stáže pro studenty

Již od roku 2005 se zaměřujeme na podporu talentovaných studentů se zájmem o vědu. Našim cílem je umožnit pražským i mimopražským studentům získat cenné zkušenosti z vědecké praxe, motivovat středoškolské studenty k vysokoškolskému studiu ve vědních oblastech a následně k volbě vědecké profesní dráhy. Zároveň studenty vzděláváme a zapojujeme do činnosti ústavů Akademie věd ČR. Přihlašování na stáže 2025 je spuštěno.

student
smouha

Nabídka stáží

V rámci Otevřené vědy nabízíme každoročně více než 100 stáží z nejrůznějších vědeckých oborů od fyziky, chemie, biologie, přes techniku, geologii, IT až k historii, sociologii, filozofii a mnoha dalším. Na podzim zde najdeš nabídku nových témat.

Vědní oblast
Místo
Obor
Ústav AV ČR
Jihomoravský krajBotanika

Studium rozsivek minerálních pramenů

LEKTOR STÁŽE Mgr. Markéta Fránková, Ph.D.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
UPŘESNĚNÍ ČASOVÉ NÁROČNOSTI Časovou náročnost přizpůsobím studentům a jejich možnostem.
MÍSTO STÁŽE Lidická 25/27 Brno 602 00
POZNÁMKA: Budu ráda, když se přihlásí stážista/stážisté, které zajímá příroda a nauka o ní. Plusem je, pokud je adept technicky zdatný a umí např. upravovat fotografie a sestavovat fototabule. Není to ale podmínkou. Hlavní je, aby se hlásili nadšení, pracovití, spolehliví a zodpovědní studenti.
Náplní stáže bude studium rozsivek, což jsou jednobunečné řasy s křemičitými schránkami, jež mají různé tvary a ornamentaci. Věnovat se budeme rozsivkám z minerálních pramenů CHKO Slavkovský les a zkoumat je budeme ve světelném i elektronovém mikroskopu.
PODANÝCH PŘIHLÁŠEK 0
Hlavní město PrahaBotanika

Zjištění produkce biomasy vybraných lučních druhů rostlin na Berounsku

LEKTOR STÁŽE Ing. Ondřej Cudlín, Ph.D.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
UPŘESNĚNÍ ČASOVÉ NÁROČNOSTI Stáž je více náročná během vegetační sezóny od května do června a od poloviny srpna do září, kdy probíhá práce v terénu a třídění odebrané biomasy rostlin.
MÍSTO STÁŽE V Jirchářích 149/6, Praha 1, 110 00
Cílem stáže je seznámit studenta s všeobecnými principy vědecké práce a poskytnout studentovi informace a možnosti, aby se mohl sám do vědecké práce aktivně zapojit. Zároveň bude student seznámen s hlavními současnými problémy v oboru krajinná ekologie. Současným velikým problémem je působení klimatické změny, která již v současnosti významně ovlivňuje současné udržitelné využívání přírodních zdrojů, zejména lesních a zemědělských ekosystémů. Z tohoto důvodu je stále aktuálním tématem sledovat a hledat vhodné indikátory pro odhad produkce rostlinných druhů v lučních ekosystémech v podmínkách klimatické změny. Možným indikátorem je produkce biomasy vybraných rostlinných druhů, které se významně podílejí na produkci lučního společenstva. Cílem práce studenta je porovnat produkci biomasy vybraných rostlinných druhů s produkcí stejných druhů nebo rodů uvedených v literatuře. Pro některé druhy, které se významně podílí na produkci biomasy na sledovaných loukách na Berounsku, nelze ani žádné literární údaje dohledat. Metodika: Pro sběr dat je již vybráno devět luk s třemi odlišnými typy vodního režimu. Vybrané louky se nacházejí v okrese Beroun, v blízkosti obce Loděnice. Úkolem studenta bude odebrat biomasu vybraných druhů z plochy o maximální velikosti 0,5 m2 a několikrát (3-5) ji zopakovat na jednotlivých loukách se stejným vodním režimem, podle výskytu jednotlivých druhů. Odebrané vzorky budou ještě roztříděny na funkční skupiny, aby bylo možné zjistit čistou váhu daného druhu, a kolik váhy tvoří trávy, byliny a bobovité. Biomasa bude poté usušena v sušárně a následně zvážena. Bude spočítán průměr z hodnoty sušiny pro jednotlivé druhy ze všech čtverců po jednotlivých vybraných druzích rostlin. Celkem bude takto stanovena hodnota biomasy pro 10-15 druhů bylin a trav. Výsledky budou porovnány s daty z literatury. Průběh stáže: Stáž bude kombinací konzultací, samostatné práce studenta a získání zkušeností při získávání dat přímo v terénu. Výstupem roční stáže bude prezentace na Studentské konferenci. Proto v zimních a jarních měsících (leden-duben) bude student zpracovávat českou i zahraniční literaturu týkající se daného tématu. Během studia a zpracování literatury proběhne několik konzultací, ale půjde z větší části o samostatnou práci, kterou student může provádět z domova. Hlavním těžištěm stáže bude terénní práce od května do září. V květnu a v červnu budou probíhat první sledování rostlinného společenstva a odběry biomasy (náročnost přibližně 3 x 8hod) a následné třídění rostlin podle funkčních skupin (náročnost maximálně 3 x 8hod) a v srpnu a v září se všechny uvedené činnosti zopakují. Práce v terénu bude probíhat vždy za přítomnosti vědeckého pracovníka, který vše studentovi ukáže a student si bude moci vše vyzkoušet. S tříděním odebrané biomasy a určením vybraných druhů bude studentovi na začátku také pomáhat vědecký pracovník, než se student naučí rozeznávat jednotlivé druhy i funkční skupiny a začne pracovat samostatně. Poslední etapou stáže od října do prosince bude zpracování a porovnání získaných výsledků s výsledky z předchozích let a s výsledky jiných autorů. Závěrečným výstupem bude příprava prezentace na Studentskou konferenci.
PODANÝCH PŘIHLÁŠEK 0
Středočeský krajBotanika

Vliv zastínění na poměr nadzemní a podzemní biomasy a produkci semen u druhu drobnokvět pobřežní.

LEKTOR STÁŽE RNDr. Věroslava Hadincová, CSc.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
UPŘESNĚNÍ ČASOVÉ NÁROČNOSTI Časová náročnost bude záležet na tom, kolik času bude student ochoten stáži věnovat. Nezbytné bude v průměru 6 až 8 hodin za měsíc, pokud se však student bude chtít seznámit s dalšími činnostmi v Botanickém ústavu nebo při pracech v terénu, bude to vítáno a časová náročnost se potom zvýší.
MÍSTO STÁŽE Botanický ústav AVČR, Průhonice
POZNÁMKA: Botanický ústav sice sídlí v Průhonicích v zámku, experimentální zázemi je však v části Chotobuz (ulice Lesní)
Drobnokvět pobřežní je jednoletý bylinný druh, rostoucí v ČR pouze na několika náplavech řeky Labe mezi Ústím nad Labem a státní hranicí. Má četné malé bílé oboupohlavné květy. V Červeném seznamu rostlinných druhů ČR je zařazen mezi kriticky ohrožené druhy (C1t), ve stejné kategorii je chráněn i zákonem. Pro jeho ochranu je důležité vědět, v jakých podmínkách roste, jaké má nároky na prostředí, jak nepříznivé podmínky jeho růst omezují a jak napěstovat rostlinný materiál pro případné záchranné programy. V minulém roce studentka Otevřené vědy zkoumala, jak zastínění vegetací ovlivňuje klíčení a velikost rostlin drobnokvětu. Nyní zbývá odpovědět, jak zastínění ovlivnilo jeho nadzemní a podzemní biomasu a poměr těchto dvou důležitých růstových parametrů a jak ovlivnilo produkci semen. Pro jeho ochranu bychom také potřebovali vědět, jak jej pěstovat pro namnožení semen pro záchranné programy a jestli stačí pouze samosprašnost nebo pro bohatou úrodu semen bude lépe zajistit cizosprášení mezi různými rostlinami. Student si zpracuje rotlinný materiál z pokusů, bude pěstovat rostliny ve skleníku a v experimentální zahradě, odebírat semena z plodících rostlin cizosprášených i samospášených a napěstovávat nový semenný materiál. V případě zájmu s námi navštíví náplavy s drobnokvěty a naučí se zaměřovat přesné pozice jejich výskytu, odečítat podmínky prostředí pomocí teplotních a vlhkostních čidel, zaznamenávat vegetaci na trvalých plochách a měřit změny světelných poměrů v zastíněném prostředí. Data z experimentů se naučí zpracovat statistickými metodami tak, aby mohla být prezentována na závěrečné konferenci Otevřené vědy.
PODANÝCH PŘIHLÁŠEK 0
Hlavní město PrahaChemická technologie

Čištění vod od mikropolutantů, příprava a charakterizace sorbentů

LEKTOR STÁŽE Ing. Martina Dlasková, Ph.D.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
MÍSTO STÁŽE Rozvojová 135, Praha 6, 16500
Spolu se zvyšujícími standardy životní úrovně stoupá i počet používaných farmak, pesticidů či např. prostředků pro osobní péči a hygienu. Všechny tyto látky se dostávají do životního prostředí, kde vzhledem k jejich špatné odbouratelnosti či nedostupnosti dodatečného stupně čištění odpadních vod mohou procházet do podzemních a povrchových vod, nakonec i do pitné vody. Je tedy nutné zvolit optimální metodu a podmínky dočištění vody od mikropolutantů. U nás v laboratoři se dozvíte, jaké jsou dostupné metody dočišťování kontaminovaných vod, jaké jsou jejich limity a můžete se podílet na přípravě nových pokročilých sorbentů k tomu vhodných.
PODANÝCH PŘIHLÁŠEK 0

Medailonky stážistů

Seznamte se s našimi letošními stážisty a zjistěte, co je přivedlo na stáž Otevřené vědy. Již letos na podzim se můžeš stát jedním z nich.

Sylvie A., 19 let

fotografie studenta
Stáž: Klimatický aktivismus
Ústav: Ústav státu a práva AV ČR, v. v. i.
Škola: Krkonošské gymnázium a SOŠ
Další informace

René A., 19 let

fotografie studenta
Stáž: Discovering the properties of the magnetosphere with spacecraft data
Ústav: Ústav fyziky atmosféry AV ČR, v. v. i.
Škola: Gymnázium Christiana Dopplera
Další informace

Michael B., 17 let

fotografie studenta
Stáž: Melodie mozku a role interneuronů
Ústav: Fyziologický ústav AV ČR, v. v. i.
Škola: Gymnázium, Praha 2, Botičská 1
Další informace
Číst další

FAQ Nejčastější otázky

Na kolik stáží se můžu přihlásit?

Můžeš si podat více přihlášek na různé stáže. Docházet však můžeš pouze na jednu stáž.

Co když budu přijat/a na více stáží?

Nemohou tě vybrat na více stáží současně, protože hned jak si tě vybere jeden lektor nebo lektorka na svou stáž, tak ostatním zmizíš z výběru.

Kdy se dozvím, jestli jsem byl/a přijat/a?

Přihlašování na stáže je možné pouze do 30. listopadu. Poté si lektoři a lektorky budou z přihlášek vybírat nejvhodnější adepty na svou stáž. Výsledek o přijetí nebo nepřijetí na stáž se dozvíš do konce roku.

Jaké reference mám přiložit k přihlášce?

Reference přikládat nemusíš, ale pomáhají lektorům a lektorkám při rozhodování, koho na stáž ze všech uchazečů nakonec přijmou. Reference mohou být např. diplomy, certifikáty, potvrzení o účasti v SOČ a olympiádách, doporučující dopisy od pedagogů apod. Prostě všechno, čím se chceš pochlubit.

Jakou musím mít úroveň znalostí, abych se mohl/a přihlásit?

Předpoklady jsou někdy uvedeny v anotaci stáže. Většinou lektoři a lektorky neočekávají žádné zvláštní znalosti. Rozhodující je chuť vyzkoušet si něco nového a učit se. Stáže Otevřené vědy jsou příležitostí pro studenty a studentky středních škol a gymnázií, jak získat odbornou praxi. Do motivačního dopisu můžeš napsat, o co konkrétně se zajímáš, co by ses chtěl/a na stáži naučit nebo proč tě dané téma zajímá. 

Můžu se přihlásit, i když budu příští rok maturovat a dokončím střední školu?

Ano, můžeš.

Probíhají stáže i o prázdninách?

Ano, stáže běží po celý rok, tedy i o prázdninách v červenci a srpnu. Vždy ale záleží na konkrétní dohodě s lektorem nebo lektorkou stáže o tom, jak stáž bude probíhat. Stáže mohou probíhat i formou online diskuzí a studia literatury v kombinaci s docházkami do terénu nebo na pracoviště Akademie věd ČR.

Co mám napsat do životopisu?

Na rady a tipy, jak napsat životopis, se podívej třeba TADY.

Jak odevzdat přihlášku na stáž popsanou v angličtině?

Pokud je stáž pojmenovaná a popsána v přehledu v anglickém jazyce, vede ji anglicky mluvící lektor nebo lektorka, který/á tvé přihlášce v českém jazyce nemusí porozumět. Přelož si tedy tvůj životopis a motivační dopis do angličtiny. Přílohy, které nelze přeložit z češtiny, popiš v motivačním dopise.

Od kolika let se můžu na stáž přihlásit?

Stáže Otevřené vědy jsou určené středoškolákům a středoškolačkám od 15 let a rozhodujícím kritériem je věk. Pokud už jsi na střední škole, ale nemáš ještě 15 let, nemůžeme ještě bohužel tvoji přihlášku přijat. Pro všechny studenty a studentky mladší 18 let je nutné se přihlásit se souhlasem zákonného zástupce. Formulář souhlasu je možné stáhnout k vyplnění a podpisu při přihlašování.

Nestihl/a jsem se na stáž přihlásit. Jaké jsou další možnosti?

Doporučujeme ti prostudovat si další informace, aktivity a příležitosti na webech jednotlivých pracovišť Akademie věd ČR.

Jak můžu zvýšit své šance na přijetí?

Doporučujeme ti prostudovat si aktivity a akce na webu pracoviště Akademie věd ČR, o které máš zájem. Určitě navštiv i akce Akademie věd ČR pro veřejnost, například Týden mozku, Veletrh vědy nebo Týden Akademie věd ČR.