Letošní ročník Letního vědeckého kempu nadchnul pedagogy i vědce

Akademie věd ČR se již dlouhá léta systematicky věnuje vzdělávání pedagogů. Vědkyně a vědci se setkávají s učiteli na mnoha akcích, jednou z nich je i Letní vědecký kemp pro pedagogy, který se každoročně koná o prázdninách. Také letos v srpnu se sešli pedagogové ze všech koutů Česka, aby se od odborníků dověděli zajímavosti z oblasti přírodních věd a získali inspiraci pro výuku biologie, chemie, matematiky, fyziky a dalších přírodních věd. Letošní ročník byl opět jedinečný, nabitý zajímavými informacemi a skvělým programem. Letní vědecký kemp se již několik let koná v Jindřiši u Jindřichova Hradce, symbolicky v budově staré školy, která je dnes především penzionem. Vědkyně a vědci Akademie věd zde ve spolupráci s pedagogy z Univerzity Karlovy a dalších vzdělávacích zařízení představují učitelům základních a středních škol novinky ze světa vědy, ale také zajímavé aktivity, kterými mohou svou výuku zatraktivnit a upoutat pozornost svých žáků a nadchnout je pro vědu.

 

Program kempu byl letos opravdu nabitý a velmi pestrý. Kemp začal kurzem pro učitele prvního stupně ZŠ, který se uskutečnil od 10. do 14. 8. 2020. Na pedagogy čekal na míru připravený program, ve kterém si mohli vyzkoušet separační metody: filtraci, extrakci, destilaci nebo chromatografii. Vyzkoušeli si například, jak oddělovat vonné silice hřebíčku pomocí vodní páry nebo extrakci šťáv z mrkve či řepy. „Pomůcky jsou koncipované pro první stupeň a vybíráme je tak, že se dají nahradit běžným vybavením z kuchyně," říká jedna z lektorek kurzu Magda Zlámalová z Ústavu fyzikální chemie J. Heyrovského AV ČR. Spolu s kolegyní Monikou Klusáčkovou učitelům ukazovaly také jednoduché pokusy a metody zábavné daktyloskopie a mikroskopie. O tom, že chemie může být vlastně taková detektivka, přesvědčily nejen učitele, ze své praxe totiž dobře vědí, že tyto metody forenzní chemie a kriminalistiky fascinují i děti. Monika Klusáčková dodává: „Většina našich experimentů popularizuje chemii, ale je úzce propojena s biologií či zdravovědou (přírodní barviva, vitamíny) a fyzikou (změna skupenství). Prvostupňové učitelky používají tyto ukázky hlavně při stále oblíbenějších projektových dnech. Na všechno je při nich víc času a jde se napříč předměty." Program kurzu pokračoval sérií zajímavých nápadů na zábavné pokusy demonstrující fyzikální jevy. V dalších dnech se pedagogové dozvěděli, jak zaujmout děti zábavnou fyzikou. Lektorky Jitka Soukupová a Jitka Houfková vyprávěly, jak se dají při výuce využít příběhy-pohádky, kde se problém místo kouzlem řeší fyzikálním pokusem. S Andreou Tláskalovou si vyzkoušeli, jak přesunout výuku ven na zahradu a také jak do přednášeného učiva mohou zapojit přírodniny a další pomůcky, které se běžně vyskytují kolem nás. Mohli se tak přesvědčit, že v přírodě se dá učit i matematika, třeba osová souměrnost na listech nebo tvary na nalezených předmětech.

Kemp pokračoval od 14. do 18.8. kurzem pro učitele fyziky a matematiky. Martin Ledinský z Fyzikálního ústavu AV ČR pedagogům poutavě vyprávěl, kde a jak využíváme světlo. Následovaly praktické fyzikální pokusy s LCD monitorem a vášnivá debata o tom, jak vypadá světlo, jak se skládají barvy a kam směřuje budoucnost fotovoltaiky. V programu nesměly chybět praktické ukázky z astronomie. Velké nadšení v účastnících podnítil program „skutečně zábavné fyziky se skutečnými věcmi“, ve kterém Vojtěch Žák z Univerzity Karlovy ukazoval, jak jednoduše zaujmout žáky fyzikou při které si pomůcky musí nejdříve vyrobit. Stačí předtím jen navštívit papírnictví nebo domácí potřeby a pořídit třeba otvírák, kleště nebo brýle.

Letní vědecký kemp uzavřel od 18. do 22.8. kurz pro pedagogy biologie a chemie. Praktické ukázky chování jednotlivých kovů si mohli účastníci ověřit v bloku věnovaném elektrochemii. Stavbu molekul organických látek si učitelé mohli vyzkoušet při praktických pokusech z přírodními látkami pod dohledemKvětoslavy Stejskalové z Ústavu fyzikální chemie J. Heyrovského AV ČR. Učitelé si na vlastní oči ověřili, jak fungují „akční enzymy“, které využíváme například při výrobě sýra. Opravdový zápal a soustředění ukázali pedagogové při vyrábění gelových „žížal“ z pektinu. Byl z toho dokonce „souboj“ o nejzajímavější tvar a barvu. Vanda Janštová z Univerzity Karlovy zasvětila pedagogy do novinek z oblasti evoluční biologie. Z běžně dostupných materiálů jim dokázala předvést, jak snadno se dá ve třídě vyrobit model srdeční chlopně nebo plic.

Letní vědecký kemp i letos nabídl zajímavý program, který přilákal pedagogy, kteří mají zájem o nejen nové poznatky, ale také o interaktivní a badatelsky orientovanou formu výuky. Podařilo se opět sestavit velmi zajímavý program plný zábavných a zajímavých pokusů. Z pedagogů byl cítit opravdový zájem a často mluvili o tom, že se těší, až pokusy budou moci vyzkoušet ve škole se svými studenty. Bylo skvělé pozorovat jejich nadšení, když se dozvěděli další nápad, jak obohatit svou výuku,“ hodnotí koordinátorka kempu Zuzana Všetečková. „Jako učitelka se musím a chci pořád vzdělávat, abych po letech ve školství nezakrněla. A tenhle kurz je jeden z nejlepších, na kterém jsem kdy byla. Všechno, co jsme se tu naučili je opravdu prakticky využitelné ve výuce, a těším se, až to s mými žáky vyzkouším,“ dodává jedna z účastnic akce.

Styl letní školy v přírodě se organizátorům osvědčuje lépe než vzdělávání ve školících centrech ve městě. Důležitou součást pozitivního hodnocení Letního vědeckého kempu bezpochyby tvoří uvolněnější atmosféra, kde se mohou účastníci lépe poznat, více spolu komunikovat a při mnoha neformálních diskuzích probírat své zkušenosti s výukou, žáky, letos ale například i o nelehkém období koronavirové krize a výzvám, které jim přináší.

Pedagogové odjížděli z kempu velmi spokojení, ve svém hodnocení se shodovali na tom, že nelitují volného času, který o prázdninách věnovali svému dalšímu vzdělávání a osobnímu rozvoji. „Pro nás jako organizátory je jejich nadšení vždy největší odměnou a zároveň obrovskou motivací pro pořádání příštího ročníku, ve kterém se budeme snažit přinést ještě zajímavější program,“ uzavírá letošní ročník Zuzana Všetečková z Divize vnějších vztahů SSČ AV ČR, která akci v rámci projektu Otevřená věda koordinuje.

Fotografie z Letního vědeckého kempu si můžete prohlédnout na sociálních sítích Otevřené vědy: Facebook a Instagram.

Připravila SSČ AV ČR/DVV; Michaela Marková a Zuzana Všetečková