit jejich optické a mechanické vlastnosti. Vyzkoušíš si práci s unikátním skenovacím zařízením, které dokáže nafotit materiál z tisíců úhlů, i s daty z měření, kde se materiály ohýbají, natahují. Taky budeme navrhovat vlastní zařízení pro testování mechanických vlastností. Pomocí počítačového zpracování obrazu a jednoduchých neuronových sítí budeš hledat vztahy mezi tím, co „vidíme“, a tím, jak se materiál „chová“. Na konci stáže uvidíš, jak lze z pouhého vzhledu odhadnout fyzikální vlastnosti objektu – a jak se věda o materiálech potkává s umělou inteligencí a počítačovou grafikou.
PODANÝCH PŘIHLÁŠEK 0
Hlavní město PrahaIT

Analýza sociologických dat pomocí bayesovských sítí

LEKTOR STÁŽE Ing. Jiří Vomlel, Ph.D.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
UPŘESNĚNÍ ČASOVÉ NÁROČNOSTI Časová náročnost je v průměru cca 4 hodiny týdně, většinou se jedná o domácí samostatnou práci, menší část tvoří konzultace na pracovišti lektora.
MÍSTO STÁŽE Pod Vodárenskou věží 4, Praha 8
POZNÁMKA: This internship is also available in English.
V rámci stáže se studenti seznámí s jedním z modelů umělé inteligence, který se nazývá bayesovská síť. Bayesovské sítě mají dobrou vysvětlitelnost především díky grafové reprezentaci vztahů mezi modelovanými veličinami. Cílem stáže bude vytvoření modelu bayesovské sítě na základě dat získaných v průzkumech veřejného mínění. Předpokladem úspěšné stáže je dobrá znalost matematiky a programování.
PODANÝCH PŘIHLÁŠEK 0
Hlavní město PrahaMatematika

Využití VR pro vizualizace vírů v proudění

LEKTOR STÁŽE Ing. Jakub Šístek, Ph.D.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
UPŘESNĚNÍ ČASOVÉ NÁROČNOSTI Odhadovaná náročnost je 8 hodin měsíčně, ideálně 2x měsíčně na 4 hodiny. Může být ale přizpůsobena možnostem studenta např. jednou měsíčně na celý den, nebo každý týden na 2 hodiny.
MÍSTO STÁŽE Žitná 25, 110 00 Praha 1
Vírové struktury patří k nejcharakterističtějším a současně nejpozoruhodnějším jevům při proudění tekutin, mají zásadní vliv např. na aerodynamiku aut nebo letadel. Chceme-li těmto strukturám v různých situacích rozumět, je nezbytné si je umět zobrazit a prohlédnout. Ačkoliv intuitivně víme, co to je vír, přijít s jeho univerzální matematicko-fyzikální definicí je překvapivě obtížné. V naší skupině se dlouhodobě zabýváme vývojem metod pro jejich identifikaci. Víry identifikované pomocí těchto metod je následně třeba umět zobrazit, což je často rovněž náročné. Zajímavé možnosti pro vizualizaci vírů v proudění nabízí využití virtuální reality (VR). Orientace ve složitějších 3D vírových strukturách je s VR často výrazně rychlejší než při běžném zobrazení na monitoru. Nástroje pro tato zobrazení však často nejsou k dispozici nebo slouží k poněkud jinému účelu. V předchozím ročníku Otevřené vědy AV se podařilo generovat 3D videa zobrazitelná ve VR. Cílem této stáže je studovat možnosti využití VR pro zobrazení vírů v proudění včetně možnosti volného pohybu kolem animovaných dat a spolupráce několika uživatelů. Kromě matematických metod pro vizualizaci vírů se zájemce seznámí i se softwarovými nástroji jako jsou vizualizační software ParaView, 3D animační nástroj Blender, herní engine Unreal nebo metaversum Resonite.
PODANÝCH PŘIHLÁŠEK 2
Hlavní město PrahaMatematika

Složitost maticového násobení

LEKTOR STÁŽE Ing. Petr Tichavský, DSc.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
UPŘESNĚNÍ ČASOVÉ NÁROČNOSTI Kromě práce v průběhu roku se očekává práce studenta v délce jednoho týdne během letních prázdnin, jako brigáda na dohodu o provedení práce.
MÍSTO STÁŽE Praha 8, Pod vodárenskou věží 4
Maticové násobení je jedním ze základních nástrojů pro vědeckotechnické výpočty. Pro násobení dvou matic o velikosti NxN je ve standarních algoritmech potřeba N^3 skalárních násobení, ale teoretická složitost je nižší, N^a, kde a<3. V rámci stáže se budeme pokoušet najít zajímavé algoritmy pro násobení matic menších rozměrů. Budeme pracovat v programovém prostředí MATLAB a řešit rozsáhlé soustavy nelineárních rovnic pomocí symbolických výpočtů. Předběžné znalosti lineární algebry nejsou vyžadovány, pouze záliba v matematice.
PODANÝCH PŘIHLÁŠEK 0
Jihočeský krajTechnika

Zkonstruuj unikátní přístroj aneb co umí a jak sestrojit fluxgate magnetometr

LEKTOR STÁŽE Ing. Michal Vlk, Ph.D.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 16
UPŘESNĚNÍ ČASOVÉ NÁROČNOSTI Stáž se bude konat prezenčně (min. 16 hodin měsíčně) na observatoři v Budkově u Prachatic. Výhodné spojení veřejnou dopravou je zejména ze směrů Plzeň, České Budějovice, Český Krumlov, Třeboň, Písek, Strakonice, Vimperk. Výhodou je, že stáž lze absolvovat i během víkendů a prázdnin. V areálu observatoře je možné i přespat a ohřát si jídlo.
MÍSTO STÁŽE Národní geomagnetická observatoř Budkov, GFÚ AV ČR, Budkov 38, 384 22 Vlachovo Březí
POZNÁMKA: Uchazeč/ka by měl/a mít především velký zájem o obvodovou techniku nízkofrekvenčních zařízení a o programování v jazyce C99. Výhodou je studium na SPŠ, zejména slaboproudého oboru, případně navštěvování radioamatérského apod. kroužku. Uchazeč/ka by měl/a bydlet v Jihočeském či ve východní části Plzeňského kraje, aby mohl/a pravidelně dojíždět.
Fluxgate magnetometr značně zjednodušil a zpřesnil měření geomagnetického pole. Používá se v observatorní praxi od konce 30. let 20. století, kdy ho vyvinuli H. Aschenbrenner a G. Goubau. V posledních letech se u tohoto magnetometru začíná používat asymetrické buzení, které dokáže výrazně zmenšit tzv. Barkhausenův šum. Protože takový přístroj stále není komerčně dostupný, pokusíme se společně o jeho konstrukci.
PODANÝCH PŘIHLÁŠEK 0
Hlavní město PrahaTechnika

Návrh Human-Machine-Interface pro vozidlové systémy

LEKTOR STÁŽE Dr. Ing. Jiří Plíhal, -
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
UPŘESNĚNÍ ČASOVÉ NÁROČNOSTI Většina úloh může být řešena on-line.
MÍSTO STÁŽE oddělení Zpracování signálů, UTIA AV ČR, v.v.i. Pod Vodárenskou věží 4 18200 Praha 8
POZNÁMKA: možnost dlouhodobé spolupráce na projektech R&D
Předmětem stáže bude podpora různých úrovní autonomních vozidlových/robotických systémů. Popsat matematické přístupy pro vybraný vozidlový systém, návrh interpretace GUI / HMI ve vybraném grafickém/simulovaném prostředí.
PODANÝCH PŘIHLÁŠEK 0
Hlavní město PrahaVědy o Zemi

Large-scale waves in the near-Earth space

LEKTOR STÁŽE Dr Sergii Panasenko
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
MÍSTO STÁŽE Boční II 1401, Praha 141 31
POZNÁMKA: The students should have sufficient language skills to read scientific literature and understand terminology in English.
I am sure you have seen waves on the sea or ocean. I am even more certain you have seen wavy clouds in the sky. But what if I told you that such wave processes almost constantly occur high above, at altitudes of 100 – 500 km, in a region of the atmosphere called the ionosphere. The air is very thin and hot there, so they can propagate over vast distances, moving from the polar areas to the equator and beyond. These waves are invisible to the naked eye, but can be detected using various specialized facilities (ionosondes, global navigation system signal receivers, etc.). The collected data on ionospheric processes is constantly stored in global databases. However, additional, thorough analysis is required to identify wave process signatures and their sources. Your internship can be focused on two main directions. Those interested in atmospheric physics and radio wave propagation will be encouraged to analyze the behavior of waves generated by various sources, study their impact on communications and positioning systems, and attempt to predict the wave process occurrence. Those interested in computer and data science will be involved in writing Python-based software using a number of frameworks and libraries, creating data processing algorithms, and working with open-access scientific databases.
PODANÝCH PŘIHLÁŠEK 0

FAQ Nejčastější otázky

Na kolik stáží se můžu přihlásit?

Můžeš si podat více přihlášek na různé stáže. Docházet však můžeš pouze na jednu stáž.

Co když budu přijat/a na více stáží?

Nemohou tě vybrat na více stáží současně, protože hned jak si tě vybere jeden lektor nebo lektorka na svou stáž, tak ostatním zmizíš z výběru.

Kdy se dozvím, jestli jsem byl/a přijat/a?

Přihlašování na stáže je možné pouze do 30. listopadu. Poté si lektoři a lektorky budou z přihlášek vybírat nejvhodnější adepty na svou stáž. Výsledek o přijetí nebo nepřijetí na stáž se dozvíš do konce roku.

Jaké reference mám přiložit k přihlášce?

Reference přikládat nemusíš, ale pomáhají lektorům a lektorkám při rozhodování, koho na stáž ze všech uchazečů nakonec přijmou. Reference mohou být např. diplomy, certifikáty, potvrzení o účasti v SOČ a olympiádách, doporučující dopisy od pedagogů apod. Prostě všechno, čím se chceš pochlubit.

Jakou musím mít úroveň znalostí, abych se mohl/a přihlásit?

Předpoklady jsou někdy uvedeny v anotaci stáže. Většinou lektoři a lektorky neočekávají žádné zvláštní znalosti. Rozhodující je chuť vyzkoušet si něco nového a učit se. Stáže Otevřené vědy jsou příležitostí pro studenty a studentky středních škol a gymnázií, jak získat odbornou praxi. Do motivačního dopisu můžeš napsat, o co konkrétně se zajímáš, co by ses chtěl/a na stáži naučit nebo proč tě dané téma zajímá. 

Můžu se přihlásit, i když budu příští rok maturovat a dokončím střední školu?

Ano, můžeš.

Probíhají stáže i o prázdninách?

Ano, stáže běží po celý rok, tedy i o prázdninách v červenci a srpnu. Vždy ale záleží na konkrétní dohodě s lektorem nebo lektorkou stáže o tom, jak stáž bude probíhat. Stáže mohou probíhat i formou online diskuzí a studia literatury v kombinaci s docházkami do terénu nebo na pracoviště Akademie věd ČR.

Co mám napsat do životopisu?

Na rady a tipy, jak napsat životopis, se podívej třeba TADY.

Jak odevzdat přihlášku na stáž popsanou v angličtině?

Pokud je stáž pojmenovaná a popsána v přehledu v anglickém jazyce, vede ji anglicky mluvící lektor nebo lektorka, který/á tvé přihlášce v českém jazyce nemusí porozumět. Přelož si tedy tvůj životopis a motivační dopis do angličtiny. Přílohy, které nelze přeložit z češtiny, popiš v motivačním dopise.

Od kolika let se můžu na stáž přihlásit?

Stáže Otevřené vědy jsou určené středoškolákům a středoškolačkám od 15 let a rozhodujícím kritériem je věk. Pokud už jsi na střední škole, ale nemáš ještě 15 let, nemůžeme ještě bohužel tvoji přihlášku přijat. Pro všechny studenty a studentky mladší 18 let je nutné se přihlásit se souhlasem zákonného zástupce. Formulář souhlasu je možné stáhnout k vyplnění a podpisu při přihlašování.

Nestihl/a jsem se na stáž přihlásit. Jaké jsou další možnosti?

Doporučujeme ti prostudovat si další informace, aktivity a příležitosti na webech jednotlivých pracovišť Akademie věd ČR.

Jak můžu zvýšit své šance na přijetí?

Doporučujeme ti prostudovat si aktivity a akce na webu pracoviště Akademie věd ČR, o které máš zájem. Určitě navštiv i akce Akademie věd ČR pro veřejnost, například Týden mozku, Veletrh vědy nebo Týden Akademie věd ČR.