Stáže pro středoškoláky

Přehled stáží Akademie věd ČR pro středoškolské studenty v roce 2026
Vědní oblast
Místo
Obor
Ústav AV ČR
Hlavní město PrahaFyzika

AI4Science: Strojového učení ve výpočetní fotochemii

LEKTOR STÁŽE Mgr. Jakub Martinka
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
UPŘESNĚNÍ ČASOVÉ NÁROČNOSTI Časová náročnost se odvíjí od stanoveného cíle, mimo základní náročnost 8 h/měsíc je možné pracovat vzdáleně dle uvážení stážisty/ky.
MÍSTO STÁŽE Dolejškova 2155/3, 182 00 Praha 8
POZNÁMKA: Pro stáž je vhodné mít vlastní notebook. Mimo osobní konzultace na ústavu je možné pracovat také vzdáleně z domova.
Umělá inteligence a strojové učení jsou již neoddělitelnou součástí našeho každodenního života - od velkých jazykových modelů, přes generování obrázků až po aplikace nabízející virtuální obsah (videa, hudba, atd.). Vědecká práce není výjimkou, a tak se nabízí široké spektrum nových metod a modelů, které nám usnadňují porozumění základním fyzikálním procesům v chemických systémech, a to pomocí počítačových simulací. Ty jsou často založeny na aproximacích kvantové mechaniky, což výrazně omezuje velikost molekul, které můžeme běžně studovat - čím větší molekula, tím delší výpočet. Při zkoumání interakcí molekul se světlem je navíc potřeba velké množství takových výpočtů, což ze strojového učení dělá ideální nástroj pro posunutí současných limitů výpočetní chemie. Během této stáže se stážista/ka naučí pracovat se základními programy kvantové chemie a používat programovací jazyk Python k trénování modelů a analýze dat. Cílem bude ověřit přesnost modelů strojového učení a jejich použitelnost pro počítačové simulace fotochemických procesů. Konkrétní projekt může být přizpůsoben schopnostem a zájmům, jelikož stáž kombinuje různé obory - chemii, fyziku a IT.
Hlavní město PrahaChemie

Subnanometrové klastry jako vysoce účinné katalyzátory

LEKTOR STÁŽE Petr Vítek
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
MÍSTO STÁŽE Dolejškova 2155/3, 182 00 Praha 8, Česká republika
Katalyzátory dnes představují neodmyslitelnou součást chemického průmyslu, jelikož výrazně snižují energetickou náročnost při chemických syntézách. V průmyslu převládá heterogenní katalýza, u které se nejčastěji využívají vzácné kovy jako platina, palladium nebo ruthenium. Tyto prvky se na Zemi vyskytují jen ve velmi nízkých koncentracích, a jejich těžba i zpracování představuje značnou ekologickou zátěž. To je důvod, proč se v současnosti vědci zabývají návrhem nových katalyzátorů, kde tyto kovy budou nahrazeny jinými materiály. Jednou z možností jsou klastry tvořené z hojně se vyskytujících kovů, jako je železo, nikl, měď atd. Klastry mají díky své subnanometrové velikosti odlišné vlastnosti od makroskopického materiálu. Například makroskopické zlato je velice špatný katalyzátor, jelikož se nechce účastnit chemických reakcí, ale klastry zlata vykazují vysokou katalytickou aktivitu. Během této stáže se dozvíš, jak se připravují nanokatalyzátory tvořené z subnanomentrových klastrů. Zkusíš si otestovat připravené katalyzátory v naší aparatuře pro testování katalytické aktivity. V průběhu měření se seznámíš s hmotnostním spektrometrem, který využíváme k monitorování průběhu reakce. Naučíš se také, jak analyzovat data z hmotnostního spektrometru a dalších přístrojů, které jsou součástí aparatury.
Hlavní město PrahaChemie

Analýza produktů katalytických reakcí

LEKTOR STÁŽE Mgr. Michal Horáček, Ph.D.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
UPŘESNĚNÍ ČASOVÉ NÁROČNOSTI Časová náročnost stáže vychází z aktuálního průběhu experimentů. Přípravu vzorků a katalytických experimentů je potřeba provádět prezenčně v laboratoři. Zpracování naměřených spekter je možné provádět i distančně.
MÍSTO STÁŽE Ústav fyzikální chemie J. Heyrovského AVČR, v.v.i., Dolejškova 2155/3, 18223 Praha
Katalytické reakce (reakce umožněné malým množstvím přidaného „katalyzátoru“) jsou dnes neodmyslitelnou součástí našich životů. Tyto reakce cyklicky proměňují výchozí látky na požadované produkty. Produkty takových reakcí je potřeba v průběhu reakce a po jejím ukončení identifikovat a podrobně analyzovat. Důležité je zjistit jaké produkty vznikají, v jakém množství a podle toho upravovat podmínky reakcí. Pro tuto analýzu se využívají nejrůznější spektroskopické techniky jako jsou plynová chromatografie, hmotnostní spektrometrie a nukleární magnetická rezonance. V laboratoři Molekulární katalýzy se v současné době zaměřujeme na studium katalytických reakcí kationtových komplexů kovů IV. skupiny periodické tabulky (titanu, zirkonia a hafnia) s organickými molekulami obsahujícími násobné vazby. Stáž je zaměřená na analýzu reálných produktů studovaných reakcí. V rámci stáže se naučíš, jak připravit vzorky pro měření a co je možné z naměřených spekter vyčíst za informace. V případě zájmu je možné se také podílet na provádění vlastních katalytických experimentů, přípravě katalyzátorů a ladění experimentálních podmínek reakcí.
Hlavní město PrahaChemie

Experimentováním v EDU laboratoři tě naučíme kreativně učit chemii

LEKTOR STÁŽE Ing. Květoslava Stejskalová, CSc.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
UPŘESNĚNÍ ČASOVÉ NÁROČNOSTI Stáž probíhá jeden celý den v měsíci - 8 hodin.
MÍSTO STÁŽE ÚFCH J. Heyrovského -Dolejškova 2155/3, Praha 8
Stáž je didaktická a částečně také učí stážistu, jak chemii popularizovat. Stáž je vhodná pro zájemce/kyni o chemii, který by v budoucnu rád/ráda své znalosti a dovednosti předával dětem/žákům ZŠ jako učitel či jako lektor mimoškolních aktivit v přírodovědných kroužcích. Chcete se učit chemii zábavněji a srozumitelněji, než je obvyklé? Naučíme vás nejen dělat z vašeho pohledu "zábavné" experimenty, ale, a to především, pochopit, o jaký princip či jev se jedná a budete se učit, jak toto vše předat srozumitelně dále. Není nic horšího, než kantor, který stojí před popsanou tabulí a hledá místo na poslední rovnici nebo ten, který promítá jeden slide za druhým plný textu….. Studenti opisují a opisují (a fotí na tablety), pak se biflují a biflují (bez toho, že něčemu rozumí) a po písemce či zkoušení vše zapomenou. A chemie - stává se pro ně stále více neoblíbenou disciplínou, pro některé dokonce noční můrou. U nás nabízíme efektivní způsob příjmu znalostí: protože jsme vědci, tak učíme tím, co umíme dokonale – experimentem, který dokonale vysvětlíme a pomocí něhož popíšeme daný jev/skutečnost. Naši stážisté se v programu stáží seznámí se zajímavými chemickými tématy jak po stránce teoretické, tak hlavně, jak dané téma uchopit experimentálně. Naše didaktická stáž je naučí, či zdokonalí, jak sestavit rozumný experiment, aby podpořil teoretickou výuku a učinil ji nejen pochopitelnou a stravitelnou, ba co víc inspirující- záživnou - neodolatelnou. Budeš s námi experimentovat, navrhovat pokusy na různá témata a zkoušet si učit žáky ZŠ formou workshopů (výuka v ústavu, na kroužku apod.) a třeba jednou rozšíříš řídnoucí řady kantorů, co boj s byrokracií a nesmyslnou legislativou plnou zákazů nevzdali a do svých hodin stále nějaké ty experimenty zařazují.
Hlavní město PrahaChemie

Fluorescenční zlaté nanoklastry: zlaté nanokuličky s velkými schopnostmi

LEKTOR STÁŽE Mgr. Zbigniew Zawada, Ph.D.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 16
UPŘESNĚNÍ ČASOVÉ NÁROČNOSTI Vzhledem k tomu, že budeš provádět i organickou syntézu, bude potřeba využít delších časových úseků v celku (minimalně 4 h). Budeš-li mít zájem, počet hodin bude možné navýšit.
MÍSTO STÁŽE Dolejškova 2155/3, 182 00 Praha 8
Není zlato jako zlato – místo masivního kovu existuje i nanozlato v podobě drobných kuliček o velikosti do 3 nm, kterým říkáme nanoklastry; speciální molekuly jim brání srůstat do větších částic a také je stabilizují. Ve srovnání se zlatem, mají nanoklastry úplně jiné vlastnosti, jako je výrazná fluorescence nebo schopnost fungovat jako katalyzátory. Stáž je zaměřená na přípravu a studium fluorescenčních zlatých nanoklastrů stabilizovaných organickými ligandy. Seznámíš se s tím, jak připravovat jednoduché organické ligandy, jak vznikají zlaté nanoklastry a jak se měří jejich fluorescenční spektra. Budeš se podílet na přípravě vybraných ligandů a vzorků zlatých nanoklastrů a na měření jejich fluorescenčních spekter. Pokud tě baví chemie, molekuly, moderní materiály a láká tě vyzkoušet si skutečný laboratorní výzkum s podporou zkušeného vědce, tahle stáž je přesně pro tebe.
Hlavní město PrahaChemie

Studium redoxních vlastností léčiv

LEKTOR STÁŽE doc. Magdalena Hromadová, PhD.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
UPŘESNĚNÍ ČASOVÉ NÁROČNOSTI V ideálním případě je vhodné uskutečnit stáž v blocích po 8 hodinách, tj. po dohodě vždy jeden den v měsíci.
MÍSTO STÁŽE Ústav fyzikální chemie AVČR, v.v.i., Dolejškova 2155/3, 18223 Praha
Seznámíš se se základními technikami studia elektrochemických vlastností vybraného léčiva. Léčiva často účinkují právě v důsledku jejich poměrně jednoduché oxidace nebo redukce na radikály. Naučíš se správně měřit cyklické voltamogramy a vyhodnotit informace, které je z nich možné získat. V případě úspěšného pochopení tohoto procesu je možnost postoupit k spektroelektrochemickým měřením, která představují kombinaci elektrochemie se spektroskopií, v případě této konkrétní stáže s UV-Vis spektroskopií.
Hlavní město PrahaChemie

Tetrazenové komplexy ruthenia - nové možnosti využití v katalýze a medicíně

LEKTOR STÁŽE Jiří Pinkas
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
UPŘESNĚNÍ ČASOVÉ NÁROČNOSTI Vzhledem k syntetické povaze práce je nezbytné, aby stáž probíhala ve formě celých dnů (tj. 8 hodin najednou) či odpolední (po 4 hodinách).
MÍSTO STÁŽE Ústav fyzikální chemie J. Heyrovského AV ČR, v. v. i.; Dolejškova 2155/3, 182 00 Praha 8
POZNÁMKA: Stáž je vhodná pro studenty kteří se nebojí ušpinit si plášť
V naší laboratoři jsme vyvinuli jednoduchý způsob přípravy rutheniových komplexů stabilizovaných tetrazenovým ligandem. Ukázalo se, že dokážou velmi účinně ničit rakovinové buňky (např. rakoviny prsu a vaječníků). Některé z nich jsou dokonce několikanásobně účinnější než klinicky užívané léčivo Cisplatina. Během stáže se zapojíš do výzkumu, který zkoumá další využití těchto sloučenin – konkrétně jejich schopnost urychlovat chemické reakce (katalýzu), například při hydrosilylaci nebo hydrogenaci. Tvým úkolem bude pomoci vypracovat metodiku k zakotvení tohoto typu komplexů na povrch anorganických materiálů a otestovat jejich katalytickou aktivitu. Naše stáž ti nabídne možnost nahlédnout do skutečného chemického výzkumu, naučit se některé laboratorní techniky a porozumět tomu, jak se z teoretických poznatků rodí nové materiály s praktickým využitím v medicíně i průmyslu.

FAQ Nejčastější otázky

Na kolik stáží se můžu přihlásit?

Můžeš si podat více přihlášek na různé stáže. Docházet však můžeš pouze na jednu stáž.

Co když budu přijat/a na více stáží?

Nemohou tě vybrat na více stáží současně, protože hned jak si tě vybere jeden lektor nebo lektorka na svou stáž, tak ostatním zmizíš z výběru.

Kdy se dozvím, jestli jsem byl/a přijat/a?

Přihlašování na stáže je možné pouze do 30. listopadu. Poté si lektoři a lektorky budou z přihlášek vybírat nejvhodnější adepty na svou stáž. Výsledek o přijetí nebo nepřijetí na stáž se dozvíš do konce roku.

Jaké reference mám přiložit k přihlášce?

Reference přikládat nemusíš, ale pomáhají lektorům a lektorkám při rozhodování, koho na stáž ze všech uchazečů nakonec přijmou. Reference mohou být např. diplomy, certifikáty, potvrzení o účasti v SOČ a olympiádách, doporučující dopisy od pedagogů apod. Prostě všechno, čím se chceš pochlubit.

Jakou musím mít úroveň znalostí, abych se mohl/a přihlásit?

Předpoklady jsou někdy uvedeny v anotaci stáže. Většinou lektoři a lektorky neočekávají žádné zvláštní znalosti. Rozhodující je chuť vyzkoušet si něco nového a učit se. Stáže Otevřené vědy jsou příležitostí pro studenty a studentky středních škol a gymnázií, jak získat odbornou praxi. Do motivačního dopisu můžeš napsat, o co konkrétně se zajímáš, co by ses chtěl/a na stáži naučit nebo proč tě dané téma zajímá. 

Můžu se přihlásit, i když budu příští rok maturovat a dokončím střední školu?

Ano, můžeš.

Probíhají stáže i o prázdninách?

Ano, stáže běží po celý rok, tedy i o prázdninách v červenci a srpnu. Vždy ale záleží na konkrétní dohodě s lektorem nebo lektorkou stáže o tom, jak stáž bude probíhat. Stáže mohou probíhat i formou online diskuzí a studia literatury v kombinaci s docházkami do terénu nebo na pracoviště Akademie věd ČR.

Co mám napsat do životopisu?

Na rady a tipy, jak napsat životopis, se podívej třeba TADY.

Jak odevzdat přihlášku na stáž popsanou v angličtině?

Pokud je stáž pojmenovaná a popsána v přehledu v anglickém jazyce, vede ji anglicky mluvící lektor nebo lektorka, který/á tvé přihlášce v českém jazyce nemusí porozumět. Přelož si tedy tvůj životopis a motivační dopis do angličtiny. Přílohy, které nelze přeložit z češtiny, popiš v motivačním dopise.

Od kolika let se můžu na stáž přihlásit?

Stáže Otevřené vědy jsou určené středoškolákům a středoškolačkám od 15 let a rozhodujícím kritériem je věk. Pokud už jsi na střední škole, ale nemáš ještě 15 let, nemůžeme ještě bohužel tvoji přihlášku přijat. Pro všechny studenty a studentky mladší 18 let je nutné se přihlásit se souhlasem zákonného zástupce. Formulář souhlasu je možné stáhnout k vyplnění a podpisu při přihlašování.

Nestihl/a jsem se na stáž přihlásit. Jaké jsou další možnosti?

Doporučujeme ti prostudovat si další informace, aktivity a příležitosti na webech jednotlivých pracovišť Akademie věd ČR.

Jak můžu zvýšit své šance na přijetí?

Doporučujeme ti prostudovat si aktivity a akce na webu pracoviště Akademie věd ČR, o které máš zájem. Určitě navštiv i akce Akademie věd ČR pro veřejnost, například Týden mozku, Veletrh vědy nebo Týden Akademie věd ČR.