Jak dostat vědu na TikTok, řeší tři středoškolačky na stáži zaměřené na popularizaci vědy

Dostat geovědy na v současnosti nejpopulárnější sociální síť mezi teenagery, si daly za cíl tři studentky z Prahy.  Vulkanolog Petr Brož z Geofyzikálního ústavu AV ČR si je letos přizval ke spolupráci na popularizaci geofyziky a geologie. Stáž Popularizace geovědních oborů na sociálních sítích a akcích pro veřejnost navštěvují Beáta Nováková, Jessica Anna Rodriguesová Serpa a Ester Zientková. Středoškolačky jsou na sociální síti TikTok aktivní a tak ví, že na něm zatím moc videí s vědeckou a naučnou tématikou nenajdete, proto se to rozhodly to změnit a zkouší oslovit mladou generaci zajímavým obsahem spojeným s vědou právě tam. Co letos v rámci stáže chystají? Co od nich očekává jejich lektor Petr Brož? Přečtěte si v rozhovoru.

Stáž: Popularizace geovědních oborů na sociálních sítích a akcích pro veřejnost
Lektor: Mgr. Petr Brož, Ph.D.
Stážistky: Beáta Nováková, Jessica Anna Rodriguesová Serpa, Ester Zientková

 

Otázky pro stážistky:

Proč jste se rozhodly zkusit si (Otevřenou) vědu?

Beáta: O Otevřené vědě jsem se dozvěděla náhodou od kamarádů. Tuto konkrétní stáž jsem si vybrala, protože se chci v budoucnu věnovat sociálním sítím a propagaci. Přišlo mi to jako úžasná příležitost získat zkušenosti.

Ester: Stáže Otevřené vědy považuju za jednu z nejlepších zkušeností, které můžu jako středoškolačka zažít. Ráda se vrhám do nových projektů a říkala jsem si, že minimálně za pokus ta přihláška rozhodně stojí.

Jessica: Přijde mi to jako skvělá zkušenost a příležitost rozšířit si své obzory při studiu střední školy. Libí se mi, že tento projekt se snaží spojit studenty a vědce se zájmem vytvořit něco nového.

 

Kde právě teď studujete?

Beáta: Jsem v posledním ročníku víceletého všeobecného Gymnázia na Pražačce v Praze.

Ester: Studuji na Gymnáziu Opatov v Praze. Jsem v pátém ročníku osmiletého gymnázia (odpovídá prvnímu ročníku střední školy).

Jessica: Studuji v prvním ročník na Gymnáziu Botičská v Praze.

 

Už víte, co byste chtěly studovat na vysoké škole?

Beáta: Mám podanou přihlášku na více vysokých škol, ale nejvíc chci na Fakultu sociálních věd Univerzity Karlovy v Praze, obor Komunikační studia se specializací Marketingová komunikace a public relations.

Ester: Mám pár tipů, vím, co mě baví a chtěla bych se tomu asi věnovat, nicméně nic zatím není jisté a myslím si, že mám ještě času dost. Láká mě například studium jazyků nebo pedagogiky.

Jessica: Jelikož jsem v prvním ročníku, tak nemám stoprocentně jasno. Mám různorodé zájmy, a to také odpovídá mým zájmům o budoucí studium. Momentálně se přikláním k mikrobiologii nebo managementu, jsou to velmi odlišné obory, ale ještě mám dost času na rozhodnutí.

 

Jak zatím probíhala vaše stáž na Geofyzikálním ústavu AV ČR?

Beáta: Stejně jako valná většina aktivit v dnešní době, byla i naše stáž přesunuta převážně do offline světa. Zatím jsme se naživo potkali jen jednou, a to na natáčení videa. V nejbližší době plánujeme další setkání. V pohodlí domova jsme naplánovali, co vlastně chceme dělat, jakou sociální síť zvolíme, jaký formát propagace zvolíme atd. Dohodli jsme se, že budeme natáčet krátká videa na sociální síť Tiktok, které jsou zaměřené na pokusy vysvětlující deskovou tektoniku. Poté následovalo zkušební natáčení, ze kterého nakonec vzniklo video, které jsme již vypustili do éteru. Založili jsme profil na TikToku, @mad_geologists, kde naše videa najdete. Do budoucna by mělo vzniknout ještě několik takových zábavných videí. U každého videa bude ještě odkaz na web, kde bude podrobnější vysvětlení.

Ester: Někdy ke konci prosince jsme začali vymýšlet, jakým směrem se naše stáž bude ubírat a jak to všechno bude vypadat. V únoru jsme měli první offline setkání, kde jsme začali natáčet, a pak jsme se výsledek snažili zpracovat. Teď plánujeme dalších několik videí, natáčení a stříhání.

Jessica: Na začátku stáže jsme si udělali plán, kam naši stáž chceme směřovat. Poté jsme si vybrali konkrétní témata, které chceme popularizovat a plán videí. Všechna domluva probíhala online a samotné natáčení videí samozřejmě offline na Geofyzikálním ústavu AV ČR.

 

Proč vás zaujala zrovna geofyzika?

Beáta: Desková tektonika spadá do zeměpisu, což je jeden z mých maturitních předmětů. Jinak to není obor, kterému bych se chtěla v budoucnu věnovat. Zajímají mě spíš ty sociální sítě. Studovala jsem ale všeobecné gymnázium, tudíž mám poměrně rozsáhlé znalosti, co se přírodních věd týče.

Ester: Stáž jsem si vybrala převážně s vidinou tvoření obsahu na sociální sítě, že jde o geofyziku, je pro mě už jen taková přidaná hodnota. Nicméně mi přijde fascinující, protože je to něco, co se týká nás všech a toho, jak žijeme, ať už jde o vznik pohoří, sopečnou činnost nebo třeba tsunami.

Jessica: Konkrétně mě zajímá seismologie, o kterou jsem se začala zajímat na základní škole. Hodně mě zaujalo, že je v této stáži geofyzika spojená i s popularizací, což je v podstatě marketing. Takže si rozšíříme obzory v různých směrech.

 

Vy jste se aktivně podílely na plánování toho, co přesně budete na stáži dělat? 

Beáta: Ano, měly jsme volnou ruku v tom, co chceme dělat a na náplni stáže jsme se domluvili. Pan Brož nám spíš radí a přidává podněty, než že by nám říkal, co máme dělat.

Ester: Celá stáž je vedená tak, aby šlo o naši práci, ne práci lektora. Tudíž rozhodně nešlo o to, že bychom dostaly téma a "teď to dejte na TikTok". Měly jsme volnou ruku, mohly jsme si vymyslet, jaký směr zvolíme. V průběhu roku budeme zabrousíme do několika témat, jako jsou sopky (ty jsme vybraly pro první video), zemětřesení a podobně. Vymyslíme krátký experiment, napíšeme scénář k videu, připravíme rekvizity, natočíme ho a zábavným a chytlavým způsobem sestříháme a publikujeme na náš TikTok. Videa mají kolem 60 vteřin, takže na sledování jsou opravdu krátké a výstižné, ale podle mě je o to těžší na natáčení.

Jessica: Ano, konkrétně se věnujeme popularizaci ve formě videí na TikToku. Přijde mi, že je to skvělá volba, neboť vzdělávací videa z vědeckých oborů tato sociální platforma postrádá. Naše první video se týkalo sopečné činnosti. A v plánu máme mnoho dalších. Snažíme se předávat zajímavé informace zábavnou formou.

 

Jak se vám spolupracuje s ostatními stážistkami a s lektorem?

Beáta: Skvěle. Líbí se mi, že to propojuje vědu se světem sociálních sítí. Také se mi líbí, že pracujeme v týmu, nikoliv jako jednotlivci. Stáž je kreativní a fantazii se meze nekladou. Je to něco úplně jiného než výuka ve škole. Vyhovuje mi i formát stáže (8 hodin měsíčně), protože je to pro mě skloubitelné se školou a přípravou na maturitu.

Ester: Velmi dobře, holky jsou komunikativní a dá se s nimi domluvit, takže i přes odlišné názory spolu snadno spolupracujeme. Lektor nás vede, motivuje a pomáhá nám, ale na druhou stranu nás nechává pracovat a neusnadňuje nám to tak, aby to pro nás byla procházka růžovou zahradou. Myslím, že jsem chytla úžasný tým lidí.

Jessica: S ostatními v týmu se mi spolupracuje skvěle. Všichni mají skvělé nápady a myslím, že se skvěle doplňujeme. Lektor nás motivuje a podporuje, ale snaží se nám nechat volnou ruku abychom rozvíjely své nápady.

 

Čím bys jednou chtěla být?

Beáta: Chtěla bych se věnovat copywritingu, tvoření obsahu pro sociální sítě a tvorbě marketingových kampaní.

Ester: Velmi dobře, holky jsou komunikativní a dá se s nimi domluvit, takže i přes odlišné názory spolu snadno spolupracujeme. Lektor nás vede, motivuje a pomáhá nám, ale na druhou stranu nás nechává pracovat a neusnadňuje nám to tak, aby to pro nás byla procházka růžovou zahradou. Myslím, že jsem chytla úžasný tým lidí. Už od mala mám sen se stát učitelkou, protože mě baví mluvit před lidmi a vidím v tom ten smysl, že někomu něco předám. Kromě toho mám ráda děti a chci se věnovat pedagogice.

Jessica: Zatím v tom nemám jasno, mám různé zájmy a tedy i má budoucnost není jednoznačná. Zatím mě zajímají dva velmi odlišné obory mikrobiologie a management.

 

Otázky pro lektora Petra Brože:

Na čem letos budou pracovat vaše stážistky?

Mým cílem je dát stážistkám možnost si vyzkoušet popularizaci geovědních oborů pro veřejnost a skrze to jim poodhalit zákulisí mediálního světa. K tomuto mne motivuje to, že se v Česku dá vystudovat věda, nebo žurnalistika, ale nic na přechodu mezi těmito obory. Přitom schopnost komunikovat s veřejností výsledky vědecké práce je nesmírně důležitá a těžká současně a až moc často platí, že kdo je skvělý vědec nebo vědkyně, nemusí umět své výsledky srozumitelně předat okolí. A to právě otevírá prostor pro lidi, kteří umí popularizovat, ale nejsou přímo z vědeckého světa.

 

Jsou pro absolvování této stáže potřeba dobré znalosti geologie a geofyziky?

Upřímně, nejsou. Je potřeba se jen geologie a geofyziky nebát a být ochotna si daný jev nastudovat. V rámci této stáže totiž jen takříkajíc kloužeme po povrchu, co se geověd týče. Mnohem větší důraz je kladen na schopnost komunikovat dané téma s veřejností, tedy umět psát, stříhat videa i mít otevřenou mysl a zkoušet nové přístupy.

 

Jaké schopnosti tedy očekáváte od studentů, kteří se hlásí na vaši stáž?

Hlavní je pro mne chuť se do toho vrhnout po hlavě, obětovat tomu určité množství času, mít zápal a zkoušet věci řešit samostatně. Ostatní se dá snadno dohnat studiem či přes různé návody na internetu. Pro mne je cenné, když si kolektiv stážistek a stážistů snaží společně dosáhnout vytyčeného cíle a já ten projekt jen mentoruji, než když bych je musel vést od začátku až do konce za ruku. Chci, aby výsledek stáže byl jejich autorským dílem, nikoliv splněním mé původní představy.

 

Podle čeho si vlastně vybíráte, komu dáte příležitost absolvovat Vaši stáž?

Motivační dopisy jsem pečlivě pročetl a snažil se namixovat tým tak, aby v něm byla různorodost. Můj původní záměr byl, že bychom zkusili popularizovat geovědy na sociálních sítích, takže jsem se přikláněl k těm adeptkám a adeptům, kteří měli zkušenost s natáčením a střiháním videí, s tvůrčím psaním, ale i ovládali angličtinu. Současně jsem se snažil, aby byli i různého věku. Nechtěl jsem totiž, aby se nám sešel tým, který uvidí všechno jen z jednoho úhlu pohledu.

 

Jak se Vám se středoškolačkami spolupracuje?  

Mám jen pozitivní zkušenosti. Vloni dvojice stážistek připravila za neočekávaných podmínek spjatých s pandemií skvělou výtvarnou soutěž spjatou se sopkami. Zvládli jsme k ní dokonce i vernisáž v Jindřichově Hradci! A ani letos si nemůžu stěžovat. Trojice stážistek má chuť udělat popularizační kampaň na TikToku a zatím je to dost sranda. :) Tak doufám, že nám to vydrží a že na konci se nám podaří dostat videa k pár desítkám tisíc lidí!

 

Svěřit středoškolačkám některé popularizační aktivity, je podle Vás ta správná cesta, jak dostat vědu k mladší generaci?

Rozhodně platí, že mají k mladší generaci blíže než já. Jsou sami její součástí, a tak ví mnohem lépe, co v dané věkové skupině frčí, kde má smysl investovat energii i umí používat danou technologii. A to na řádově vyšší úrovni, než bych uměl já. Takže ano, svěřit podobnou TikTok kampaň jim, je krok správným krokem a jsem zvědav, až se na konci stáže ohlédneme, kam jsme to dostali.

 

Proč jste se rozhodli zrovna pro využití sítě TikTok? 

Tuhle síť jsme si vybrali proto, že v současnosti je to platforma, která má mezi mladou generací největší drive. Facebook je síť pro staré a za zenitem, Twitter je síť pro lidi mého věku a trochu zvláštního zaměření, a takto by se dalo pokračovat. TikTok je oproti tomu dnes místo, kde mladí tráví svůj čas a pokud je tak chcete vědou oslovit, musíte jít za nimi. Představa, že si mladí obsah najdou někde jinde, by byla naivní. TikTok je pak zvláštní tím, že v českém kontextu tam k popularizaci vědy moc nedochází. Řekli jsme si tak, že to je neobsazený prostor, který bychom rádi zkusili zaplnit. Ale uvidíme, jak nám to půjde.

 

Jde se naučit popularizovat vědu nebo to člověk musí mít do jisté míry v sobě?

Myslím si, že obojí. Určitě se dá naučit, jak správně vědu popularizovat, kde ubrat v terminologii, kde si pomoci příměrem, jak to napsat, aby to bylo čtivé, či jak natočit správně video. Nicméně dobrý popularizátor nebo popularizátorka to musí mít také v sobě. Musí je to bavit, nesmí se bát mluvit na veřejnosti a pokud jsou schopni to prokládat vtipy, pak mají vyhráno. A ano, myslím si, že by popularizace měla být nedílnou součástí práce vědců a vědkyň. Základní výzkum je převážně placen z veřejných peněz, takže bychom měli být schopni s veřejností hovořit o tom, za co ty finance jsou vynakládány.

 

Co Vy právě teď plánujete v oblasti popularizaci vědy?

V současnosti pracuji na ilustrované knížce pro děti na prvním stupni základní školy a také trávím čas s popularizací vědy na svém soukromém twitterovém profilu Petr Brož (@Chmee2). Co budu dělat v budoucnu? Těžko teď odhadovat, uvidím, kam mne to zavane.

 

Připravila: Michaela Marková (Otevřená věda) ve spolupráci s Petrem Brožem, Beátou Novákovou, Jessicou Annou Rodriguesovou Serpa a Ester Zientkovou.