Stáže pro středoškoláky

Přehled stáží Akademie věd ČR pro středoškolské studenty v roce 2026
Vědní oblast
Místo
Obor
Ústav AV ČR
Hlavní město PrahaBiologie

Cílené odstranění senescentních buněk po protinádorové léčbě

LEKTOR STÁŽE Mgr. David Ryšánek, Ph.D.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
MÍSTO STÁŽE Ústav molekulární genetiky AV ČR, v. v. i., Vídeňská 1083, 142 20 Praha 4
Počet pacientů, kteří přežili rakovinu, se z důvodu účinnější léčby v posledních letech výrazně zvýšil. Bohužel nežádoucím účinkem léčby bývá např. slabost, sarkopenie, kognitivní poruchy a další nemoci a postižení související většinou se stářím. Tyto projevy se objevují mnohem dříve než u podobně starých lidí, a proto se tento jev popisuje jako zrychlené stárnutí. Jedním z důvodů je, že v důsledku léčby radioterapií a chemoterapií vznikají tzv. senescentní buňky, a to jak z nádorových buněk, tak i z normálních zdravých buněk. Tyto senescentní buňky mají poškozenou DNA, což vede k tomu, že se buňky přestávají dělit, ztratí svoji původní funkci. Jedním z patologických projevů senescentních buněk je sekrece prozánětlivých látek, což vede k rozvoji chronického zánětu a s tím spojených nemocí. Z těchto důvodů je potřeba nalézt látky, které by dokázaly selektivně odstranit senescentní buňky nebo aspoň potlačit jejich nežádoucí efekty. Studenti se naučí kultivovat lidské buňky, testovat různá chemoterapeutika pro indukci senescentních buněk, detekovat charakteristické znaky senescentních buněk, jako je poškození DNA pomocí imunofluorescenčního barvení a testovat nové látky pro navození buněčné smrti u senescentních buněk.
Středočeský krajBiologie

Když promlouvají slzy a sliny

LEKTOR STÁŽE RNDr. Barbora Vošlajerová, Ph.D.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
UPŘESNĚNÍ ČASOVÉ NÁROČNOSTI Minimální časová dotace: 8 hodin měsíčně. Protože budeme pracovat s živými zvířaty a následně zpracovávat jejich vzorky v laboratoři, nelze všechny experimenty plánovat podle přání a časových možností studenta. Student se musí přizpůsobit rytmu a potřebám experimentálních zvířat. V období pokusů proto bude časová dotace dočasně vyšší.
MÍSTO STÁŽE Rumburská 89, Liběchov 277 21
POZNÁMKA: Lektorky stáže: RNDr. Barbora Vošlajerová, Ph.D. a Ing. Kateřina Vodičková Kepková, Ph.D.
Myši spolu nemluví slovy – ale pachy. I jedna slza nebo kapka slin může nést informaci o tom, kdo je kdo, kdo je silnější, připravený k páření, nebo kdo raději ustoupí. Bílkoviny obsažené v těchto tekutinách jsou klíčovou součástí „chemické řeči“ myší, ale jak mohou odrážet hormonální změny, sociální vztahy či naladění k souboji, zatím nevíme. Mohou samci myší prozradit svou sílu a postavení složením slin a slz? Poznají to samičky jen z pár kapek slz anebo kapky slin? A mění se pachové signály samic podle fáze jejich cyklu? V rámci stáže se zaměříme na to, jak se složení proteinů u samic mění v průběhu estrálního cyklu, gravidity a následného vyladění k páření. Jak na jejich pachové signály reagují samci různého postavení – dominantní i submisivní a naopak, jak se mění jejich vlastní proteinové složení slz a slin před a po souboji se soupeřem? Porovnáme laboratorní myši s liniemi odvozenými od divokých populací obou poddruhů a s volně žijícími myšmi. Studenti si vyzkouší základní etologické experimenty, odběr vzorků slin a slz, stanovení koncentrace bílkovin i práci s daty. Stáž propojuje chování, fyziologii a proteomiku - nabídne pohled do světa, kde hormony, hierarchie a vůně tvoří neviditelnou řeč, kterou se myši dorozumívají ve tmě.
Hlavní město PrahaBiologie

Mechanismy vzniku erytrocytů u modelového organismu Danio rerio

LEKTOR STÁŽE Ondřej Svoboda, Ph.D.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 12
UPŘESNĚNÍ ČASOVÉ NÁROČNOSTI Uvedená časová náročnost stáže je pouze orientační a bude záležet na domluvě jak moc se student bude chtít do výzkumu zapojit.
MÍSTO STÁŽE Laboratoř Buněčné diferenciace, Ústav molekulární genetiky AV ČR, Vídeňská 1083, 142 20 Prague 4
Primitivní erytrocyty patří mezi první krvetvorné buňky, které vznikají během zárodečného vývoje. V pozdějších stádiích jsou postupně nahrazovány jinými erytrocyty, které pocházejí z krvetvorných kmenových buněk vznikajících procesem transdiferenciace z endoteliálního epitelu. Předpokládá se, že primitivní erytrocyty pocházejí z buněk primitivního mezodermu, a jejich vznik je předmětem několika hypotéz, z nichž žádnou se zatím nepodařilo zcela ověřit. Cílem předkládaného studentského projektu je studovat diferenciaci primitivních erytrocytů v ranných stádiích embryonálního vývoje. Primární metody používané v projektu zahrnují práce s modelovým organismem Danio rerio a mikroskopování. Student bude pracovat s transgenními rybími liniemi, které bude reprodukovat, genotypovat, injikovat cizorodými nukleovými kyselinami a zobrazovat pomocí fluorescenčních/konfokálních mikroskopů.
Hlavní město PrahaBiologie

Laboratorní zahradničení

LEKTOR STÁŽE Mgr. Markéta Fílová
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
MÍSTO STÁŽE Rozvojová 263 165 00 Praha 6 – Lysolaje
Chcete se naučit pracovat ve sterilním prostředí, připravovat živná média a množit rostliny? Pokud ano, tak se přihlaste. Mimo jiné se budete moci zúčastnit různých akcí pro děti a vyzkoušet si i práci pedagoga. A také budeme v rámci stáže popularizovat vědu (příspěvky na Instagramu).
Hlavní město PrahaBiologie

Screening terbinafinové rezistence u Trichophyton mentagrophytes a molekulární podstata rezistence

LEKTOR STÁŽE Mgr. Daniela Kolarczyková
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
MÍSTO STÁŽE Mikrobiologický ústav AV ČR, Vídeňská 1083, 142 20, Praha 4 – Krč
Stáž je zaměřena na studium rezistence dermatofytů k allylaminovému antimykotiku terbinafinu, které je léčivem první volby při systémové terapii dermatofytóz. Cílem je seznámit se s molekulárními mechanismy rezistence, jejich fenotypovým projevem a epidemiologií rezistentních kmenů druhu Trichophyton mentagrophytes. Součástí stáže je analýza prevalence rezistence v České republice a porovnání s daty ze zahraničí, kde je zaznamenán výrazný nárůst výskytu rezistentních izolátů, zejména v jihovýchodní Asii. Stáž poskytne vhled do principů detekce rezistence (např. měření MIC), interpretace genetických mutací a taxonomické problematiky komplexu T. mentagrophytes/interdigitale/indotineae. Získané poznatky mají význam pro klinickou praxi a monitorování účinnosti léčby dermatofytóz v ČR.
Hlavní město PrahaBiologie

Identifikace pohlavních feromonů u termitů

LEKTOR STÁŽE RNDr. Jan Křivánek
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
UPŘESNĚNÍ ČASOVÉ NÁROČNOSTI Při některých úkolech bude potřeba být na pracovišti častěji (rojení, chemické analýzy, etologické testování), jindy naopak bude možné být na pracovišti méně. Vše bude na vzájemné dohodě. Vyhodnocení nasbíraného videomateriálu může probíhat i z domova.
MÍSTO STÁŽE Flemingovo náměstí 542/2, 16000, Praha 6 - Dejvice
POZNÁMKA: Student postupně vystřídá i další lektory dle jejich specializace (jmenovitě Mgr. Kateřina Kašparová pro elektrofyziologické metody, Mgr. Natan Horáček pro chemické analýzy).
Pohlavní feromony jsou důležitou součástí životního cyklu mnoha skupin hmyzu a výjimkou nejsou ani eusociální švábi – termiti. Jedná se o těkavé látky, které zprostředkují po hromadném rojení vyhledání partnera, jeho přivábení a založení nové kolonie. U termitů bývají emitovány z tergální či sternální žlázy na zadečku samičky (mimořádně i u samců) a fungují na různé vzdálenosti od několika centimetrů až po několik metrů. Po jejich zachycení vyvolávají v partnerovi specifické prekopulační chování, při němž samec navazuje tykadly kontakt a olizuje samičí posteriorní pleurální membránu na žláze, z níž feromon těká. Samec se poté zapojí za samici (do tzv. tandemu), která následně vyhledá místo vhodné pro založení kolonie. Toto chování je dobře zdokumentováno už více, než sto let, ale chemická podstata těchto látek je z valné většiny záhadou. Dodnes jsou plně identifikovány u méně než dvaceti ze tří tisíc druhů termitů. – nejčastěji jde o alifatické aldehydy, diterpeny a alkoholy. Díky tomu, že se v chovech hmyzu na ÚOCHB termiti pravidelně rojí, bude nyní mimořádná příležitost poodhalit toto tajemství i u druhu Prorhinotermes canalifrons. Student se v průběhu své stáže bude podílet na identifikaci pohlavního feromonu u termita výše zmíněného druhu. Bude přítomen u rojení, jehož součástí je selekce okřídlených pohlavních jedinců (nových králů a královen), behaviorální testy a hodnocení atraktivity samic pro samce. Pro samotnou identifikaci bude nezbytná detailní preparace tergálních žláz, které jsou zodpovědné za vyměšování pohlavního feromonu, případně stěry ze samotné žlázy pomocí SPME. V chemické laboratoři bude pomáhat vyhodnocovat záznamy z plynového chromatografu. Kandidátní látky bude testovat pomocí elektroantenografie (EAG) a behaviorálními testy, které ověří funkčnost feromonu. Nedílnou součástí bude i zakládání nových kolonií ze získaných párů, pozorování a vyhodnocování jejich vývoje. Po dobu stáže se student bude podílet i na péči o termití chovy a v případě zájmu se může zúčastnit i osvětových akcí pro veřejnost.
Jihočeský krajBiologie

Vliv hydrolyzátu z ovčí vlny na zvýšení produkce travních ekosystémů

LEKTOR STÁŽE Mgr. Veronika Jílková, Ph. D.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 16
MÍSTO STÁŽE Ústav půdní biologie a biogeochemie, Na Sádkách 7, 370 05 České Budějovice
Travní ekosystémy sloužící k produkci pícnin pro chovy zvířat jsou v současné době postiženy nedostatkem organické hmoty a živin. Produkce pícnin ve formě rostlinné biomasy tak není zcela dostačující. Pro dodání organické hmoty a živin do půdy mohou být potenciálně vhodné hydrolyzáty z živočišných odpadů, např. ovčí vlny, které jsou bohaté především na dusík a fosfor. Cílem této stáže tedy bude otestovat efektivitu přídavků hydrolyzátu z ovčí vlny na zvýšení obsahu organické hmoty a živin a zároveň produkce rostlinné biomasy v travních ekosystémech.
STÁŽISTÉ Silvie Chadová
Středočeský krajBiologie

Jak ovlivňují endokrinní disruptory vývojovou kompetenci savčího oocytu?

LEKTOR STÁŽE Ing. Lucie Němcová, Ph.D.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
MÍSTO STÁŽE ÚŽFG AV ČR, v.v.i., Rumburská 89, 277 21 Liběchov
Endokrinní disruptory (ED) jsou perzistentní látky, které kontaminují životní prostředí a způsobují fyziologické reakce v buňkách podobné těm, které mají přirozeně se vyskytující hormony v lidském těle. Tyto látky mohou vést k závažným onemocněním a negativně ovlivnit lidskou reprodukci. V průběhu stáže se student/ka zapojí do studia vlivu vybraných ED na vývojovou kompetenci oocytu prasete. Student/ka si osvojí základní znalosti práce se savčími oocyty a přiblížíme si některé metody molekulární biologie používané pro hodnocení jejich kvality.
Středočeský krajBiologie

Korelace mezi stresem a metabolismem oocytů v průběhu in vitro maturace

LEKTOR STÁŽE doc. RNDr. Alexandra Rosenbaum Bartková, PhD., MBA
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
MÍSTO STÁŽE Rumburská 89, 277 21 Liběchov
Kvalita oocytů a jejich vývojová kompetence jsou během zrání in vitro (IVM) silně ovlivněny metabolickými a environmentálními podmínkami. Na rozdíl od kontrolovaného folikulárního prostředí in vivo, IVM vystavuje oocyty různému stupni metabolického a oxidačního stresu, který může narušit normální buněčné procesy. Stresory, jako je oxidační nerovnováha, kolísání živin, změny teploty a přetížení lipidů, mění mitochondriální aktivitu, metabolismus lipidů a sacharidů a redoxní homeostázu. Tyto metabolické poruchy ovlivňují produkci ATP, tvorbu ROS a biosyntetické dráhy nezbytné pro meiotickou progresi a cytoplazmatické zrání. Cílem tohoto projektu je zkoumat korelaci mezi stresovými reakcemi a metabolickými změnami v oocytech, které přispívají ke kompetenci oocytů.
Hlavní město PrahaBiologie

Neutrofily na bílkovinné dietě: jak strava mění imunitní reakci při nádoru

LEKTOR STÁŽE Mgr. Veronika Motúzová
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
UPŘESNĚNÍ ČASOVÉ NÁROČNOSTI Některé činnosti vyžadují přítomnost v laboratoři dva po sobě jdoucí dny.
MÍSTO STÁŽE Vídeňská 1083, Praha 4
Strava může ovlivňovat vznik a průběh nádorových onemocnění. Děje se tak mimo jiné prostřednictvím střevních bakterií a látek, které tyto bakterie vytvářejí. Tyto produkty mohou působit na imunitní systém i přímo na nádorové prostředí. Zajímavými hráči ve vývoji nádorů jsou neutrofily, typ bílých krvinek, které jako první reagují na infekce nebo zánět. Cílem stáže bude zjistit, jak strava s vysokým obsahem bílkovin ovlivní látky, které pocházejí ze střevních bakterií v nádorovém prostředí, a zda tyto látky mohou změnit chování neutrofilů. Student/ka se naučí pracovat s myšími vzorky, izolovat buňky a sledovat jejich aktivitu pomocí základních imunologických metod – např. měřením hladin látek, které buňky uvolňují pro komunikaci mezi sebou (pomocí testu ELISA), a sledováním vlastností jednotlivých buněk (pomocí metody průtokové cytometrie). Získané poznatky se stanou součástí disertační práce.

FAQ Nejčastější otázky

Na kolik stáží se můžu přihlásit?

Můžeš si podat více přihlášek na různé stáže. Docházet však můžeš pouze na jednu stáž.

Co když budu přijat/a na více stáží?

Nemohou tě vybrat na více stáží současně, protože hned jak si tě vybere jeden lektor nebo lektorka na svou stáž, tak ostatním zmizíš z výběru.

Kdy se dozvím, jestli jsem byl/a přijat/a?

Přihlašování na stáže je možné pouze do 30. listopadu. Poté si lektoři a lektorky budou z přihlášek vybírat nejvhodnější adepty na svou stáž. Výsledek o přijetí nebo nepřijetí na stáž se dozvíš do konce roku.

Jaké reference mám přiložit k přihlášce?

Reference přikládat nemusíš, ale pomáhají lektorům a lektorkám při rozhodování, koho na stáž ze všech uchazečů nakonec přijmou. Reference mohou být např. diplomy, certifikáty, potvrzení o účasti v SOČ a olympiádách, doporučující dopisy od pedagogů apod. Prostě všechno, čím se chceš pochlubit.

Jakou musím mít úroveň znalostí, abych se mohl/a přihlásit?

Předpoklady jsou někdy uvedeny v anotaci stáže. Většinou lektoři a lektorky neočekávají žádné zvláštní znalosti. Rozhodující je chuť vyzkoušet si něco nového a učit se. Stáže Otevřené vědy jsou příležitostí pro studenty a studentky středních škol a gymnázií, jak získat odbornou praxi. Do motivačního dopisu můžeš napsat, o co konkrétně se zajímáš, co by ses chtěl/a na stáži naučit nebo proč tě dané téma zajímá. 

Můžu se přihlásit, i když budu příští rok maturovat a dokončím střední školu?

Ano, můžeš.

Probíhají stáže i o prázdninách?

Ano, stáže běží po celý rok, tedy i o prázdninách v červenci a srpnu. Vždy ale záleží na konkrétní dohodě s lektorem nebo lektorkou stáže o tom, jak stáž bude probíhat. Stáže mohou probíhat i formou online diskuzí a studia literatury v kombinaci s docházkami do terénu nebo na pracoviště Akademie věd ČR.

Co mám napsat do životopisu?

Na rady a tipy, jak napsat životopis, se podívej třeba TADY.

Jak odevzdat přihlášku na stáž popsanou v angličtině?

Pokud je stáž pojmenovaná a popsána v přehledu v anglickém jazyce, vede ji anglicky mluvící lektor nebo lektorka, který/á tvé přihlášce v českém jazyce nemusí porozumět. Přelož si tedy tvůj životopis a motivační dopis do angličtiny. Přílohy, které nelze přeložit z češtiny, popiš v motivačním dopise.

Od kolika let se můžu na stáž přihlásit?

Stáže Otevřené vědy jsou určené středoškolákům a středoškolačkám od 15 let a rozhodujícím kritériem je věk. Pokud už jsi na střední škole, ale nemáš ještě 15 let, nemůžeme ještě bohužel tvoji přihlášku přijat. Pro všechny studenty a studentky mladší 18 let je nutné se přihlásit se souhlasem zákonného zástupce. Formulář souhlasu je možné stáhnout k vyplnění a podpisu při přihlašování.

Nestihl/a jsem se na stáž přihlásit. Jaké jsou další možnosti?

Doporučujeme ti prostudovat si další informace, aktivity a příležitosti na webech jednotlivých pracovišť Akademie věd ČR.

Jak můžu zvýšit své šance na přijetí?

Doporučujeme ti prostudovat si aktivity a akce na webu pracoviště Akademie věd ČR, o které máš zájem. Určitě navštiv i akce Akademie věd ČR pro veřejnost, například Týden mozku, Veletrh vědy nebo Týden Akademie věd ČR.