stáže pro studenty

Již od roku 2005 se zaměřujeme na podporu talentovaných studentů se zájmem o vědu. Našim cílem je umožnit pražským i mimopražským studentům získat cenné zkušenosti z vědecké praxe, motivovat středoškolské studenty k vysokoškolskému studiu ve vědních oblastech a následně k volbě vědecké profesní dráhy. Zároveň studenty vzděláváme a zapojujeme do činnosti ústavů Akademie věd ČR. Přihlašování na stáže 2025 je spuštěno.

student
smouha

Nabídka stáží

V rámci Otevřené vědy nabízíme každoročně více než 100 stáží z nejrůznějších vědeckých oborů od fyziky, chemie, biologie, přes techniku, geologii, IT až k historii, sociologii, filozofii a mnoha dalším. Na podzim zde najdeš nabídku nových témat.

Vědní oblast
Místo
Obor
Ústav AV ČR
Hlavní město PrahaIT

Rozpoznávání rakoviny kůže

LEKTOR STÁŽE prof. Ing. Michal Haindl, DrSc.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
UPŘESNĚNÍ ČASOVÉ NÁROČNOSTI Téma je časově náročné, vyžaduje aplikační znalost používání neuronové sítě.
MÍSTO STÁŽE UTIA, Pod Vodárenskou věží 4, 182 08 Praha 8
POZNÁMKA: Vhodné pro 2-3 studenty.
Melanom kůže, jako nejnebezpečnější forma rakoviny kůže, je rostoucím nebezpečím v posledních desetiletích díky svému stále zvyšujícímu se výskytu. Jeho efektivní léčba vyžaduje jeho rozpoznání a chirurgické odstranění v co nejranější fázi. Cílem práce je nalezení diskriminativních obrazových příznaků a vhodného klasifikátoru na bázi neuronových sítí, který umožní rozpoznání rakoviny kůže z barevných obrazů kůže a zároveň umožní monitorování pokroku léčby ze sekvence časově proměnných obrazů nádoru.
PODANÝCH PŘIHLÁŠEK 0
Hlavní město PrahaIT

Productivity of Geniuses

LEKTOR STÁŽE Dr Miroslav Karny
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
UPŘESNĚNÍ ČASOVÉ NÁROČNOSTI The student should like to learn a bit of mathematics and play with a simple implementation of the resulting algorithm.
MÍSTO STÁŽE UTIA, Pod vodárenskou věží 4, 182 00, Prague 8
Even highly creative humans (scientists, artists, influencers…) can produce a limited number of significant outputs in life. Predicting the extent to which their creative capacity is exhausted is significant for making decisions that influence their careers. The work focuses on a data-driven personalisation of personal-creative productivity. From a formal point of view, it is an analysis of short, highly volatile time series, with the fact that the quality of predicting the next ‘production’ of the person under investigation can strongly influence their professional life. References (to be tailored) The student will learn the theory, its Matlab implementation. Modify the implementation (possibly she/he rewrites it into the language of her/his preference, collects some interesting public data, processes it and writes a report on the gained results. [1] Peterka V.: Bayesian System Identification, in P. Eykhoff “Trends and Progress in System Identification”, Pergamon Press, Oxford, 239-304, 1981. [2] Marchetti C.: Action curves and clockwork geniuses. Technical report, IASA, Laxenburg, Vienna, 1984. [3] Braun T., Ganzel W., and Schubert A.: Scientometric indicators. World Scientific, (1985). [4] J. Mingers J. and L. Leydesdor L.: A review of theory and practice in scientometrics. European Journal of Operational Research, 246 (2015), 1-19.
PODANÝCH PŘIHLÁŠEK 0
Hlavní město PrahaIT

Metody analýzy multimodálních dat

LEKTOR STÁŽE doc. Ing. Evženie Uglickich, CSc.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
MÍSTO STÁŽE Pod Vodárenskou věží 1143/4 182 00 Praha 8
Naměřená data často vykazují multimodální povahu. Typickým příkladem takových dat mohou být údaje získané během dopravní špičky, které se liší mezi ranními hodinami, kdy všichni jedou do práce či školy, poledním útlumem, odpolední špičkou a nočním provozem. Při analýze takových dat tedy nestačí použít jeden model, ale je zapotřebí směsi modelů, které popisují jednotlivé fáze dopravní špičky zvlášť. Volba vhodných modelů je klíčovým úkolem, který prostřednictvím pochopení chování měřených veličin přispěje ke zlepšení přesnosti jejich predikce. Metody shlukové analýzy a klasifikace jsou určeny právě pro hledání shluků v takto strukturovaných multimodálních datech. Umožňují identifikovat jednotlivé skupiny datových bodů s podobnými vlastnostmi, což následně usnadňuje jejich klasifikaci a predikci. Tímto způsobem je možné efektivně odhalit vzory a trendy, které v datech jinak zůstávají skryty. Během stáže se student seznámí s bayesovskými rekurzivními algoritmy pro shlukovou analýzu a klasifikaci spojitých, diskrétních a sčítacích multimodálních dat. Tyto algoritmy si vyzkouší aplikovat na data ze své oblasti zájmu v programovacím prostředí Scilab a naučí se interpretovat výsledky.
PODANÝCH PŘIHLÁŠEK 1
Hlavní město PrahaIT

Jak souvisí vzhled materiálů s jejich dotykovými vlatnostmi

LEKTOR STÁŽE Ing. Jiří Filip, Ph.D.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
UPŘESNĚNÍ ČASOVÉ NÁROČNOSTI Student si sám určí v jakém rozsahu se bude ochoten tématu věnovat, ale větší zájem obvykle směřuje k získání více zkušeností a lepším výsledkům.
MÍSTO STÁŽE ÚTIA AV ČR, v.v.i., Pod Vodárenskou věží 4, 18200 Praha 8
POZNÁMKA: Předpokladem pro stáž je znalost angličtiny, alespoň základní zkušenosti v programování (C++, Python nebo Matlab), samostatná tvořivost a chuť se učit něco úplně nového. Práce bude probíhat samostatně v kombinaci s pravidelnými osobními nebo online schůzkami.
Každý materiál – ať už látka, kůže nebo kov – má svůj vlastní vzhled a jedinečný „pocit“, když se ho dotkneme. Jak ale spolu souvisí to, jak materiál vypadá, a to, jak se chová při ohybu nebo natažení? Na této stáži se ponoříš do světa digitálních materiálů – naučíš se, jak pomocí speciálních kamer a světel zachytit realistický vzhled povrchů, a jak z těchto dat zjistit jejich optické a mechanické vlastnosti. Vyzkoušíš si práci s unikátním skenovacím zařízením, které dokáže nafotit materiál z tisíců úhlů, i s daty z měření, kde se materiály ohýbají, natahují. Taky budeme navrhovat vlastní zařízení pro testování mechanických vlastností. Pomocí počítačového zpracování obrazu a jednoduchých neuronových sítí budeš hledat vztahy mezi tím, co „vidíme“, a tím, jak se materiál „chová“. Na konci stáže uvidíš, jak lze z pouhého vzhledu odhadnout fyzikální vlastnosti objektu – a jak se věda o materiálech potkává s umělou inteligencí a počítačovou grafikou.
PODANÝCH PŘIHLÁŠEK 0

Medailonky stážistů

Seznamte se s našimi letošními stážisty a zjistěte, co je přivedlo na stáž Otevřené vědy. Již letos na podzim se můžeš stát jedním z nich.

Sylvie A., 19 let

fotografie studenta
Stáž: Klimatický aktivismus
Ústav: Ústav státu a práva AV ČR, v. v. i.
Škola: Krkonošské gymnázium a SOŠ
Další informace

René A., 19 let

fotografie studenta
Stáž: Discovering the properties of the magnetosphere with spacecraft data
Ústav: Ústav fyziky atmosféry AV ČR, v. v. i.
Škola: Gymnázium Christiana Dopplera
Další informace

Michael B., 17 let

fotografie studenta
Stáž: Melodie mozku a role interneuronů
Ústav: Fyziologický ústav AV ČR, v. v. i.
Škola: Gymnázium, Praha 2, Botičská 1
Další informace
Číst další

FAQ Nejčastější otázky

Na kolik stáží se můžu přihlásit?

Můžeš si podat více přihlášek na různé stáže. Docházet však můžeš pouze na jednu stáž.

Co když budu přijat/a na více stáží?

Nemohou tě vybrat na více stáží současně, protože hned jak si tě vybere jeden lektor nebo lektorka na svou stáž, tak ostatním zmizíš z výběru.

Kdy se dozvím, jestli jsem byl/a přijat/a?

Přihlašování na stáže je možné pouze do 30. listopadu. Poté si lektoři a lektorky budou z přihlášek vybírat nejvhodnější adepty na svou stáž. Výsledek o přijetí nebo nepřijetí na stáž se dozvíš do konce roku.

Jaké reference mám přiložit k přihlášce?

Reference přikládat nemusíš, ale pomáhají lektorům a lektorkám při rozhodování, koho na stáž ze všech uchazečů nakonec přijmou. Reference mohou být např. diplomy, certifikáty, potvrzení o účasti v SOČ a olympiádách, doporučující dopisy od pedagogů apod. Prostě všechno, čím se chceš pochlubit.

Jakou musím mít úroveň znalostí, abych se mohl/a přihlásit?

Předpoklady jsou někdy uvedeny v anotaci stáže. Většinou lektoři a lektorky neočekávají žádné zvláštní znalosti. Rozhodující je chuť vyzkoušet si něco nového a učit se. Stáže Otevřené vědy jsou příležitostí pro studenty a studentky středních škol a gymnázií, jak získat odbornou praxi. Do motivačního dopisu můžeš napsat, o co konkrétně se zajímáš, co by ses chtěl/a na stáži naučit nebo proč tě dané téma zajímá. 

Můžu se přihlásit, i když budu příští rok maturovat a dokončím střední školu?

Ano, můžeš.

Probíhají stáže i o prázdninách?

Ano, stáže běží po celý rok, tedy i o prázdninách v červenci a srpnu. Vždy ale záleží na konkrétní dohodě s lektorem nebo lektorkou stáže o tom, jak stáž bude probíhat. Stáže mohou probíhat i formou online diskuzí a studia literatury v kombinaci s docházkami do terénu nebo na pracoviště Akademie věd ČR.

Co mám napsat do životopisu?

Na rady a tipy, jak napsat životopis, se podívej třeba TADY.

Jak odevzdat přihlášku na stáž popsanou v angličtině?

Pokud je stáž pojmenovaná a popsána v přehledu v anglickém jazyce, vede ji anglicky mluvící lektor nebo lektorka, který/á tvé přihlášce v českém jazyce nemusí porozumět. Přelož si tedy tvůj životopis a motivační dopis do angličtiny. Přílohy, které nelze přeložit z češtiny, popiš v motivačním dopise.

Od kolika let se můžu na stáž přihlásit?

Stáže Otevřené vědy jsou určené středoškolákům a středoškolačkám od 15 let a rozhodujícím kritériem je věk. Pokud už jsi na střední škole, ale nemáš ještě 15 let, nemůžeme ještě bohužel tvoji přihlášku přijat. Pro všechny studenty a studentky mladší 18 let je nutné se přihlásit se souhlasem zákonného zástupce. Formulář souhlasu je možné stáhnout k vyplnění a podpisu při přihlašování.

Nestihl/a jsem se na stáž přihlásit. Jaké jsou další možnosti?

Doporučujeme ti prostudovat si další informace, aktivity a příležitosti na webech jednotlivých pracovišť Akademie věd ČR.

Jak můžu zvýšit své šance na přijetí?

Doporučujeme ti prostudovat si aktivity a akce na webu pracoviště Akademie věd ČR, o které máš zájem. Určitě navštiv i akce Akademie věd ČR pro veřejnost, například Týden mozku, Veletrh vědy nebo Týden Akademie věd ČR.