Stáže pro středoškoláky

Přehled stáží Akademie věd ČR pro středoškolské studenty v roce 2026
Vědní oblast
Místo
Obor
Ústav AV ČR
Jihočeský krajTechnika

Zkonstruuj unikátní přístroj, aneb co umí a jak sestrojit fluxgate magnetometr

LEKTOR STÁŽE Ing. Michal Vlk, Ph.D.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 16
UPŘESNĚNÍ ČASOVÉ NÁROČNOSTI Stáž se bude konat prezenčně (min. 16 hodin měsíčně) na observatoři v Budkově u Prachatic. Výhodné spojení veřejnou dopravou je zejména ze směrů Plzeň, České Budějovice, Český Krumlov, Třeboň, Písek, Strakonice, Vimperk. Výhodou je, že stáž lze absolvovat i během víkendů a prázdnin. V areálu observatoře je možné i přespat a ohřát si jídlo.
MÍSTO STÁŽE Národní geomagnetická observatoř Budkov, GFÚ AV ČR, Budkov 38, 384 22 Vlachovo Březí
POZNÁMKA: Uchazeč/ka by měl/a mít především velký zájem o obvodovou techniku nízkofrekvenčních zařízení a o programování v jazyce C99. Výhodou je studium na SPŠ, zejména slaboproudého oboru, případně navštěvování radioamatérského apod. kroužku. Uchazeč/ka by měl/a bydlet v Jihočeském či ve východní části Plzeňském kraji, aby mohl/a pravidelně dojíždět.
Fluxgate magnetometr značně zjednodušil a zpřesnil měření geomagnetického pole. Používá se v observatorní praxi od konce 30. let 20. století, kdy ho vyvinuli H. Aschenbrenner a G. Goubau. V posledních letech se u tohoto magnetometru začíná používat asymetrické buzení, které dokáže výrazně zmenšit tzv. Barkhausenův šum. Protože takový přístroj stále není komerčně dostupný, pokusíme se společně o jeho konstrukci.
Hlavní město PrahaVědy o Zemi

Large-scale waves in the near-Earth space

LEKTOR STÁŽE Dr Sergii Panasenko
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
MÍSTO STÁŽE Boční II 1401, Praha 141 31
POZNÁMKA: The students should have sufficient language skills to read scientific literature and understand terminology in English.
I am sure you have seen waves on the sea or ocean. I am even more certain you have seen wavy clouds in the sky. But what if I told you that such wave processes almost constantly occur high above, at altitudes of 100 – 500 km, in a region of the atmosphere called the ionosphere. The air is very thin and hot there, so they can propagate over vast distances, moving from the polar areas to the equator and beyond. These waves are invisible to the naked eye, but can be detected using various specialized facilities (ionosondes, global navigation system signal receivers, etc.). The collected data on ionospheric processes is constantly stored in global databases. However, additional, thorough analysis is required to identify wave process signatures and their sources. Your internship can be focused on two main directions. Those interested in atmospheric physics and radio wave propagation will be encouraged to analyze the behavior of waves generated by various sources, study their impact on communications and positioning systems, and attempt to predict the wave process occurrence. Those interested in computer and data science will be involved in writing Python-based software using a number of frameworks and libraries, creating data processing algorithms, and working with open-access scientific databases.
Hlavní město PrahaPaleontologie

Dynamika změn marinních společenstev v okolí významné globální biotické krize (Lau event, Silur)

LEKTOR STÁŽE RNDr. Ladislav Slavík, CSc.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
UPŘESNĚNÍ ČASOVÉ NÁROČNOSTI Předpokládá se časový rozsah asi 8 h měsíčně. Dá se ale počítat i s určitou flexibilitou: některé praktické operace budou vyžadovat více času, jiné možná méně. U vědecké práce však není nikdy času dostatek.
MÍSTO STÁŽE Geologický ústav AVČR, Rozvojová 269, 16500 Praha 6
POZNÁMKA: Stáž je vhodná pro ty, kteří by se přírodovědě chtěli i nadále věnovat.
Skupiny fosilních marinních organismů nám dnes poskytují zejména informace o stáří hornin, paleoprostředí a o podmínkách života v jednotlivých obdobích geologické historie naší planety. Tajemní konodonti (vymizelí mořští strunatci) nám po sobě zanechali mikrofosílie přibližně milimetrových rozměrů a roztodivných tvarů. Relativně rychlé morfologické změny jednotlivých stavebních částic složitého trávicího aparátu těchto mořských organismů v průběhu geologického času nám dnes umožňují se značnou přesností dešifrovat stáří prvohorních mořských usazenin. Změny ve složení společenstev této vůdčí skupiny nám umožňuje pozorovat reakce na významné globální katastrofální události velkých vymírání. Takovou událostí je například Lau Event, který je doprovázen největší uhlíkovou izotopovou anomálií ve fanerozoiku a byl rozeznán v silurských sedimentech pražské synformy. Stážista/ka bude mít možnost účastnit se terénního odběru vzorků v přírodě a získá základní informace o sedimentologii a stratigrafii. Osvojí si chemické zpracování vzorků v laboratoři a naučí se získávat cenný mikroskopický fosilní materiál. Pod mikroskopem bude na základě získaného mikroskopického fosilního materiálu postupně pronikat do tajů silurského světa a hledat souvislosti mezi stratigrafickou úrovní vzorku a jeho relativním stářím. Bude pozorovat změny ve fosilním záznamu ve stratigrafickém úseku v řádu jednoho milionu let. Získané zkušenosti a vědomosti potom využije při práci na vlastním projektu.
Hlavní město PrahaBiochemie

Stanovení katecholaminů v lidské moči kapilární elektroforézou s hmotnostně spektrometrickou detekcí

LEKTOR STÁŽE RNDr. Václav Kašička, CSc.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 32
UPŘESNĚNÍ ČASOVÉ NÁROČNOSTI V průběhu školního roku bude stáž zahrnovat čtyři osmihodinové pracovní směny za měsíc, tj. celkem 32 hodin/měsíc. V průběhu prázdnin bude možno rozsah stáže navýšit až na 96 hodin/měsíc.
MÍSTO STÁŽE Flemingovo náměstí 542/2, 160 00 Praha 6
Katecholaminy jsou významné biologicky aktivní látky působící jako neurotransmitery ve vegetativním nervovém systému i v mozku a jako hormony tvořené ve dřeni nadledvin v reakci těla na stres. Neurotransmitery zajišťují přenos signálů mezi nervovými buňkami a tím i správnou funkci celé nervové soustavy. Mezi nejvýznamnější z nich patří dopamin, který plní zásadní roli v systému odměny, motivace a regulace pohybu. Jeho působení má přímý vliv na prožívání radosti, motivaci k činnosti a také na vznik a udržování návykového chování. Nerovnováha v dopaminergním systému může vést k celé řadě neurologických a psychiatrických onemocnění, včetně Parkinsonovy choroby, schizofrenie nebo částečně i deprese. Kromě toho je dopamin ovlivňován i vnějšími faktory, zejména užíváním psychoaktivních látek, jako jsou alkohol, nikotin, nebo psychotropních látek. Tyto látky mohou významně měnit jeho hladinu a tím ovlivňovat chování i psychický stav člověka. Proto je velmi důležité znát koncentraci dopaminu v těle. Cílem stáže je proto vyvinout novou vysoce citlivou metodu, kapilární elektroforézu s hmotnostně spektrometrickou detekcí, a využit ji pro stanovení dopaminu a dalších katecholaminů (adrenalin, noradrenalin a DOPA) v lidské moči.
Hlavní město PrahaBiofyzika

Studium vlivu kryoprotektiv na plasmolýzu cibule Tradenscantia v procesu mražení a rozmražování

LEKTOR STÁŽE Ing. Karel Pomeisl, Ph.D.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
UPŘESNĚNÍ ČASOVÉ NÁROČNOSTI Hlavní náplní studenta bude příprava vzorků cibule Transdencantia, kryoprotektivních směsí a práce s Rammanovým mikroskopem chlazeným kapalným dusíkem. Samotné experimenty budou vyžadovat po dohodě buď 2 x 4 h měsíčně a nebo 1 x 8 hodin měsíčně podle typu experimentu.
MÍSTO STÁŽE Fyzikální ústav AV ČR, v. v. i. Na Slovance 1999/2 182 00 Praha 8
POZNÁMKA: Stáž je přednostně vhodná pro pečlivé studenty(studentky) se zájmem o přírodní vědy (biologie, biochemie , fyzika), kteří bydlí v Praze.
Úkolem kurzu je seznamení studenta se základními vědními disciplínami potřebnými ve vývoji nových kryoprotektivních materiálů pro kryokonzervaci užitkových rostlin. V rámci tématu se student(ka) bude zabývat studiem vlastností různých materiálů v interakci s vybraným druhem cibule Tradenscantia v procesu jejího mražení a rozmražování pomocí optické kryomikroskopie.
Hlavní město PrahaBiofyzika

Spectroscopic and Microscopic Investigation of Biomolecules and Their Building Blocks

LEKTOR STÁŽE Dr. Valery Andrushchenko
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
UPŘESNĚNÍ ČASOVÉ NÁROČNOSTI Afternoons
MÍSTO STÁŽE Flemingovo namesti 542/2, 16610, Praha 6
Despite the wealth of information already known about DNA, RNA, proteins, and other biomolecules, new and emerging techniques continue to reveal additional insights into these fundamental “building blocks of life.” In our laboratory, we study a wide range of biomolecules using advanced spectroscopic and microscopic methods, including vibrational circular dichroism (VCD), Raman optical activity (ROA), circularly polarized luminescence (CPL), electronic circular dichroism (ECD), magnetic circular dichroism (MCD), infrared absorption (IR), Raman scattering, Raman microscopy, atomic force microscopy (AFM), transmission electron microscopy (TEM), cryo-electron microscopy (cryo-EM) and others. The experimental results are supported and interpreted by advanced computer modeling, which helps us better understand the structure and dynamics of biomolecules and streamlines the analysis of experimental data. Using this broad set of tools, we explore biomolecular structures at various levels of organization, from single molecules to complex supramolecular assemblies. During the internship, students will become familiar with modern spectroscopic and microscopic techniques and their applications in studying biological molecules. The training will also include an introduction to computer modeling of biomolecules and their spectra.
Hlavní město PrahaBiofyzika

Biological Effects of Magnetic Fields and Magnetogenetics

LEKTOR STÁŽE doc. Vitalii Zablotskii, DrSc.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
MÍSTO STÁŽE Na Slovance 1999/2, 18229, Praha 8
POZNÁMKA: in English
This internship introduces students to the interdisciplinary field of magnetobiology, focusing on the biological effects of static magnetic fields and their potential applications in medicine. Participants will gain foundational and advanced knowledge in both physics and biology, exploring how magnetic fields interact with living systems. The program combines theoretical study with hands-on practical work, including opportunities to design and conduct simple experiments. A video introduction is available to help students familiarize themselves with the key concepts and research questions addressed during the internship: https://www.youtube.com/watch?v=Xqlj48STSkQ Applicants are expected to have a solid background in physics, mathematics, and biology.
Hlavní město PrahaBiologie

Jak spolu buňky komunikují: role exozomů v diabetu

LEKTOR STÁŽE Mgr. Monika Křivonosková
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
UPŘESNĚNÍ ČASOVÉ NÁROČNOSTI Student by měl dojíždět na stáž minimálně jednou za měsíc. Ideální je strávit v laboratoři celý pracovní den, protože experimenty jsou většinou časově náročné. Nicméně je možné se podle potřeby domluvit i jinak.
MÍSTO STÁŽE Vídeňská 1083, 142 00 Praha 4
Pankreatické beta buňky, podobně jako další buňky v organismu, produkují malé nanovezikuly označované jako exozomy. Tyto částice odrážejí aktuální stav buňky a prostřednictvím signálních molekul, například microRNA, mohou významně ovlivňovat další buňky i celé orgány. V posledních letech se ukazuje, že exozomy hrají důležitou roli v rozvoji řady onemocnění včetně cukrovky (diabetu mellitu), což z nich činí slibný objekt výzkumu nejen pro základní biologii, ale i pro klinickou praxi. Porozumění jejich funkci může do budoucna přispět k hledání nových diagnostických markerů i terapeutických přístupů. Během stáže se zapojíte do projektu zaměřeného na studium exozomů, které jsou vylučovány pankreatickými ostrůvky a beta buňkami. Zacílíme se na jimi přenášené molekuly, zejména microRNA, a jejich významu ve výlevu inzulinu a v rozvoji diabetu. Vyzkoušíte si práci s buněčnými kulturami, izolaci exozomů pomocí diferenciální ultracentrifugace, jejich charakterizaci metodou NTA a analýzu genové exprese. Získáte tak nejen praktické zkušenosti s moderními metodami základního výzkumu, ale také vhled do analýzy biologických dat a diabetického výzkumu.
Hlavní město PrahaBiologie

Skryté rezervoáry patogeních hub ve volně žijících hlodavcích

LEKTOR STÁŽE Mgr. Adéla Wennrich, Ph.D.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
UPŘESNĚNÍ ČASOVÉ NÁROČNOSTI Časová náročnost projektu je zcela flexibilní a bude stanovena individuálně po dohodě se studentem, včetně možnosti přizpůsobit rozvrh a pracovní plán jeho studijním povinnostem.
MÍSTO STÁŽE Vídeňská 1083, 142 20 Praha 4 - Krč-Praha 4
Volně žijící hlodavci představují významnou, avšak dosud nedostatečně prozkoumanou ekologickou niku pro patogenní houby s potenciálem přenosu na člověka i domácí zvířata. Cílem projektu je identifikovat a charakterizovat skryté rezervoáry patogenních a oportunních hub v populacích hlodavců v různých typech prostředí střední Evropy. Projekt kombinuje kultivační a molekulárně-biologické metody (metabarcoding ITS regionu, sekvenaci markerových genů) s ekologickými a statistickými analýzami, které umožní popsat diverzitu a faktory ovlivňující rozšíření patogenních druhů. Zvláštní pozornost bude věnována keratinolytickým houbám (dermatofytům) rodu Trichophyton jejichž rezervoáry a ekologické vazby zůstávají nejasné. Výsledky projektu přispějí k pochopení ekologie zoonotických hub, k predikci rizik přenosu infekcí a k definování priorit pro veřejné zdraví i ochranu volně žijících živočichů.
Hlavní město PrahaBiologie

Cílené odstranění senescentních buněk po protinádorové léčbě

LEKTOR STÁŽE Mgr. David Ryšánek, Ph.D.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
MÍSTO STÁŽE Ústav molekulární genetiky AV ČR, v. v. i., Vídeňská 1083, 142 20 Praha 4
Počet pacientů, kteří přežili rakovinu, se z důvodu účinnější léčby v posledních letech výrazně zvýšil. Bohužel nežádoucím účinkem léčby bývá např. slabost, sarkopenie, kognitivní poruchy a další nemoci a postižení související většinou se stářím. Tyto projevy se objevují mnohem dříve než u podobně starých lidí, a proto se tento jev popisuje jako zrychlené stárnutí. Jedním z důvodů je, že v důsledku léčby radioterapií a chemoterapií vznikají tzv. senescentní buňky, a to jak z nádorových buněk, tak i z normálních zdravých buněk. Tyto senescentní buňky mají poškozenou DNA, což vede k tomu, že se buňky přestávají dělit, ztratí svoji původní funkci. Jedním z patologických projevů senescentních buněk je sekrece prozánětlivých látek, což vede k rozvoji chronického zánětu a s tím spojených nemocí. Z těchto důvodů je potřeba nalézt látky, které by dokázaly selektivně odstranit senescentní buňky nebo aspoň potlačit jejich nežádoucí efekty. Studenti se naučí kultivovat lidské buňky, testovat různá chemoterapeutika pro indukci senescentních buněk, detekovat charakteristické znaky senescentních buněk, jako je poškození DNA pomocí imunofluorescenčního barvení a testovat nové látky pro navození buněčné smrti u senescentních buněk.

FAQ Nejčastější otázky

Na kolik stáží se můžu přihlásit?

Můžeš si podat více přihlášek na různé stáže. Docházet však můžeš pouze na jednu stáž.

Co když budu přijat/a na více stáží?

Nemohou tě vybrat na více stáží současně, protože hned jak si tě vybere jeden lektor nebo lektorka na svou stáž, tak ostatním zmizíš z výběru.

Kdy se dozvím, jestli jsem byl/a přijat/a?

Přihlašování na stáže je možné pouze do 30. listopadu. Poté si lektoři a lektorky budou z přihlášek vybírat nejvhodnější adepty na svou stáž. Výsledek o přijetí nebo nepřijetí na stáž se dozvíš do konce roku.

Jaké reference mám přiložit k přihlášce?

Reference přikládat nemusíš, ale pomáhají lektorům a lektorkám při rozhodování, koho na stáž ze všech uchazečů nakonec přijmou. Reference mohou být např. diplomy, certifikáty, potvrzení o účasti v SOČ a olympiádách, doporučující dopisy od pedagogů apod. Prostě všechno, čím se chceš pochlubit.

Jakou musím mít úroveň znalostí, abych se mohl/a přihlásit?

Předpoklady jsou někdy uvedeny v anotaci stáže. Většinou lektoři a lektorky neočekávají žádné zvláštní znalosti. Rozhodující je chuť vyzkoušet si něco nového a učit se. Stáže Otevřené vědy jsou příležitostí pro studenty a studentky středních škol a gymnázií, jak získat odbornou praxi. Do motivačního dopisu můžeš napsat, o co konkrétně se zajímáš, co by ses chtěl/a na stáži naučit nebo proč tě dané téma zajímá. 

Můžu se přihlásit, i když budu příští rok maturovat a dokončím střední školu?

Ano, můžeš.

Probíhají stáže i o prázdninách?

Ano, stáže běží po celý rok, tedy i o prázdninách v červenci a srpnu. Vždy ale záleží na konkrétní dohodě s lektorem nebo lektorkou stáže o tom, jak stáž bude probíhat. Stáže mohou probíhat i formou online diskuzí a studia literatury v kombinaci s docházkami do terénu nebo na pracoviště Akademie věd ČR.

Co mám napsat do životopisu?

Na rady a tipy, jak napsat životopis, se podívej třeba TADY.

Jak odevzdat přihlášku na stáž popsanou v angličtině?

Pokud je stáž pojmenovaná a popsána v přehledu v anglickém jazyce, vede ji anglicky mluvící lektor nebo lektorka, který/á tvé přihlášce v českém jazyce nemusí porozumět. Přelož si tedy tvůj životopis a motivační dopis do angličtiny. Přílohy, které nelze přeložit z češtiny, popiš v motivačním dopise.

Od kolika let se můžu na stáž přihlásit?

Stáže Otevřené vědy jsou určené středoškolákům a středoškolačkám od 15 let a rozhodujícím kritériem je věk. Pokud už jsi na střední škole, ale nemáš ještě 15 let, nemůžeme ještě bohužel tvoji přihlášku přijat. Pro všechny studenty a studentky mladší 18 let je nutné se přihlásit se souhlasem zákonného zástupce. Formulář souhlasu je možné stáhnout k vyplnění a podpisu při přihlašování.

Nestihl/a jsem se na stáž přihlásit. Jaké jsou další možnosti?

Doporučujeme ti prostudovat si další informace, aktivity a příležitosti na webech jednotlivých pracovišť Akademie věd ČR.

Jak můžu zvýšit své šance na přijetí?

Doporučujeme ti prostudovat si aktivity a akce na webu pracoviště Akademie věd ČR, o které máš zájem. Určitě navštiv i akce Akademie věd ČR pro veřejnost, například Týden mozku, Veletrh vědy nebo Týden Akademie věd ČR.