Stáže pro středoškoláky

Přehled stáží Akademie věd ČR pro středoškolské studenty v roce 2026
Vědní oblast
Místo
Obor
Ústav AV ČR
Hlavní město PrahaBiologie

Jak spolu buňky komunikují: role exozomů v diabetu

LEKTOR STÁŽE Mgr. Monika Křivonosková
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
UPŘESNĚNÍ ČASOVÉ NÁROČNOSTI Student by měl dojíždět na stáž minimálně jednou za měsíc. Ideální je strávit v laboratoři celý pracovní den, protože experimenty jsou většinou časově náročné. Nicméně je možné se podle potřeby domluvit i jinak.
MÍSTO STÁŽE Vídeňská 1083, 142 00 Praha 4
Pankreatické beta buňky, podobně jako další buňky v organismu, produkují malé nanovezikuly označované jako exozomy. Tyto částice odrážejí aktuální stav buňky a prostřednictvím signálních molekul, například microRNA, mohou významně ovlivňovat další buňky i celé orgány. V posledních letech se ukazuje, že exozomy hrají důležitou roli v rozvoji řady onemocnění včetně cukrovky (diabetu mellitu), což z nich činí slibný objekt výzkumu nejen pro základní biologii, ale i pro klinickou praxi. Porozumění jejich funkci může do budoucna přispět k hledání nových diagnostických markerů i terapeutických přístupů. Během stáže se zapojíte do projektu zaměřeného na studium exozomů, které jsou vylučovány pankreatickými ostrůvky a beta buňkami. Zacílíme se na jimi přenášené molekuly, zejména microRNA, a jejich významu ve výlevu inzulinu a v rozvoji diabetu. Vyzkoušíte si práci s buněčnými kulturami, izolaci exozomů pomocí diferenciální ultracentrifugace, jejich charakterizaci metodou NTA a analýzu genové exprese. Získáte tak nejen praktické zkušenosti s moderními metodami základního výzkumu, ale také vhled do analýzy biologických dat a diabetického výzkumu.
PODANÝCH PŘIHLÁŠEK 0
Hlavní město PrahaBiologie

Skryté rezervoáry patogeních hub ve volně žijících hlodavcích

LEKTOR STÁŽE Mgr. Adéla Wennrich, Ph.D.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
UPŘESNĚNÍ ČASOVÉ NÁROČNOSTI Časová náročnost projektu je zcela flexibilní a bude stanovena individuálně po dohodě se studentem, včetně možnosti přizpůsobit rozvrh a pracovní plán jeho studijním povinnostem.
MÍSTO STÁŽE Vídeňská 1083, 142 20 Praha 4 - Krč-Praha 4
Volně žijící hlodavci představují významnou, avšak dosud nedostatečně prozkoumanou ekologickou niku pro patogenní houby s potenciálem přenosu na člověka i domácí zvířata. Cílem projektu je identifikovat a charakterizovat skryté rezervoáry patogenních a oportunních hub v populacích hlodavců v různých typech prostředí střední Evropy. Projekt kombinuje kultivační a molekulárně-biologické metody (metabarcoding ITS regionu, sekvenaci markerových genů) s ekologickými a statistickými analýzami, které umožní popsat diverzitu a faktory ovlivňující rozšíření patogenních druhů. Zvláštní pozornost bude věnována keratinolytickým houbám (dermatofytům) rodu Trichophyton jejichž rezervoáry a ekologické vazby zůstávají nejasné. Výsledky projektu přispějí k pochopení ekologie zoonotických hub, k predikci rizik přenosu infekcí a k definování priorit pro veřejné zdraví i ochranu volně žijících živočichů.
PODANÝCH PŘIHLÁŠEK 1
Středočeský krajBiologie

Evoluce pod mikroskopem: co nám o plazech říká DNA a karyotyp

LEKTOR STÁŽE Mgr. Marie Altmanová, Ph.D.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
UPŘESNĚNÍ ČASOVÉ NÁROČNOSTI Vzhledem k navrženým laboratorním metodám je vhodnější si vyhradit delší časový blok (např. půlden). V případě zájmu je možné navýšit množství experimentů v laboratoři, např. v období prázdnin.
MÍSTO STÁŽE Rumburská 89, 277 21 Liběchov
Věděli jste, že někteří ještěři mají stejný počet chromozomů jako člověk, ale jejich DNA vypráví úplně jiný příběh? Nebo že dva druhy mohou vypadat téměř stejně, a přesto se jejich chromozomy liší tak, že se mezi nimi už nemůže tvořit potomstvo? V tomto projektu se student/ka vydá po stopách těchto genetických záhad a zjistí, co nám o příbuznosti druhů plazů mohou prozradit jejich chromozomy a DNA. Naučí se, jak z krve izolovat DNA a osekvenovat část genetického kódu, jak připravit a pozorovat chromozomy pod mikroskopem a jak interpretovat získané výsledky. Cílem je pochopit, jak různé vrstvy genetické informace – od chromozomů až po samotné geny – pomáhají odhalovat evoluční vztahy mezi druhy. Součástí projektu bude i exkurze do akreditovaných chovů plazů na Přírodovědecké fakultě Univerzity Karlovy, kde se student/ka seznámí s modelovými druhy, jejich biologií a péčí o ně. Projekt spojuje biologii, genetiku a trochu detektivní práce - a nabízí možnost nahlédnout do fascinujícího světa, kde každý chromozom skrývá kousek evoluční historie.
PODANÝCH PŘIHLÁŠEK 0
Královéhradecký krajBiologie

Studium exprese vybraných genů důležitých pro aktivaci u prasečích δγ T lymfocytů

LEKTOR STÁŽE RNDr. Kateřina Štěpánová, Ph.D.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
MÍSTO STÁŽE Laboratoř gnotobiologie, Mikrobiologický ústav AV ČR, Doly 183, 549 22 Nový Hrádek
δγ T lymfocyty jsou imunitní buňky, jejichž vlastnosti a funkce jsou stále do značné míry nejasné. Pro studium těchto buněk je prase jako modelový organismus velmi vhodné, protože na rozdíl od lidí nebo myší, disponuje vysokými počty δγ T buněk. I když máme relativně dobrý přehled, v jakých orgánech je jaké zastoupení jednotlivých subpopulací δγ T buněk, funkce těchto subpopulací zůstává nejasná. V návaznosti na loňský ročník Otevřené vědy, kdy byly vytipovány některé geny, jejichž exprese by nám mohla napovědět o funkčním stavu různých subpopulací δγ T buněk, budou poznatky o expresi těchto genů prohloubeny a budou doplněny o další anylýzy. Metodologie bude rozšířena o in vitro aktivace a hlubší analýzy pomocí průtokové cytometrie.
PODANÝCH PŘIHLÁŠEK 0
Kraj VysočinaBiologie

Role trypanosom při šíření bělozubky tmavé

LEKTOR STÁŽE Mgr. Alena Fornůsková, Ph.D.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
UPŘESNĚNÍ ČASOVÉ NÁROČNOSTI 8 hodin měsíčně, možnost pracovat v blocích
MÍSTO STÁŽE Studenec 122, Studenec, Okr. Třebíč
Bělozubka tmavá (Crocidura russula) je původem středomořský druh, který se v posledních desetiletích šíří na sever a východ Evropy. V České republice byla poprvé zaznamenána v roce 2022 a její expanze pokračuje, pravděpodobně i v souvislosti s klimatickou změnou. Takové změny v rozšíření mohou být ovlivněny i parazity, kteří hrají významnou roli při úspěchu invazních a expandujících druhů. Cílem stáže je zjistit, zda a jakou roli mohou hrát paraziti (zejména prvoci rodu Trypanosoma) v šíření bělozubky tmavé na našem území. Studentka bude pracovat se souborem více než 300 vzorků rejskovitých savců z Chebska a dalších oblastí s výskytem bělozubky tmavé i mimo její současný areál. Cíl stáže: Zjistit výskyt trypanosom u bělozubky tmavé v expanzní oblasti a porovnat jej s původními druhy rejskovitých. Výsledky přispějí k pochopení role parazitů při šíření nových druhů savců ve střední Evropě.
PODANÝCH PŘIHLÁŠEK 0
Kraj VysočinaBiologie

Občanská věda v akci – jak veřejnost pomáhá zkoumat bělozubku tmavou

LEKTOR STÁŽE Mgr. Alena Fornůsková, Ph.D.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
UPŘESNĚNÍ ČASOVÉ NÁROČNOSTI 8 hodin měsíčně, možnost práce v blocích
MÍSTO STÁŽE Studenec 122, Studenec, Okr. Třebíč
Věda nemusí probíhat jen v laboratořích – díky zapojení veřejnosti mohou vědci získat unikátní data z celé republiky. Jedním z takových projektů je monitoring bělozubky tmavé (Crocidura russula), nově se šířícího savce pocházejícího ze Severní Afriky. Veřejnost do projektu přispívá fotografiemi a genetické vzorky z různých oblastí České republiky, což umožňuje vědcům sledovat nejen postup její expanze a vliv na původní druhy rejskovitých, ale i změnu v dynamice ostatních druhů rejskovitých. Cílem stáže je zapojit studenta, či studentku do všech kroků zpracování těchto dat – od laboratorní práce po popularizační výstupy. Student se naučí, jak se biologická data od veřejnosti přeměňují ve vědecké poznatky: bude se podílet na izolaci DNA ze vzorků, sekvenování vybraných genů (DNA barcoding) a rekonstrukci fylogenetických vztahů mezi jednotlivými populacemi a druhy. Výsledky přispějí k pochopení, jak se bělozubka tmavá šíří a jak n ani reagují ostatní druhy rejskovitých. Vedle práce v laboratoři se studentka zapojí také do popularizace výzkumu – pomůže s tvorbou vzdělávacích materiálů, popularizace tématu na vědeckých veletrzích, které přibližují veřejnosti význam občanské vědy a biodiverzitního monitoringu. Cíl stáže: Ukázat, jak může veřejnost přispívat k vědeckému poznání, a naučit studentku propojit laboratorní biologii s komunikací vědy. Výsledkem bude soubor zpracovaných dat o rozšíření bělozubky tmavé a praktická zkušenost s občanskou vědou od „terénu po laboratoř“.
PODANÝCH PŘIHLÁŠEK 0
Středočeský krajBiologie

Chromozómy nejsou z módy - cytogenetická analýza chromozómů vybraných druhů kostnatých ryb

LEKTOR STÁŽE Mgr. Tomáš Pavlica
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
UPŘESNĚNÍ ČASOVÉ NÁROČNOSTI Dle dohody budou studenti dojíždět na náš ústav alespoň 1x měsíčně. Ze začátku budou zaučeni v naší laboratoři, aby následně mohli začít samostatně zpracovávat chromozómové suspenze.
MÍSTO STÁŽE Rumburská 89, 277 21 Liběchov
V rámci Laboratoře genetiky ryb se studenti seznámí se základy cytogenetické analýzy chromozomů. Naučí se připravovat a pomocí mikroskopu vyhodnocovat chromozomové suspenze a sestavovat karyotypy na základě morfologie (tvaru) chromozomů. Práce bude zaměřena především na chromozómy anuálních halančíků rodu Nothobranchius. Tyto drobné africké rybky se vyznačují nejkratším životním cyklem mezi obratlovci a představují tak významný modelový organismus pro studium biologie stárnutí. Studenti si během stáže osvojí také základní laboratorní dovednosti, jako je pipetování, práce ve sterilním prostředí či katalogizace zpracovaných vzorků. Analýza chromozomů má široké uplatnění nejen v zoologii, ale také v klinické medicíně, například při identifikaci chromozomových aberací, které způsobují genetická onemocnění (např. Downův syndrom). Výsledkem práce studentů bude primárně databáze dostupných chromozómových suspenzí, ze kterých následně budou sestavovat Giemsové karyotypy, případně dle časových možností i výsledky ze základních molekulárně cytogenetických experimentů, jako je např. C-pruhování.
PODANÝCH PŘIHLÁŠEK 0
Hlavní město PrahaBiologie

Cílené odstranění senescentních buněk po protinádorové léčbě

LEKTOR STÁŽE Mgr. David Ryšánek, Ph.D.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
MÍSTO STÁŽE Ústav molekulární genetiky AV ČR, v. v. i., Vídeňská 1083, 142 20 Praha 4
Počet pacientů, kteří přežili rakovinu, se z důvodu účinnější léčby v posledních letech výrazně zvýšil. Bohužel nežádoucím účinkem léčby bývá např. slabost, sarkopenie, kognitivní poruchy a další nemoci a postižení související většinou se stářím. Tyto projevy se objevují mnohem dříve než u podobně starých lidí, a proto se tento jev popisuje jako zrychlené stárnutí. Jedním z důvodů je, že v důsledku léčby radioterapií a chemoterapií vznikají tzv. senescentní buňky, a to jak z nádorových buněk, tak i z normálních zdravých buněk. Tyto senescentní buňky mají poškozenou DNA, což vede k tomu, že se buňky přestávají dělit, ztratí svoji původní funkci. Jedním z patologických projevů senescentních buněk je sekrece prozánětlivých látek, což vede k rozvoji chronického zánětu a s tím spojených nemocí. Z těchto důvodů je potřeba nalézt látky, které by dokázaly selektivně odstranit senescentní buňky nebo aspoň potlačit jejich nežádoucí efekty. Studenti se naučí kultivovat lidské buňky, testovat různá chemoterapeutika pro indukci senescentních buněk, detekovat charakteristické znaky senescentních buněk, jako je poškození DNA pomocí imunofluorescenčního barvení a testovat nové látky pro navození buněčné smrti u senescentních buněk.
PODANÝCH PŘIHLÁŠEK 2
Hlavní město PrahaBiologie

Laboratorní zahradničení

LEKTOR STÁŽE Mgr. Markéta Fílová
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
MÍSTO STÁŽE Rozvojová 263 165 00 Praha 6 – Lysolaje
Chcete se naučit pracovat ve sterilním prostředí, připravovat živná média a množit rostliny? Pokud ano, tak se přihlaste. Mimo jiné se budete moci zúčastnit různých akcí pro děti a vyzkoušet si i práci pedagoga. A také budeme v rámci stáže popularizovat vědu (příspěvky na Instagramu).
PODANÝCH PŘIHLÁŠEK 1
Hlavní město PrahaBiologie

Screening terbinafinové rezistence u Trichophyton mentagrophytes a molekulární podstata rezistence

LEKTOR STÁŽE Mgr. Daniela Kolarczyková
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
MÍSTO STÁŽE Mikrobiologický ústav AV ČR, Vídeňská 1083, 142 20, Praha 4 – Krč
Stáž je zaměřena na studium rezistence dermatofytů k allylaminovému antimykotiku terbinafinu, které je léčivem první volby při systémové terapii dermatofytóz. Cílem je seznámit se s molekulárními mechanismy rezistence, jejich fenotypovým projevem a epidemiologií rezistentních kmenů druhu Trichophyton mentagrophytes. Součástí stáže je analýza prevalence rezistence v České republice a porovnání s daty ze zahraničí, kde je zaznamenán výrazný nárůst výskytu rezistentních izolátů, zejména v jihovýchodní Asii. Stáž poskytne vhled do principů detekce rezistence (např. měření MIC), interpretace genetických mutací a taxonomické problematiky komplexu T. mentagrophytes/interdigitale/indotineae. Získané poznatky mají význam pro klinickou praxi a monitorování účinnosti léčby dermatofytóz v ČR.
PODANÝCH PŘIHLÁŠEK 0

FAQ Nejčastější otázky

Na kolik stáží se můžu přihlásit?

Můžeš si podat více přihlášek na různé stáže. Docházet však můžeš pouze na jednu stáž.

Co když budu přijat/a na více stáží?

Nemohou tě vybrat na více stáží současně, protože hned jak si tě vybere jeden lektor nebo lektorka na svou stáž, tak ostatním zmizíš z výběru.

Kdy se dozvím, jestli jsem byl/a přijat/a?

Přihlašování na stáže je možné pouze do 30. listopadu. Poté si lektoři a lektorky budou z přihlášek vybírat nejvhodnější adepty na svou stáž. Výsledek o přijetí nebo nepřijetí na stáž se dozvíš do konce roku.

Jaké reference mám přiložit k přihlášce?

Reference přikládat nemusíš, ale pomáhají lektorům a lektorkám při rozhodování, koho na stáž ze všech uchazečů nakonec přijmou. Reference mohou být např. diplomy, certifikáty, potvrzení o účasti v SOČ a olympiádách, doporučující dopisy od pedagogů apod. Prostě všechno, čím se chceš pochlubit.

Jakou musím mít úroveň znalostí, abych se mohl/a přihlásit?

Předpoklady jsou někdy uvedeny v anotaci stáže. Většinou lektoři a lektorky neočekávají žádné zvláštní znalosti. Rozhodující je chuť vyzkoušet si něco nového a učit se. Stáže Otevřené vědy jsou příležitostí pro studenty a studentky středních škol a gymnázií, jak získat odbornou praxi. Do motivačního dopisu můžeš napsat, o co konkrétně se zajímáš, co by ses chtěl/a na stáži naučit nebo proč tě dané téma zajímá. 

Můžu se přihlásit, i když budu příští rok maturovat a dokončím střední školu?

Ano, můžeš.

Probíhají stáže i o prázdninách?

Ano, stáže běží po celý rok, tedy i o prázdninách v červenci a srpnu. Vždy ale záleží na konkrétní dohodě s lektorem nebo lektorkou stáže o tom, jak stáž bude probíhat. Stáže mohou probíhat i formou online diskuzí a studia literatury v kombinaci s docházkami do terénu nebo na pracoviště Akademie věd ČR.

Co mám napsat do životopisu?

Na rady a tipy, jak napsat životopis, se podívej třeba TADY.

Jak odevzdat přihlášku na stáž popsanou v angličtině?

Pokud je stáž pojmenovaná a popsána v přehledu v anglickém jazyce, vede ji anglicky mluvící lektor nebo lektorka, který/á tvé přihlášce v českém jazyce nemusí porozumět. Přelož si tedy tvůj životopis a motivační dopis do angličtiny. Přílohy, které nelze přeložit z češtiny, popiš v motivačním dopise.

Od kolika let se můžu na stáž přihlásit?

Stáže Otevřené vědy jsou určené středoškolákům a středoškolačkám od 15 let a rozhodujícím kritériem je věk. Pokud už jsi na střední škole, ale nemáš ještě 15 let, nemůžeme ještě bohužel tvoji přihlášku přijat. Pro všechny studenty a studentky mladší 18 let je nutné se přihlásit se souhlasem zákonného zástupce. Formulář souhlasu je možné stáhnout k vyplnění a podpisu při přihlašování.

Nestihl/a jsem se na stáž přihlásit. Jaké jsou další možnosti?

Doporučujeme ti prostudovat si další informace, aktivity a příležitosti na webech jednotlivých pracovišť Akademie věd ČR.

Jak můžu zvýšit své šance na přijetí?

Doporučujeme ti prostudovat si aktivity a akce na webu pracoviště Akademie věd ČR, o které máš zájem. Určitě navštiv i akce Akademie věd ČR pro veřejnost, například Týden mozku, Veletrh vědy nebo Týden Akademie věd ČR.