stáže pro studenty

Již od roku 2005 se zaměřujeme na podporu talentovaných studentů se zájmem o vědu. Našim cílem je umožnit pražským i mimopražským studentům získat cenné zkušenosti z vědecké praxe, motivovat středoškolské studenty k vysokoškolskému studiu ve vědních oblastech a následně k volbě vědecké profesní dráhy. Zároveň studenty vzděláváme a zapojujeme do činnosti ústavů Akademie věd ČR. Přihlašování na stáže pro rok 2024 bude spuštěno v listopadu 2023.

student
smouha

Nabídka stáží

V rámci Otevřené vědy nabízíme každoročně více než 100 stáží z nejrůznějších vědeckých oborů od fyziky, chemie, biologie, přes techniku, geologii, IT až k historii, sociologii, filozofii a mnoha dalším. Na podzim zde najdeš nabídku nových témat.

Vědní oblast
Místo
Obor
Ústav AV ČR
Středočeský krajBotanika

Ex-situ ochrana ohrožených druhů rostlin

LEKTOR STÁŽE RNDr. Hana Pánková, Ph.D.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
MÍSTO STÁŽE Lesní 322, 252 43 Průhonice
Ex-situ ochrana ohrožených druhů složí k vytvoření záložních populací pro případ, že jsou přirozené populace ohržené vyhynutím. Záchranné populace pak slouží jako zdroj materiálu pro případné reintrodukce. Student se v rámci stáže seznámí s problematikou ex-situ ochrany ohrožených rostlin, potencionálními riziky, seznámí se s biologií a ekologií kuřičky hadcové a jejím životním cyklem. V rámci terénní práce bude student hodnotit přežívání rostlin v záchranných populacích a vznik nových jedinců. Více informací na www.kuricka.cz
STÁŽISTÉ Tomáš Datinský
Středočeský krajBotanika

Vliv uchování semen v ex-situ sbírce na jejich klíčivost

LEKTOR STÁŽE RNDr. Hana Pánková, Ph.D.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 16
MÍSTO STÁŽE Lesní 322, 252 43 Průhonice
Ex-situ ochrana ohrožených druhů složí k vytvoření záložních populací pro případ, že jsou přirozené populace ohržené vyhynutím. Záchranné populace pak slouží jako zdroj materiálu pro případné reintrodukce. Klíčovým prvkem pro úspěšnost ex-situ ochrany je vhodný způsob uchování semen. U kriticky phrožené kuřičky hadcové tato informace zatím chybí. V rámci stáže tak bude proveden experiment, v němž se bude testovat vliv různého způsobu uchování semen na jejich klíčení a růst semenáčků.
STÁŽISTÉ Eva Šmelhausová
Středočeský krajBotanika

Co se skrývá v podzemních pupenech bylin?

LEKTOR STÁŽE Mgr. Renáta Schnablová, Ph.D.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 8
MÍSTO STÁŽE Botanický ústav AVČR
Vytrvalé byliny přezimují schované v bezpečí pod zemí přikryté listy. Na jaře raší z podzemních pupenů, které se vytvořily mnohem dříve. Kdy a kde se tyto pupeny tvoří u různých druhů bylin, jak tyto pupeny vypadají uvnitř a co z nich vyroste během vegetačního období, a co všechno může jejich růst ovlivnit, bude hlavním tématem stáže. Cílem projektu bude pozorovat a zdokumentovat různé fáze růstu pupenů několika druhů během celého roku. Student se naučí základy mikroskopování, hodnocení obrazového materiálu, získá základy laboratorní práce i práce v terénu.
Jihočeský krajChemická technologie

Application of countercurrent chromatography technology for the production of valuable algal products

LEKTOR STÁŽE José Carlos Cheel Horna, Ph.D.
DOBA TRVÁNÍ 12 měsíců
POČET HODIN STÁŽE ZA MĚSÍC 16
MÍSTO STÁŽE Novohradská 237 - Opatovický mlýn 379 01 Třeboň, Česká republika
POZNÁMKA: 1-2 student interns.
In recent years, with the advent of increasingly sensitive analytical techniques, a large number of algal products have been identified, including both already known compounds and new ones with innovative potential. These advances in algal product discovery have gone hand in hand with the determination of the biofunctional value of these compounds, driven by the development and application of high-throughput screening bioassays. However, on the way to the commercial exploitation of these valuable compounds, the question of how to extract them efficiently from the algal biomass in order to bring them to market is a major challenge. In this context, liquid-liquid chromatography in the form of countercurrent chromatography (CCC) represents a valuable technological alternative. CCC uses two immiscible liquid phases without a solid support, which allows excellent sample loading and recovery, and its use at pilot and industrial scale is now a successful reality. Student interns will participate in the development and physicochemical evaluation of a wide variety of biphasic solvent systems to determine their potential for use in CCC. They will also participate in the development of CCC separation methods to recover algal compounds of interest to the pharmaceutical, cosmetic, food and nutraceutical industries. We have a new, well-equipped laboratory and work in a friendly and international environment where English, Czech and Spanish can be used.
STÁŽISTÉ Jan Janíček, Madeleine Jirková

Medailonky stážistů

Seznamte se s našimi letošními stážisty a zjistěte, co je přivedlo na stáž Otevřené vědy. Již letos na podzim se můžeš stát jedním z nich.

Číst další

FAQ Nejčastější otázky

Na kolik stáží se můžu přihlásit?

Můžeš si podat více přihlášek na různé stáže. Docházet však můžeš pouze na jednu stáž.

Co když budu přijat/a na více stáží?

Nemohou tě vybrat na více stáží současně, protože hned jak si tě vybere jeden lektor nebo lektorka na svou stáž, tak ostatním zmizíš z výběru.

Kdy se dozvím, jestli jsem byl/a přijat/a?

Přihlašování na stáže je možné pouze do 30. listopadu. Poté si lektoři a lektorky budou z přihlášek vybírat nejvhodnější adepty na svou stáž. Výsledek o přijetí nebo nepřijetí na stáž se dozvíš do konce roku.

Jaké reference mám přiložit k přihlášce?

Reference přikládat nemusíš, ale pomáhají lektorům a lektorkám při rozhodování, koho na stáž ze všech uchazečů nakonec přijmou. Reference mohou být např. diplomy, certifikáty, potvrzení o účasti v SOČ a olympiádách, doporučující dopisy od pedagogů apod. Prostě všechno, čím se chceš pochlubit.

Jakou musím mít úroveň znalostí, abych se mohl/a přihlásit?

Předpoklady jsou někdy uvedeny v anotaci stáže. Většinou lektoři a lektorky neočekávají žádné zvláštní znalosti. Rozhodující je chuť vyzkoušet si něco nového a učit se. Stáže Otevřené vědy jsou příležitostí pro studenty a studentky středních škol a gymnázií, jak získat odbornou praxi. Do motivačního dopisu můžeš napsat, o co konkrétně se zajímáš, co by ses chtěl/a na stáži naučit nebo proč tě dané téma zajímá. 

Můžu se přihlásit, i když budu příští rok maturovat a dokončím střední školu?

Ano, můžeš.

Probíhají stáže i o prázdninách?

Ano, stáže běží po celý rok, tedy i o prázdninách v červenci a srpnu. Vždy ale záleží na konkrétní dohodě s lektorem nebo lektorkou stáže o tom, jak stáž bude probíhat. Stáže mohou probíhat i formou online diskuzí a studia literatury v kombinaci s docházkami do terénu nebo na pracoviště Akademie věd ČR.

Co mám napsat do životopisu?

Na rady a tipy, jak napsat životopis, se podívej třeba TADY.

Jak odevzdat přihlášku na stáž popsanou v angličtině?

Pokud je stáž pojmenovaná a popsána v přehledu v anglickém jazyce, vede ji anglicky mluvící lektor nebo lektorka, který/á tvé přihlášce v českém jazyce nemusí porozumět. Přelož si tedy tvůj životopis a motivační dopis do angličtiny. Přílohy, které nelze přeložit z češtiny, popiš v motivačním dopise.

Od kolika let se můžu na stáž přihlásit?

Stáže Otevřené vědy jsou určené středoškolákům a středoškolačkám od 15 let a rozhodujícím kritériem je věk. Pokud už jsi na střední škole, ale nemáš ještě 15 let, nemůžeme ještě bohužel tvoji přihlášku přijat. Pro všechny studenty a studentky mladší 18 let je nutné se přihlásit se souhlasem zákonného zástupce. Formulář souhlasu je možné stáhnout k vyplnění a podpisu při přihlašování.

Nestihl/a jsem se na stáž přihlásit. Jaké jsou další možnosti?

Doporučujeme ti prostudovat si další informace, aktivity a příležitosti na webech jednotlivých pracovišť Akademie věd ČR.

Jak můžu zvýšit své šance na přijetí?

Doporučujeme ti prostudovat si aktivity a akce na webu pracoviště Akademie věd ČR, o které máš zájem. Určitě navštiv i akce Akademie věd ČR pro veřejnost, například Týden mozku, Veletrh vědy nebo Týden Akademie věd ČR.