Vyhledávání

NEZkreslená věda: chemické pokusy jsem dělal, řiká Pavel Liška

Oblíbený animovaný seriál NEZkreslená věda se rozrostl o další pokračování. Všemi deseti díly třetí série opět provází nezaměnitelný komentář herce Pavla Lišky. Jaký je jeho vztah k NEZkreslené vědě a vědě obecně jsme se ho zeptali v krátkém rozhovoru.
 
Čím vás natáčení NEZkreslené vědy oslovilo, proč jste na něj kývnul?
 
Především jsem na něj kývnul až po ujištění od tvůrců, jemuž předcházelo důrazné varování přede mnou samým. Jsem v mnoha ohledech velmi specifický herec, kterému nezbývá, než dělat ze svých handicapů přednosti. K jednomu z nich patří má mluva, respektive artikulace a následná srozumitelnost. Vysvětlil jsem jim, že audio není můj přítel, už vůbec ne ve spojení s vědeckými tématy – ta se pro mě stávají těžko zdolatelným jazykolamem. Ale od té doby vznikly už tři řady NEZkreslené vědy, a k mému překvapení jsem ani u jedné nechyběl.
 
Díly obsahují řadu faktů a informací, naučil jste se něco nového?  
 
Vlastně jsem zjistil, že všechno, co jsem se musel kdysi naučit, a nebylo toho málo, jsem zapomněl. U některých témat jsem si uvědomil, že jsem o ně už někde zavadil. Třeba ve škole. Ale tam jsem jim nevěnoval větší pozornost. Teď bych většinu hltal, a nemusel se drtit jen tak nazpaměť, mechanicky, abych prolezl dál. Dneska mě toho tolik zajímá a láká! Rád si sám něco přečtu nebo se podívám na různé vědecko-technické dokumenty. Mám to tak třeba i s historií. Kontroluju úkoly Šimonovi, synkovi, a koukám, že už nevím, kdo byli třeba Slavníkovci. A hned se začtu, pak si najdu další podrobnější informace, třeba v jiných knížkách a normálně si to užívám a na taková posunutá studia se moc těším. Ale na svoji obranu musím říct, že třeba u soudružky učitelky Hradilové jsem z přírodovědy čtyřku nikdy neměl, ani trojku. 
 
Chtěl jste být v dětství vědcem?
 
Chtěl jsem být hudebním skladatelem. Až do 6. třídy jsem to vypisoval pravidelně do všech dotazníků. V 7. třídě už ne. Tam už jsem uvěřil, že bych předně musel hrát alespoň na jeden hudební nástroj. Ale chemické pokusy jsem dělal, ještě v polovině 80. let, s Mladým chemikem. Ale spíše ze zištných důvodů. Chtěl jsem vyrobit karamel a ten pak prodávat. Jenže když žhavý cukr začal bublat, překlopil jsem ho zbrkle v nadšení na kamaráda.
Namluvil už jste 30 tematických dílů z nejrůznějších oblastí vědy. Je mezi nimi nějaký obor, který by vás lákal?
Je toho tolik a tolik zajímavého! Třeba vesmír, lidské tělo, imunita, genetika nebo teorie relativity…, kolikrát ani nevadí, že úplně všemu nerozumíte, naopak! Je dobrodružné zjišťovat, jak to vlastně funguje. Konečně jsem pochopil tu otřepanou větu, která mluví o tom, že čím víc toho víme, tím víc zjišťujeme, kolik toho vlastně nevíme.
 

 

Projekt vznikl za podpory Komerční banky, a. s.
 
 
 
 
 
 

 

 

 

 

 

 

23. 1. 2017

Ambasador studentských stáží v žebříčku Forbes 30 pod 30

 Sedmadvacetiletý Jan Lukačevič z Ústavu fyziky atmosféry AV ČR, který se loni stal ambasadorem studentských stáží v projektu Otevřená věda se dostal do prestižního žebříčku časopisu Forbes 30 pod 30.

Stáže v Akademii věd ČR letos absolvuje 177 středoškoláků

Možnost vyzkoušet si práci po boku opravdových vědců nabídla Akademie věd ČR již potřinácté studentům středních škol z České republiky. Pro rok 2019 vypsalo stáže 92 lektorů z 34 pracovišť Akademie věd ČR. Studenti si vybírali ze 111 témat napříč vědeckými obory. Organizátoři obdrželi 1171 přihlášek, což je dosud nejvíce v historii projektu Otevřené vědy. 

„Škola v přírodě pro dospělé“ aneb Letní vědecký kemp 2019

Učitelé základních a středních škol, zpozorněte! Chcete oživit a inovovat výuku chemie, biologie, fyziky a matematiky a nadchnout žáky a studenty pro studium přírodovědných oborů? Akademie věd ČR pořádá v srpnu tradiční Letní vědecký kemp – vzdělávací aktivitu pro pedagogy exaktních věd na základních a středních školách.

O Stáži v Ústavu pro hydrodynamiku AV ČR s lektorkou Soňou Hnilicovou

Stážista Miloslav Staněk vyzpovídal svou lektorku Soňu Hnilicovou z Ústavu pro hydrodynamiku AV ČR, která vypsala na příští rok stáž z oboru geografie s názvem Výpočet výparu z krajiny. Povídali si mimo jiné i o tom, jak lze na stáž navázat po jejím skončení nebo o spolupráci se studenty vysokých škol.

 

 

Studentské stáže 2018 vyvrcholily dvoudenní konferencí

Prezentace výsledků ročních stáží v Akademii věd ČR v pěti minutách před odbornou porotou a publikem – vskutku nelehký úkol čekal středoškoláky, kteří letos absolvovali studentské stáže v Akademii věd ČR pod hlavičkou projektu Otevřená věda. V Praze se jich na dvoudenní Studentské vědecké konferenci sešlo více než 120.

Vše, co potřebujete vědět o Studentské vědecké konferenci 2018

Více než 130 studentů a několik desítek lektorů se koncem týdne setká na Studentské vědecké konferenci, která je vyvrcholením letošních stáží Otevřené vědy. Ve čtvrtek 22. listopadu a v pátek 23. listopadu 2018 budou stážisté prezentovat výsledky svého ročního snažení před odbornou porotou. Nejlepší z nich získají ceny. Projděte si s námi program.