Stáže pro středoškoláky

Přehled stáží Akademie věd ČR pro středoškolské studenty v roce 2026
Vědní oblast
Místo
Obor
Ústav AV ČR
Hlavní město PrahaBiofyzika

Biological Effects of Magnetic Fields and Magnetogenetics

LEKTOR STÁŽE doc. Vitalii Zablotskii, DrSc.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
MÍSTO STÁŽE Na Slovance 1999/2, 18229, Praha 8
POZNÁMKA: in English
This internship introduces students to the interdisciplinary field of magnetobiology, focusing on the biological effects of static magnetic fields and their potential applications in medicine. Participants will gain foundational and advanced knowledge in both physics and biology, exploring how magnetic fields interact with living systems. The program combines theoretical study with hands-on practical work, including opportunities to design and conduct simple experiments. A video introduction is available to help students familiarize themselves with the key concepts and research questions addressed during the internship: https://www.youtube.com/watch?v=Xqlj48STSkQ Applicants are expected to have a solid background in physics, mathematics, and biology.
PODANÝCH PŘIHLÁŠEK 0
Středočeský krajBiofyzika

Smart microscopy

LEKTOR STÁŽE Mgr. Aleš Benda, Ph.D.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
UPŘESNĚNÍ ČASOVÉ NÁROČNOSTI Předběžný časový plán je osobní přítomnost každou druhou středu odpoledne (13-17) v BIOCEVu, plus během samotného programování možnost vzdáleného přístupu z domova dle aktuální potřeby.
MÍSTO STÁŽE BIOCEV, Průmyslová 595, 252 50 Vestec, Česká republika
Light microscopy has become one of the most important research tools in modern life science, allowing to image living cells, tissues and small organism with high specificity, resolution and speed. Advances in physics and engineering turned old-fashioned manual microscopes into highly automated sophisticated systems capable of acquiring large and complex data. All the advances paved the way for smart microscopy – an approach that integrates advanced technologies like AI and automation with conventional microscopy to create intelligent, computer-controlled imaging workflows. The goal of the student project is to develop an entry level smart microscopy workflow that would fast screen the whole dish for specific cells of interest, identify them on-the-fly using image analysis tools (classical or AI based) and immediately 3D image them using higher resolution objective and/or perform measurement of local molecular mobility by FRAP. The data acquisition and programing will be done in NIS-Elements software, on a Nikon microscope CSU-W1 and/or iLas 2 ring-TIRF/FRAP (https://imcf.natur.cuni.cz/IMCF/optical-microscopes/). The student will get familiar with basics of fluorescence microscopy and cell cultures, and will mainly work on microscopy hardware programming in JOBS module (visual object based programming) and image analysis GA3 module. More details about NIS-Elements can be found here: https://www.microscope.healthcare.nikon.com/en_EU/products/software/nis-elements. The outcome of the project shall be the automated routine in JOBS with an example of real dataset of hundreds of cells acquired using the routine.
PODANÝCH PŘIHLÁŠEK 0
Hlavní město PrahaBiofyzika

Inaktivácia bakteriálnych biofilmov pomocou plazmou-modifikovaných roztokov

LEKTOR STÁŽE Mgr. Barbora Tarabová, Ph.D.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 10
UPŘESNĚNÍ ČASOVÉ NÁROČNOSTI Stáž sa bude konať prezenčne na ÚFP. Odhadovaná náročnosť je 10 hodín mesačne (ideálne 2x mesačne na 5 hodín). Kvôli časovej náročnosti kultivácie biofilmov budú experimenty prebiehať v druhej polovici týždňa (štvrtok-piatok) v dopoludňajších hodinách. V prípade záujmu a časových možností študentov je možné dohodnúť sa na častejších návštevách.
MÍSTO STÁŽE Ústav fyziky plazmatu AV ČR, U Slovanky 1746/1, Praha 8, 182 00
POZNÁMKA: Stáž je vhodná pre 2 študentov/ky a prebieha pod dohľadom dvoch lektorov: Dr. Zuzana Kovaľová, Ph.D. a Mgr. Barbora Tarabová, Ph.D.
Biofilmy predstavujú spoločenstvá baktérií prichytené na povrchoch, ktoré sa chránia proti nepriaznivý okolitým podmienkam vrstvou slizovitej hmoty, tzv. extracelulárnym matrixom. Táto ochrana im spolu s ďalšími sofistikovanými obrannými mechanizmami umožňuje odolávať pôsobeniu antibiotík a bežných dezinfekčných prostriedkov, vďaka čomu predstavujú významný zdravotný aj technologický problém. Nízkoteplotná (studená) plazma a plazmou-modifikované roztoky vďaka svojím antibakteriálnym vlastnostiam predstavujú sľubný nástroj na kontrolu a inaktiváciu biofilmov. Cieľom projektu je skúmať interakcie bakteriálnych biofilmov s tzv. plazmou-modifikovanými klinicky relevantnými roztokmi. Plazmochemické produkty, ktoré vznikajú pri kontakte plazmy s roztokmi, majú silný antibakteriálny účinok, no ich vplyv na biofilmy zatiaľ nebol podrobne preskúmaný. Študenti sa v projekte naučia základné mikrobiologické postupy, ako je kultivácia baktérií a biofilmov. Zoznámia sa s modernými analytickými a fyzikálnymi metódami. Využijeme fluorescenčné farbenie na sledovanie metabolickej aktivity baktérií a zobrazovanie biofilmov. Budeme sledovať elektrické výboje plazmy osciloskopom a analyzovať vznik plazmochemických produktov v roztokoch pomocou absorpčných, fluorometrických a chromatografických metód. Projekt tak študentom umožní zažiť prácu v interdisciplinárnom prostredí na rozhraní fyziky, chémie a biológie a pochopiť, ako možno netradičné prístupy využiť v boji proti mikróbom. Tešia sa na Vás Barbora a Zuzana!
PODANÝCH PŘIHLÁŠEK 1
Hlavní město PrahaBiofyzika

Mikroskopie v biomedicínském zobrazování

LEKTOR STÁŽE Ing. Štěpán Kortus, Ph.D.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
UPŘESNĚNÍ ČASOVÉ NÁROČNOSTI Předpokládá se osobní účast na pracovišti 1x měsíčně.
MÍSTO STÁŽE Vídeňská 1083, Praha 4
Jak vypadá svět pod mikroskopem, když se na něj díváme očima moderní vědy? Servisní skupina mikroskopie ÚEM AV ČR otevírá dveře studentům a studentkám, kteří se chtějí naučit pracovat s nejpokročilejšími zobrazovacími technologiemi a pochopit, jak díky nim vznikají nové poznatky o funkci buněk, tkání a nervového systému. Stáž nabídne praktickou zkušenost s moderními metodami světelné fluorescenční mikroskopie i s nástroji pro analýzu obrazu. Student/studentka se seznámí s celým procesem od přípravy vzorků a získávání dat až po jejich zpracování a interpretaci. Tým mikroskopické skupiny tvoří odborníci, kteří zajišťují provoz špičkových systémů přístupných v rámci národní infrastruktury Czech-BioImaging a evropského konsorcia Euro-BioImaging. Stáž tak nabízí jedinečnou příležitost poznat fungování výzkumné infrastruktury, která propojuje vědu, technologii a spolupráci napříč obory. Stáž je určena studentům a studentkám se zájmem o biomedicínu, biofyziku nebo datovou analýzu, kteří chtějí získat konkrétní zkušenosti s experimentální i technickou stránkou vědecké práce.
PODANÝCH PŘIHLÁŠEK 1
Hlavní město PrahaBiologie

Jak spolu buňky komunikují: role exozomů v diabetu

LEKTOR STÁŽE Mgr. Monika Křivonosková
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
UPŘESNĚNÍ ČASOVÉ NÁROČNOSTI Student by měl dojíždět na stáž minimálně jednou za měsíc. Ideální je strávit v laboratoři celý pracovní den, protože experimenty jsou většinou časově náročné. Nicméně je možné se podle potřeby domluvit i jinak.
MÍSTO STÁŽE Vídeňská 1083, 142 00 Praha 4
Pankreatické beta buňky, podobně jako další buňky v organismu, produkují malé nanovezikuly označované jako exozomy. Tyto částice odrážejí aktuální stav buňky a prostřednictvím signálních molekul, například microRNA, mohou významně ovlivňovat další buňky i celé orgány. V posledních letech se ukazuje, že exozomy hrají důležitou roli v rozvoji řady onemocnění včetně cukrovky (diabetu mellitu), což z nich činí slibný objekt výzkumu nejen pro základní biologii, ale i pro klinickou praxi. Porozumění jejich funkci může do budoucna přispět k hledání nových diagnostických markerů i terapeutických přístupů. Během stáže se zapojíte do projektu zaměřeného na studium exozomů, které jsou vylučovány pankreatickými ostrůvky a beta buňkami. Zacílíme se na jimi přenášené molekuly, zejména microRNA, a jejich významu ve výlevu inzulinu a v rozvoji diabetu. Vyzkoušíte si práci s buněčnými kulturami, izolaci exozomů pomocí diferenciální ultracentrifugace, jejich charakterizaci metodou NTA a analýzu genové exprese. Získáte tak nejen praktické zkušenosti s moderními metodami základního výzkumu, ale také vhled do analýzy biologických dat a diabetického výzkumu.
PODANÝCH PŘIHLÁŠEK 3
Hlavní město PrahaBiologie

Skryté rezervoáry patogeních hub ve volně žijících hlodavcích

LEKTOR STÁŽE Mgr. Adéla Wennrich, Ph.D.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
UPŘESNĚNÍ ČASOVÉ NÁROČNOSTI Časová náročnost projektu je zcela flexibilní a bude stanovena individuálně po dohodě se studentem, včetně možnosti přizpůsobit rozvrh a pracovní plán jeho studijním povinnostem.
MÍSTO STÁŽE Vídeňská 1083, 142 20 Praha 4 - Krč-Praha 4
Volně žijící hlodavci představují významnou, avšak dosud nedostatečně prozkoumanou ekologickou niku pro patogenní houby s potenciálem přenosu na člověka i domácí zvířata. Cílem projektu je identifikovat a charakterizovat skryté rezervoáry patogenních a oportunních hub v populacích hlodavců v různých typech prostředí střední Evropy. Projekt kombinuje kultivační a molekulárně-biologické metody (metabarcoding ITS regionu, sekvenaci markerových genů) s ekologickými a statistickými analýzami, které umožní popsat diverzitu a faktory ovlivňující rozšíření patogenních druhů. Zvláštní pozornost bude věnována keratinolytickým houbám (dermatofytům) rodu Trichophyton jejichž rezervoáry a ekologické vazby zůstávají nejasné. Výsledky projektu přispějí k pochopení ekologie zoonotických hub, k predikci rizik přenosu infekcí a k definování priorit pro veřejné zdraví i ochranu volně žijících živočichů.
PODANÝCH PŘIHLÁŠEK 1
Středočeský krajBiologie

Evoluce pod mikroskopem: co nám o plazech říká DNA a karyotyp

LEKTOR STÁŽE Mgr. Marie Altmanová, Ph.D.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
UPŘESNĚNÍ ČASOVÉ NÁROČNOSTI Vzhledem k navrženým laboratorním metodám je vhodnější si vyhradit delší časový blok (např. půlden). V případě zájmu je možné navýšit množství experimentů v laboratoři, např. v období prázdnin.
MÍSTO STÁŽE Rumburská 89, 277 21 Liběchov
Věděli jste, že někteří ještěři mají stejný počet chromozomů jako člověk, ale jejich DNA vypráví úplně jiný příběh? Nebo že dva druhy mohou vypadat téměř stejně, a přesto se jejich chromozomy liší tak, že se mezi nimi už nemůže tvořit potomstvo? V tomto projektu se student/ka vydá po stopách těchto genetických záhad a zjistí, co nám o příbuznosti druhů plazů mohou prozradit jejich chromozomy a DNA. Naučí se, jak z krve izolovat DNA a osekvenovat část genetického kódu, jak připravit a pozorovat chromozomy pod mikroskopem a jak interpretovat získané výsledky. Cílem je pochopit, jak různé vrstvy genetické informace – od chromozomů až po samotné geny – pomáhají odhalovat evoluční vztahy mezi druhy. Součástí projektu bude i exkurze do akreditovaných chovů plazů na Přírodovědecké fakultě Univerzity Karlovy, kde se student/ka seznámí s modelovými druhy, jejich biologií a péčí o ně. Projekt spojuje biologii, genetiku a trochu detektivní práce - a nabízí možnost nahlédnout do fascinujícího světa, kde každý chromozom skrývá kousek evoluční historie.
PODANÝCH PŘIHLÁŠEK 2
Královéhradecký krajBiologie

Studium exprese vybraných genů důležitých pro aktivaci u prasečích δγ T lymfocytů

LEKTOR STÁŽE RNDr. Kateřina Štěpánová, Ph.D.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
MÍSTO STÁŽE Laboratoř gnotobiologie, Mikrobiologický ústav AV ČR, Doly 183, 549 22 Nový Hrádek
δγ T lymfocyty jsou imunitní buňky, jejichž vlastnosti a funkce jsou stále do značné míry nejasné. Pro studium těchto buněk je prase jako modelový organismus velmi vhodné, protože na rozdíl od lidí nebo myší, disponuje vysokými počty δγ T buněk. I když máme relativně dobrý přehled, v jakých orgánech je jaké zastoupení jednotlivých subpopulací δγ T buněk, funkce těchto subpopulací zůstává nejasná. V návaznosti na loňský ročník Otevřené vědy, kdy byly vytipovány některé geny, jejichž exprese by nám mohla napovědět o funkčním stavu různých subpopulací δγ T buněk, budou poznatky o expresi těchto genů prohloubeny a budou doplněny o další anylýzy. Metodologie bude rozšířena o in vitro aktivace a hlubší analýzy pomocí průtokové cytometrie.
PODANÝCH PŘIHLÁŠEK 0
Kraj VysočinaBiologie

Role trypanosom při šíření bělozubky tmavé

LEKTOR STÁŽE Mgr. Alena Fornůsková, Ph.D.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
UPŘESNĚNÍ ČASOVÉ NÁROČNOSTI 8 hodin měsíčně, možnost pracovat v blocích
MÍSTO STÁŽE Studenec 122, Studenec, Okr. Třebíč
Bělozubka tmavá (Crocidura russula) je původem středomořský druh, který se v posledních desetiletích šíří na sever a východ Evropy. V České republice byla poprvé zaznamenána v roce 2022 a její expanze pokračuje, pravděpodobně i v souvislosti s klimatickou změnou. Takové změny v rozšíření mohou být ovlivněny i parazity, kteří hrají významnou roli při úspěchu invazních a expandujících druhů. Cílem stáže je zjistit, zda a jakou roli mohou hrát paraziti (zejména prvoci rodu Trypanosoma) v šíření bělozubky tmavé na našem území. Studentka bude pracovat se souborem více než 300 vzorků rejskovitých savců z Chebska a dalších oblastí s výskytem bělozubky tmavé i mimo její současný areál. Cíl stáže: Zjistit výskyt trypanosom u bělozubky tmavé v expanzní oblasti a porovnat jej s původními druhy rejskovitých. Výsledky přispějí k pochopení role parazitů při šíření nových druhů savců ve střední Evropě.
PODANÝCH PŘIHLÁŠEK 0
Kraj VysočinaBiologie

Občanská věda v akci – jak veřejnost pomáhá zkoumat bělozubku tmavou

LEKTOR STÁŽE Mgr. Alena Fornůsková, Ph.D.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
UPŘESNĚNÍ ČASOVÉ NÁROČNOSTI 8 hodin měsíčně, možnost práce v blocích
MÍSTO STÁŽE Studenec 122, Studenec, Okr. Třebíč
Věda nemusí probíhat jen v laboratořích – díky zapojení veřejnosti mohou vědci získat unikátní data z celé republiky. Jedním z takových projektů je monitoring bělozubky tmavé (Crocidura russula), nově se šířícího savce pocházejícího ze Severní Afriky. Veřejnost do projektu přispívá fotografiemi a genetické vzorky z různých oblastí České republiky, což umožňuje vědcům sledovat nejen postup její expanze a vliv na původní druhy rejskovitých, ale i změnu v dynamice ostatních druhů rejskovitých. Cílem stáže je zapojit studenta, či studentku do všech kroků zpracování těchto dat – od laboratorní práce po popularizační výstupy. Student se naučí, jak se biologická data od veřejnosti přeměňují ve vědecké poznatky: bude se podílet na izolaci DNA ze vzorků, sekvenování vybraných genů (DNA barcoding) a rekonstrukci fylogenetických vztahů mezi jednotlivými populacemi a druhy. Výsledky přispějí k pochopení, jak se bělozubka tmavá šíří a jak n ani reagují ostatní druhy rejskovitých. Vedle práce v laboratoři se studentka zapojí také do popularizace výzkumu – pomůže s tvorbou vzdělávacích materiálů, popularizace tématu na vědeckých veletrzích, které přibližují veřejnosti význam občanské vědy a biodiverzitního monitoringu. Cíl stáže: Ukázat, jak může veřejnost přispívat k vědeckému poznání, a naučit studentku propojit laboratorní biologii s komunikací vědy. Výsledkem bude soubor zpracovaných dat o rozšíření bělozubky tmavé a praktická zkušenost s občanskou vědou od „terénu po laboratoř“.
PODANÝCH PŘIHLÁŠEK 0

FAQ Nejčastější otázky

Na kolik stáží se můžu přihlásit?

Můžeš si podat více přihlášek na různé stáže. Docházet však můžeš pouze na jednu stáž.

Co když budu přijat/a na více stáží?

Nemohou tě vybrat na více stáží současně, protože hned jak si tě vybere jeden lektor nebo lektorka na svou stáž, tak ostatním zmizíš z výběru.

Kdy se dozvím, jestli jsem byl/a přijat/a?

Přihlašování na stáže je možné pouze do 30. listopadu. Poté si lektoři a lektorky budou z přihlášek vybírat nejvhodnější adepty na svou stáž. Výsledek o přijetí nebo nepřijetí na stáž se dozvíš do konce roku.

Jaké reference mám přiložit k přihlášce?

Reference přikládat nemusíš, ale pomáhají lektorům a lektorkám při rozhodování, koho na stáž ze všech uchazečů nakonec přijmou. Reference mohou být např. diplomy, certifikáty, potvrzení o účasti v SOČ a olympiádách, doporučující dopisy od pedagogů apod. Prostě všechno, čím se chceš pochlubit.

Jakou musím mít úroveň znalostí, abych se mohl/a přihlásit?

Předpoklady jsou někdy uvedeny v anotaci stáže. Většinou lektoři a lektorky neočekávají žádné zvláštní znalosti. Rozhodující je chuť vyzkoušet si něco nového a učit se. Stáže Otevřené vědy jsou příležitostí pro studenty a studentky středních škol a gymnázií, jak získat odbornou praxi. Do motivačního dopisu můžeš napsat, o co konkrétně se zajímáš, co by ses chtěl/a na stáži naučit nebo proč tě dané téma zajímá. 

Můžu se přihlásit, i když budu příští rok maturovat a dokončím střední školu?

Ano, můžeš.

Probíhají stáže i o prázdninách?

Ano, stáže běží po celý rok, tedy i o prázdninách v červenci a srpnu. Vždy ale záleží na konkrétní dohodě s lektorem nebo lektorkou stáže o tom, jak stáž bude probíhat. Stáže mohou probíhat i formou online diskuzí a studia literatury v kombinaci s docházkami do terénu nebo na pracoviště Akademie věd ČR.

Co mám napsat do životopisu?

Na rady a tipy, jak napsat životopis, se podívej třeba TADY.

Jak odevzdat přihlášku na stáž popsanou v angličtině?

Pokud je stáž pojmenovaná a popsána v přehledu v anglickém jazyce, vede ji anglicky mluvící lektor nebo lektorka, který/á tvé přihlášce v českém jazyce nemusí porozumět. Přelož si tedy tvůj životopis a motivační dopis do angličtiny. Přílohy, které nelze přeložit z češtiny, popiš v motivačním dopise.

Od kolika let se můžu na stáž přihlásit?

Stáže Otevřené vědy jsou určené středoškolákům a středoškolačkám od 15 let a rozhodujícím kritériem je věk. Pokud už jsi na střední škole, ale nemáš ještě 15 let, nemůžeme ještě bohužel tvoji přihlášku přijat. Pro všechny studenty a studentky mladší 18 let je nutné se přihlásit se souhlasem zákonného zástupce. Formulář souhlasu je možné stáhnout k vyplnění a podpisu při přihlašování.

Nestihl/a jsem se na stáž přihlásit. Jaké jsou další možnosti?

Doporučujeme ti prostudovat si další informace, aktivity a příležitosti na webech jednotlivých pracovišť Akademie věd ČR.

Jak můžu zvýšit své šance na přijetí?

Doporučujeme ti prostudovat si aktivity a akce na webu pracoviště Akademie věd ČR, o které máš zájem. Určitě navštiv i akce Akademie věd ČR pro veřejnost, například Týden mozku, Veletrh vědy nebo Týden Akademie věd ČR.