stáže pro studenty

Již od roku 2005 se zaměřujeme na podporu talentovaných studentů se zájmem o vědu. Našim cílem je umožnit pražským i mimopražským studentům získat cenné zkušenosti z vědecké praxe, motivovat středoškolské studenty k vysokoškolskému studiu ve vědních oblastech a následně k volbě vědecké profesní dráhy. Zároveň studenty vzděláváme a zapojujeme do činnosti ústavů Akademie věd ČR. Přihlašování na stáže 2025 je spuštěno.

student
smouha

Nabídka stáží

V rámci Otevřené vědy nabízíme každoročně více než 100 stáží z nejrůznějších vědeckých oborů od fyziky, chemie, biologie, přes techniku, geologii, IT až k historii, sociologii, filozofii a mnoha dalším. Na podzim zde najdeš nabídku nových témat.

Vědní oblast
Místo
Obor
Ústav AV ČR
Hlavní město PrahaIT

Interaktivní a bez-anotační segmentace pórů v archeologických keramických nálezech

LEKTOR STÁŽE Dr.Ing. Jan Schier
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
UPŘESNĚNÍ ČASOVÉ NÁROČNOSTI Stáž předpokládá částečně samostatnou práci studenta s použitím vzdáleného přístupu, a každotýdenní konzultace s lektorem, které mohou také probíhat částečně online.
MÍSTO STÁŽE Pod vodárenskou věží 4, Praha 8
POZNÁMKA: Pro stáž je potřebná znalost angličtiny (budeme pracovat s anglickými odbornými texty) a znalost programování v jazyku Python. Výhodou je předchozí zkušenost s knihovnami PyTorch a HuggingFace. Při stáži budeme používat linuxové pracovní stanice a prostředí VSCode nebo PyCharm.
Cílem stáže je otestovat moderní metody pro interaktivní a slabě anotované segmentace (příkladem jsou MONAI Label nebo nnInteractive, používané zejména pro medicínské snímky) v kontextu tomografických (CT) skenů archeologických nálezů keramických fragmentů. Velikost těchto skenů je taková, že prakticky vylučuje provádět na nich podrobnou a přesnou anotaci. Zmíněné metody se však dokáží z velmi omezených anotací postupně „naučit“ segmentaci, reagovat na uživatelské pokyny a adaptovat se na specifickou doménu. Student bude pracovat s datovými soubory, ve kterých je třeba identifikovat porozity. Ty dávají informaci o způsobu jejich výroby, a použitých technologických postupech, což jsou faktory, které vypovídají o dané kultuře. Student se v první fázi naučí základní manipulaci s obrazovými daty v Pythonu (zobrazení, filtrace, jednoduché baseline segmentace). Následně nainstaluje a vyzkouší vybrané nástroje a provede několik experimentů, jako segmentace porozit bez anotací, použití jednoduchých "sribble" anotací a interaktivních oprav, porovnání rychlosti, přesnosti a robustnosti jednotlivých metod.
Hlavní město PrahaMatematika

Využití VR pro vizualizace vírů v proudění

LEKTOR STÁŽE Ing. Jakub Šístek, Ph.D.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
UPŘESNĚNÍ ČASOVÉ NÁROČNOSTI Odhadovaná náročnost je 8 hodin měsíčně, ideálně 2x měsíčně na 4 hodiny. Může být ale přizpůsobena možnostem studenta např. jednou měsíčně na celý den, nebo každý týden na 2 hodiny.
MÍSTO STÁŽE Žitná 25, 110 00 Praha 1
Vírové struktury patří k nejcharakterističtějším a současně nejpozoruhodnějším jevům při proudění tekutin, mají zásadní vliv např. na aerodynamiku aut nebo letadel. Chceme-li těmto strukturám v různých situacích rozumět, je nezbytné si je umět zobrazit a prohlédnout. Ačkoliv intuitivně víme, co to je vír, přijít s jeho univerzální matematicko-fyzikální definicí je překvapivě obtížné. V naší skupině se dlouhodobě zabýváme vývojem metod pro jejich identifikaci. Víry identifikované pomocí těchto metod je následně třeba umět zobrazit, což je často rovněž náročné. Zajímavé možnosti pro vizualizaci vírů v proudění nabízí využití virtuální reality (VR). Orientace ve složitějších 3D vírových strukturách je s VR často výrazně rychlejší než při běžném zobrazení na monitoru. Nástroje pro tato zobrazení však často nejsou k dispozici nebo slouží k poněkud jinému účelu. V předchozím ročníku Otevřené vědy AV se podařilo generovat 3D videa zobrazitelná ve VR. Cílem této stáže je studovat možnosti využití VR pro zobrazení vírů v proudění včetně možnosti volného pohybu kolem animovaných dat a spolupráce několika uživatelů. Kromě matematických metod pro vizualizaci vírů se zájemce seznámí i se softwarovými nástroji jako jsou vizualizační software ParaView, 3D animační nástroj Blender, herní engine Unreal nebo metaversum Resonite.
Hlavní město PrahaMatematika

Složitost maticového násobení

LEKTOR STÁŽE Ing. Petr Tichavský, DSc.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
UPŘESNĚNÍ ČASOVÉ NÁROČNOSTI Kromě práce v průběhu roku se očekává práce studenta v délce jednoho týdne během letních prázdnin, jako brigáda na dohodu o provedení práce.
MÍSTO STÁŽE Praha 8, Pod vodárenskou věží 4
Maticové násobení je jedním ze základních nástrojů pro vědeckotechnické výpočty. Pro násobení dvou matic o velikosti NxN je ve standarních algoritmech potřeba N^3 skalárních násobení, ale teoretická složitost je nižší, N^a, kde a<3. V rámci stáže se budeme pokoušet najít zajímavé algoritmy pro násobení matic menších rozměrů. Budeme pracovat v programovém prostředí MATLAB a řešit rozsáhlé soustavy nelineárních rovnic pomocí symbolických výpočtů. Předběžné znalosti lineární algebry nejsou vyžadovány, pouze záliba v matematice.
Celá ČRMatematika

Mnohoznačné funkce

LEKTOR STÁŽE RNDr. Tomáš Roubal, Ph.D.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 10
MÍSTO STÁŽE Pod Vodárenskou věží 4, Praha 8
POZNÁMKA: - základní znalost angličtiny - základní programovací dovednosti
Během této stáže se student seznámí s pojmem mnohoznačných funkcí, což představuje fascinující oblast matematiky, kde jedna funkce může pro stejný vstup nabývat více hodnot. Student se bude specializovat na matematické modely, které zahrnují tuto složitost, a bude mu umožněna široká škála směrů průzkumu. Jedním z klíčových aspektů této stáže bude variabilita při výběru oblasti specializace, kterou bude student moci zohlednit v souladu se svými vlastními zájmy. Má možnost zkoumat modely aplikované v mechanice, což může zahrnovat analýzu pohybu těles, dynamiku a síly. Alternativně může zaměřit svůj zájem na oblast elektrických obvodů, kde se mnohoznačné funkce objevují v charakteristikách prvků v obvodu. Student bude mít také příležitost zkoumat konkrétní model, jako je matematické kyvadlo se suchým třením v kloubu. Tento model může poskytnout zajímavý vhled do toho, jak mnohoznačné funkce ovlivňují dynamiku systému a jak se projevují v reálných fyzikálních situacích.

Medailonky stážistů

Seznamte se s našimi letošními stážisty a zjistěte, co je přivedlo na stáž Otevřené vědy. Již letos na podzim se můžeš stát jedním z nich.

Sylvie A., 19 let

fotografie studenta
Stáž: Klimatický aktivismus
Ústav: Ústav státu a práva AV ČR, v. v. i.
Škola: Krkonošské gymnázium a SOŠ
Další informace

René A., 19 let

fotografie studenta
Stáž: Discovering the properties of the magnetosphere with spacecraft data
Ústav: Ústav fyziky atmosféry AV ČR, v. v. i.
Škola: Gymnázium Christiana Dopplera
Další informace

Michael B., 17 let

fotografie studenta
Stáž: Melodie mozku a role interneuronů
Ústav: Fyziologický ústav AV ČR, v. v. i.
Škola: Gymnázium, Praha 2, Botičská 1
Další informace
Číst další

FAQ Nejčastější otázky

Na kolik stáží se můžu přihlásit?

Můžeš si podat více přihlášek na různé stáže. Docházet však můžeš pouze na jednu stáž.

Co když budu přijat/a na více stáží?

Nemohou tě vybrat na více stáží současně, protože hned jak si tě vybere jeden lektor nebo lektorka na svou stáž, tak ostatním zmizíš z výběru.

Kdy se dozvím, jestli jsem byl/a přijat/a?

Přihlašování na stáže je možné pouze do 30. listopadu. Poté si lektoři a lektorky budou z přihlášek vybírat nejvhodnější adepty na svou stáž. Výsledek o přijetí nebo nepřijetí na stáž se dozvíš do konce roku.

Jaké reference mám přiložit k přihlášce?

Reference přikládat nemusíš, ale pomáhají lektorům a lektorkám při rozhodování, koho na stáž ze všech uchazečů nakonec přijmou. Reference mohou být např. diplomy, certifikáty, potvrzení o účasti v SOČ a olympiádách, doporučující dopisy od pedagogů apod. Prostě všechno, čím se chceš pochlubit.

Jakou musím mít úroveň znalostí, abych se mohl/a přihlásit?

Předpoklady jsou někdy uvedeny v anotaci stáže. Většinou lektoři a lektorky neočekávají žádné zvláštní znalosti. Rozhodující je chuť vyzkoušet si něco nového a učit se. Stáže Otevřené vědy jsou příležitostí pro studenty a studentky středních škol a gymnázií, jak získat odbornou praxi. Do motivačního dopisu můžeš napsat, o co konkrétně se zajímáš, co by ses chtěl/a na stáži naučit nebo proč tě dané téma zajímá. 

Můžu se přihlásit, i když budu příští rok maturovat a dokončím střední školu?

Ano, můžeš.

Probíhají stáže i o prázdninách?

Ano, stáže běží po celý rok, tedy i o prázdninách v červenci a srpnu. Vždy ale záleží na konkrétní dohodě s lektorem nebo lektorkou stáže o tom, jak stáž bude probíhat. Stáže mohou probíhat i formou online diskuzí a studia literatury v kombinaci s docházkami do terénu nebo na pracoviště Akademie věd ČR.

Co mám napsat do životopisu?

Na rady a tipy, jak napsat životopis, se podívej třeba TADY.

Jak odevzdat přihlášku na stáž popsanou v angličtině?

Pokud je stáž pojmenovaná a popsána v přehledu v anglickém jazyce, vede ji anglicky mluvící lektor nebo lektorka, který/á tvé přihlášce v českém jazyce nemusí porozumět. Přelož si tedy tvůj životopis a motivační dopis do angličtiny. Přílohy, které nelze přeložit z češtiny, popiš v motivačním dopise.

Od kolika let se můžu na stáž přihlásit?

Stáže Otevřené vědy jsou určené středoškolákům a středoškolačkám od 15 let a rozhodujícím kritériem je věk. Pokud už jsi na střední škole, ale nemáš ještě 15 let, nemůžeme ještě bohužel tvoji přihlášku přijat. Pro všechny studenty a studentky mladší 18 let je nutné se přihlásit se souhlasem zákonného zástupce. Formulář souhlasu je možné stáhnout k vyplnění a podpisu při přihlašování.

Nestihl/a jsem se na stáž přihlásit. Jaké jsou další možnosti?

Doporučujeme ti prostudovat si další informace, aktivity a příležitosti na webech jednotlivých pracovišť Akademie věd ČR.

Jak můžu zvýšit své šance na přijetí?

Doporučujeme ti prostudovat si aktivity a akce na webu pracoviště Akademie věd ČR, o které máš zájem. Určitě navštiv i akce Akademie věd ČR pro veřejnost, například Týden mozku, Veletrh vědy nebo Týden Akademie věd ČR.