Stáže pro středoškoláky

Přehled stáží Akademie věd ČR pro středoškolské studenty v roce 2026
Vědní oblast
Místo
Obor
Ústav AV ČR
Hlavní město PrahaChemie

Biologicky aktivní peptidy na stříbrných a zlatých částicích

LEKTOR STÁŽE Ing. Jaroslav Šebestík, Ph.D.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
UPŘESNĚNÍ ČASOVÉ NÁROČNOSTI Časová dotace 8h umožní posluchači jen nahlédnout do laboratoře, pokud bude chtít projektu více porozumět a někam jej posunout, bude potřeba pravidelnější práce.
MÍSTO STÁŽE ÚOCHB AV ČR; Flemingovo nám. 2, Praha Dejvice
POZNÁMKA: Práce v chemické laboratoři je omezena věkem stážisty/ky.
Oxidativní stres ovlivňuje průběh závažných chorob jako je Alzheimerova choroba a srdeční ischemická choroba. Detekcí a kvantifikací oxidovaných peptidů na nanočásticích je možné sledovat stav pacienta. Během této stáže připravíme nanočástice a použijeme je k detekci produktů oxidačního stresu jako jsou amino kyseliny, peptidy a proteiny, popř. jiné biologicky významné molekuly.
PODANÝCH PŘIHLÁŠEK 1
Hlavní město PrahaChemie

Z baňky do displeje

LEKTOR STÁŽE Mgr. Terézia Jurkovičová, Ph.D.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
MÍSTO STÁŽE Fyzikální ústav AV ČR, v. v. i., Na Slovance 1999/2, 182 00 Praha 8
POZNÁMKA: Akce Otevřená věda se účastníme již několik let.
Cílem této stáže je vytvořit a prozkoumat nové kapalně krystalické materiály – látky, které mají vlastnosti mezi kapalinou a pevným krystalem. V první části stáže se budeme věnovat hlavně syntéze, tedy samotné výrobě těchto látek. Naučíme se, jak se pracuje v laboratoři a jak řídit průběh chemické reakce tak, aby vznikl požadovaný produkt. Vyzkoušíme si různé způsoby čištění a izolace získaných látek. V druhé části stáže se zaměříme na charakterizaci vytvořených materiálů – tedy na zkoumání jejich fyzikálních a chemických vlastností. Budeme sledovat, jak pohlcují a propouštějí světlo pomocí spektrofotometrie, a také jejich chování při kapalinové chromatografii, což je metoda, která umožňuje látky rozdělovat a zjišťovat jejich čistotu. Dále se naučíme pozorovat materiály pod polarizačním mikroskopem, kde uvidíme typické textury různých mezofází, a budeme také měřit teploty fázových přechodů pomocí přístroje nazývaného diferenční skenovací kalorimetrie.
PODANÝCH PŘIHLÁŠEK 0
Hlavní město PrahaChemie

Výpočetní chemie pro zinkové metaloproteiny

LEKTOR STÁŽE doc. RNDR Jan Řezáč, Ph.D.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
UPŘESNĚNÍ ČASOVÉ NÁROČNOSTI Počítáme se stáží na místě jedou za měsíc, další práci lze provádět i vzdáleně
MÍSTO STÁŽE Ústav organické chemie a biochemie AV ČR, Flemingovo nám. 2, 16000 Praha 6
V naší skupině se dlouhodobě zabýváme výpočty interakcí proteinů s ligandy a vyvíjíme pro to nové metody kombinující výpočetní chemii se strojovým učením. V rámci stáže bychom je chtěli aplikovat na proteiny které mají v aktivním místě kation zinku. Stážista si vyzkouší výpočty v modelových systémech které umožní aplikaci našich metod na celé metaloproteiny. Seznámí se se základy molekulárního modelování a výpočetní chemie a naučí se samostatně provádět výpočty.
PODANÝCH PŘIHLÁŠEK 0
Hlavní město PrahaChemie

Tetrazenové komplexy ruthenia - nové možnosti využití v katalýze a medicíně

LEKTOR STÁŽE Jiří Pinkas
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
UPŘESNĚNÍ ČASOVÉ NÁROČNOSTI Vzhledem k syntetické povaze práce je nezbytné, aby stáž probíhala ve formě celých dnů (tj. 8 hodin najednou) či odpolední (po 4 hodinách).
MÍSTO STÁŽE Ústav fyzikální chemie J. Heyrovského AV ČR, v. v. i.; Dolejškova 2155/3, 182 00 Praha 8
POZNÁMKA: Stáž je vhodná pro studenty kteří se nebojí ušpinit si plášť
V naší laboratoři jsme vyvinuli jednoduchý způsob přípravy rutheniových komplexů stabilizovaných tetrazenovým ligandem. Ukázalo se, že dokážou velmi účinně ničit rakovinové buňky (např. rakoviny prsu a vaječníků). Některé z nich jsou dokonce několikanásobně účinnější než klinicky užívané léčivo Cisplatina. Během stáže se zapojíš do výzkumu, který zkoumá další využití těchto sloučenin – konkrétně jejich schopnost urychlovat chemické reakce (katalýzu), například při hydrosilylaci nebo hydrogenaci. Tvým úkolem bude pomoci vypracovat metodiku k zakotvení tohoto typu komplexů na povrch anorganických materiálů a otestovat jejich katalytickou aktivitu. Naše stáž ti nabídne možnost nahlédnout do skutečného chemického výzkumu, naučit se některé laboratorní techniky a porozumět tomu, jak se z teoretických poznatků rodí nové materiály s praktickým využitím v medicíně i průmyslu.
PODANÝCH PŘIHLÁŠEK 0
Středočeský krajChemie

Technologie 3D tisku z anorganických materiálů

LEKTOR STÁŽE RNDr. Jiří Plocek, Ph.D.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 12
UPŘESNĚNÍ ČASOVÉ NÁROČNOSTI Předpokládáme 8h/měs. prezenčně - jeden celý den + 4h/měs. práce online.
MÍSTO STÁŽE 250 68 Husinec-Řež č.p. 1001 Česká republika
Předmětem stáže je účast na výzkumu a vývoji technologií 3D tisku na bázi anorganických materiálů. Student se bude se podílet na vývoji a testování tiskových materiálů, bude se podílet na vývoji technologických zařízení pro 3D tisk a bude tvořit výchozí 3D modely.
PODANÝCH PŘIHLÁŠEK 0
Celá ČREkologie

Jak reagují půdní mikroorganismy na hospodaření v lesích

LEKTOR STÁŽE prof. Petr Baldrian, Ph.D.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
UPŘESNĚNÍ ČASOVÉ NÁROČNOSTI Od května 2026 do konce roku 2026 variabilně, podle zájmu studenta.
MÍSTO STÁŽE Mikrobiologický ústav AV ČR, v.v.i.
Odebereme vzorky z lesních ekosystémů napříč Národním parkem Šumava a budeme se zabývat otázkou jak hospodaření v lesích ovlivňuje druhovou pestrost mikroorganismů. Jsou lesy ponechané spontánnímu vývoji pestřejší a stabilnější než hospodářské lesy? A poskytují více útočišť ohroženým druhům? Práce zahrnuje terénní odběry půdy a identifikaci půdních hub a bakterií metodou sekvenace DNA (v laboratoři). Po "přečtení" molekul DNA zjistíme (u počítače), které mikroorganismy v půdě žijí a budeme moci porovnat, nakolik lesní hospodářství ovlivňuje "zdravé" fungování půdy.
PODANÝCH PŘIHLÁŠEK 1
Jihomoravský krajEkologie

Srovnání metod měření zbarvení vajec kukačky obecné a jejích hostitelů

LEKTOR STÁŽE Mgr. Michal Šulc, Ph.D.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
MÍSTO STÁŽE Ústav biologie obratlovců AV ČR, Květná 8, Brno, 60300
POZNÁMKA: Stáž bude probíhat z velké části formou pravidelné online komunikace, protože nyní bydlím v cizině. Počítám ale s tím, že se student alespoň na týden účastní terénního výzkumu na jižní Moravě, někdy od května do července, kde se budeme moci setkat osobně.
Zbarvení vajec poskytuje cenné informace o ekologii a evoluci ptačích druhů. U kukačky obecné (Cuculus canorus) a jejích hostitelů představuje barva vajec klíčový evoluční znak, protože jde o zásadní adaptaci spojenou s hnízdním parazitismem. Kukačka klade svá vejce do hnízd jiných druhů, čímž se rozmnožuje na jejich úkor, protože její mládě brzy po vylíhnutí vytlačuje vejce hostitele ven z hnízda. Hostitelé se proto v průběhu evoluce naučili kukaččí vejce rozpoznávat a odstraňovat. Kukačky si naopak v reakci na odstraňování vajec vyvinuly dokonalé mimikry – jejich vejce se nápadně podobají vejcím hostitelských druhů. Tento evoluční závod dlouhodobě sledujeme na jižní Moravě, kde kukačky často parazitují hnízda rákosníků (Acrocephalus). Vzhled kukaččích vajec odedávna fascinoval vědce a jejich podobnost s vejci hostitelů je stále předmětem intenzivního výzkumu. Ke studiu se dnes používají moderní metody, zejména standardizované fotografování vajec s následnou analýzou digitálních snímků a také detailní měření odraženého světla od skořápky pomocí spektrofotometru, z něhož se získávají křivky odrazivosti (reflektance). Student se v rámci projektu seznámí s oběma přístupy a přímo v terénu na Hodonínsku bude měřit a fotografovat vejce kukaček a jejich hostitelů, a následně doma provede analýzu získaných dat a porovná, jak se výsledky obou metod liší při hodnocení míry mimikry kukaččích vajec. Toto porovnání bude důležité pro lepší interpretaci a porovnatelnost výsledků mezi různými studiemi.
PODANÝCH PŘIHLÁŠEK 0
Hlavní město PrahaEkologie

Sledování diverzity a biomasy rostlinných společenstev na Berounsku

LEKTOR STÁŽE Ing. Ondřej Cudlín, Ph.D.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
UPŘESNĚNÍ ČASOVÉ NÁROČNOSTI Stáž je více náročná během vegetační sezóny od května do června a od poloviny srpna do září, kdy probíhá práce v terénu a třídění odebrané biomasy rostlin.
MÍSTO STÁŽE V Jirchářích 149/6, Praha 1
Cílem stáže je seznámit studenta s všeobecnými principy vědecké práce a poskytnout studentovi informace a možnosti, aby se mohl sám do vědecké práce aktivně zapojit. Zároveň bude student seznámen s hlavními současnými problémy v oboru krajinná ekologie. Současným velikým problémem je působení klimatické změny, která již v současnosti významně ovlivňuje současné udržitelné využívání přírodních zdrojů, zejména lesních a zemědělských ekosystémů. Z tohoto důvodu je stále aktuálním tématem sledovat a hledat vhodné indikátory pro odhad produkce rostlinných druhů v lučních ekosystémech v podmínkách klimatické změny. Možnými indikátory jsou počet rostlinných druhů, produkce biomasy a stlačená výška porostu. Cílem práce studenta je sledovat počet druhů rostlin a množství jejich biomasy na sledovaných loukách na Berounsku. Metodika: Pro sběr dat je již vybráno devět luk s třemi odlišnými typy vodního režimu. Vybrané louky se nacházejí v okrese Beroun, v blízkosti obce Loděnice. Na vybraných lokalitách již výzkum probíhá více než 7 let, je tedy na co navázat. Na každé louce bude probíhat sběr dat na pěti čtvercových studijních plochách. Na každé ploše bude proveden soupis rostlinných druhů (fytocenologický snímek) a změřena výška porostu speciálním měřícím talířem. Z každého čtverce bude poté odebrána biomasa rostlin, která bude roztříděna po jednotlivých funkčních skupinách (traviny, byliny a bobovité), usušena v sušárně a následně zvážena. Průběh stáže: Stáž bude kombinací konzultací, samostatné práce studenta a získání zkušeností při získávání dat přímo v terénu. Výstupem roční stáže bude prezentace na Studentské konferenci. Proto v zimních a jarních měsících (leden-duben) bude student zpracovávat českou i zahraniční literaturu týkající se daného tématu. Během studia a zpracování literatury proběhne několik konzultací, ale půjde z větší části o samostatnou práci, kterou student může provádět z domova. Hlavním těžištěm stáže bude terénní práce od května do září. V květnu a v červnu budou probíhat první sledování rostlinného společenstva a odběry biomasy (náročnost přibližně 3 x 8hod) a následné třídění rostlin podle funkčních skupin (náročnost přibližně 3 x 8hod) a v srpnu a v září se všechny uvedené činnosti zopakují. Práce v terénu budou probíhat vždy za přítomnosti vědeckého pracovníka, který vše studentovi ukáže a student si bude moci vše vyzkoušet. S tříděním odebrané biomasy bude studentovi na začátku také pomáhat vědecký pracovník, než se student naučí rozeznávat jednotlivé skupiny a začne pracovat samostatně. Poslední etapou stáže od října do prosince bude zpracování a porovnání získaných výsledků s výsledky z předchozích let a s výsledky jiných autorů. Závěrečným výstupem bude příprava prezentace na Studentskou konferenci.
PODANÝCH PŘIHLÁŠEK 0
Hlavní město PrahaEkologie

Discover soil microbial communities with bioinformatics!

LEKTOR STÁŽE Dr. Gabriele Tosadori
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
MÍSTO STÁŽE Vídeňská 1083, 142 20 Praha 4
A lot of life happens in soil and, among many other micro-organisms, it includes bacteria and fungi. They are very important for the stability of every ecosystem, in particular during times of changing climate and increasingly warm temperatures. The problem is that these new environmental conditions may affect microbial life in ways that are still unknown. So, it is important to try predicting what may happen and, to do so, we must learn which microbes are present in the soil. This is done by using DNA and RNA sequencing data which we will analyse using bioinformatics. We will learn how sequencing data works, learn the basics of programming using the R language, and learn how to investigate the microbial communities that live inside a soil sample.
PODANÝCH PŘIHLÁŠEK 0
Královéhradecký krajLékařské vědy

Gut Guardians Under Attack: How Drink Additives Mess with Our Microbiome

LEKTOR STÁŽE MUDr. Tomáš Hrnčíř, Ph.D.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
UPŘESNĚNÍ ČASOVÉ NÁROČNOSTI Jednou za dva týdny 4 hodiny (8 hod/měsíc).
MÍSTO STÁŽE Doly 183, 549 22 Nový Hrádek
This internship will help gather preliminary data on how synthetic additives in drinks affect the human gut microbiome. This data will support a grant proposal on the combined impact of these additives on health. Building on our 2019 study, you'll run simple in vitro tests using a broth microdilution method to check how preservatives, acidifiers, and sweetener - alone or in pairs - affect gut bacteria isolates. Focus will be on beneficial bacteria like Faecalibacterium prausnitzii and Bifidobacterium species versus potentially harmful ones like Clostridium difficile and Enterococcus faecalis. You'll measure growth inhibition, find minimal inhibitory concentrations (MICs), and look for synergistic effects. The results could reveal why some additives disrupt gut balance more than others. This knowledge could help develop safer beverage formulations and ultimately contribute to improved public health. Gain hands-on lab skills in microbiology, data analysis, and teamwork at the Institute of Microbiology, Czech Academy of Sciences. No prior experience needed, just curiosity! Student/ka bude asistovat při přípravě a provádění in vitro experimentů, které zahrnují testování citlivosti lidských střevních bakterií na syntetická aditiva do nápojů pomocí mikrodiluční bujónové metody. Zahrne to kultivaci bakterií, přípravu vzorků s různými koncentracemi aditiv a jejich kombinací, a měření růstu bakterií. Dále bude student/ka zaznamenávat a analyzovat získaná data, což zahrnuje výpočet minimálních inhibičních koncentrací (MIC) a hodnocení synergických účinků.
PODANÝCH PŘIHLÁŠEK 2

FAQ Nejčastější otázky

Na kolik stáží se můžu přihlásit?

Můžeš si podat více přihlášek na různé stáže. Docházet však můžeš pouze na jednu stáž.

Co když budu přijat/a na více stáží?

Nemohou tě vybrat na více stáží současně, protože hned jak si tě vybere jeden lektor nebo lektorka na svou stáž, tak ostatním zmizíš z výběru.

Kdy se dozvím, jestli jsem byl/a přijat/a?

Přihlašování na stáže je možné pouze do 30. listopadu. Poté si lektoři a lektorky budou z přihlášek vybírat nejvhodnější adepty na svou stáž. Výsledek o přijetí nebo nepřijetí na stáž se dozvíš do konce roku.

Jaké reference mám přiložit k přihlášce?

Reference přikládat nemusíš, ale pomáhají lektorům a lektorkám při rozhodování, koho na stáž ze všech uchazečů nakonec přijmou. Reference mohou být např. diplomy, certifikáty, potvrzení o účasti v SOČ a olympiádách, doporučující dopisy od pedagogů apod. Prostě všechno, čím se chceš pochlubit.

Jakou musím mít úroveň znalostí, abych se mohl/a přihlásit?

Předpoklady jsou někdy uvedeny v anotaci stáže. Většinou lektoři a lektorky neočekávají žádné zvláštní znalosti. Rozhodující je chuť vyzkoušet si něco nového a učit se. Stáže Otevřené vědy jsou příležitostí pro studenty a studentky středních škol a gymnázií, jak získat odbornou praxi. Do motivačního dopisu můžeš napsat, o co konkrétně se zajímáš, co by ses chtěl/a na stáži naučit nebo proč tě dané téma zajímá. 

Můžu se přihlásit, i když budu příští rok maturovat a dokončím střední školu?

Ano, můžeš.

Probíhají stáže i o prázdninách?

Ano, stáže běží po celý rok, tedy i o prázdninách v červenci a srpnu. Vždy ale záleží na konkrétní dohodě s lektorem nebo lektorkou stáže o tom, jak stáž bude probíhat. Stáže mohou probíhat i formou online diskuzí a studia literatury v kombinaci s docházkami do terénu nebo na pracoviště Akademie věd ČR.

Co mám napsat do životopisu?

Na rady a tipy, jak napsat životopis, se podívej třeba TADY.

Jak odevzdat přihlášku na stáž popsanou v angličtině?

Pokud je stáž pojmenovaná a popsána v přehledu v anglickém jazyce, vede ji anglicky mluvící lektor nebo lektorka, který/á tvé přihlášce v českém jazyce nemusí porozumět. Přelož si tedy tvůj životopis a motivační dopis do angličtiny. Přílohy, které nelze přeložit z češtiny, popiš v motivačním dopise.

Od kolika let se můžu na stáž přihlásit?

Stáže Otevřené vědy jsou určené středoškolákům a středoškolačkám od 15 let a rozhodujícím kritériem je věk. Pokud už jsi na střední škole, ale nemáš ještě 15 let, nemůžeme ještě bohužel tvoji přihlášku přijat. Pro všechny studenty a studentky mladší 18 let je nutné se přihlásit se souhlasem zákonného zástupce. Formulář souhlasu je možné stáhnout k vyplnění a podpisu při přihlašování.

Nestihl/a jsem se na stáž přihlásit. Jaké jsou další možnosti?

Doporučujeme ti prostudovat si další informace, aktivity a příležitosti na webech jednotlivých pracovišť Akademie věd ČR.

Jak můžu zvýšit své šance na přijetí?

Doporučujeme ti prostudovat si aktivity a akce na webu pracoviště Akademie věd ČR, o které máš zájem. Určitě navštiv i akce Akademie věd ČR pro veřejnost, například Týden mozku, Veletrh vědy nebo Týden Akademie věd ČR.