stáže pro studenty

Již od roku 2005 se zaměřujeme na podporu talentovaných studentů se zájmem o vědu. Našim cílem je umožnit pražským i mimopražským studentům získat cenné zkušenosti z vědecké praxe, motivovat středoškolské studenty k vysokoškolskému studiu ve vědních oblastech a následně k volbě vědecké profesní dráhy. Zároveň studenty vzděláváme a zapojujeme do činnosti ústavů Akademie věd ČR. Přihlašování na stáže 2025 je spuštěno.

student
smouha

Nabídka stáží

V rámci Otevřené vědy nabízíme každoročně více než 100 stáží z nejrůznějších vědeckých oborů od fyziky, chemie, biologie, přes techniku, geologii, IT až k historii, sociologii, filozofii a mnoha dalším. Na podzim zde najdeš nabídku nových témat.

Vědní oblast
Místo
Obor
Ústav AV ČR
Hlavní město PrahaBiologie

Screening terbinafinové rezistence u Trichophyton mentagrophytes a molekulární podstata rezistence

LEKTOR STÁŽE Mgr. Daniela Kolarczyková
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
MÍSTO STÁŽE Mikrobiologický ústav AV ČR, Vídeňská 1083, 142 20, Praha 4 – Krč
Stáž je zaměřena na studium rezistence dermatofytů k allylaminovému antimykotiku terbinafinu, které je léčivem první volby při systémové terapii dermatofytóz. Cílem je seznámit se s molekulárními mechanismy rezistence, jejich fenotypovým projevem a epidemiologií rezistentních kmenů druhu Trichophyton mentagrophytes. Součástí stáže je analýza prevalence rezistence v České republice a porovnání s daty ze zahraničí, kde je zaznamenán výrazný nárůst výskytu rezistentních izolátů, zejména v jihovýchodní Asii. Stáž poskytne vhled do principů detekce rezistence (např. měření MIC), interpretace genetických mutací a taxonomické problematiky komplexu T. mentagrophytes/interdigitale/indotineae. Získané poznatky mají význam pro klinickou praxi a monitorování účinnosti léčby dermatofytóz v ČR.
PODANÝCH PŘIHLÁŠEK 13
Hlavní město PrahaBiologie

Identifikace pohlavních feromonů u termitů

LEKTOR STÁŽE RNDr. Jan Křivánek
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
UPŘESNĚNÍ ČASOVÉ NÁROČNOSTI Při některých úkolech bude potřeba být na pracovišti častěji (rojení, chemické analýzy, etologické testování), jindy naopak bude možné být na pracovišti méně. Vše bude na vzájemné dohodě. Vyhodnocení nasbíraného videomateriálu může probíhat i z domova.
MÍSTO STÁŽE Flemingovo náměstí 542/2, 16000, Praha 6 - Dejvice
POZNÁMKA: Student postupně vystřídá i další lektory dle jejich specializace (jmenovitě Mgr. Kateřina Kašparová pro elektrofyziologické metody, Mgr. Natan Horáček pro chemické analýzy).
Pohlavní feromony jsou důležitou součástí životního cyklu mnoha skupin hmyzu a výjimkou nejsou ani eusociální švábi – termiti. Jedná se o těkavé látky, které zprostředkují po hromadném rojení vyhledání partnera, jeho přivábení a založení nové kolonie. U termitů bývají emitovány z tergální či sternální žlázy na zadečku samičky (mimořádně i u samců) a fungují na různé vzdálenosti od několika centimetrů až po několik metrů. Po jejich zachycení vyvolávají v partnerovi specifické prekopulační chování, při němž samec navazuje tykadly kontakt a olizuje samičí posteriorní pleurální membránu na žláze, z níž feromon těká. Samec se poté zapojí za samici (do tzv. tandemu), která následně vyhledá místo vhodné pro založení kolonie. Toto chování je dobře zdokumentováno už více, než sto let, ale chemická podstata těchto látek je z valné většiny záhadou. Dodnes jsou plně identifikovány u méně než dvaceti ze tří tisíc druhů termitů. – nejčastěji jde o alifatické aldehydy, diterpeny a alkoholy. Díky tomu, že se v chovech hmyzu na ÚOCHB termiti pravidelně rojí, bude nyní mimořádná příležitost poodhalit toto tajemství i u druhu Prorhinotermes canalifrons. Student se v průběhu své stáže bude podílet na identifikaci pohlavního feromonu u termita výše zmíněného druhu. Bude přítomen u rojení, jehož součástí je selekce okřídlených pohlavních jedinců (nových králů a královen), behaviorální testy a hodnocení atraktivity samic pro samce. Pro samotnou identifikaci bude nezbytná detailní preparace tergálních žláz, které jsou zodpovědné za vyměšování pohlavního feromonu, případně stěry ze samotné žlázy pomocí SPME. V chemické laboratoři bude pomáhat vyhodnocovat záznamy z plynového chromatografu. Kandidátní látky bude testovat pomocí elektroantenografie (EAG) a behaviorálními testy, které ověří funkčnost feromonu. Nedílnou součástí bude i zakládání nových kolonií ze získaných párů, pozorování a vyhodnocování jejich vývoje. Po dobu stáže se student bude podílet i na péči o termití chovy a v případě zájmu se může zúčastnit i osvětových akcí pro veřejnost.
PODANÝCH PŘIHLÁŠEK 9
Jihočeský krajBiologie

Vliv hydrolyzátu z ovčí vlny na zvýšení produkce travních ekosystémů

LEKTOR STÁŽE Mgr. Veronika Jílková, Ph. D.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 16
MÍSTO STÁŽE Ústav půdní biologie a biogeochemie, Na Sádkách 7, 370 05 České Budějovice
Travní ekosystémy sloužící k produkci pícnin pro chovy zvířat jsou v současné době postiženy nedostatkem organické hmoty a živin. Produkce pícnin ve formě rostlinné biomasy tak není zcela dostačující. Pro dodání organické hmoty a živin do půdy mohou být potenciálně vhodné hydrolyzáty z živočišných odpadů, např. ovčí vlny, které jsou bohaté především na dusík a fosfor. Cílem této stáže tedy bude otestovat efektivitu přídavků hydrolyzátu z ovčí vlny na zvýšení obsahu organické hmoty a živin a zároveň produkce rostlinné biomasy v travních ekosystémech.
PODANÝCH PŘIHLÁŠEK 1
Středočeský krajBiologie

Jak ovlivňují endokrinní disruptory vývojovou kompetenci savčího oocytu?

LEKTOR STÁŽE Ing. Lucie Němcová, Ph.D.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
MÍSTO STÁŽE ÚŽFG AV ČR, v.v.i., Rumburská 89, 277 21 Liběchov
Endokrinní disruptory (ED) jsou perzistentní látky, které kontaminují životní prostředí a způsobují fyziologické reakce v buňkách podobné těm, které mají přirozeně se vyskytující hormony v lidském těle. Tyto látky mohou vést k závažným onemocněním a negativně ovlivnit lidskou reprodukci. V průběhu stáže se student/ka zapojí do studia vlivu vybraných ED na vývojovou kompetenci oocytu prasete. Student/ka si osvojí základní znalosti práce se savčími oocyty a přiblížíme si některé metody molekulární biologie používané pro hodnocení jejich kvality.
PODANÝCH PŘIHLÁŠEK 3

Medailonky stážistů

Seznamte se s našimi letošními stážisty a zjistěte, co je přivedlo na stáž Otevřené vědy. Již letos na podzim se můžeš stát jedním z nich.

Sylvie A., 19 let

fotografie studenta
Stáž: Klimatický aktivismus
Ústav: Ústav státu a práva AV ČR, v. v. i.
Škola: Krkonošské gymnázium a SOŠ
Další informace

René A., 19 let

fotografie studenta
Stáž: Discovering the properties of the magnetosphere with spacecraft data
Ústav: Ústav fyziky atmosféry AV ČR, v. v. i.
Škola: Gymnázium Christiana Dopplera
Další informace

Michael B., 17 let

fotografie studenta
Stáž: Melodie mozku a role interneuronů
Ústav: Fyziologický ústav AV ČR, v. v. i.
Škola: Gymnázium, Praha 2, Botičská 1
Další informace
Číst další

FAQ Nejčastější otázky

Na kolik stáží se můžu přihlásit?

Můžeš si podat více přihlášek na různé stáže. Docházet však můžeš pouze na jednu stáž.

Co když budu přijat/a na více stáží?

Nemohou tě vybrat na více stáží současně, protože hned jak si tě vybere jeden lektor nebo lektorka na svou stáž, tak ostatním zmizíš z výběru.

Kdy se dozvím, jestli jsem byl/a přijat/a?

Přihlašování na stáže je možné pouze do 30. listopadu. Poté si lektoři a lektorky budou z přihlášek vybírat nejvhodnější adepty na svou stáž. Výsledek o přijetí nebo nepřijetí na stáž se dozvíš do konce roku.

Jaké reference mám přiložit k přihlášce?

Reference přikládat nemusíš, ale pomáhají lektorům a lektorkám při rozhodování, koho na stáž ze všech uchazečů nakonec přijmou. Reference mohou být např. diplomy, certifikáty, potvrzení o účasti v SOČ a olympiádách, doporučující dopisy od pedagogů apod. Prostě všechno, čím se chceš pochlubit.

Jakou musím mít úroveň znalostí, abych se mohl/a přihlásit?

Předpoklady jsou někdy uvedeny v anotaci stáže. Většinou lektoři a lektorky neočekávají žádné zvláštní znalosti. Rozhodující je chuť vyzkoušet si něco nového a učit se. Stáže Otevřené vědy jsou příležitostí pro studenty a studentky středních škol a gymnázií, jak získat odbornou praxi. Do motivačního dopisu můžeš napsat, o co konkrétně se zajímáš, co by ses chtěl/a na stáži naučit nebo proč tě dané téma zajímá. 

Můžu se přihlásit, i když budu příští rok maturovat a dokončím střední školu?

Ano, můžeš.

Probíhají stáže i o prázdninách?

Ano, stáže běží po celý rok, tedy i o prázdninách v červenci a srpnu. Vždy ale záleží na konkrétní dohodě s lektorem nebo lektorkou stáže o tom, jak stáž bude probíhat. Stáže mohou probíhat i formou online diskuzí a studia literatury v kombinaci s docházkami do terénu nebo na pracoviště Akademie věd ČR.

Co mám napsat do životopisu?

Na rady a tipy, jak napsat životopis, se podívej třeba TADY.

Jak odevzdat přihlášku na stáž popsanou v angličtině?

Pokud je stáž pojmenovaná a popsána v přehledu v anglickém jazyce, vede ji anglicky mluvící lektor nebo lektorka, který/á tvé přihlášce v českém jazyce nemusí porozumět. Přelož si tedy tvůj životopis a motivační dopis do angličtiny. Přílohy, které nelze přeložit z češtiny, popiš v motivačním dopise.

Od kolika let se můžu na stáž přihlásit?

Stáže Otevřené vědy jsou určené středoškolákům a středoškolačkám od 15 let a rozhodujícím kritériem je věk. Pokud už jsi na střední škole, ale nemáš ještě 15 let, nemůžeme ještě bohužel tvoji přihlášku přijat. Pro všechny studenty a studentky mladší 18 let je nutné se přihlásit se souhlasem zákonného zástupce. Formulář souhlasu je možné stáhnout k vyplnění a podpisu při přihlašování.

Nestihl/a jsem se na stáž přihlásit. Jaké jsou další možnosti?

Doporučujeme ti prostudovat si další informace, aktivity a příležitosti na webech jednotlivých pracovišť Akademie věd ČR.

Jak můžu zvýšit své šance na přijetí?

Doporučujeme ti prostudovat si aktivity a akce na webu pracoviště Akademie věd ČR, o které máš zájem. Určitě navštiv i akce Akademie věd ČR pro veřejnost, například Týden mozku, Veletrh vědy nebo Týden Akademie věd ČR.