Stáže pro středoškoláky

Přehled stáží Akademie věd ČR pro středoškolské studenty v roce 2026
Vědní oblast
Místo
Obor
Ústav AV ČR
Středočeský krajBiologie

Chromozómy nejsou z módy - cytogenetická analýza chromozómů vybraných druhů kostnatých ryb

LEKTOR STÁŽE Mgr. Tomáš Pavlica
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
UPŘESNĚNÍ ČASOVÉ NÁROČNOSTI Dle dohody budou studenti dojíždět na náš ústav alespoň 1x měsíčně. Ze začátku budou zaučeni v naší laboratoři, aby následně mohli začít samostatně zpracovávat chromozómové suspenze.
MÍSTO STÁŽE Rumburská 89, 277 21 Liběchov
V rámci Laboratoře genetiky ryb se studenti seznámí se základy cytogenetické analýzy chromozomů. Naučí se připravovat a pomocí mikroskopu vyhodnocovat chromozomové suspenze a sestavovat karyotypy na základě morfologie (tvaru) chromozomů. Práce bude zaměřena především na chromozómy anuálních halančíků rodu Nothobranchius. Tyto drobné africké rybky se vyznačují nejkratším životním cyklem mezi obratlovci a představují tak významný modelový organismus pro studium biologie stárnutí. Studenti si během stáže osvojí také základní laboratorní dovednosti, jako je pipetování, práce ve sterilním prostředí či katalogizace zpracovaných vzorků. Analýza chromozomů má široké uplatnění nejen v zoologii, ale také v klinické medicíně, například při identifikaci chromozomových aberací, které způsobují genetická onemocnění (např. Downův syndrom). Výsledkem práce studentů bude primárně databáze dostupných chromozómových suspenzí, ze kterých následně budou sestavovat Giemsové karyotypy, případně dle časových možností i výsledky ze základních molekulárně cytogenetických experimentů, jako je např. C-pruhování.
PODANÝCH PŘIHLÁŠEK 0
Hlavní město PrahaBiologie

Jak kvasinky tráví dřevo

LEKTOR STÁŽE RNDr. Barbora Křížková, PhD
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 10
UPŘESNĚNÍ ČASOVÉ NÁROČNOSTI Z počátku bude student navštěvovat laboratoř dvakrát týdně, protože kultivované organismy je třeba častěji kontrolovat. Později bude práce prováděna nejen v laboratoři, ale i na počítači. Záleží na studentových možnostech, kolika mikroorganismům se chce věnovat.
MÍSTO STÁŽE Mikrobiologický ústav, Vídeňská 1083, Praha 4, Krč, 14200
POZNÁMKA: Budeme se věnovat převážně kvasinkám, ale záleží na preferencích studentů. Jistě lze zkoumat i vláknité houby či bakterie.
Z larev kůrovců a dalšího xylofágního hmyzu budeme izolovat mikroorganismy, které pomáhají trávit dřevní hmotu. Tyto mikroorganismy budeme dále podrobovat testům na přítomnost enzymů a budeme zjišťovat jejich interakce s ostatními členy společenstva. Budou popsány nové druhy a zkoumána jejich příbuznost pomocí sekvence celého genomu.
PODANÝCH PŘIHLÁŠEK 0
Hlavní město PrahaBiologie

Molekulární identifikace basidiomycetů v tropických oblastech Keni

LEKTOR STÁŽE Ing. Michaela Švarcová
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 24
UPŘESNĚNÍ ČASOVÉ NÁROČNOSTI Nejdříve bude student izolovat DNA z kultur bazidiomycetních hub. Po izolaci DNA, jejím změření se bude provádět ITS a LSU (PCR) identifikace sekvencí. Tyto sekvence bude v závěru stáže student vyhodnocovat v PC v rámci bioinformatické analýzy. Výsledek bude taxonomické zařazení bazidiomycetních hub.
MÍSTO STÁŽE Vídeňská 1083, Praha 4
Druhová bohatost stopkovýtrusných hub v tropických oblastech je málo zkoumána. Nicméně je známo, že řada těchto druhů má velký biotechnologický potenciál, zejména při hledání nových léčiv. V rámci prokejktu bude určovaná sbírka těchto hub uchováváných v podobně kultur na MBU AV ČR. Práce bude zahrnovat izolaci DNA, amplikafikaci ITS a LSU oblasti a bioinformatickou a taxonomickoku analýzu dat.
PODANÝCH PŘIHLÁŠEK 1
Středočeský krajBiologie

Mapování exprese PDLIM genů v mozku a jejich možné zapojení do Huntingtonovy choroby.

LEKTOR STÁŽE Mgr. Petr Vodička, Ph.D.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
UPŘESNĚNÍ ČASOVÉ NÁROČNOSTI Většinu experimentů lze rozplánovat do bloků o cca. 4 hodinách, pro některé metody je ale potřeba přítomnost na pracovišti vždy v dva následující dny.
MÍSTO STÁŽE Rumburská 89, Liběchov, 277 21
Huntingtonova choroba je dědičné neurodegenerativní onemocnění způsobené prodloužením CAG tripletu na N-konci genu huntingtinu (HTT) genu, které vede k produkci mutovaného proteinu (mHTT). Mutovaný huntingtin způsobuje narušení mnoha buněčných funkcí a postupné odumírání neuronů, zejména v bazálních gangliích mozku. Rodina PDLIM proteinů má u člověka 7 členů, které interagují s cytoskeletem prostřednictvím proteinu aktinu. Přesná role těchto proteinů v mozku není známá, ale vyskytují se v nervových výběžcích a synapsích a jejich množství je zvýšené v lidských nervových kmenových buňkách s mutovaným huntingtinem. Student/ka bude zkoumat množství a lokalizaci jednotlivých PDLIM proteinů v synaptických váčcích a mozkové tkáni myší nesoucích lidskou mutovanou alelu HTT s CAG opakováním cca kolem 179 (zQ175) uvnitř vlastního genu pro huntingtin. V průběhu stáže se student/ka bude podílet na izolaci synaptických váčků, přípravě proteinových vzorků a histologických řezů mozkové tkáně, analýze proteinů pomocí imunoblotů a sledování lokalizace proteinů pomocí imunofluorescenční mikroskopie. Dále se bude podílet na vyhodnocení a analýze dat ze svých pokusů. Další školitelka v rámci stáže bude Dr. Vodičková Kepková.
PODANÝCH PŘIHLÁŠEK 0
Hlavní město PrahaBiologie

Srovnávací analýza genové exprese osmotolerantních vláknitých hub

LEKTOR STÁŽE František Sklenář, Ph.D.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
MÍSTO STÁŽE Vídeňská 1083, 142 00 Praha 4
Stáž se zaměří na srovnávací studium osmotické tolerance u blízce příbuzných druhů hub z rodu Aspergillus. Student bude kultivovat několik izolátů z taxonomicky odlišných skupin (sekce Nidulantes, Restricti, Aspergillus) na médiích s osmoticky aktivními látkami (NaCl, sacharóza). Po kultivaci provede izolaci RNA fenol-chloroformovou metodou a připraví vzorky k Illumina sekvenaci. Získaná data analyzuje na platformě Galaxy. Klíčovým cílem bude identifikovat, zda příbuzné druhy sdílejí společné "jádrové" geny osmotické odpovědi, nebo naopak vyvinuly odlišné adaptační mechanismy. Projekt přispěje k pochopení, jak evoluční příbuznost ovlivňuje molekulární strategie tolerance extrémních podmínek.
PODANÝCH PŘIHLÁŠEK 1
Středočeský krajBiologie

Poznávání 3D buněčných kultur

LEKTOR STÁŽE Yuriy Petrenko, PhD
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
UPŘESNĚNÍ ČASOVÉ NÁROČNOSTI Dle dohody
MÍSTO STÁŽE BIOCEV, Průmyslová 595 252 50 Vestec
POZNÁMKA: Stáž bude probíhat v češtině a angličtině. Znalost angličtiny je výhodou
Během stáže se naučíme, jak se různé buňky chovají v trojrozměrném in vitro prostředí. Pokusíme se analyzovat jejich metabolickou aktivitu, růst a další funkční vlastnosti.
PODANÝCH PŘIHLÁŠEK 0
Hlavní město PrahaBiologie

Cílené odstranění senescentních buněk po protinádorové léčbě

LEKTOR STÁŽE Mgr. David Ryšánek, Ph.D.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
MÍSTO STÁŽE Ústav molekulární genetiky AV ČR, v. v. i., Vídeňská 1083, 142 20 Praha 4
Počet pacientů, kteří přežili rakovinu, se z důvodu účinnější léčby v posledních letech výrazně zvýšil. Bohužel nežádoucím účinkem léčby bývá např. slabost, sarkopenie, kognitivní poruchy a další nemoci a postižení související většinou se stářím. Tyto projevy se objevují mnohem dříve než u podobně starých lidí, a proto se tento jev popisuje jako zrychlené stárnutí. Jedním z důvodů je, že v důsledku léčby radioterapií a chemoterapií vznikají tzv. senescentní buňky, a to jak z nádorových buněk, tak i z normálních zdravých buněk. Tyto senescentní buňky mají poškozenou DNA, což vede k tomu, že se buňky přestávají dělit, ztratí svoji původní funkci. Jedním z patologických projevů senescentních buněk je sekrece prozánětlivých látek, což vede k rozvoji chronického zánětu a s tím spojených nemocí. Z těchto důvodů je potřeba nalézt látky, které by dokázaly selektivně odstranit senescentní buňky nebo aspoň potlačit jejich nežádoucí efekty. Studenti se naučí kultivovat lidské buňky, testovat různá chemoterapeutika pro indukci senescentních buněk, detekovat charakteristické znaky senescentních buněk, jako je poškození DNA pomocí imunofluorescenčního barvení a testovat nové látky pro navození buněčné smrti u senescentních buněk.
PODANÝCH PŘIHLÁŠEK 12
Středočeský krajBiologie

Když promlouvají slzy a sliny

LEKTOR STÁŽE RNDr. Barbora Vošlajerová, Ph.D.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
UPŘESNĚNÍ ČASOVÉ NÁROČNOSTI Minimální časová dotace: 8 hodin měsíčně. Protože budeme pracovat s živými zvířaty a následně zpracovávat jejich vzorky v laboratoři, nelze všechny experimenty plánovat podle přání a časových možností studenta. Student se musí přizpůsobit rytmu a potřebám experimentálních zvířat. V období pokusů proto bude časová dotace dočasně vyšší.
MÍSTO STÁŽE Rumburská 89, Liběchov 277 21
POZNÁMKA: Lektorky stáže: RNDr. Barbora Vošlajerová, Ph.D. a Ing. Kateřina Vodičková Kepková, Ph.D.
Myši spolu nemluví slovy – ale pachy. I jedna slza nebo kapka slin může nést informaci o tom, kdo je kdo, kdo je silnější, připravený k páření, nebo kdo raději ustoupí. Bílkoviny obsažené v těchto tekutinách jsou klíčovou součástí „chemické řeči“ myší, ale jak mohou odrážet hormonální změny, sociální vztahy či naladění k souboji, zatím nevíme. Mohou samci myší prozradit svou sílu a postavení složením slin a slz? Poznají to samičky jen z pár kapek slz anebo kapky slin? A mění se pachové signály samic podle fáze jejich cyklu? V rámci stáže se zaměříme na to, jak se složení proteinů u samic mění v průběhu estrálního cyklu, gravidity a následného vyladění k páření. Jak na jejich pachové signály reagují samci různého postavení – dominantní i submisivní a naopak, jak se mění jejich vlastní proteinové složení slz a slin před a po souboji se soupeřem? Porovnáme laboratorní myši s liniemi odvozenými od divokých populací obou poddruhů a s volně žijícími myšmi. Studenti si vyzkouší základní etologické experimenty, odběr vzorků slin a slz, stanovení koncentrace bílkovin i práci s daty. Stáž propojuje chování, fyziologii a proteomiku - nabídne pohled do světa, kde hormony, hierarchie a vůně tvoří neviditelnou řeč, kterou se myši dorozumívají ve tmě.
PODANÝCH PŘIHLÁŠEK 0
Hlavní město PrahaBiologie

Mechanismy vzniku erytrocytů u modelového organismu Danio rerio

LEKTOR STÁŽE Ondřej Svoboda, Ph.D.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 12
UPŘESNĚNÍ ČASOVÉ NÁROČNOSTI Uvedená časová náročnost stáže je pouze orientační a bude záležet na domluvě jak moc se student bude chtít do výzkumu zapojit.
MÍSTO STÁŽE Laboratoř Buněčné diferenciace, Ústav molekulární genetiky AV ČR, Vídeňská 1083, 142 20 Prague 4
Primitivní erytrocyty patří mezi první krvetvorné buňky, které vznikají během zárodečného vývoje. V pozdějších stádiích jsou postupně nahrazovány jinými erytrocyty, které pocházejí z krvetvorných kmenových buněk vznikajících procesem transdiferenciace z endoteliálního epitelu. Předpokládá se, že primitivní erytrocyty pocházejí z buněk primitivního mezodermu, a jejich vznik je předmětem několika hypotéz, z nichž žádnou se zatím nepodařilo zcela ověřit. Cílem předkládaného studentského projektu je studovat diferenciaci primitivních erytrocytů v ranných stádiích embryonálního vývoje. Primární metody používané v projektu zahrnují práce s modelovým organismem Danio rerio a mikroskopování. Student bude pracovat s transgenními rybími liniemi, které bude reprodukovat, genotypovat, injikovat cizorodými nukleovými kyselinami a zobrazovat pomocí fluorescenčních/konfokálních mikroskopů.
PODANÝCH PŘIHLÁŠEK 3
Hlavní město PrahaBiologie

Laboratorní zahradničení

LEKTOR STÁŽE Mgr. Markéta Fílová
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
MÍSTO STÁŽE Rozvojová 263 165 00 Praha 6 – Lysolaje
Chcete se naučit pracovat ve sterilním prostředí, připravovat živná média a množit rostliny? Pokud ano, tak se přihlaste. Mimo jiné se budete moci zúčastnit různých akcí pro děti a vyzkoušet si i práci pedagoga. A také budeme v rámci stáže popularizovat vědu (příspěvky na Instagramu).
PODANÝCH PŘIHLÁŠEK 2

FAQ Nejčastější otázky

Na kolik stáží se můžu přihlásit?

Můžeš si podat více přihlášek na různé stáže. Docházet však můžeš pouze na jednu stáž.

Co když budu přijat/a na více stáží?

Nemohou tě vybrat na více stáží současně, protože hned jak si tě vybere jeden lektor nebo lektorka na svou stáž, tak ostatním zmizíš z výběru.

Kdy se dozvím, jestli jsem byl/a přijat/a?

Přihlašování na stáže je možné pouze do 30. listopadu. Poté si lektoři a lektorky budou z přihlášek vybírat nejvhodnější adepty na svou stáž. Výsledek o přijetí nebo nepřijetí na stáž se dozvíš do konce roku.

Jaké reference mám přiložit k přihlášce?

Reference přikládat nemusíš, ale pomáhají lektorům a lektorkám při rozhodování, koho na stáž ze všech uchazečů nakonec přijmou. Reference mohou být např. diplomy, certifikáty, potvrzení o účasti v SOČ a olympiádách, doporučující dopisy od pedagogů apod. Prostě všechno, čím se chceš pochlubit.

Jakou musím mít úroveň znalostí, abych se mohl/a přihlásit?

Předpoklady jsou někdy uvedeny v anotaci stáže. Většinou lektoři a lektorky neočekávají žádné zvláštní znalosti. Rozhodující je chuť vyzkoušet si něco nového a učit se. Stáže Otevřené vědy jsou příležitostí pro studenty a studentky středních škol a gymnázií, jak získat odbornou praxi. Do motivačního dopisu můžeš napsat, o co konkrétně se zajímáš, co by ses chtěl/a na stáži naučit nebo proč tě dané téma zajímá. 

Můžu se přihlásit, i když budu příští rok maturovat a dokončím střední školu?

Ano, můžeš.

Probíhají stáže i o prázdninách?

Ano, stáže běží po celý rok, tedy i o prázdninách v červenci a srpnu. Vždy ale záleží na konkrétní dohodě s lektorem nebo lektorkou stáže o tom, jak stáž bude probíhat. Stáže mohou probíhat i formou online diskuzí a studia literatury v kombinaci s docházkami do terénu nebo na pracoviště Akademie věd ČR.

Co mám napsat do životopisu?

Na rady a tipy, jak napsat životopis, se podívej třeba TADY.

Jak odevzdat přihlášku na stáž popsanou v angličtině?

Pokud je stáž pojmenovaná a popsána v přehledu v anglickém jazyce, vede ji anglicky mluvící lektor nebo lektorka, který/á tvé přihlášce v českém jazyce nemusí porozumět. Přelož si tedy tvůj životopis a motivační dopis do angličtiny. Přílohy, které nelze přeložit z češtiny, popiš v motivačním dopise.

Od kolika let se můžu na stáž přihlásit?

Stáže Otevřené vědy jsou určené středoškolákům a středoškolačkám od 15 let a rozhodujícím kritériem je věk. Pokud už jsi na střední škole, ale nemáš ještě 15 let, nemůžeme ještě bohužel tvoji přihlášku přijat. Pro všechny studenty a studentky mladší 18 let je nutné se přihlásit se souhlasem zákonného zástupce. Formulář souhlasu je možné stáhnout k vyplnění a podpisu při přihlašování.

Nestihl/a jsem se na stáž přihlásit. Jaké jsou další možnosti?

Doporučujeme ti prostudovat si další informace, aktivity a příležitosti na webech jednotlivých pracovišť Akademie věd ČR.

Jak můžu zvýšit své šance na přijetí?

Doporučujeme ti prostudovat si aktivity a akce na webu pracoviště Akademie věd ČR, o které máš zájem. Určitě navštiv i akce Akademie věd ČR pro veřejnost, například Týden mozku, Veletrh vědy nebo Týden Akademie věd ČR.