Vyhledávání

NEZkreslená věda: chemické pokusy jsem dělal, řiká Pavel Liška

Oblíbený animovaný seriál NEZkreslená věda se rozrostl o další pokračování. Všemi deseti díly třetí série opět provází nezaměnitelný komentář herce Pavla Lišky. Jaký je jeho vztah k NEZkreslené vědě a vědě obecně jsme se ho zeptali v krátkém rozhovoru.
 
Čím vás natáčení NEZkreslené vědy oslovilo, proč jste na něj kývnul?
 
Především jsem na něj kývnul až po ujištění od tvůrců, jemuž předcházelo důrazné varování přede mnou samým. Jsem v mnoha ohledech velmi specifický herec, kterému nezbývá, než dělat ze svých handicapů přednosti. K jednomu z nich patří má mluva, respektive artikulace a následná srozumitelnost. Vysvětlil jsem jim, že audio není můj přítel, už vůbec ne ve spojení s vědeckými tématy – ta se pro mě stávají těžko zdolatelným jazykolamem. Ale od té doby vznikly už tři řady NEZkreslené vědy, a k mému překvapení jsem ani u jedné nechyběl.
 
Díly obsahují řadu faktů a informací, naučil jste se něco nového?  
 
Vlastně jsem zjistil, že všechno, co jsem se musel kdysi naučit, a nebylo toho málo, jsem zapomněl. U některých témat jsem si uvědomil, že jsem o ně už někde zavadil. Třeba ve škole. Ale tam jsem jim nevěnoval větší pozornost. Teď bych většinu hltal, a nemusel se drtit jen tak nazpaměť, mechanicky, abych prolezl dál. Dneska mě toho tolik zajímá a láká! Rád si sám něco přečtu nebo se podívám na různé vědecko-technické dokumenty. Mám to tak třeba i s historií. Kontroluju úkoly Šimonovi, synkovi, a koukám, že už nevím, kdo byli třeba Slavníkovci. A hned se začtu, pak si najdu další podrobnější informace, třeba v jiných knížkách a normálně si to užívám a na taková posunutá studia se moc těším. Ale na svoji obranu musím říct, že třeba u soudružky učitelky Hradilové jsem z přírodovědy čtyřku nikdy neměl, ani trojku. 
 
Chtěl jste být v dětství vědcem?
 
Chtěl jsem být hudebním skladatelem. Až do 6. třídy jsem to vypisoval pravidelně do všech dotazníků. V 7. třídě už ne. Tam už jsem uvěřil, že bych předně musel hrát alespoň na jeden hudební nástroj. Ale chemické pokusy jsem dělal, ještě v polovině 80. let, s Mladým chemikem. Ale spíše ze zištných důvodů. Chtěl jsem vyrobit karamel a ten pak prodávat. Jenže když žhavý cukr začal bublat, překlopil jsem ho zbrkle v nadšení na kamaráda.
Namluvil už jste 30 tematických dílů z nejrůznějších oblastí vědy. Je mezi nimi nějaký obor, který by vás lákal?
Je toho tolik a tolik zajímavého! Třeba vesmír, lidské tělo, imunita, genetika nebo teorie relativity…, kolikrát ani nevadí, že úplně všemu nerozumíte, naopak! Je dobrodružné zjišťovat, jak to vlastně funguje. Konečně jsem pochopil tu otřepanou větu, která mluví o tom, že čím víc toho víme, tím víc zjišťujeme, kolik toho vlastně nevíme.
 

 

Projekt vznikl za podpory Komerční banky, a. s.
 
 
 
 
 
 

 

 

 

 

 

 

23. 1. 2017

O Stáži v Ústavu pro hydrodynamiku AV ČR s lektorkou Soňou Hnilicovou

Stážista Miloslav Staněk vyzpovídal svou lektorku Soňu Hnilicovou z Ústavu pro hydrodynamiku AV ČR, která vypsala na příští rok stáž z oboru geografie s názvem Výpočet výparu z krajiny. Povídali si mimo jiné i o tom, jak lze na stáž navázat po jejím skončení nebo o spolupráci se studenty vysokých škol.

 

 

Studentské stáže 2018 vyvrcholily dvoudenní konferencí

Prezentace výsledků ročních stáží v Akademii věd ČR v pěti minutách před odbornou porotou a publikem – vskutku nelehký úkol čekal středoškoláky, kteří letos absolvovali studentské stáže v Akademii věd ČR pod hlavičkou projektu Otevřená věda. V Praze se jich na dvoudenní Studentské vědecké konferenci sešlo více než 120.

Vše, co potřebujete vědět o Studentské vědecké konferenci 2018

Více než 130 studentů a několik desítek lektorů se koncem týdne setká na Studentské vědecké konferenci, která je vyvrcholením letošních stáží Otevřené vědy. Ve čtvrtek 22. listopadu a v pátek 23. listopadu 2018 budou stážisté prezentovat výsledky svého ročního snažení před odbornou porotou. Nejlepší z nich získají ceny. Projděte si s námi program.

Proč později, když můžeš teď: 10 stáží podle Elišky Selinger

Druhým ambasadorem Studentských stáží Otevřené vědy se stala Eliška Selinger. Pětadvacetiletá Eliška je nejen studentkou Všeobecného lékařství na 3.lékařské fakultě UK, ale zabývá se také výzkumem nádorů a výživy v Ústavu molekulární genetiky AV ČR a na oddělení klinické fyziologie Fakultní nemocnice Královské Vinohrady. Navíc je i zdatnou popularizátorkou vědy – mj. vítězkou národního finále soutěže Famelab.

Registrace na Studentské stáže 2019 jsou spouštěny

Akademie věd ČR vypisuje další ročník studentských stáží pod hlavičkou projektu Otevřená věda. Stáže se uskuteční od ledna do listopadu 2019 na desítkách pracovišť Akademie věd ČR. Studenti si mohou vybírat z více než 90 témat nejrůznějších oborů – od biologie, chemie, fyziky, geografie až po ekologii nebo IT. Kromě praxe, cenných zkušeností a kontaktů mají stážisté skvělé podklady pro vědecké soutěže nebo se s lektory dostanou na prestižní vědecké konference.

Honza Lukačevič ambasadorem středoškolských stáží

Je mu teprve 27 let, na sociálních sítích patří k nejsledovanějším českým vědcům, podílí se na vesmírné misi ExoMars 2020 a pracuje v oddělení kosmické fyziky Ústavu fyziky atmosféry AV ČR. Vedle pracovních povinností vede také stáže středoškolských studentů pod hlavičkou projektu Otevřená věda. V následujících týdnech o něm uslyšíte často – Jan Lukačevič se totiž stal ambasadorem stáží.