Medailonky lektorů

Seznamte se s některými z našich lektorů a lektorek stáží Otevřené vědy.

Prokop Hapala

fotografie studenta
Stáž: Interaktivní molekulární stavebnice na počítači
Automatizace práce výpočetního chemika pomocí velkých jazykových modelů
Strojové učení silových polí elektronů v molekulách
Ústav: Fyzikální ústav AV ČR, v. v. i.

Na čem konkrétním ve svém výzkumu pracujete?

Zajímá mě, jak z organických molekul vyrobit počítače a jiné nanostroje, protože právě molekuly jsou nejmenší objekty, které máme k dispozici. Jednotlivé molekuly se nejlépe studují pomocí mikroskopu atomových sil (AFM) a počítačové čipy se vyrábějí fotolitografií. Obě tyto metody fungují nejlépe na povrchu krystalů, a proto se zabývám i fyzikou a chemií povrchů. Vše studujeme teoreticky pomocí simulací. Vyvíjíme simulační nástroje, například pro AFM, které dokáže "vidět" chemické vazby, a jiný software, který simuluje uspořádání molekul na povrchu. Snažíme se vytvořit něco jako CAD systém, ve kterém by inženýři mohli navrhovat molekuly, které se na povrchu uspořádají do požadovaných struktur, například do výpočetních obvodů procesoru.

Proč vedete stáže pro středoškoláky a co Vám to přináší?

Když jsem byl malý, fascinovaly mě stroje a energie ve fyzice a chemii. Fantazíroval jsem o tom, co všechno vynaleznu. Kreslil jsem si plány strojů, prováděl chemické pokusy v garáži a programoval jednoduché hry. Trvalo mi ale desítky let, než jsem pochopil, jak fungují technologie, které mě fascinovaly – např. lasery, počítače, jaderné zbraně. Knížky co jsem měl byly buď příliš “pro děcka” nebo naopak vyžadovaly znalosti z matematiky které jsem neměl. Nevěděl jsem jak na to abych se jako malý kluk mohl smysluplně podílet ne vymyšlení něčeho nového. Proto bych chtěl studentům poskytnout možnost po které jsem tehdy jako malý kluk toužil. Věřím, že spoustu věcí lze pochopit i bez hlubšího zázemí, a že i student bez vysokoškolské matematiky může ve vědě něco užitečného udělat nebo dokonce vynaleznout, pokud dostane ty správné nástroje. Dostupnost počítačů a umělé inteligence to dnes výrazně zjednodušuje.

Jak jste se dostal k vědě a práci v Akademii věd ČR?

Od dětství jsem chtěl být vynálezcem. Spíš než vědec, který studuje přírodu, jsem chtěl být inženýr, který navrhuje stroje. Během gymnázia jsem ale pochopil, že dnešní inženýři už nemají tolik tvůrčí volnosti – auta a letadla vypadají už desítky let víceméně stejně a všechno je svázáno normami. Došlo mi, že jediné místo, kde budu mít svobodu vytvářet opravdu nové a revoluční technologie, je základní výzkum.

NEZ kreslená věda

je ojedinělý popularizačně-vzdělávací cyklus Akademie věd České republiky. Krátká animovaná videa tematicky zaměřená na vědu a poznání edukační a zábavnou formou přibližují zajímavé jevy z vědní oblasti (nejen) studentům a pedagogům středních škol.