Na čem konkrétním ve svém výzkumu pracujete?
Zabývám se molekulární elektrochemií; jde o základní výzkum principu a mechanismu chemických reakcí zahájených přenosem elektronu, tedy redukcí nebo oxidací, a to pomocí elektrody. Studujeme redox a chemické vlastnosti nově připravených molekul za účelem vysvětlení jejich chování, pochopení vztahu mezi strukturou a reaktivitou s možností predikce vlastností nově navrhovaných molekul. V současnosti se zabýváme molekulami slibnými a) pro diagnostiku a léčení rakoviny (komplexy aza-makrocyklů); b)pro nový typ fotovoltaiky (singletové štěpení); pro fotoiniciátory biokompatibilních polymérů (acylgermany); d) pro senzory (kalixareny); e) pro fotoelektrokatalýzu (deriváty flavinů) a další.
Proč vedete stáže pro středoškoláky a co Vám to přináší?
Sám jsem od 15 let chodil do chemického kroužku pořádaného Domem dětí a mládeže a tato zkušenost mne přivedla k rozhodnutí se chemií zabývat i po maturitě. Tak bych chtěl tuto "ochutnávku" chemie na vědeckém pracovišti nabídnout dalším středoškolákům, aby poznali, zda je to pro ně zajímavé nebo ne. A v případě zájmu mohou u nás pokračovat i po skončení projektu Otevřená věda.
Jak jste se dostal/a k vědě a práci v Akademii věd ČR?
Když už jsem se přiklonil k chemii, velmi mě okouzlila možnost pracovat s molekulami, které ještě nikdo neměl v ruce a které mají (mohou mít) netušené vlastnosti. Proto jsem se od prvního ročníku na PřFUK zajímal o koordinační chemii, kde kromě syntézy mne zaujalo jejich elektrochemické chování. Měl jsem pak štěstí, že jsem se dostal do vytoužené laboratoře organické elektrochemie v Heyrovského ústavu (kde jsem dodnes).