stáže pro studenty

Již od roku 2005 se zaměřujeme na podporu talentovaných studentů se zájmem o vědu. Našim cílem je umožnit pražským i mimopražským studentům získat cenné zkušenosti z vědecké praxe, motivovat středoškolské studenty k vysokoškolskému studiu ve vědních oblastech a následně k volbě vědecké profesní dráhy. Zároveň studenty vzděláváme a zapojujeme do činnosti ústavů Akademie věd ČR. Přihlašování na stáže 2025 je spuštěno.

student
smouha

Nabídka stáží

V rámci Otevřené vědy nabízíme každoročně více než 100 stáží z nejrůznějších vědeckých oborů od fyziky, chemie, biologie, přes techniku, geologii, IT až k historii, sociologii, filozofii a mnoha dalším. Na podzim zde najdeš nabídku nových témat.

Vědní oblast
Místo
Obor
Ústav AV ČR
Hlavní město PrahaChemie

Z baňky do displeje

LEKTOR STÁŽE Mgr. Terézia Jurkovičová, Ph.D.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
MÍSTO STÁŽE Fyzikální ústav AV ČR, v. v. i., Na Slovance 1999/2, 182 00 Praha 8
POZNÁMKA: Akce Otevřená věda se účastníme již několik let.
Cílem této stáže je vytvořit a prozkoumat nové kapalně krystalické materiály – látky, které mají vlastnosti mezi kapalinou a pevným krystalem. V první části stáže se budeme věnovat hlavně syntéze, tedy samotné výrobě těchto látek. Naučíme se, jak se pracuje v laboratoři a jak řídit průběh chemické reakce tak, aby vznikl požadovaný produkt. Vyzkoušíme si různé způsoby čištění a izolace získaných látek. V druhé části stáže se zaměříme na charakterizaci vytvořených materiálů – tedy na zkoumání jejich fyzikálních a chemických vlastností. Budeme sledovat, jak pohlcují a propouštějí světlo pomocí spektrofotometrie, a také jejich chování při kapalinové chromatografii, což je metoda, která umožňuje látky rozdělovat a zjišťovat jejich čistotu. Dále se naučíme pozorovat materiály pod polarizačním mikroskopem, kde uvidíme typické textury různých mezofází, a budeme také měřit teploty fázových přechodů pomocí přístroje nazývaného diferenční skenovací kalorimetrie.
Celá ČREkologie

Jak reagují půdní mikroorganismy na hospodaření v lesích

LEKTOR STÁŽE prof. Petr Baldrian, Ph.D.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
UPŘESNĚNÍ ČASOVÉ NÁROČNOSTI Od května 2026 do konce roku 2026 variabilně, podle zájmu studenta.
MÍSTO STÁŽE Mikrobiologický ústav AV ČR, v.v.i.
Odebereme vzorky z lesních ekosystémů napříč Národním parkem Šumava a budeme se zabývat otázkou jak hospodaření v lesích ovlivňuje druhovou pestrost mikroorganismů. Jsou lesy ponechané spontánnímu vývoji pestřejší a stabilnější než hospodářské lesy? A poskytují více útočišť ohroženým druhům? Práce zahrnuje terénní odběry půdy a identifikaci půdních hub a bakterií metodou sekvenace DNA (v laboratoři). Po "přečtení" molekul DNA zjistíme (u počítače), které mikroorganismy v půdě žijí a budeme moci porovnat, nakolik lesní hospodářství ovlivňuje "zdravé" fungování půdy.
Jihomoravský krajEkologie

Srovnání metod měření zbarvení vajec kukačky obecné a jejích hostitelů

LEKTOR STÁŽE Mgr. Michal Šulc, Ph.D.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
MÍSTO STÁŽE Ústav biologie obratlovců AV ČR, Květná 8, Brno, 60300
POZNÁMKA: Stáž bude probíhat z velké části formou pravidelné online komunikace, protože nyní bydlím v cizině. Počítám ale s tím, že se student alespoň na týden účastní terénního výzkumu na jižní Moravě, někdy od května do července, kde se budeme moci setkat osobně.
Zbarvení vajec poskytuje cenné informace o ekologii a evoluci ptačích druhů. U kukačky obecné (Cuculus canorus) a jejích hostitelů představuje barva vajec klíčový evoluční znak, protože jde o zásadní adaptaci spojenou s hnízdním parazitismem. Kukačka klade svá vejce do hnízd jiných druhů, čímž se rozmnožuje na jejich úkor, protože její mládě brzy po vylíhnutí vytlačuje vejce hostitele ven z hnízda. Hostitelé se proto v průběhu evoluce naučili kukaččí vejce rozpoznávat a odstraňovat. Kukačky si naopak v reakci na odstraňování vajec vyvinuly dokonalé mimikry – jejich vejce se nápadně podobají vejcím hostitelských druhů. Tento evoluční závod dlouhodobě sledujeme na jižní Moravě, kde kukačky často parazitují hnízda rákosníků (Acrocephalus). Vzhled kukaččích vajec odedávna fascinoval vědce a jejich podobnost s vejci hostitelů je stále předmětem intenzivního výzkumu. Ke studiu se dnes používají moderní metody, zejména standardizované fotografování vajec s následnou analýzou digitálních snímků a také detailní měření odraženého světla od skořápky pomocí spektrofotometru, z něhož se získávají křivky odrazivosti (reflektance). Student se v rámci projektu seznámí s oběma přístupy a přímo v terénu na Hodonínsku bude měřit a fotografovat vejce kukaček a jejich hostitelů, a následně doma provede analýzu získaných dat a porovná, jak se výsledky obou metod liší při hodnocení míry mimikry kukaččích vajec. Toto porovnání bude důležité pro lepší interpretaci a porovnatelnost výsledků mezi různými studiemi.
Královéhradecký krajLékařské vědy

Gut Guardians Under Attack: How Drink Additives Mess with Our Microbiome

LEKTOR STÁŽE MUDr. Tomáš Hrnčíř, Ph.D.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
UPŘESNĚNÍ ČASOVÉ NÁROČNOSTI Jednou za dva týdny 4 hodiny (8 hod/měsíc).
MÍSTO STÁŽE Doly 183, 549 22 Nový Hrádek
This internship will help gather preliminary data on how synthetic additives in drinks affect the human gut microbiome. This data will support a grant proposal on the combined impact of these additives on health. Building on our 2019 study, you'll run simple in vitro tests using a broth microdilution method to check how preservatives, acidifiers, and sweetener - alone or in pairs - affect gut bacteria isolates. Focus will be on beneficial bacteria like Faecalibacterium prausnitzii and Bifidobacterium species versus potentially harmful ones like Clostridium difficile and Enterococcus faecalis. You'll measure growth inhibition, find minimal inhibitory concentrations (MICs), and look for synergistic effects. The results could reveal why some additives disrupt gut balance more than others. This knowledge could help develop safer beverage formulations and ultimately contribute to improved public health. Gain hands-on lab skills in microbiology, data analysis, and teamwork at the Institute of Microbiology, Czech Academy of Sciences. No prior experience needed, just curiosity! Student/ka bude asistovat při přípravě a provádění in vitro experimentů, které zahrnují testování citlivosti lidských střevních bakterií na syntetická aditiva do nápojů pomocí mikrodiluční bujónové metody. Zahrne to kultivaci bakterií, přípravu vzorků s různými koncentracemi aditiv a jejich kombinací, a měření růstu bakterií. Dále bude student/ka zaznamenávat a analyzovat získaná data, což zahrnuje výpočet minimálních inhibičních koncentrací (MIC) a hodnocení synergických účinků.

Medailonky stážistů

Seznamte se s našimi letošními stážisty a zjistěte, co je přivedlo na stáž Otevřené vědy. Již letos na podzim se můžeš stát jedním z nich.

Číst další

FAQ Nejčastější otázky

Na kolik stáží se můžu přihlásit?

Můžeš si podat více přihlášek na různé stáže. Docházet však můžeš pouze na jednu stáž.

Co když budu přijat/a na více stáží?

Nemohou tě vybrat na více stáží současně, protože hned jak si tě vybere jeden lektor nebo lektorka na svou stáž, tak ostatním zmizíš z výběru.

Kdy se dozvím, jestli jsem byl/a přijat/a?

Přihlašování na stáže je možné pouze do 30. listopadu. Poté si lektoři a lektorky budou z přihlášek vybírat nejvhodnější adepty na svou stáž. Výsledek o přijetí nebo nepřijetí na stáž se dozvíš do konce roku.

Jaké reference mám přiložit k přihlášce?

Reference přikládat nemusíš, ale pomáhají lektorům a lektorkám při rozhodování, koho na stáž ze všech uchazečů nakonec přijmou. Reference mohou být např. diplomy, certifikáty, potvrzení o účasti v SOČ a olympiádách, doporučující dopisy od pedagogů apod. Prostě všechno, čím se chceš pochlubit.

Jakou musím mít úroveň znalostí, abych se mohl/a přihlásit?

Předpoklady jsou někdy uvedeny v anotaci stáže. Většinou lektoři a lektorky neočekávají žádné zvláštní znalosti. Rozhodující je chuť vyzkoušet si něco nového a učit se. Stáže Otevřené vědy jsou příležitostí pro studenty a studentky středních škol a gymnázií, jak získat odbornou praxi. Do motivačního dopisu můžeš napsat, o co konkrétně se zajímáš, co by ses chtěl/a na stáži naučit nebo proč tě dané téma zajímá. 

Můžu se přihlásit, i když budu příští rok maturovat a dokončím střední školu?

Ano, můžeš.

Probíhají stáže i o prázdninách?

Ano, stáže běží po celý rok, tedy i o prázdninách v červenci a srpnu. Vždy ale záleží na konkrétní dohodě s lektorem nebo lektorkou stáže o tom, jak stáž bude probíhat. Stáže mohou probíhat i formou online diskuzí a studia literatury v kombinaci s docházkami do terénu nebo na pracoviště Akademie věd ČR.

Co mám napsat do životopisu?

Na rady a tipy, jak napsat životopis, se podívej třeba TADY.

Jak odevzdat přihlášku na stáž popsanou v angličtině?

Pokud je stáž pojmenovaná a popsána v přehledu v anglickém jazyce, vede ji anglicky mluvící lektor nebo lektorka, který/á tvé přihlášce v českém jazyce nemusí porozumět. Přelož si tedy tvůj životopis a motivační dopis do angličtiny. Přílohy, které nelze přeložit z češtiny, popiš v motivačním dopise.

Od kolika let se můžu na stáž přihlásit?

Stáže Otevřené vědy jsou určené středoškolákům a středoškolačkám od 15 let a rozhodujícím kritériem je věk. Pokud už jsi na střední škole, ale nemáš ještě 15 let, nemůžeme ještě bohužel tvoji přihlášku přijat. Pro všechny studenty a studentky mladší 18 let je nutné se přihlásit se souhlasem zákonného zástupce. Formulář souhlasu je možné stáhnout k vyplnění a podpisu při přihlašování.

Nestihl/a jsem se na stáž přihlásit. Jaké jsou další možnosti?

Doporučujeme ti prostudovat si další informace, aktivity a příležitosti na webech jednotlivých pracovišť Akademie věd ČR.

Jak můžu zvýšit své šance na přijetí?

Doporučujeme ti prostudovat si aktivity a akce na webu pracoviště Akademie věd ČR, o které máš zájem. Určitě navštiv i akce Akademie věd ČR pro veřejnost, například Týden mozku, Veletrh vědy nebo Týden Akademie věd ČR.