Vyhledávání

NEZkreslená věda: chemické pokusy jsem dělal, řiká Pavel Liška

Oblíbený animovaný seriál NEZkreslená věda se rozrostl o další pokračování. Všemi deseti díly třetí série opět provází nezaměnitelný komentář herce Pavla Lišky. Jaký je jeho vztah k NEZkreslené vědě a vědě obecně jsme se ho zeptali v krátkém rozhovoru.
 
Čím vás natáčení NEZkreslené vědy oslovilo, proč jste na něj kývnul?
 
Především jsem na něj kývnul až po ujištění od tvůrců, jemuž předcházelo důrazné varování přede mnou samým. Jsem v mnoha ohledech velmi specifický herec, kterému nezbývá, než dělat ze svých handicapů přednosti. K jednomu z nich patří má mluva, respektive artikulace a následná srozumitelnost. Vysvětlil jsem jim, že audio není můj přítel, už vůbec ne ve spojení s vědeckými tématy – ta se pro mě stávají těžko zdolatelným jazykolamem. Ale od té doby vznikly už tři řady NEZkreslené vědy, a k mému překvapení jsem ani u jedné nechyběl.
 
Díly obsahují řadu faktů a informací, naučil jste se něco nového?  
 
Vlastně jsem zjistil, že všechno, co jsem se musel kdysi naučit, a nebylo toho málo, jsem zapomněl. U některých témat jsem si uvědomil, že jsem o ně už někde zavadil. Třeba ve škole. Ale tam jsem jim nevěnoval větší pozornost. Teď bych většinu hltal, a nemusel se drtit jen tak nazpaměť, mechanicky, abych prolezl dál. Dneska mě toho tolik zajímá a láká! Rád si sám něco přečtu nebo se podívám na různé vědecko-technické dokumenty. Mám to tak třeba i s historií. Kontroluju úkoly Šimonovi, synkovi, a koukám, že už nevím, kdo byli třeba Slavníkovci. A hned se začtu, pak si najdu další podrobnější informace, třeba v jiných knížkách a normálně si to užívám a na taková posunutá studia se moc těším. Ale na svoji obranu musím říct, že třeba u soudružky učitelky Hradilové jsem z přírodovědy čtyřku nikdy neměl, ani trojku. 
 
Chtěl jste být v dětství vědcem?
 
Chtěl jsem být hudebním skladatelem. Až do 6. třídy jsem to vypisoval pravidelně do všech dotazníků. V 7. třídě už ne. Tam už jsem uvěřil, že bych předně musel hrát alespoň na jeden hudební nástroj. Ale chemické pokusy jsem dělal, ještě v polovině 80. let, s Mladým chemikem. Ale spíše ze zištných důvodů. Chtěl jsem vyrobit karamel a ten pak prodávat. Jenže když žhavý cukr začal bublat, překlopil jsem ho zbrkle v nadšení na kamaráda.
Namluvil už jste 30 tematických dílů z nejrůznějších oblastí vědy. Je mezi nimi nějaký obor, který by vás lákal?
Je toho tolik a tolik zajímavého! Třeba vesmír, lidské tělo, imunita, genetika nebo teorie relativity…, kolikrát ani nevadí, že úplně všemu nerozumíte, naopak! Je dobrodružné zjišťovat, jak to vlastně funguje. Konečně jsem pochopil tu otřepanou větu, která mluví o tom, že čím víc toho víme, tím víc zjišťujeme, kolik toho vlastně nevíme.
 

 

Projekt vznikl za podpory Komerční banky, a. s.
 
 
 
 
 
 

 

 

 

 

 

 

23. 1. 2017

Program Veletrhu vědy 2019 je zveřejněn

Na pátém ročníku Veletrhu vědy, který se uskuteční od 6. do 8. června 2019 v PVA EXPO Praha se představí více než 100 vystavovatelů. Akci doplní dvacítka přednášek, panelových diskusí a science show. Významní čeští odborníci se letos sejdou nad tématy, jako jsou světelné znečištění, nanotechnologie, etické důsledky umělé inteligence nebo jedy v potravinách.

Letní vědecký kemp 2019: REGISTRACE SPUŠTĚNY

Akademie věd ČR v srpnu opět uspořádá Letní vědecký kemp, vzdělávací aktivitu pro pedagogy exaktních věd na ZŠ a SŠ. V období letních prázdnin si učitelé formou workshopů, přednášek a diskusí rozšíří znalosti v oborech chemie, biologie, fyziky a matematiky, aby je následně využili nejen v laboratorní výuce ve svých školách.

Češi ve vesmíru: závěrečný díl čtvrté série NEZKreslené vědy je tady

Cyklus vzdělávacích videí NEZkreslená věda se rozrostl o 10 nových dílů. Garantem posledního dílu Češi ve vesmíru je Michal Švanda z Astronomického ústavu AV ČR. Po jeho zhlédnutí budete možná překvapeni, jaké jsou úspěchy České republiky a jak znatelná je česká stopa na poli kosmického výzkumu. Kreslířem je stejně jako u předchozích dílů Tomáš Zach, komentář čte nezaměnitelný Pavel Liška.

Ambasador studentských stáží v žebříčku Forbes 30 pod 30

 Sedmadvacetiletý Jan Lukačevič z Ústavu fyziky atmosféry AV ČR, který se loni stal ambasadorem studentských stáží v projektu Otevřená věda se dostal do prestižního žebříčku časopisu Forbes 30 pod 30.

Stáže v Akademii věd ČR letos absolvuje 177 středoškoláků

Možnost vyzkoušet si práci po boku opravdových vědců nabídla Akademie věd ČR již potřinácté studentům středních škol z České republiky. Pro rok 2019 vypsalo stáže 92 lektorů z 34 pracovišť Akademie věd ČR. Studenti si vybírali ze 111 témat napříč vědeckými obory. Organizátoři obdrželi 1171 přihlášek, což je dosud nejvíce v historii projektu Otevřené vědy. 

„Škola v přírodě pro dospělé“ aneb Letní vědecký kemp 2019

Učitelé základních a středních škol, zpozorněte! Chcete oživit a inovovat výuku chemie, biologie, fyziky a matematiky a nadchnout žáky a studenty pro studium přírodovědných oborů? Akademie věd ČR pořádá v srpnu tradiční Letní vědecký kemp – vzdělávací aktivitu pro pedagogy exaktních věd na základních a středních školách.