Aktuality

29. 04. 2021

Dostat geovědy na v současnosti nejpopulárnější sociální síť mezi teenagery, si daly za cíl tři studentky z Prahy. Vulkanolog Petr Brož z Geofyzikálního ústavu AV ČR si je letos přizval ke spolupráci na popularizaci geofyziky a geologie. Stáž Popularizace geovědních oborů na sociálních sítích a akcích pro veřejnost navštěvují Beáta Nováková, Jessica Anna Rodriguesová Serpa a Ester Zientková. 

23. 04. 2021

Jak vypadá vnitřek lidského těla už díky moderním zobrazovacím metodám víme, ale jak vypadají uvnitř kameny? Geologové Geofyzikálního ústavu AV ČR letos ke spolupráci přizvali středoškolačky, které s nimi zkoumají uspořádání minerálů a pórových prostor skrytých uvnitř hornin. Proč k tomu potřebují rentgen a proč se jim hodí záliba v programování? Přečtěte si v rozhovoru.

 

16. 04. 2021

Pod vedením vědkyně Markéty Fránkové z Botanického ústavu AV ČR letos pracují na dvou stážích hned čtyři středoškoláci. Mladí začínající botanici zkoumají zajímavé jednobuněčné řasy – rozsivky. Možná jste o nich ještě neslyšeli, ale rozsivky patří mezi nejrozmanitější a nejrozšířenější skupinu řas. Díky četnosti svého výskytu, dokáží při procesu fotosyntézy vyprodukovat obrovské množství kyslíku. Vědci odhadují, že vytvářejí kyslík pro každý náš pátý nádech. Více si přečtěte v rozhovoru. 

09. 04. 2021

Středoškolák Adam Karas z Gymnázia Příbram navštěvoval stáže Otevřené vědy v letech 2019 a 2020. Letos chtěl pokračovat také, ale bohužel si vybral stáže z oblasti lékařství, kde mu to kvůli velké konkurenci nevyšlo. Proč se rozhodl vyzkoušet dvě různé stáže? Co ho na vědě baví? Přečtěte si v rozhovoru.

 

02. 04. 2021

Příležitost docházet na stáž zaměřenou na zelenou chemii a nanotechnologie, letos dostali tři středoškoláci - Kristýna Manová, Eliška Nejedlá a Matyáš Stehlík. Navzdory nepříznivé epidemiologické situaci, se jim za dodržení všech bezpečnostních opatření, daří od začátku roku docházet do laboratoří Ústavu fyzikální chemie J. Heyrovského AV ČR, kde pracují pod vedením svého lektora Stanislava Valtery. 

26. 03. 2021

Středoškolák Adam Jech má k blízko k zemědělství, proto ho zaujalo téma, které se věnuje výzkumu půdy a jejího složení. Pod vedením své lektorky Veroniky Jílkové z Biologického centra AV ČR se bude snažit přijít na kloub tomu, jaká půdní aditiva mohou zlepšit kvalitu našich půd a pomáhají jí udržet si potřebnou vláhu, která je zásadní nejen pro růst rostlin.
Co je letos na společné stáži čeká? Přečtěte si v rozhovoru…

19. 03. 2021

Trojice středoškolaček z různých pražských gymnázií se sešla nad tématem výzkumu mozku a řízeného chování, které zkoumají vědkyně a vědci z oddělění Neurochemie Fyziologického ústavu AV ČR. Vědkyně Helena Janíčková pro ně totiž letos otevřela stáž: Mechanizmy cholinergního řízení striata. V rámci roční praxe, v laboratořích tohoto specializovaného výzkumného pracoviště, se studentky budou snažit pochopit principy fungování mozku a naučí se mimojiné i to, jak pomocí behaviorálních testů přimět myši, aby se odnačily staré a naučily nové. 

12. 03. 2021

Středoškolák Jenda Procházka z Biskupského gymnázia Brno vloni docházel na stáž do Ústavu fyziky materiálů AV ČR. Lektor Tomáš Kruml mu pomáhal pochopit základy elektronové mikroskopie. Přečtěte si rozhovor o jejich spolupráci a zkušenosti s Otevřenou vědou.

05. 03. 2021

Jak nadchnout žáky a studenty pro chemii? Nadšeným středoškolákům, kteří mají trpělivost a talent předávat nabyté informace dál, se již několik let věnuje popularizátorka vědy Květoslava Stejskalová z Ústavu fyzikální chemie J. Heyrovského AV ČR. Letos na svou stáž zaměřenou na didaktiku chemie a badatelsky orientovanou výuku přijala nové  stážisty. 

 

 

26. 02. 2021

Tři středoškolačky, se pod vedením Kateřiny Chládkové z Psychologického ústavu AV ČR, snaží přijít na to, jak rozdíly v mateřském jazyce a jeho akcenty ovlivňují výběr kamarádů. Vybíráme si kamarády podle mluvy? Téma středoškolačky natolik oslovilo, že na stáži pod názvem Jak děti vnímají svůj mateřský jazyk: Vliv akcentu na výběr kamaráda letos pokračují. Natálie Kikoťová, Zita Maršíková a Jana Šimsová se budou snažit navázat na svůj loňský výzkum, zaměřený na vnímání mateřského jazyka a jeho regionálních dialektů u předškolních a mladších školních dětí.