"Stáž mi pomohla uvědomit si, co by mě v budoucnu bavilo," říká talentovaná středoškolačka Barbora Wallenfelsová

Barbora Wallenfelsová se letos rozhodla, že si své středoškolské studium zpestří vědou a uměním. Ke svým běžným povinnostem si studentka z Českého Brodu přibrala ještě stáž Otevřené vědy. Na stáži v Ústavu dějin umění AV ČR se věnuje propagaci a popularizaci vědy a umění.

 

Po několika letech na víceletém gymnáziu přešla na Střední umělecko-průmyslovou školu, aby v současnosti zakotvila na mezinárodní škole Park Lane International School v Praze, kde může spojit svou vášeň pro výtvarné umění se studiem v angličtině. Bára se totiž o umění zajímá už od malička. Chodila devět let na výtvarný obor na Základní umělecké škole a výtvarnou výchovu si jako volitelný předmět vybrala i na osmiletém gymnáziu. Baví ji psát články, mezi jinými třeba i pro pravidelný newsletter České středoškolské unie, kde je členkou. Se svými spolužáky píše články pro jejich školní studentský blog a ve volném čase se věnuje psaní povídek, se kterými se zúčastnila i několika literárních soutěží.

Protože ji umění fascinuje, rozhodla se přihlásit se ještě na stáž Otevřené vědy s názvem Propagace a popularizace vědy v Ústavu dějin umění AV ČR. Na stáži pod vedením MgA. Barbary Líznerové se jí krásně povedlo skloubit její celoživotní zálibu ve výtvarném umění se psaním odborných textů. Bára pomáhá propagovat činnost vědkyň a vědců z Ústavu dějin umění a vysvětlovat veřejnosti čemu se věnují. Původně měla pomáhat také s organizací odborných přednášek, konferencí a výstav, většina ale musela být zrušena s ohledem na současnou epidemiologickou situaci. Její lektorka o ní říká: „Bára je moc šikovná studentka, i kolegové si chválili, jak reportáže zpracovala a dobře vystihla problematiku.“

Bářin příběh nám přišel velmi zajímavý, proto jsme se rozhodli o něj s vámi podělit:

Báro, jak si se dozvěděla o Otevřené vědě?

Myslím, že jsem narazila na nějakou upoutávku na Facebooku a rozhodla jsem se to víc prozkoumat, protože se mi líbila ta představa, že bych mohla vyzkoušet něco z “opravdového světa” a dozvědět se něco navíc k tomu, co se učím ve škole.

Proč sis vybrala stáž zaměřenou na popularizaci umění?

Umění jsem měla vždycky ráda a jedna z možností, nad kterými jsem přemýšlela, když jsem uvažovala jaký obor si vybrat této oblasti, chtěla jsem se podívat do zákulisí a zároveň využít své znalosti, které jsem o propagaci už měla z České středoškolské unie, kde jsem poslední rok spravovala newsletter.

Máš k umění blízko. Co se ti líbí?

Vždycky jsem měla ráda výtvarku, chodila jsem na výstavy s mamkou a nějakou dobu jsem strávila i na uměleckoprůmyslové škole, ale v průběhu času jsem zjistila, že nejsem umělec, ale spíše teoretik. Jsem celkem fanoušek starších malířů jako je Monet nebo Sisley, mám ráda více, jak se říká, krajinky než portréty.

Teď už víš, co budeš studovat?

Stále nad tím přemýšlím, ale zatím to asi nejvíc vypadá na architekturu. Spojuje totiž několik věcí, které mě baví, a to nějaké technické/analytické přemýšlení, ale zároveň i do jisté míry kreativitu a kreslení. Navíc jsem v rámci stáže měla možnost nahlédnout trochu do historie architektury a to mě moc baví.

Co tě nejvíc baví na stáži?

Ráda se účastním přednášek, jelikož se sama zároveň dozvídám nové zajímavé informace. Když potom o nich píši články, tak si to můžu i v hlavě trochu srovnat a zároveň si procvičovat češtinu, protože teď studuji v angličtině.

Co tě na stáži nejvíc překvapilo?

Jak otevřená je naše domluva a jakou volnost jsme od naší lektorky dostali k přinášení vlastních nápadů. Je to skvělé, protože hned na druhém setkání jsme si sedli a každý jsme si mohli vybrat, na čem bychom chtěli pracovat, ať už z již zavedených aktivit, nebo máme možnost rozvíjet vlastní návrhy.

Co považuješ za svůj zatím největší úspěch?

Pravděpodobně je to moje přijetí na IB program (pozn. stipendium na Park Lane International School), který teď studuji, a na stáž Otevřené vědy, jelikož mi pomohla uvědomit si, co by mě bavilo v budoucnu a čemu bych se chtěla i třeba ve svém volném čase více věnovat. Na stáži jsem si asi nejvíce užila psát svou třetí reportáž (pozn. Reportáž z přednášky o dělnické amatérské fotografii). Zároveň to byla také největší výzva, jelikož se přednáška odehrávala v angličtině, takže jsem si poznámky psala v angličtině a potom doma psala článek v češtině. Občas jsem se bála, jestli je překlad některých slov správný pro kontext, ale reportáže po mě vždy kontroluje jak lektorka tak většinou ten, kdo přednášku dělal nebo danému tématu rozumí. Toto téma jako takové mi přišlo velice zajímavé, stejně jako všechny přednášky, ale tentokrát to pro mě bylo něco, o co se více osobně zajímám.

Co dalšího tě (nejen stáži) ještě v blízké době čeká?

Jelikož mojí hlavní náplní bylo psaní článků z přednášek, které jsou teď až do podzimu zrušené, tak jsem začala pomáhat s novým webem Ústavu dějin umění AV ČR, což je zase něco jiného, co si můžu vyzkoušet. Pravděpodobně budu přes prázdniny dělat něco okolo této aktivity. Co se týče jiných aktivit, tak mě čeká samozřejmě konec školního roku plný testů a závěrečných hodnocení, a pak letní tábor s dětmi, na který se moc těším.

Zajímavé výstupy k popularizaci umění, které Barbora Wallenfelsová na své stáži zpracovala, si můžete přečíst zde:

Reportáž z přednášky o proměnách venkovské architektury

Reportáž z přednášky o relikviářovém kříži z Roudnice nad Labem

Reportáž z přednášky o dělnické amatérské fotografii 

Fotografie ze stáže Propagace a popularizace vědy v Ústavu dějin umění AV ČR si můžete prohlédnout na naší stránce na Facebooku