Jak vypadá vnitřek lidského těla už díky moderním zobrazovacím metodám víme, ale jak vypadají uvnitř kameny? Geologové Geofyzikálního ústavu AV ČR letos ke spolupráci přizvali středoškolačky, které s nimi zkoumají uspořádání minerálů a pórových prostor skrytých uvnitř hornin. Proč k tomu potřebují rentgen a proč se jim hodí záliba v programování? Přečtěte si ve společném rozhovoru lektorů Vladimíra Kusbacha a Matěje Machka, kteří na stejnojmenné stáži Vnitřnosti kamene - hornina pod rentgenem, vedou každý jednu středoškolačku. Studentky, teprve prvního ročníku střední školy, Barbora Rodová a Anna Smílková se do studia kamenů a hornin vrhly s opravdovým nadšením. Jak se jim na stáži líbí a co je letos čeká?
Otázky pro stážistky:
Proč jste se rozhodly zkusit (Otevřenou) vědu?
Anna: Řekla jsem si, že takové zkušenosti se mi budou hodit a dozvím se hodně nového. Taktéž mám ráda výzvy a ráda zkouším nové věci. Otevřená věda pro mě tohle všechno splňovala, tak jsem se zkusila přihlásit.
Barbora: Vždy jsem byla velice ambiciózní. Když se na stránkách našeho gymnázia objevil nový příspěvek s hlavičkou Otevřené vědy, tak jsem se dala do čtení a docela mě zaujal, neváhala jsem a zkusila si podat přihlášku a ono to vyšlo.
Kde momentálně studujete?
Anna: Studuji první ročník gymnázia na Masarykově gymnáziu, Střední zdravotnické škole a Vyšší odborné škole zdravotnické Vsetín.
Barbora: Nyní jsem v kvintě na Gymnázium Teplice.
Víte už, co byste chtěly studovat na vysoké škole?
Anna: Přesně nevím, to jistě vyplyne časem, ale rozhodně obor zahrnující přírodní vědy.
Barbora: Uvidíme, kam má cesta povede.
Jak doteď probíhaly vaše stáže na Geofyzikálním ústavu AV ČR?
Anna: Bohužel v této době byla většina práce na stáži z domu, ale už jsem měla tu možnost se dostat i na dva dny do Prahy, kde jsem seznámila s ostatními a začala pracovat s mikroskopem. Nyní mám práci v programu QGIS.
Barbora: Zrovna teď sedím ve vlaku a vracím se ze stáže, plná skvělých dojmů z dnešní odvedené práce. Momentálně mapujeme, fotíme a skládáme výbrusy. V online formě mám většinou přednášky (poziometrie) a dále pak práci v QGIS.
Proč vás zajímá zrovna geologie?
Anna: Přírodní vědy mě baví obecně. O geologii jsem se začala zajímat, když jsem byla mladší. Začalo to pouhým amatérským sbíráním nejrůznějších minerálů a hornin. Postupně jsem si začala klást otázky: Co to vlastně držím? Proč se každý chová jinak a proč se některé liší a jiné skoro vůbec? Zájem postupně přišel sám od sebe.
Barbora: Geologie mě sama o sobě na začátku ani tolik nezajímala, až na stáži jsem ji přišla pořádně na chuť. Baví mě, vrtat se v něčem „neživém“, objevovat taje nerostů a hornin. Můj lektor pan Kusbach mi vše vysvětluje hrozně zajímavě a v souvislostech.
Co se ti na stáži (ve vědě) nejvíc líbí?
Anna: Nejvíce se mi líbí rozhodně možnosti, které si díky stáži můžu vyzkoušet.
Barbora: Líbí se mi pojetí mojí stáže, a to že jsem o krok napřed před svými vrstevníky, a tak nebudu muset dohánět spoustu věcí. Zároveň mě baví i to, že se vídám s lidmi, kteří jsou pro českou vědu významní a mnoho se od nich naučím.
Pracujete hodně společně. Jak se vám spolupracuje s lektory a kolegyněmi?
Anna: Bez komplikací, i přesto že jsme v nevýhodě díky dnešní komplikované době.
Barbora: Ostatní stážistky jsem zatím neviděla, ale s panem Kusbachem se mi spolupracuje velice dobře, všechno mi vysvětlí, poradí a podá velice zajímavou formou. Vlastně na celém Geofyzikální ústavu AV ČR panuje velice příjemná atmosféra. (Pozn. Anna a Barbora spolupracují ještě s další stážistkou Vladimíra Kusbacha - Annou Vávrovou, jejíž téma vám představíme zase někdy příště.)
Chtěly byste se geologii a vědě věnovat i v budoucnu?
Anna: Rozhodně se chci vědě i geologii věnovat nadále. A čím bych chtěla být? Vědkyní, která si pracuje ve své laboratoři na něčem dosud neprozkoumaném. To je můj malý dětský sen už od nepaměti.
Barbora: To zatím opravdu netuším. Jelikož mám dva koně, času není opravdu mnoho. Tahle stáž mi zatím ukázala, že i něco co mi nic neříkalo, mi teď říká mnoho. Jednou bych chtěla být úspěšná a dělat něco, co mě bude bavit. To je zatím jediné, co opravdu vím. Uvidím, co je psáno ve hvězdách.
Otázky pro lektory Matěje Machka a Vladimíra Kusbacha:
O čem vlastně je stáž Vnitřnosti kamene - hornina pod rentgenem?
V současnosti umí lékaři pomocí CT zobrazit vnitřek lidského těla v 3D. Stejnou věc jsme v současnosti schopni provést i s horninovými vzorky a dají se tak objevit například skryté zkameněliny. My ovšem taková data používáme pro studium vnitřního uspořádání minerálů a pórových prostor v hornině. Nicméně počítačové programy tohoto schopné jsou vysoce specializované, nákladné a tedy nedostupné. V rámci stáže by se studentky měly zaměřit na analýzu mikro-tomografických dat z horninových vzorků a současně na vytvoření spolehlivého analytického pracovního postupu s využitím open-source prostředků a pravděpodobně i dávky vlastního programování.
Jak bude letos probíhat vaše společná stáž?
Co nás čeká je nejisté, protože i my se musíme přizpůsobovat pandemické situaci a osnovy stáže, jak jsme si je narychlo na podzim 2020 promysleli, se už zase obtížně naplňují. V rámci stáže Vnitřnosti kamene-hornina pod rentgenem se stážistky Bára a Anna věnují analýze mikrostrukturní stavby dacitového lávového proudu, který byl postižen takzvaným duktilním trháním. Srozumitelněji-studujeme horninu pod mikroskopem a zjišťujeme orientaci krystalů, pórů a trhlin v ní. Mikrostruktura má totiž velký vliv na pevnost materiálu, a to je u lávového proudu důležité. Duktilní trhání ještě tekutého lávového proudu na svahu sopky může vést k jeho kolapsu a vzniku nebezpečného pyroklastického proudu.
Jaké vlastně mají současné povědomí o geologii?
Shodou okolností jsme se oba zapojili do aktivity Akademie věd: Vědci do výuky, (Pozn. Aktivita, ve které mohou pedagogové pozvat vědce do (online) výuky. Vědci AV ČR hovoří se studenty a žáky o zajímavých tématech svých výzkumů.) a jsme zváni hlavně do 4., 6. a 9. tříd základních škol. Znalosti přímo u našich středoškolaček jsou proměnlivé, nejčastěji ale vědí jen základy, a k tomu navíc znalosti z oblasti svého zájmu jako jsou třeba sběr minerálů nebo zkamenělin.
Jaké znalosti od stážistek očekáváte?
Očekáváme, že většinu věcí týkající se geologie jim budeme muset vysvětlit my, i když dobrá znalost fyziky (a úplně nejlépe i matematiky a chemie), práce s počítačem a základy programování se jim určitě hodí.
Proč jste si letos vybrali zrovna tyto konkrétní studentky?
Vzali jsme všechny studentky, které měly zájem u nás na stáži pracovat a nedaly přednost jinému tématu. Zároveň byly letos naše stáže jediné s geovědním zaměřením, tak jsme cítili povinnost nabídnout středoškolákům co nejvíce míst.
Jak se Vám se středoškolačkami spolupracuje?
Nám se se středoškoláky a středoškolačkami spolupracuje dobře, protože nás těší jejich zájem o náš obor. Zároveň nás to nutí si důsledně utřídit význam a náplň našich projektů, protože dříve nebo později přijde otázka: "A k čemu je to dobré?" Je to skvělá zpětná vazba. Dvě z našich studentek podle jejich vyjádření plánují jít geologii studovat na vysokou školu, což nás velmi těší.
Jaké jsou podle Vás předpoklady proto, uspět ve vědě, ve vašem oboru?
Machek: Na to se ptám sám sebe každý den. Ale asi jde o to, během stárnutí a školní docházky neztratit zájem a schopnost se ptát proč. A taky umět vyprávět příběhy, to je skvělá vlastnost.
Kusbach: Stále se podivovat nad věcmi, jak fungují, co vedlo k danému jevu. Opravdu je to trochu ta základní dětská zvídavost, kterou doplníte o znalosti již získané našimi předchůdci a můžete úspěšně bádat.
Připravila: Michaela Marková (Otevřená věda) ve spolupráci s Matějem Machkem, Vladimírem Kusbachem, Annou Smílkovou a Barborou Rodovou.