Stáže pro středoškoláky

Přehled stáží Akademie věd ČR pro středoškolské studenty v roce 2025
Vědní oblast
Místo
Obor
Ústav AV ČR
Jihomoravský krajGeografie

Earthcaching jako nástroj popularizace věd o Zemi

LEKTOR STÁŽE RNDr. Jakub Trojan, MSc, Ph.D.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
MÍSTO STÁŽE Drobného 28, 602 00 Brno
Cílem stáže je prostřednictvím hry geocaching (zejména její části earthcaching) připravit popularizační aktivity pro veřejnost, které by hravou formou přitáhly zájemce o vědy o Zemi. Součástí bude praktický návrh earthcache a eventu, který by nejen informoval o relevantních geovědních oborech, ale pomohl i s výzkumem založeným na principu občanské vědy.
Celá ČRVědy o Zemi

Vyfoť si a prozkoumej bouři

LEKTOR STÁŽE RNDr. Petr Zacharov, Ph.D.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
UPŘESNĚNÍ ČASOVÉ NÁROČNOSTI Vzhledem k tomu, že se nejedná o laboratorní práci, probíhá stáž formou instruktážních videí na téma fyziky bouří a bouřek, jejich měření a předpovědi. Praktická část spočívá ve focení oblačnosti a hlavně bouří v terénu, k nejzajímavějšímu úlovku prozkoumáme dostupná data z předpovědi a měření.
MÍSTO STÁŽE ÚFA AV ČR, Boční II 1401, 141 00 Praha 4 - Spořilov
POZNÁMKA: Předpokládá se zapojení studentů alespoň do některé popularizační akce ÚFA v Praze, např. Den Země (duben), Veletrh vědy (červen) nebo Týden Akademie věd (listopad). V rámci akce se student seznámí s jednoduchými pokusy demonstrujícími konvektivní oblačnost.
Bouřky fascinují lidstvo od nepaměti svojí tajemnou krásou, potenciálním nebezpečím, ale i ztíženou předpověditelností. Zkuste se stát lovcem bouřek - sledovat předpověď počasí a radarová nebo satelitní měření a v terénu si pak vyfotit krásnou letní bouři. Studenti se seznámí s konvektivními bouřemi, s jejich projevy a prozkoumají svoji ulovenou bouři.
STÁŽISTÉ Jana Biedermanová, Jan Sikora, Ella Wilsonová
Jihomoravský krajBiologie

Evoluce mimetických vajec kukačky obecné (Cuculus canorus)

LEKTOR STÁŽE Mgr. Michal Šulc, Ph.D.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
UPŘESNĚNÍ ČASOVÉ NÁROČNOSTI Práce bude probíhat na vlastním počítači a bude zahrnovat 1) přečtení několika málo zásadních vědeckých článků, 2) analýzu fotografií v jednoduchém programu. Předpokládaná doba strávená prací bude minimálně 8 hodin. Další detaily budou záležet na domluvě se studentem.
MÍSTO STÁŽE Ústav biologie obratlovců AV ČR, Květná 8, Brno, 60300
POZNÁMKA: Stáž bude probíhat z velké části samostatně a formou pravidelné online komunikace se mnou, protože nyní bydlím v cizině. Od dubna do července ale budu pracovat v terénu na jižní Moravě, kdy se se studentem budeme moct potkávat osobně.
Kukačka obecná (Cuculus canorus) je ptačí druh s velice zajímavou hnízdní strategií – nestaví si vlastní hnízdo, ale místo toho snáší svá vejce do hnízd jiných druhů. Této jedinečné rozmnožovací strategii říkáme hnízdní parazitizmus. Aby hostitel nepoznal podvržené kukaččí vejce, vyvinula se u kukaček v průběhu evoluce mimetická vejce, tedy taková, která se výrazně podobají vejcím hostitelů. Stejně tak se i hostitelům mění v průběhu evoluce vzhled jejich vajec, aby pro ně naopak bylo snazší vejce kukaček rozpoznat. Rákosník velký (Acrocephalus arundinaceus) je nejčastějším hostitelským druhem kukačky obecné v České republice, který hnízdí v hojném počtu na jižní Moravě na rybnících poblíž Hodonína a Mutěnic. Na této unikátní lokalitě probíhá náš výzkum hnízdního parazitismu již více jak 20 let. Za tuto dobu jsme vyfotili mnoho snůšek rákosníků parazitovaných kukačkou a stážista tedy bude mít jedinečnou příležitost otestovat, zda se vejce hostitele a parazita v průběhu let změnila, a zda je dnes míra mimikry kukaččích vajec dokonalejší než v minulosti. Student se naučí používat jednoduchý program na analýzu zbarvení a skvrnitosti vajec a bude mít šanci si také vyzkoušet terénní výzkum na jižní Moravě.
STÁŽISTÉ Alexandra Kreminová, Vít Kutáček, Teodora Škrabánková
Jihomoravský krajBotanika

Mikroskopování rozsivek z minerálních pramenů CHKO Slavkovský les ve světelném a elektronovém mikroskopu

LEKTOR STÁŽE Mgr. Markéta Fránková, Ph.D.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
UPŘESNĚNÍ ČASOVÉ NÁROČNOSTI Časovou náročnost a také termín stáže přizpůsobím přihlášeným stážistům. Nemám žádné konkrétní pensum vzorků/snímků, které by bylo potřeba udělat.
MÍSTO STÁŽE Lidická 25/27 Brno 602 00
POZNÁMKA: Budu ráda, když se přihlásí stážista/stážisté, které zajímá příroda a nauka o ní. Plusem je, pokud je adept technicky zdatný a umí např. upravovat fotografie a sestavovat fototabule. Není to ale podmínkou. Hlavní je, aby se hlásili nadšení, pracovití, spolehliví a zodpovědní studenti.
Náplní stáže bude zejména fotodokumentace rozsivek, což jsou jednobunečné řasy s křemičitými schránkami, jež mají různé tvary a ornamentaci. Věnovat se budeme rozsivkám z minerálních pramenů CHKO Slavkovský les a to jak recentním, tak fosilním. Budu ráda, pokud se stážisté zapojí i do popularizace v rámci Dnů elektronové mikroskopie, kterých se každoročně účastním. Konkrétně to budou workshopy ve VIDA v termínu 29. a 30. března.
STÁŽISTÉ Lída Dorazilová, Vilém Heger, Klára Žižková
Celá ČRChemie

Experimentováním v EDU laboratoři tě naučíme kreativně učit chemii

LEKTOR STÁŽE Ing. Květoslava Stejskalová, CSc.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
MÍSTO STÁŽE ÚFCH J. Heyrovského -Dolejškova 2155/3, Praha 8
Stáž je didaktická a částečně také učí stážistu, jak chemii popularizovat. Stáž je vhodná pro zájemce/kyni o chemii, který by v budoucnu rád/ráda své znalosti a dovednosti předával dětem/žákům ZŠ jako učitel či jako lektor mimoškolních aktivit v přírodovědných kroužcích. Chcete se učit chemii zábavněji a srozumitelněji, než je obvyklé? Naučíme vás nejen dělat z vašeho pohledu "zábavné" experimenty, ale, a to především, pochopit, o jaký princip či jev se jedná a budete se učit, jak toto vše předat srozumitelně dále. Není nic horšího, než kantor, který stojí před popsanou tabulí a hledá místo na poslední rovnici nebo ten, který promítá jeden slide za druhým plný textu….. Studenti opisují a opisují (a fotí na tablety), pak se biflují a biflují (bez toho, že něčemu rozumí) a po písemce či zkoušení vše zapomenou. A chemie - stává se pro ně stále více neoblíbenou disciplínou, pro některé dokonce noční můrou. U nás nabízíme efektivní způsob příjmu znalostí: protože jsme vědci, tak učíme tím, co umíme dokonale – experimentem, který dokonale vysvětlíme a pomocí něhož popíšeme daný jev/skutečnost. Naši stážisté se v programu stáží seznámí se zajímavými chemickými tématy jak po stránce teoretické, tak hlavně, jak dané téma uchopit experimentálně. Naše didaktická stáž je naučí, či zdokonalí, jak sestavit rozumný experiment, aby podpořil teoretickou výuku a učinil ji nejen pochopitelnou a stravitelnou, ba co víc inspirující-záživnou-neodolatelnou. Budeš s námi experimentovat, navrhovat pokusy na různá témata a zkoušet si učit žáky ZŠ formou workshopů (výuka v ústavu, ve škole, mimoškolně-kroužek) a třeba jednou rozšíříš řídnoucí řady kantorů, co boj s byrokracií a nesmyslnou legislativou plnou zákazů nevzdali a do svých hodin stále nějaké ty experimenty zařazují.
STÁŽISTÉ Nikol Gaždová, Barbora Hájková, Tadeáš Vícha
Jihomoravský krajEkologie

Časoprostorová analýza využívání prostředí hrdličkou divokou během hnízdění

LEKTOR STÁŽE RNDr. Petr Procházka, Ph.D.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
UPŘESNĚNÍ ČASOVÉ NÁROČNOSTI Těžištěm práce je průběžná analýza dat na PC, bonusem je možnost podívat se do terénu na hnízdní lokality studovaného druhu.
MÍSTO STÁŽE Květná 8, 603 00 Brno
Tato stáž se zaměří na výzkum hrdličky divoké, druhu, jehož populace v posledních letech výrazně ubývá. Cílem stáže bude zpracovat detailní data 11 dospělých hrdliček divokých hnízdících na Hodonínsku v roce 2024 získaná pomocí GPS vysílačů. Stážist(k)a bude zkoumat, jaké typy prostředí hrdličky divoké využívaly pro hnízdění, odpočinek, sběr potravy a další aktivity během hnízdní sezóny. Naučí se pracovat s moderními nástroji pro prostorovou analýzu, vyhodnocovat časové a prostorové vzorce chování hrdliček a identifikovat nejdůležitější typy prostředí pro daný druh. Výsledky práce mohou být využity k navrhování ochranných opatření pro zlepšení podmínek prostředí, která jsou pro tento druh klíčová během hnízdního období. Stáž nabízí unikátní příležitost přispět k ochraně ohroženého druhu a získat cenné zkušenosti v prostorové analýze dat a aplikované ekologii. V případě zájmu bude možné navštívit studijní lokalitu na Hodonínsku a zmapovat vegetaci v okolí hnízd z roku 2024.
STÁŽISTÉ Antonín Kouba
Jihomoravský krajEkologie

Stromy ve městě očima dálkového průzkumu Země

LEKTOR STÁŽE Ing. Jan Novotný, Ph.D.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
MÍSTO STÁŽE Ústav výzkumu globální změny AV ČR, Bělidla 4a, Brno
POZNÁMKA: Stáž probíhá na Oddělení dálkového průzkumu Země, což je specifický obor, které jde napříč řadou základních školních předmětů: výhodou je kladný vztah k matematice, fyzice, informatice, ekologii.
Smyslem stáže je seznámit studenty s metodami dálkového průzkumu Země - laserovým skenováním, spektroskopií či termálními snímky; a s příklady jejich využití v ekologickém výzkumu. Studenti budou zapojeni do řešení výzkumného projektu, který využívá bodová mračna z laserového skenování jako podklad pro tvorbu 3D modelů stromů a analýzu jejich parametrů ve vztahu k letnímu termálnímu režimu měst. Součástí stáže bude teorie i praxe pořízení a zpracování dat DPZ - v kanceláři, v terénu i ve virtuální realitě.
Jihomoravský krajEkologie

Časová dynamika zimního výskytu rehka domácího v ČR a výběr prostředí během zimování

LEKTOR STÁŽE RNDr. Petr Procházka, Ph.D.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
MÍSTO STÁŽE Květná 8, 603 00 Brno
Tato stáž se zaměří na výzkum rehka domácího, tažného druhu, který v posledních letech stále častěji zimuje na území ČR. Stážist(k)a bude pracovat ve dvou fázích. Nejprve zanalyzuje data z faunistické databáze AVIF, která obsahuje záznamy zimujících rehků domácích v ČR. Cílem bude zjistit, jak se početnost rehka domácího mění v průběhu let a v průběhu zimy a jaké hlavní typy prostředí zimující rehci využívají. V druhé fázi stáže si stážist(k)a vyzkouší sběr vlastních dat v terénu a porovná početnost rehka domácího během hnízdního období v malých faunistických čtvercích, kde rehci zimují, se čtverci, kde nezimují. Stáž tedy nabízí příležitost kombinovat analýzu již existujících dat s praktickým terénním výzkumem. Stážist(k)a si osvojí práci s faunistickými databázemi, naučí se analyzovat data a získá zkušenosti s terénním sběrem dat, jejich vyhodnocením a interpretací výsledků.
STÁŽISTÉ Adam Šťastný
Celá ČREkologie

Jak se mění biodiverzita půd Šumavy?

LEKTOR STÁŽE prof. Petr Baldrian, Ph.D.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 16
UPŘESNĚNÍ ČASOVÉ NÁROČNOSTI Od května 2025 do konce roku 2025, podle zájmu studenta.
MÍSTO STÁŽE Mikrobiologický ústav AV ČR, v.v.i.
Odebereme vzorky z lesních ekosystémů napříč Národním parkem Šumava a pokusíme se zjistit jak se změnila biodiverzita mikroorganismů za posledních deset let. Působí klimatická změna ztrátu diverzity? A jak budou ekosystémy fungovat. Práce zahrnuje terénní odběry půdy a identifikaci půdních hub a bakterií metodou sekvenace DNA (v laboratoři). Po "přečtení" molekul DNA zjistíme (u počítače), které mikroorganismy v půdě žijí a jak se za posledních deset let změnily.
STÁŽISTÉ Veronika Havlíčková
Jihomoravský krajEkologie

Za komáry a netopýry do jeskyní – vztah parazit a hostitel

LEKTOR STÁŽE Mgr. Kateřina Zukalová, Ph.D.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
UPŘESNĚNÍ ČASOVÉ NÁROČNOSTI Terénní výzkum ve večerních hodinách v období březen - duben (nástraha pastí). Zpracování vzorků v laboratoři dle možností stážist(k)y.
MÍSTO STÁŽE Květná 8, 603 00 Brno
V posledních letech jsou netopýři v centru zájmu vědců s ohledem na jejich potenciál při přenosu zoonotických onemocnění včetně Covidu 19. Výzkumu různých typů patogenů, parazitů a netopýrů se dlouhodobě věnuje Bat Research Group Ústavu biologie obratlovců, do jehož činnosti se stážist(k)a zapojí. Během stáže se bude podílet na výzkumu netopýrů a komárů v jeskyních Moravského krasu, které jsou jejich významnými zimovišti. Naučí se metody terénního zoologického výzkumu, determinaci modelových druhů i základy práce v molekulárně genetické laboratoři. Stáž nabízí unikátní příležitost zapojit se do interdisciplinárního výzkumu (chiropterologie, entomologie, parasitologie, mikrobiologie a molekulární ekologie) a získat cenné zkušenosti z práce v širokém vědeckém týmu včetně spolupráce s VETUNI.
STÁŽISTÉ Amalie Debefová, Nela Vavračová, Karolína Anna Zukalová
předchozí12další

FAQ Nejčastější otázky

Na kolik stáží se můžu přihlásit?

Můžeš si podat více přihlášek na různé stáže. Docházet však můžeš pouze na jednu stáž.

Co když budu přijat/a na více stáží?

Nemohou tě vybrat na více stáží současně, protože hned jak si tě vybere jeden lektor nebo lektorka na svou stáž, tak ostatním zmizíš z výběru.

Kdy se dozvím, jestli jsem byl/a přijat/a?

Přihlašování na stáže je možné pouze do 30. listopadu. Poté si lektoři a lektorky budou z přihlášek vybírat nejvhodnější adepty na svou stáž. Výsledek o přijetí nebo nepřijetí na stáž se dozvíš do konce roku.

Jaké reference mám přiložit k přihlášce?

Reference přikládat nemusíš, ale pomáhají lektorům a lektorkám při rozhodování, koho na stáž ze všech uchazečů nakonec přijmou. Reference mohou být např. diplomy, certifikáty, potvrzení o účasti v SOČ a olympiádách, doporučující dopisy od pedagogů apod. Prostě všechno, čím se chceš pochlubit.

Jakou musím mít úroveň znalostí, abych se mohl/a přihlásit?

Předpoklady jsou někdy uvedeny v anotaci stáže. Většinou lektoři a lektorky neočekávají žádné zvláštní znalosti. Rozhodující je chuť vyzkoušet si něco nového a učit se. Stáže Otevřené vědy jsou příležitostí pro studenty a studentky středních škol a gymnázií, jak získat odbornou praxi. Do motivačního dopisu můžeš napsat, o co konkrétně se zajímáš, co by ses chtěl/a na stáži naučit nebo proč tě dané téma zajímá. 

Můžu se přihlásit, i když budu příští rok maturovat a dokončím střední školu?

Ano, můžeš.

Probíhají stáže i o prázdninách?

Ano, stáže běží po celý rok, tedy i o prázdninách v červenci a srpnu. Vždy ale záleží na konkrétní dohodě s lektorem nebo lektorkou stáže o tom, jak stáž bude probíhat. Stáže mohou probíhat i formou online diskuzí a studia literatury v kombinaci s docházkami do terénu nebo na pracoviště Akademie věd ČR.

Co mám napsat do životopisu?

Na rady a tipy, jak napsat životopis, se podívej třeba TADY.

Jak odevzdat přihlášku na stáž popsanou v angličtině?

Pokud je stáž pojmenovaná a popsána v přehledu v anglickém jazyce, vede ji anglicky mluvící lektor nebo lektorka, který/á tvé přihlášce v českém jazyce nemusí porozumět. Přelož si tedy tvůj životopis a motivační dopis do angličtiny. Přílohy, které nelze přeložit z češtiny, popiš v motivačním dopise.

Od kolika let se můžu na stáž přihlásit?

Stáže Otevřené vědy jsou určené středoškolákům a středoškolačkám od 15 let a rozhodujícím kritériem je věk. Pokud už jsi na střední škole, ale nemáš ještě 15 let, nemůžeme ještě bohužel tvoji přihlášku přijat. Pro všechny studenty a studentky mladší 18 let je nutné se přihlásit se souhlasem zákonného zástupce. Formulář souhlasu je možné stáhnout k vyplnění a podpisu při přihlašování.

Nestihl/a jsem se na stáž přihlásit. Jaké jsou další možnosti?

Doporučujeme ti prostudovat si další informace, aktivity a příležitosti na webech jednotlivých pracovišť Akademie věd ČR.

Jak můžu zvýšit své šance na přijetí?

Doporučujeme ti prostudovat si aktivity a akce na webu pracoviště Akademie věd ČR, o které máš zájem. Určitě navštiv i akce Akademie věd ČR pro veřejnost, například Týden mozku, Veletrh vědy nebo Týden Akademie věd ČR.