Medailonky stážistů
Seznamte se s našimi stážisty a stážistkami a zjistěte, co je přivedlo na stáž Otevřené vědy.
Sofie K., 18 let
Stáž: Kvantová mechanika ve studiu jader a exotických mezonů
Ústav: Ústav jaderné fyziky AV ČR, v. v. i.
Škola: Gymnázium Nad Štolou
Další informace1. Proč jste se přihlásili do projektu Otevřená věda Akademie věd ČR a co vás zaujalo na této stáži?
Projekt Otevřené vědy Akademie věd ČR sleduji už delší dobu. Navštěvuji vědecké akce a o vědu se zajímám od malička. Téma a cíl této stáže mě zaujalo natolik, že jsem se rozhodla přihlásit.
2. Představte si, že jste vynálezci – co byste vynalezli a proč?
Vynalezla bych přístroj schopný pozorovat částice bez toho, aniž by je jakkoliv ovlivnil. Pozorování částic by tak bylo přesnější (bez jakéhokoliv vnějšího vlivu) a kvantová fyzika by se v důsledku posunula dál.
3. Vaše záliby, koníčky:
Hra 7 let na klavír, četba klasické literatury a knihy s vědeckým zaměřením, astronomická pozorování, horská turistika, lezení po skalách.
Adam K., 18 let
Stáž: Využití sekundárních metabolitů bakterií v biologické ochraně rostlin
Ústav: Biologické centrum AV ČR, v. v. i.
Škola: Střední odborná škola ekologická a potravinářská
Další informace1. Proč jste se přihlásili do projektu Otevřená věda Akademie věd ČR a co vás zaujalo na této stáži?
Rád bych dalším rokem pokračoval ve stáži, jelikož mne nadchlo téma biologické ochrany rostlin, patologie hmyzu a nematologie obecně.
2. Představte si, že jste vynálezci – co byste vynalezli a proč?
To je těžká otázka. Pravděpodobně něco, co by zároveň zefektivnilo lidskou činnost, ale zároveň to mělo přínos ekonomický a obecně pro lidskou společnost.
3. Vaše záliby, koníčky:
mikroskopie, nematologie, mikrobiologie, čtení
Stella L., 18 let
Stáž: Exprese a funkce nikotinových receptorů in vitro a in vivo
Ústav: Fyziologický ústav AV ČR, v. v. i.
Škola: Gymnázium Elišky Krásnohorské
Další informace1. Proč jste se přihlásili do projektu Otevřená věda Akademie věd ČR a co vás zaujalo na této stáži?
Přihlášení do projektu Otevřená věda mi přijde jako skvělá příležitost. Mohu se tak stát součástí opravdového výzkumu a zkusit si na rok, jaké je to být vědcem. Vyzkoušet si pracovat na odborném pracovišti AV ČR, i když jsem ještě na střední škole. Díky stáži dostanu možnost rozvinout své znalosti a dovednosti. Také zjistím, zda by mě bavilo se věnovat tomuto odvětví i v budoucnu.
Nikotinové receptory mě fascinují. Výzkum je komplexní a můžeme při něm využít mnoho metod, ať už se jedná o provádění in vivo či in vitro experimentů. Poznatky by se následně daly využít v drug delivery.
2. Představte si, že jste vynálezci – co byste vynalezli a proč?
Toto je zapeklitá otázka. Ráda bych vynalezla hodně věcí, které by zlepšily svět. Kdybych však měla vybrat, tak bych sestrojila stroj času a perpetuum mobile. Díky stroji času by měli lidé více času a mohli by předejít negativním událostem. Perpetuum mobile by zas ušetřilo mnoho energie.
3. Vaše záliby, koníčky:
Ve svém volném čase se ráda rozvíjím a rozšiřuji své znalosti. Účastním se proto různých projektů, akcí či korespondenčních seminářů. Také ráda fotím a umělecky tvořím. Baví mě matematika, biologie, ekonomie a svět businessu.
Adam B., 17 let
Stáž: Fonetická stáž aneb [víslovnostňí vískum]
Ústav: Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Škola: Gymnázium, Plzeň, Mikulášské nám. 23
Další informace1. Proč jste se přihlásili do projektu Otevřená věda Akademie věd ČR a co vás zaujalo na této stáži?
Myslím si, že tento projekt mi může předat mnoho cenných zkušeností. Je to zajímavá příležitost vyzkoušet si něco nového a mimo známé prostředí. Stáž mě zaujala, protože mě čeština baví a rád bych se jí věnoval i v budoucnu.
2. Představte si, že jste vynálezci – co byste vynalezli a proč?
Vynalezl bych přístroj nebo látku, která by ovlivnila náš mozek, že bychom kterémukoli
v jazyku rozuměli jako rodilí mluvčí. Nedocházelo by k žádným zpožděním v překladu, ale instantně bychom rozuměli tomu, co nám říká cizinec.
3. Vaše záliby, koníčky:
Rád čtu knihy, mám rád dopravní prostředky, již několik let skautuji a vedu kluky 1. stupně, rád trávím čas s kamarády v přírodě nebo na skautských akcích. Rád také navštěvuji památky a prozkoumávám města.
Michaela U., 16 let
Stáž: Sluneční erupce na FICUSu
Ústav: Astronomický ústav AV ČR, v. v. i.
Škola: Gymnázium F. X. Šaldy
Další informace1. Proč jste se přihlásili do projektu Otevřená věda Akademie věd ČR a co vás zaujalo na této stáži?
O projektu jsem se dozvěděla od mých přátel z korespondenčních seminářů, kteří mi jej doporučili. Vybrala jsem si téma spektroskopie, protože mě při řešení astronomické olympiády nadchlo. Věřím, že je spektroskopie velmi důležitou součástí zkoumání vesmíru a má velký potenciál.
2. Představte si, že jste vynálezci – co byste vynalezli a proč?
Chtěla bych vynalézt cokoliv, co by alespoň trochu přispělo k dalšímu poznání a pochopení hlubokého vesmíru. Máme zde ještě co objevovat a přála bych si podílet se v tomto výzkumu.
3. Vaše záliby, koníčky:
Ráda řeším matematicko-fyzikální korespondenční semináře, jezdím na jejich soustředění a účastním se týmových i individuálních soutěží. Mimo to hraji 8 let na klavír a poslední 3 roky také na housle. Baví mě sport, několik let jsem tancovala street dance a teď běhám.
Daniel N., 16 let
Stáž: Pozemní laserové skenování a modelování lesních porostů
Ústav: Ústav výzkumu globální změny AV ČR, v. v. i.
Škola: Gymnázium a ZUŠ Šlapanice
Další informace1. Proč jste se přihlásili do projektu Otevřená věda Akademie věd ČR a co vás zaujalo na této stáži?
Rád se pohybuji v laboratoři i v terénu. Rád bych si vyzkoušel cílený výzkum. Láká mě kombinace matematiky a fyziky.
2. Představte si, že jste vynálezci – co byste vynalezli a proč?
Jako vynálezce bych se soustředil na zlepšení kvality života. Něco prospěšného pro všechny lidi. Ať už lék, novou technologii nebo způsob dopravy. V každém odvětví by se dalo vynalézt něco užitečného.
3. Vaše záliby, koníčky:
Sport, četba, deskové a počítačové hry, modelařina (letadla), kamarádi.
Samuel B., 18 let
Stáž: Jazykový obraz prožívání přírody
Ústav: Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Škola: Masarykova střední škola chemická
Další informace1. Proč jste se přihlásili do projektu Otevřená věda Akademie věd ČR a co vás zaujalo na této stáži?
Rád bych si vyzkoušel práci s lidmi, kteří se svému oboru věnují a byli by ochotní mi jejich odborný svět představit.
2. Představte si, že jste vynálezci – co byste vynalezli a proč?
Čtečku myšlenek- usnadnilo by nám to komunikaci, protože mnohdy, když si něco myslíme, nedokážeme to říct. Ovšem i tenhle prostý vynález by byl dříve nebo později zneužit ke zlu.
3. Vaše záliby, koníčky:
Psaní poezie a její čtení, entomologie a chov exotických zvířat
Barbora D., 16 let
Stáž: Ediční příprava „ſtarych knieh“
Ústav: Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno
Další informace1. Proč jste se přihlásili do projektu Otevřená věda Akademie věd ČR a co vás zaujalo na této stáži?
Do projektu Otevřená věda jsem se přihlásila, protože mi připadá jako skvělá příležitost k získání zkušeností. Přiznávám, že na této stáži mě jako první zaujal název, ve kterém bylo dlouhé s. Když jsem si potom přečetla, o čem stáž je, uvědomila jsem si, že je to přesně to, co jsem hledala. Líbí se mi, že stáž má viditelný výsledek, obasahuje čtení starých tisků, což mě baví, a nabízí seznámení se s jazykovědou.
2. Představte si, že jste vynálezci – co byste vynalezli a proč?
Pokud bych si mohla vybrat jeden vynález, který bych chtěla, aby existoval (ale zároveň bych ho nechtěla vymýšlet), byl by to stroj času, který by fungoval tak, že by člověk mohl minulost sledovat, ale nemohl by do ní nijak zasahovat. Mohli bychom díky tomu zjistit, jak probíhaly různé události nebo jak vypadala některá místa. Bohužel to asi není možné, takže se spokojím s konstruováním průběhů událostí podle pramenů a rekonstrukcemi podob míst podle archeologických nálezů. Svůj život tedy nechci věnovat snaze o vynalezení stroje času, ale právě konstruování toho, jak minulost mohla vypadat.
3. Vaše záliby, koníčky:
Uvědomuji si, že to asi zní ohraně, ale mými velkými zálibami jsou minulost a historie. Jinak ráda čtu (odbornou literaturu, prameny, ale i beletrii, například dobře napsaná fantasy) a občas se pokouším i psát. Miluji chození na výlety, jak do přírody, tak na různé památky. Už od čtyř let hraji na zobcové flétny a posledních několik let pro radost kreslím.
Petra F., 16 let
Stáž: Experimentováním v EDU laboratoři tě naučíme kreativně učit chemii
Ústav: Ústav fyzikální chemie J. Heyrovského AV ČR, v. v. i.
Škola: Gymnázium Josefa Jungmanna
Další informace1. Proč jste se přihlásili do projektu Otevřená věda Akademie věd ČR a co vás zaujalo na této stáži?
Ráda zkoumám nové obzory a miluji výzvy.
Spolupráce s dětmi a chemií
2. Představte si, že jste vynálezci – co byste vynalezli a proč?
Lék na jakoukoli nemoc
3. Vaše záliby, koníčky:
cestováni, trenérství, průvodcovská činnost, zvířata
Vojtěch F., 18 let
Stáž: Repurposing of antiparasitic drugs for African Trypanosomiasis
Ústav: Biologické centrum AV ČR, v. v. i.
Škola: Gymnázium Česká 64
Další informace1. Proč jste se přihlásili do projektu Otevřená věda Akademie věd ČR a co vás zaujalo na této stáži?
Do projektu jsem se přihlásil pro získání nových poznatků a zkušeností. Zaujalo mne téma stáže a její náplň (důraz na precizní pipetování a psaní poznámek).
2. Představte si, že jste vynálezci – co byste vynalezli a proč?
Vynalezl bych stroj na cestování v čase, abych se mohl varovat v minulosti před různými nebezpečími (nedostatečný zápis, špatná rozhodnutí apod.)
3. Vaše záliby, koníčky:
Věda, chemie, biologie, hudba, Netflix, sport (hlavně windsurfing a lyže), jídlo
Adam H., 18 let
Stáž: Kosmické počasí a jeho efekty na technologie
Ústav: Ústav fyziky atmosféry AV ČR, v. v. i.
Škola: Gymnázium Tachov
Další informace1. Proč jste se přihlásili do projektu Otevřená věda Akademie věd ČR a co vás zaujalo na této stáži?
Rád bych se účastnil této stáže, protože se domnívám, že mi poskytne jedinečnou příležitost pro hlubší ponoření se do této oblasti.
2. Představte si, že jste vynálezci – co byste vynalezli a proč?
Jako vynálezce bych si přál vynalézt stroj času. Tato myšlenka mě fascinuje nejen kvůli jejímu vědeckofantastickému potenciálu, ale i kvůli možnostem, které by nám poskytla v reálném světě.
Stroj času by mohl přinést nespočet pozitivních změn. Z hlediska vědy by nám umožnil prozkoumávat historické epochy a chápat, jak se vyvíjely různé civilizace. Mohli bychom přímým pozorováním lépe pochopit minulost a možná i získat odpovědi na otázky, které zůstávají nevyřešené.
Zároveň by stroj času mohl být mocným nástrojem pro řešení současných problémů. Například bychom mohli cestovat do budoucnosti a získat náhled na dopady současných rozhodnutí, což by mohlo být klíčové pro lepší plánování a udržitelný rozvoj.
3. Vaše záliby, koníčky:
Šachy, společenský život, 3D modelování a 3D tisk, fyzika a technologie obecně
Hynek H., 17 let
Stáž: Čištění vod od mikropolutantů, příprava a charakterizace sorbentů
Ústav: Ústav chemických procesů AV ČR, v. v. i.
Škola: Nový PORG
Další informace1. Proč jste se přihlásili do projektu Otevřená věda Akademie věd ČR a co vás zaujalo na této stáži?
Do projektu otevřená věda jsem se přihlásil, protože mě už mnoho let zajímá věda a ve škole se jí věnujeme dle mého názoru nedostatečně. Konkrétně na této stáži mě zaujala její praktičnost a její reálné využití, dále mě láká jakékoliv spojení chemie a vody.
2. Představte si, že jste vynálezci – co byste vynalezli a proč?
Vynalezl bych metodu a zařízení pro přenos velkého množství dat do lidského mozku, exponenciálně by se tak zvýšila schopnost lidstva se učit a posouvat v jakémkoliv oboru.
3. Vaše záliby, koníčky:
Mé záliby jsou lezení, potápění, fotografování a chození po horách.
Anna J., 18 let
Stáž: Vlny pana Langmuira pod dohledem Solar Orbiteru
Ústav: Ústav fyziky atmosféry AV ČR, v. v. i.
Škola: Gymnázium Bohumila Hrabala v Nymburce
Další informace1. Proč jste se přihlásili do projektu Otevřená věda Akademie věd ČR a co vás zaujalo na této stáži?
Do Otevřené vědy se hlásím proto, protože to je nejjednodušší způsob, jakým si vybrat studentskou stáž. To, jestli se člověk dostane, je samozřejmě již věc druhá... :D Každopádně si myslím, že projekt Otevřená věda je nejlepší způsob, jak se dostat do vědeckého prostředí a vyzkoušet si, jak to vlastně vůbec funguje.
2. Představte si, že jste vynálezci – co byste vynalezli a proč?
Nejvíc mě láká daleký vesmír, takže nejspíš něco, čím bychom se tam dokázali dostat nebo jej alespoň spatřit.
3. Vaše záliby, koníčky:
Ve volném čase se ráda věnuji tanci a mažoretkám, v létě také lukostřelbě a turistice. Také ráda peču, což je i jednou z mých aktivit v programu DofE, kterého se účastním.
Magdalena K., 15 let
Stáž: Dějiny zdravotnické záchranné služby v českých zemích (1952–2003)
Ústav: Ústav pro soudobé dějiny AV ČR, v. v. i.
Škola: Rakouské gymnázium v Praze
Další informace1. Proč jste se přihlásili do projektu Otevřená věda Akademie věd ČR a co vás zaujalo na této stáži?
Přihlásila jsem se, protože mě zajímají humanitní vědy a ráda bych si vyzkoušela terénní výzkum a objevila, jak se dělá věda.
2. Představte si, že jste vynálezci – co byste vynalezli a proč?
Ráda bych vynalezla motor s pohonem na vodu, věřím, že by to pomohlo zastavit klimatickou krizi.
3. Vaše záliby, koníčky:
Skaut, čtení, divadlo a tanec.
Michaela M., 16 let
Stáž: České literární osobnosti jinak aneb Máte pocit, že o nich víte vše?
Ústav: Ústav pro českou literaturu AV ČR, v. v. i.
Škola: Gymnázium bratří Čapků
Další informace1. Proč jste se přihlásili do projektu Otevřená věda Akademie věd ČR a co vás zaujalo na této stáži?
Myslím si, že mi projekt Otevřené vědy může do života a hlavně budoucího studia přinést spoustu užitečných znalostí a zkušeností. Dostanu zde příležitost rozšířit své znalosti z hodin češtiny a můžu se do fascinujících vod české literatury ponořit ještě hlouběji, než kdy dřív.
2. Představte si, že jste vynálezci – co byste vynalezli a proč?
Nezničitelné obálky knih. Mohla bych si tak poklidně užívat čtení knih na jakémkoliv místě s jakkoliv plnýma rukama, bez obav z natrhnutí, polití nebo jiného poškození obalu knihy a ještě si držet kávu v druhé ruce. Už bych se nemusela trápit zlomenou páteří papírových obalů, déšť už by také nebyl překážkou a knihy by se daly nosit v plátěných taškách bez možnosti promočení.
3. Vaše záliby, koníčky:
Ráda studuji jazyky, převážně angličtinu, češtinu a nově i latinu. Má oblíbená kniha je Proměna od Franze Kafky i když spíš než existencionalismus preferuji romantismus a jeho tragické tendence zaměřující se na rozvoj jedinečného hrdiny. Mimo školu se také věnuji sportu, nejraději mám lezení a tanec.
Magdaléna M., 19 let
Stáž: Role citizen science při monitoringu české zemědělské krajiny
Ústav: Ústav geoniky AV ČR, v. v. i.
Škola: Gymnázium Blansko, p. o.
Další informace1. Proč jste se přihlásili do projektu Otevřená věda Akademie věd ČR a co vás zaujalo na této stáži?
Stáž Otevřené vědy mi poskytuje úžasné možnosti jako například přístup k technologiím, možnost pravidelného navštěvování nějakého odborného ústavu a odborné vedení. Ráda si rozšiřuji obzory, zabývám se dlouhodobými projekty a učím se nové věci. S radostí a zapáleným zájmem se také vrhnu do každé nové výzvy.
Na této stáži mě zaujala možnost navázat na aktivity, kterým jsem se již v minulosti v rámci studentské stáže věnovala. Pokud bych dostala možnost se stáže účastnit, dostala bych zároveň prostor k rozšíření portfolia aktivit spojených s občanskou vědou v rámci České republiky.
2. Představte si, že jste vynálezci – co byste vynalezli a proč?
V současnosti vnímám jako velký problém obrovský nedostatek odborníků na duševní zdraví. Zároveň je mi zřejmé, že každý člověk je individuální a jedinečný, a tak, pokud se člověku v lepším případě naskytne možnost nějaké terapeutické spolupráce, ani to neznamená, že se lidem od jejich potíží uleví. Nejen ten, kdo se dlouhodobě potýká s psychickými potížemi, každý z nás má sem tam (nebo naneštěstí častěji či dennodenně) nějaké trápení, na které neexistuje univerzální “lék”. Já bych si nepřála vynalézt univerzální pilulku na každý splín. Líbilo se, kdyby každý mohl mít nějakého svého osobního buddyho. Takovou milou dušinku, se kterou by se podělil o to méně příjemné nebo které by naopak sdělil své pokroky a radosti. Přála bych si, aby měl každý svého terapeutického kamaráda :)
3. Vaše záliby, koníčky:
Mezi mé zájmy patří vzdělávání sebe i ostatních, seberozvoj, mimoškolní aktivity a soutěže, jazyky, v případě angličtiny navštěvuji jazykovou školu, ráda čtu a bavím se studiem odborné literatury, soutěžně se věnuji tanečnímu sportu a jinak sportu obecně. Mezi mé koníčky patří i hudba, navštěvuji pěvecký sbor a nejsou mi cizí ani ruční práce, hlavně šití na šicím stroji a ruční šití.
Ondřej N., 16 let
Stáž: Průzkum a možnosti stratoférických dat
Ústav: Ústav fyziky atmosféry AV ČR, v. v. i.
Škola: Gymnázium Zábřeh
Další informace1. Proč jste se přihlásili do projektu Otevřená věda Akademie věd ČR a co vás zaujalo na této stáži?
Dlouhodobě se zajímám o přírodní vědy a rád bych prohloubil své znalosti v tomto oboru. Zaujalo mě téma stáže, neboť v ní mohu uplatnit a prohloubit svůj zájem o fyziku a matematiku.
2. Představte si, že jste vynálezci – co byste vynalezli a proč?
Například bych se rád věnoval zdokonalování fúzního reaktoru a jeho využití v praxi.
3. Vaše záliby, koníčky:
Robotika, programování, historie, plavání, četba…
Adéla O., 17 let
Stáž: Dějiny zdravotnické záchranné služby v českých zemích (1952–2003)
Ústav: Ústav pro soudobé dějiny AV ČR, v. v. i.
Škola: Biskupské gymnázium Žďár nad Sázavou
Další informace1. Proč jste se přihlásili do projektu Otevřená věda Akademie věd ČR a co vás zaujalo na této stáži?
V roce 2023 dělala stáž moje kamarádka a velmi ji to bavilo, tak jsem si řekla, že to zkusím také. Mám ráda historii a dělám dobrovolné hasiče, takže mi dějiny zdravotnické služby jako ideální volba.
2. Představte si, že jste vynálezci – co byste vynalezli a proč?
V dnešní době je tolik vynálezů, že nevím jestli bych nevynalezla něco, co už dávno na světě je. Ale kdyby přece, tak bundu, ve které by už nikdy nebyla zima, protože v zimě mi je velmi často zima:)
3. Vaše záliby, koníčky:
Ráda sportuji a dělám dobrovolné hasiče, kde jsem instruktorka, ráda čtu knížky, hraji na klavír a poslouchám hudbu.
Veronika P., 18 let
Stáž: Kosmické počasí a jeho efekty na technologie
Ústav: Ústav fyziky atmosféry AV ČR, v. v. i.
Škola: Gymnázium Brno, Křenová, příspěvková organizace
Další informace1. Proč jste se přihlásili do projektu Otevřená věda Akademie věd ČR a co vás zaujalo na této stáži?
Chtěla bych získat nové zkušenosti a znalosti, líbí se mi propojení kosmického počasí s technologiemi.
2. Představte si, že jste vynálezci – co byste vynalezli a proč?
Vynalezla bych účinnější a ekologičtější zařízení pro získávání elektrické energie, aby to lidé chtěli využívat a zároveň to neškodilo.
3. Vaše záliby, koníčky:
Řeším Matematickou olympiádu a Fyzikální korespondenční seminář, učím se čínsky.
Tereza P., 17 let
Stáž: Masové produkce hlístic a bakterií v tekutých médiích pro biologickou ochranu rostlin
Ústav: Biologické centrum AV ČR, v. v. i.
Škola: Gymnázium Český Krumlov
Další informace1. Proč jste se přihlásili do projektu Otevřená věda Akademie věd ČR a co vás zaujalo na této stáži?
Do projektu, jsem se přihlásila, protože jsem si chtěla ozvláštnit své studium. Na gymnáziu nemám moc možností praktické části vzdělání, zvlášť v biologii. Chtěla bych si vyzkoušet nové věci, které bych mohla využít při svém budoucím studiu a zaměstnání.
Na této stáži mě zaujala právě práce v laboratoři. Nikdy jsem neměla možnost pracovat s laboratorní technikou a toto je skvělá možnost. Vždy mě zajímaly rostliny a jejich ochrana a představa, že bych mohla sama vytvořit nebo vymyslet něco, co by bylo užitečné.
2. Představte si, že jste vynálezci – co byste vynalezli a proč?
Čip, který by dokázal v mozku vyvolat staré vzpomínky. Mohlo by to pomáhat lidem k lepšímu psychickému zdraví, nebo při zlepšení Alzheimerovy choroby. Starším lidem by mohl čip zpříjemnit jejich psychickou kvalitu života.
3. Vaše záliby, koníčky:
čtení, výlety v přírodě, biologie, získávaní nových informací
Lenka P., 17 let
Stáž: Dějiny zdravotnické záchranné služby v českých zemích (1952–2003)
Ústav: Ústav pro soudobé dějiny AV ČR, v. v. i.
Škola: Rakouské gymnázium v Praze (OEGP)
Další informace1. Proč jste se přihlásili do projektu Otevřená věda Akademie věd ČR a co vás zaujalo na této stáži?
Rozšířit si obzory o tématech, která jsou více než zajímavá a o kterých se bohužel ve škole nemluví, byl můj hlavní pohon podat přihlášku. Na této stáži se mi nejvíce líbí spojitost historie a prostoru nemocnice, připadá mi to až dadaistické téma, které ale naprosto dává smysl a velmi se mi líbí.
2. Představte si, že jste vynálezci – co byste vynalezli a proč?
Od malička jsem chtěla umět létat, takže křídla, která by mi umožnila mít nadhled a vidět věci shůry jako ptáci na obloze.
3. Vaše záliby, koníčky:
Mám ráda tanec a muziku, hraji ráda na klavír. Můj večer se však neobejde bez dobré knížky, filmu či dobrého jídla.
Tereza P., 18 let
Stáž: Kationty – klíčové prvky pro život eukaryotních buněk
Ústav: Fyziologický ústav AV ČR, v. v. i.
Škola: Mendelovo gymnázium Opava
Další informace1. Proč jste se přihlásili do projektu Otevřená věda Akademie věd ČR a co vás zaujalo na této stáži?
Přihlásila jsem se, jelikož mě věda již dlouhodobě oslovuje a láká mě ta představa vědecké práce již na střední škole. Téma membránového transportu v buňkách mě zajímá již nějakou tu dobu. Propojení biochemie a buněčné biologie je asi to, co mě na tom baví nejvíce a ráda bych své znalosti v těchto oborech prohloubila dále.
2. Představte si, že jste vynálezci – co byste vynalezli a proč?
Ráda bych svým vynálezem přispěla k rozvoji biodiverzity a pomohla tak zachránit mizející druhy, neboť v současné době většina nových potenciálních léků pochází z přírodních produktů, kterých byl otestován pouze malý zlomek. Rozvojem biodiverzity by tedy bioprospektoři získali více času pro jejich zkoumání, z čehož by lidstvo později mohlo benefitovat.
3. Vaše záliby, koníčky:
Svůj volný čas trávím nejčastěji v posilovně, jsem certifikovaná fitness trenérka a věnuji se především crossfitu. Dále hraji volejbal a jsem vášnivý vysokohorský turista. Jsem člověk, co miluje sportovní výzvy, ale také třeba ráda podnikám různá cestovatelská dobrodružství se svou mladší sestrou.
Adina P., 17 let
Stáž: Masové produkce hlístic a bakterií v tekutých médiích pro biologickou ochranu rostlin
Ústav: Biologické centrum AV ČR, v. v. i.
Škola: Gymnázium Třeboň
Další informace1. Proč jste se přihlásili do projektu Otevřená věda Akademie věd ČR a co vás zaujalo na této stáži?
Chci si rozšířit své obzory a dostat se do jiného okruhu lidí, než mám kolem sebe ve škole.
2. Představte si, že jste vynálezci – co byste vynalezli a proč?
Přesně nevím co, ale mělo by to být určitě něco, co by pomohlo odvrátit globální oteplování a další katastrofy.
3. Vaše záliby, koníčky:
Čtení knih, pěstování rostlin, procházky (celkově chůze).
Silvie S., 18 let
Stáž: Synthesis of chromophores for next generation photovoltaics
Ústav: Ústav organické chemie a biochemie AV ČR, v. v. i.
Škola: gymnázium OpenGate, Babice
Další informace1. Proč jste se přihlásili do projektu Otevřená věda Akademie věd ČR a co vás zaujalo na této stáži?
This opportunity caught my interest, thanks to the chance to try something new and unusual. Exploring science from a fresh extracurricular perspective and the opportunity to enrich my knowledge appeal to me. I enjoy chemistry, and its practical application opens up new insights for me. I appreciate the chance to witness the application of chemical theory from textbooks in the real world. The organic part of chemistry has always intrigued me more, so I would be delighted to get to know it even better. Therefore, this specific internship has captivated me, and I would like the opportunity to contribute to this project and acquire new theoretical and practical knowledge.
Tato příležitost mě zaujala, díky možnosti si vyzkoušet něco nového a neobvyklého. Podívat se na vědu z nového mimoškolního úhlu a možnost obohatit si své vědomosti. Baví mě chemie a její využití v praxi mi otevírá nové vědomosti. Líbí se mi možnost vidět aplikování chemické teorie z učebnice do reálného světa. Organická část chemie mě vždy více bavila a zajímala, proto bych byla ráda se s ní seznámit ještě blíže. Proto mě tato konkrétní stáž velice zaujala a ráda bych získala možnost se na tomto projektu podílet a získat nové teoretické a praktické znalosti.
2. Představte si, že jste vynálezci – co byste vynalezli a proč?
Many people enjoy traveling, often sacrificing their personal comfort to fly far away from their family and friends. Therefore, we frequently encounter the challenge of being separated from our loved ones, as long distances do not always allow us to meet and connect regularly. In today's world, we have the advantage of phone calls and even video calls; however, we often miss a closer connection with our loved ones. Therefore, I wish there were an invention that could enable the connection of people in distant places.With its touch technology and 3D holographic projection, this invention would provide not only visual but also physical contact over a distance. As users of this technology, we could almost literally embrace and share significant physical moments with those located thousands of kilometers away. This could revolutionize how we perceive and experience our interpersonal relationships across distances, fulfilling our desire for more intense connections.
Mnoho lidí rádo cestuje nebo často na úkor vlastní vize, odlétají daleko od své rodiny či přátel. Proto se často setkáváme s odloučením od našich blízkých a dlouhé vzdálenosti nám ne vždy dovolují se pravidelně vídat a setkávat. V dnešní době máme výhodu telefonického spojení nebo dokonce videohovorů, ale přesto nám může často chybět bližší kontakt s našimi blízkými. Proto bych si přála, aby existoval nějaký vynález, který byl nám umožnil propojení lidí na vzdálených místech. S jeho dotykovou technologií a 3D holografickou projekcí by poskytoval nejenom vizuální, ale i fyzický kontakt na dálku. Jako uživatelé této technologie bychom se mohli téměř doslova obejmout a sdílet významné fyzické chvíle s těmi, kteří jsou vzdáleni tisíce kilometrů. Což by mohlo znamenat revoluci v tom, jak vnímáme a prožíváme naše mezilidské vztahy přes vzdálenost, a přesto by naplnil naši touhu po intenzivnějším spojení.
3. Vaše záliby, koníčky:
I enjoy collecting new experiences, gaining knowledge, and creating memories, which is why I love to travel and explore new places. In my free time, I also engage in activities such as painting, playing the keyboard, or spending time with my family. Because I enjoy developing my skills and knowledge, during my leisure time, I focus on activities related to areas that interest me, such as mathematics, chemistry, and economics. However, my favorite activity is sports, specifically twirling. After several years, I have successfully become a part of the Czech national twirling team and regularly participate in European championships. Therefore, my training involves a combination of various sports activities, including strength training, inline skating, cycling, or dance classes.
Ráda sbírám nové zážitky, zkušenosti a vzpomínky, proto ráda cestuji a poznávám nová místa. Ve volných chvílích také maluji, hraji na klávesy či trávím čas se svou rodinou. Protože ráda rozvíjím mé schopnosti a vědomosti, ve svém volném čase se věnuji aktivitám týkajících se oblastí, co mě zajímají jako je například matematika, chemie či ekonomie. Mezi mou nejoblíbenější aktivitu však patří sport, proto se věnuji twirlingu. V něm se mi po několika letech se mi podařilo stát se součástí české reprezentace. Pravidelně se tedy účastním evropských šampionátů. Můj trénink kombinuje více sportovních aktivit jako je například silový trénink, inline bruslení, jízda na kole nebo hodiny tance.
Tadeáš T., 17 let
Stáž: Understanding Shape memory alloys by powder metallurgical route
Ústav: Fyzikální ústav AV ČR, v. v. i.
Škola: Gymnázium, Ostrava-Zábřeh, Volgogradská 6a
Další informace1. Proč jste se přihlásili do projektu Otevřená věda Akademie věd ČR a co vás zaujalo na této stáži?
I applied to the Open Science project of the Academy of Sciences of the Czech Republic not only because of my positive experience from last year, but also because I am very interested in combining the topic of the internship with my electronic projects. During my previous participation I realized what opportunities and inspiration new scientific environments can offer. I want to use this opportunity to connect my existing know-how in electronics with the new challenges and insights that these internships can bring. I expect that participating in this internship will significantly broaden my horizons and bring new perspectives. I believe that the experience I have gained will be an asset in my future choice of university and in deciding on my career path. I expect that the internship will provide me not only with professional knowledge, but also with practical skills and the opportunity to work in an inspiring scientific environment. I look forward to the rewarding challenges and how this experience will help me better navigate the world of science and make decisions about my future educational and career path.
2. Představte si, že jste vynálezci – co byste vynalezli a proč?
I applied to the Open Science project of the Academy of Sciences of the Czech Republic not only because of my positive experience from last year, but also because I am very interested in combining the topic of the internship with my electronic projects. During my previous participation I realized what opportunities and inspiration new scientific environments can offer. I want to use this opportunity to connect my existing know-how in electronics with the new challenges and insights that these internships can bring. I expect that participating in this internship will significantly broaden my horizons and bring new perspectives. I believe that the experience I have gained will be an asset in my future choice of university and in deciding on my career path. I expect that the internship will provide me not only with professional knowledge, but also with practical skills and the opportunity to work in an inspiring scientific environment. I look forward to the rewarding challenges and how this experience will help me better navigate the world of science and make decisions about my future educational and career path.
3. Vaše záliby, koníčky:
My hobbies include programming, 3D printing and modeling, and working with microcontrollers. I'm fascinated by how things work. I like to climb artificial walls and rocks and go on bike rides when the weather is nice. Creating electronic projects (see linktr.ee/tadeastehan) is also an important part of my free time, as it provides me not only with the joy of creating, but also with the constant motivation to explore and improve my skills.
Adriana V., 17 let
Stáž: České literární osobnosti jinak aneb Máte pocit, že o nich víte vše?
Ústav: Ústav pro českou literaturu AV ČR, v. v. i.
Škola: Gymnázium Jana Palacha
Další informace1. Proč jste se přihlásili do projektu Otevřená věda Akademie věd ČR a co vás zaujalo na této stáži?
Stáže dávají studentům příležitost získání nových vědomostí a zkušeností z oborů jež je baví a kterými se v budoucnu možná chtějí zabývat. Navíc získají lepší představu o práci vědce.
Stáž mne oslovila svojí tématikou, která mě doprovází celým mým životem. Kniha je nejlepší přítel člověka.
2. Představte si, že jste vynálezci – co byste vynalezli a proč?
Vymyslela bych kompletní vyhledávač knih, článků, komentářů,...
Dalo by se jím najít jakýkoliv text na základě názvu/autora/úryvku/jazyku. Rozšířilo by to obzory a šetřilo čas všem uživatelům. Mohlo by to tak usnadnit práci nejen vědcům a studentům ale i široké veřejnosti.
3. Vaše záliby, koníčky:
čtení odborné i klasické literatury, chemický kroužek (2 roky), sporty všeho druhu (volejbal - 11 let), akvaristika, hudba (klavír - 6 let), kresba, D&D, cestování, vaření a pečení
NEZ kreslená věda
je ojedinělý popularizačně-vzdělávací cyklus Akademie věd České republiky. Krátká animovaná videa tematicky zaměřená na vědu a poznání edukační a zábavnou formou přibližují zajímavé jevy z vědní oblasti (nejen) studentům a pedagogům středních škol.