Stáže pro středoškoláky

Přehled stáží Akademie věd ČR pro středoškolské studenty v roce 2026
Vědní oblast
Místo
Obor
Ústav AV ČR
Hlavní město PrahaBiochemie

Stanovení katecholaminů v lidské moči kapilární elektroforézou s hmotnostně spektrometrickou detekcí

LEKTOR STÁŽE RNDr. Václav Kašička, CSc.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 32
UPŘESNĚNÍ ČASOVÉ NÁROČNOSTI V průběhu školního roku bude stáž zahrnovat čtyři osmihodinové pracovní směny za měsíc, tj. celkem 32 hodin/měsíc. V průběhu prázdnin bude možno rozsah stáže navýšit až na 96 hodin/měsíc.
MÍSTO STÁŽE Flemingovo náměstí 542/2, 160 00 Praha 6
Katecholaminy jsou významné biologicky aktivní látky působící jako neurotransmitery ve vegetativním nervovém systému i v mozku a jako hormony tvořené ve dřeni nadledvin v reakci těla na stres. Neurotransmitery zajišťují přenos signálů mezi nervovými buňkami a tím i správnou funkci celé nervové soustavy. Mezi nejvýznamnější z nich patří dopamin, který plní zásadní roli v systému odměny, motivace a regulace pohybu. Jeho působení má přímý vliv na prožívání radosti, motivaci k činnosti a také na vznik a udržování návykového chování. Nerovnováha v dopaminergním systému může vést k celé řadě neurologických a psychiatrických onemocnění, včetně Parkinsonovy choroby, schizofrenie nebo částečně i deprese. Kromě toho je dopamin ovlivňován i vnějšími faktory, zejména užíváním psychoaktivních látek, jako jsou alkohol, nikotin, nebo psychotropních látek. Tyto látky mohou významně měnit jeho hladinu a tím ovlivňovat chování i psychický stav člověka. Proto je velmi důležité znát koncentraci dopaminu v těle. Cílem stáže je proto vyvinout novou vysoce citlivou metodu, kapilární elektroforézu s hmotnostně spektrometrickou detekcí, a využit ji pro stanovení dopaminu a dalších katecholaminů (adrenalin, noradrenalin a DOPA) v lidské moči.
Hlavní město PrahaBiochemie

Na lovu nových antibiotik: hledání začíná v genech aktinomycet

LEKTOR STÁŽE Zdeněk Kameník, Ph.D.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
MÍSTO STÁŽE Mikrobiologický ústav AVČR, Videnska 1083, 142 20 Praha 4
Většina známých antibiotik, jako například penicilin, klaritromycin nebo klindamycin, pochází z látek, které vytvářejí mikroorganismy – některé mikroskopické plísně, ale většinu z nich bakterie z rodu aktinomycet. Dlouho se mělo za to, že už jsme objevili vše, co aktinomycety dokážou vyrobit. Dnes však díky moderním genetickým metodám víme, že velká část jejich chemického potenciálu zůstává „uspána“ na úrovni DNA a čeká na své probuzení. V tomto projektu se místo tradičního hledání nových látek pomocí testů biologické aktivity zaměříme na analýzu sekvenovaných genomů aktinomycet. Vybereme kmeny, v jejichž genech jsme objevili „návody“ na tvorbu zajímavých, dosud neznámých sloučenin. Pomocí proteomických metod ověříme, zda jsou tyto biosyntetické dráhy skutečně aktivní, a následně pomocí moderních metabolomických přístupů se pokusíme samotné molekuly objevit a popsat. Projekt nabídne studentům možnost nahlédnout do světa biotechnologie, bioinformatiky a chemické analýzy, kde se spojuje počítačová analýza genomů s laboratorními experimenty. Cílem je ukázat, jak dnešní vědci objevují nové antibiotické a bioaktivní látky, kdy jejich hledání nezačíná v půdě nebo na plesnivém chlebu jako dříve, ale v samotném genetickém kódu mikroorganismů.
Hlavní město PrahaBiofyzika

Studium vlivu kryoprotektiv na plasmolýzu cibule Tradenscantia v procesu mražení a rozmražování

LEKTOR STÁŽE Ing. Karel Pomeisl, Ph.D.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
UPŘESNĚNÍ ČASOVÉ NÁROČNOSTI Hlavní náplní studenta bude příprava vzorků cibule Transdencantia, kryoprotektivních směsí a práce s Rammanovým mikroskopem chlazeným kapalným dusíkem. Samotné experimenty budou vyžadovat po dohodě buď 2 x 4 h měsíčně a nebo 1 x 8 hodin měsíčně podle typu experimentu.
MÍSTO STÁŽE Fyzikální ústav AV ČR, v. v. i. Na Slovance 1999/2 182 00 Praha 8
POZNÁMKA: Stáž je přednostně vhodná pro pečlivé studenty(studentky) se zájmem o přírodní vědy (biologie, biochemie , fyzika), kteří bydlí v Praze.
Úkolem kurzu je seznamení studenta se základními vědními disciplínami potřebnými ve vývoji nových kryoprotektivních materiálů pro kryokonzervaci užitkových rostlin. V rámci tématu se student(ka) bude zabývat studiem vlastností různých materiálů v interakci s vybraným druhem cibule Tradenscantia v procesu jejího mražení a rozmražování pomocí optické kryomikroskopie.
Hlavní město PrahaBiofyzika

Spectroscopic and Microscopic Investigation of Biomolecules and Their Building Blocks

LEKTOR STÁŽE Dr. Valery Andrushchenko
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
UPŘESNĚNÍ ČASOVÉ NÁROČNOSTI Afternoons
MÍSTO STÁŽE Flemingovo namesti 542/2, 16610, Praha 6
Despite the wealth of information already known about DNA, RNA, proteins, and other biomolecules, new and emerging techniques continue to reveal additional insights into these fundamental “building blocks of life.” In our laboratory, we study a wide range of biomolecules using advanced spectroscopic and microscopic methods, including vibrational circular dichroism (VCD), Raman optical activity (ROA), circularly polarized luminescence (CPL), electronic circular dichroism (ECD), magnetic circular dichroism (MCD), infrared absorption (IR), Raman scattering, Raman microscopy, atomic force microscopy (AFM), transmission electron microscopy (TEM), cryo-electron microscopy (cryo-EM) and others. The experimental results are supported and interpreted by advanced computer modeling, which helps us better understand the structure and dynamics of biomolecules and streamlines the analysis of experimental data. Using this broad set of tools, we explore biomolecular structures at various levels of organization, from single molecules to complex supramolecular assemblies. During the internship, students will become familiar with modern spectroscopic and microscopic techniques and their applications in studying biological molecules. The training will also include an introduction to computer modeling of biomolecules and their spectra.
Hlavní město PrahaBiofyzika

Biological Effects of Magnetic Fields and Magnetogenetics

LEKTOR STÁŽE doc. Vitalii Zablotskii, DrSc.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
MÍSTO STÁŽE Na Slovance 1999/2, 18229, Praha 8
POZNÁMKA: in English
This internship introduces students to the interdisciplinary field of magnetobiology, focusing on the biological effects of static magnetic fields and their potential applications in medicine. Participants will gain foundational and advanced knowledge in both physics and biology, exploring how magnetic fields interact with living systems. The program combines theoretical study with hands-on practical work, including opportunities to design and conduct simple experiments. A video introduction is available to help students familiarize themselves with the key concepts and research questions addressed during the internship: https://www.youtube.com/watch?v=Xqlj48STSkQ Applicants are expected to have a solid background in physics, mathematics, and biology.
Středočeský krajBiofyzika

Smart microscopy

LEKTOR STÁŽE Mgr. Aleš Benda, Ph.D.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
UPŘESNĚNÍ ČASOVÉ NÁROČNOSTI Předběžný časový plán je osobní přítomnost každou druhou středu odpoledne (13-17) v BIOCEVu, plus během samotného programování možnost vzdáleného přístupu z domova dle aktuální potřeby.
MÍSTO STÁŽE BIOCEV, Průmyslová 595, 252 50 Vestec, Česká republika
Light microscopy has become one of the most important research tools in modern life science, allowing to image living cells, tissues and small organism with high specificity, resolution and speed. Advances in physics and engineering turned old-fashioned manual microscopes into highly automated sophisticated systems capable of acquiring large and complex data. All the advances paved the way for smart microscopy – an approach that integrates advanced technologies like AI and automation with conventional microscopy to create intelligent, computer-controlled imaging workflows. The goal of the student project is to develop an entry level smart microscopy workflow that would fast screen the whole dish for specific cells of interest, identify them on-the-fly using image analysis tools (classical or AI based) and immediately 3D image them using higher resolution objective and/or perform measurement of local molecular mobility by FRAP. The data acquisition and programing will be done in NIS-Elements software, on a Nikon microscope CSU-W1 and/or iLas 2 ring-TIRF/FRAP (https://imcf.natur.cuni.cz/IMCF/optical-microscopes/). The student will get familiar with basics of fluorescence microscopy and cell cultures, and will mainly work on microscopy hardware programming in JOBS module (visual object based programming) and image analysis GA3 module. More details about NIS-Elements can be found here: https://www.microscope.healthcare.nikon.com/en_EU/products/software/nis-elements. The outcome of the project shall be the automated routine in JOBS with an example of real dataset of hundreds of cells acquired using the routine.
Hlavní město PrahaBiofyzika

Inaktivácia bakteriálnych biofilmov pomocou plazmou-modifikovaných roztokov

LEKTOR STÁŽE Mgr. Barbora Tarabová, Ph.D.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 10
UPŘESNĚNÍ ČASOVÉ NÁROČNOSTI Stáž sa bude konať prezenčne na ÚFP. Odhadovaná náročnosť je 10 hodín mesačne (ideálne 2x mesačne na 5 hodín). Kvôli časovej náročnosti kultivácie biofilmov budú experimenty prebiehať v druhej polovici týždňa (štvrtok-piatok) v dopoludňajších hodinách. V prípade záujmu a časových možností študentov je možné dohodnúť sa na častejších návštevách.
MÍSTO STÁŽE Ústav fyziky plazmatu AV ČR, U Slovanky 1746/1, Praha 8, 182 00
POZNÁMKA: Stáž je vhodná pre 2 študentov/ky a prebieha pod dohľadom dvoch lektorov: Dr. Zuzana Kovaľová, Ph.D. a Mgr. Barbora Tarabová, Ph.D.
Biofilmy predstavujú spoločenstvá baktérií prichytené na povrchoch, ktoré sa chránia proti nepriaznivý okolitým podmienkam vrstvou slizovitej hmoty, tzv. extracelulárnym matrixom. Táto ochrana im spolu s ďalšími sofistikovanými obrannými mechanizmami umožňuje odolávať pôsobeniu antibiotík a bežných dezinfekčných prostriedkov, vďaka čomu predstavujú významný zdravotný aj technologický problém. Nízkoteplotná (studená) plazma a plazmou-modifikované roztoky vďaka svojím antibakteriálnym vlastnostiam predstavujú sľubný nástroj na kontrolu a inaktiváciu biofilmov. Cieľom projektu je skúmať interakcie bakteriálnych biofilmov s tzv. plazmou-modifikovanými klinicky relevantnými roztokmi. Plazmochemické produkty, ktoré vznikajú pri kontakte plazmy s roztokmi, majú silný antibakteriálny účinok, no ich vplyv na biofilmy zatiaľ nebol podrobne preskúmaný. Študenti sa v projekte naučia základné mikrobiologické postupy, ako je kultivácia baktérií a biofilmov. Zoznámia sa s modernými analytickými a fyzikálnymi metódami. Využijeme fluorescenčné farbenie na sledovanie metabolickej aktivity baktérií a zobrazovanie biofilmov. Budeme sledovať elektrické výboje plazmy osciloskopom a analyzovať vznik plazmochemických produktov v roztokoch pomocou absorpčných, fluorometrických a chromatografických metód. Projekt tak študentom umožní zažiť prácu v interdisciplinárnom prostredí na rozhraní fyziky, chémie a biológie a pochopiť, ako možno netradičné prístupy využiť v boji proti mikróbom. Tešia sa na Vás Barbora a Zuzana!
Hlavní město PrahaBiofyzika

Mikroskopie v biomedicínském zobrazování

LEKTOR STÁŽE Ing. Štěpán Kortus, Ph.D.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
UPŘESNĚNÍ ČASOVÉ NÁROČNOSTI Předpokládá se osobní účast na pracovišti 1x měsíčně.
MÍSTO STÁŽE Vídeňská 1083, Praha 4
Jak vypadá svět pod mikroskopem, když se na něj díváme očima moderní vědy? Servisní skupina mikroskopie ÚEM AV ČR otevírá dveře studentům a studentkám, kteří se chtějí naučit pracovat s nejpokročilejšími zobrazovacími technologiemi a pochopit, jak díky nim vznikají nové poznatky o funkci buněk, tkání a nervového systému. Stáž nabídne praktickou zkušenost s moderními metodami světelné fluorescenční mikroskopie i s nástroji pro analýzu obrazu. Student/studentka se seznámí s celým procesem od přípravy vzorků a získávání dat až po jejich zpracování a interpretaci. Tým mikroskopické skupiny tvoří odborníci, kteří zajišťují provoz špičkových systémů přístupných v rámci národní infrastruktury Czech-BioImaging a evropského konsorcia Euro-BioImaging. Stáž tak nabízí jedinečnou příležitost poznat fungování výzkumné infrastruktury, která propojuje vědu, technologii a spolupráci napříč obory. Stáž je určena studentům a studentkám se zájmem o biomedicínu, biofyziku nebo datovou analýzu, kteří chtějí získat konkrétní zkušenosti s experimentální i technickou stránkou vědecké práce.
Hlavní město PrahaBiologie

Jak spolu buňky komunikují: role exozomů v diabetu

LEKTOR STÁŽE Mgr. Monika Křivonosková
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
UPŘESNĚNÍ ČASOVÉ NÁROČNOSTI Student by měl dojíždět na stáž minimálně jednou za měsíc. Ideální je strávit v laboratoři celý pracovní den, protože experimenty jsou většinou časově náročné. Nicméně je možné se podle potřeby domluvit i jinak.
MÍSTO STÁŽE Vídeňská 1083, 142 00 Praha 4
Pankreatické beta buňky, podobně jako další buňky v organismu, produkují malé nanovezikuly označované jako exozomy. Tyto částice odrážejí aktuální stav buňky a prostřednictvím signálních molekul, například microRNA, mohou významně ovlivňovat další buňky i celé orgány. V posledních letech se ukazuje, že exozomy hrají důležitou roli v rozvoji řady onemocnění včetně cukrovky (diabetu mellitu), což z nich činí slibný objekt výzkumu nejen pro základní biologii, ale i pro klinickou praxi. Porozumění jejich funkci může do budoucna přispět k hledání nových diagnostických markerů i terapeutických přístupů. Během stáže se zapojíte do projektu zaměřeného na studium exozomů, které jsou vylučovány pankreatickými ostrůvky a beta buňkami. Zacílíme se na jimi přenášené molekuly, zejména microRNA, a jejich významu ve výlevu inzulinu a v rozvoji diabetu. Vyzkoušíte si práci s buněčnými kulturami, izolaci exozomů pomocí diferenciální ultracentrifugace, jejich charakterizaci metodou NTA a analýzu genové exprese. Získáte tak nejen praktické zkušenosti s moderními metodami základního výzkumu, ale také vhled do analýzy biologických dat a diabetického výzkumu.
Hlavní město PrahaBiologie

Skryté rezervoáry patogeních hub ve volně žijících hlodavcích

LEKTOR STÁŽE Mgr. Adéla Wennrich, Ph.D.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
UPŘESNĚNÍ ČASOVÉ NÁROČNOSTI Časová náročnost projektu je zcela flexibilní a bude stanovena individuálně po dohodě se studentem, včetně možnosti přizpůsobit rozvrh a pracovní plán jeho studijním povinnostem.
MÍSTO STÁŽE Vídeňská 1083, 142 20 Praha 4 - Krč-Praha 4
Volně žijící hlodavci představují významnou, avšak dosud nedostatečně prozkoumanou ekologickou niku pro patogenní houby s potenciálem přenosu na člověka i domácí zvířata. Cílem projektu je identifikovat a charakterizovat skryté rezervoáry patogenních a oportunních hub v populacích hlodavců v různých typech prostředí střední Evropy. Projekt kombinuje kultivační a molekulárně-biologické metody (metabarcoding ITS regionu, sekvenaci markerových genů) s ekologickými a statistickými analýzami, které umožní popsat diverzitu a faktory ovlivňující rozšíření patogenních druhů. Zvláštní pozornost bude věnována keratinolytickým houbám (dermatofytům) rodu Trichophyton jejichž rezervoáry a ekologické vazby zůstávají nejasné. Výsledky projektu přispějí k pochopení ekologie zoonotických hub, k predikci rizik přenosu infekcí a k definování priorit pro veřejné zdraví i ochranu volně žijících živočichů.

FAQ Nejčastější otázky

Na kolik stáží se můžu přihlásit?

Můžeš si podat více přihlášek na různé stáže. Docházet však můžeš pouze na jednu stáž.

Co když budu přijat/a na více stáží?

Nemohou tě vybrat na více stáží současně, protože hned jak si tě vybere jeden lektor nebo lektorka na svou stáž, tak ostatním zmizíš z výběru.

Kdy se dozvím, jestli jsem byl/a přijat/a?

Přihlašování na stáže je možné pouze do 30. listopadu. Poté si lektoři a lektorky budou z přihlášek vybírat nejvhodnější adepty na svou stáž. Výsledek o přijetí nebo nepřijetí na stáž se dozvíš do konce roku.

Jaké reference mám přiložit k přihlášce?

Reference přikládat nemusíš, ale pomáhají lektorům a lektorkám při rozhodování, koho na stáž ze všech uchazečů nakonec přijmou. Reference mohou být např. diplomy, certifikáty, potvrzení o účasti v SOČ a olympiádách, doporučující dopisy od pedagogů apod. Prostě všechno, čím se chceš pochlubit.

Jakou musím mít úroveň znalostí, abych se mohl/a přihlásit?

Předpoklady jsou někdy uvedeny v anotaci stáže. Většinou lektoři a lektorky neočekávají žádné zvláštní znalosti. Rozhodující je chuť vyzkoušet si něco nového a učit se. Stáže Otevřené vědy jsou příležitostí pro studenty a studentky středních škol a gymnázií, jak získat odbornou praxi. Do motivačního dopisu můžeš napsat, o co konkrétně se zajímáš, co by ses chtěl/a na stáži naučit nebo proč tě dané téma zajímá. 

Můžu se přihlásit, i když budu příští rok maturovat a dokončím střední školu?

Ano, můžeš.

Probíhají stáže i o prázdninách?

Ano, stáže běží po celý rok, tedy i o prázdninách v červenci a srpnu. Vždy ale záleží na konkrétní dohodě s lektorem nebo lektorkou stáže o tom, jak stáž bude probíhat. Stáže mohou probíhat i formou online diskuzí a studia literatury v kombinaci s docházkami do terénu nebo na pracoviště Akademie věd ČR.

Co mám napsat do životopisu?

Na rady a tipy, jak napsat životopis, se podívej třeba TADY.

Jak odevzdat přihlášku na stáž popsanou v angličtině?

Pokud je stáž pojmenovaná a popsána v přehledu v anglickém jazyce, vede ji anglicky mluvící lektor nebo lektorka, který/á tvé přihlášce v českém jazyce nemusí porozumět. Přelož si tedy tvůj životopis a motivační dopis do angličtiny. Přílohy, které nelze přeložit z češtiny, popiš v motivačním dopise.

Od kolika let se můžu na stáž přihlásit?

Stáže Otevřené vědy jsou určené středoškolákům a středoškolačkám od 15 let a rozhodujícím kritériem je věk. Pokud už jsi na střední škole, ale nemáš ještě 15 let, nemůžeme ještě bohužel tvoji přihlášku přijat. Pro všechny studenty a studentky mladší 18 let je nutné se přihlásit se souhlasem zákonného zástupce. Formulář souhlasu je možné stáhnout k vyplnění a podpisu při přihlašování.

Nestihl/a jsem se na stáž přihlásit. Jaké jsou další možnosti?

Doporučujeme ti prostudovat si další informace, aktivity a příležitosti na webech jednotlivých pracovišť Akademie věd ČR.

Jak můžu zvýšit své šance na přijetí?

Doporučujeme ti prostudovat si aktivity a akce na webu pracoviště Akademie věd ČR, o které máš zájem. Určitě navštiv i akce Akademie věd ČR pro veřejnost, například Týden mozku, Veletrh vědy nebo Týden Akademie věd ČR.